Gå til innhold

Har du tatt slankeoperasjon? Angrer du?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en bmi som tilsier farlig fedme, og den kvalifiserer sånn sett også til å få dekket en slik operasjon.

Og dette er den eneste løsningen for at jeg skal kunne klare å gå ned så mye som jeg må for å kunne ha det livet jeg ønsker. Jeg har prøvd og prøvd på egen hånd og via sykehuset med opplegg der, men jeg klarer ikke.

Problemet er at jeg er så redd for å angre! Mange får komplikasjoner osv, og jeg vet også om et tilfelle hvor et menneske døde som følge av en slik operasjon. Kroppen klarte ikke å ta til seg noen form for næring, og ga til slutt helt opp. 

Dette er selvfølgelig i ytterkanten av komplikasjoner. Men hvilke komplikasjoner har du hatt, du som har tatt en slik operasjon? Er det verdt det allikevel? Angrer du?

Anonymkode: 16d35...8d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok sleeve i september 2016 , Eneste jeg sliter med er kvalme etter middag feks , men tåler egentlig alt av matvarer :) men har fortsatt ikke lært og spise sakte så jeg spiser sinnsykt lite 😕 

Anonymkode: 4ce65...671

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok sleeve i 2015, angrer ikke et sekund.

hadde lett tatt den igjen. 

jeg kan spise alt jeg vil i dag men i mye mindre mengder, fordi man kan bli litt kvalm om man overspiser. 

Anonymkode: 51560...33f

• Liker 1
Skrevet

Tok sleeve for 2 år siden. Angrer ikke! Hadde definitivt tatt den igjen. 

Anonymkode: 2667c...443

• Liker 1
Skrevet

Operasjon er absolutt ikke eneste mulighet, operasjon er sett på som siste mulighet etter alt annet er prøvd ut. Jeg anbefaler at du kontakter fastlege ang henvisning til overvektsklinikk eller frisklivssentral, det får du oppfølging og råd om hvordan du kan endre livsstil og gå ned på en trygg måte med hjelpepersonell som støtte. 

Anonymkode: 9cbd4...ad7

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Operasjon er absolutt ikke eneste mulighet, operasjon er sett på som siste mulighet etter alt annet er prøvd ut. Jeg anbefaler at du kontakter fastlege ang henvisning til overvektsklinikk eller frisklivssentral, det får du oppfølging og råd om hvordan du kan endre livsstil og gå ned på en trygg måte med hjelpepersonell som støtte. 

Det er dette jeg har vært gjennom 🙂

• Liker 3
Skrevet

GBP-operert og det har ødelagt livet mitt. Tennene falt ut, håret, jeg er på god vei til å bli ufør - har null energi, setter b12-sprøyter selv og tar flytende jern og vit d i enorme doser, men kommer aldri til et akseptabelt nivå med vitaminer, gallestein, nyrestein .. ja. det er ikke noe særlig.

Blir veldig ofte dårlig etter jeg spiser, selv om jeg holder meg til den dietten jeg skal. Har gått ned greit i vekt, men ønsker mest av alt å re-operere/reversere før jeg blir helt ubrukelig.

Vil bare kunne jobbe og ha et vanlig liv.. 

Mange med sleeve greier seg virker det som, men GBP er så ekstremt. Det påvirker hele livet mitt, hver dag. Norske leger, spesielt fastleger, vet ekstremt lite. Du får "oppfølging" men du står alene med bivirkningene dine etterpå. Er lei av å kjempe, mase og være dårlig. Så anbefaler ingen dette.

Anonymkode: 23159...a09

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

GBP-operert og det har ødelagt livet mitt. Tennene falt ut, håret, jeg er på god vei til å bli ufør - har null energi, setter b12-sprøyter selv og tar flytende jern og vit d i enorme doser, men kommer aldri til et akseptabelt nivå med vitaminer, gallestein, nyrestein .. ja. det er ikke noe særlig.

Blir veldig ofte dårlig etter jeg spiser, selv om jeg holder meg til den dietten jeg skal. Har gått ned greit i vekt, men ønsker mest av alt å re-operere/reversere før jeg blir helt ubrukelig.

Vil bare kunne jobbe og ha et vanlig liv.. 

Mange med sleeve greier seg virker det som, men GBP er så ekstremt. Det påvirker hele livet mitt, hver dag. Norske leger, spesielt fastleger, vet ekstremt lite. Du får "oppfølging" men du står alene med bivirkningene dine etterpå. Er lei av å kjempe, mase og være dårlig. Så anbefaler ingen dette.

Anonymkode: 23159...a09

Gastric Bypass kan vel reopereres? Jeg vet at det ikke er mulig ved Gastric Sleeve, for der fjernes den delen av magesekken som blir til overs. Men ved Gastric Bypass så ligger vel resten av magesekken og tynntarmen fortsatt i buken? Så plaget som du er, så bør vel det gjøres?

Anonymkode: 42593...1af

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvorfor fungerte det ikke?

Anonymkode: 65e99...4ff

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hexeberg klinikken er omstridt og har fått mye kritikk fra andre fagfolk. Så jeg ville ikke ha benyttet meg av dem.

Anonymkode: 42593...1af

Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg, men om alternativet er operasjon, ville jeg prøvd dette først.

Skrevet

Sleeve er mye mye tryggere, hvor mye veier du ts. og bmi? 

sleeve har mye mindre bivirkinger, og mulig ialt blir borte med tiden.

jeg hadde stabile blodprøver og tar ingen tilskudd. Det sluttet jeg med 3 år etter sleeve. 

Anonymkode: 51560...33f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men hvorfor fungerte det ikke?

Anonymkode: 65e99...4ff

Hun skrev jo at hun klarer det ikke... 

Anonymkode: abdb6...37e

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Da ville jeg prøvd psykolog. Kjenner flere som har tatt operasjon og jeg er ikke imot det, men den risikoen du løper kan ødelegge for deg resten av livet og da bør alt annet være skikkelig prøvd ut. Reoperasjon hjelper ikke alltid mot komplikasjoner heller, og mange går opp igjen fordi de ikke klarer å endre egen livsstil også  

Overvekt har mange faktorer og mest sannsynlig er det psyken som er den største nøkkelen for forandring, for en livsstilsendring må du gjennom om det blir operasjon eller ikke. 

• Liker 2
Skrevet

Tok det i 2009. Ble ufør i etterkant, grunnet sammensatte ting. Hadde ingen depressive episoder før dette, men gikk på smell etter smell i etterkant av operasjonen.

I tillegg var det så vidt de ikke mistet meg under operasjonen, til tross for at jeg er innafor den laveste bmi'en de opererer. 

Lev det gode liv og bevar den mentale helsen. Vurdèr sterkt før operasjon er nødvendig! :trist: :klem:

Anonymkode: 321f3...539

• Liker 4
Skrevet

Tok sleeve i 2015. Raste ned 50kg innen 6 mnd. Og livet har vert en dans på roser siden 😍

Hadde gjort det igjen, og igjen og igjen ☺️
Sliter litt med vitamin mangel til tider.

Og om sommeren når jeg trener mye, blir jeg undervektig, så må gå på ernæring.

Kan spise det jeg vil, men bare lite.

MEN: det er psykisk tøft i ettertid, det må du regne med. 

Anonymkode: 1d840...ccd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har du vært på overvektsklinikk? Flere også? 

Jeg er selv overvektig og klarer nå endelig å gå ned i vekt på den vanlige måten. Økt fysisk aktivitet og kaloriunderskudd. Det kunne aldri, aldri falt meg inn å ta slankeoperasjon. Joda, det er mange som er fornøyd - men fy flate om man får alle komplikasjonene og er uheldig. Da blir livet ganske elendig, og det er jo ikke reversibelt heller. 

Det ER fullt mulig å gå ned i vekt. Mye sitter i hodet. Når du knekker koden så knekker du den virkelig. Helt ok om folk velger å ta operasjon, men jeg håper dere vet hva dere faktisk risikerer. Man har merkelig nok i dette tilfellet lett for å høre på de positive historiene mens man stikker de dårlige under en stol. 

Anonymkode: a7986...8f3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2020 den 21.41):

Tok det i 2009. Ble ufør i etterkant, grunnet sammensatte ting. Hadde ingen depressive episoder før dette, men gikk på smell etter smell i etterkant av operasjonen.

I tillegg var det så vidt de ikke mistet meg under operasjonen, til tross for at jeg er innafor den laveste bmi'en de opererer. 

Lev det gode liv og bevar den mentale helsen. Vurdèr sterkt før operasjon er nødvendig! :trist: :klem:

Anonymkode: 321f3...539

Tok du sleeve?

Jobber med å gå ned i vekt, ved hjelp av piller. Men effekten går bort og vekta raser opp selv om jeg spiser det samme som da jeg gikk ned i vekt.

Har ikke lyst til å ta operasjon, da jeg er frisk og sterk. Har absolutt ingen plager annet enn at jeg er tjukk og ikke klarer alt jeg gjerne skulle klart! 
men tror at jeg må seriøst vurdere det..

AnonymBruker skrev (På 7.12.2020 den 21.51):

Tok sleeve i 2015. Raste ned 50kg innen 6 mnd. Og livet har vert en dans på roser siden 😍

Hadde gjort det igjen, og igjen og igjen ☺️
Sliter litt med vitamin mangel til tider.

Og om sommeren når jeg trener mye, blir jeg undervektig, så må gå på ernæring.

Kan spise det jeg vil, men bare lite.

MEN: det er psykisk tøft i ettertid, det må du regne med. 

Anonymkode: 1d840...ccd

Hvor lang tid tok det for å recover?

hvor opererte du, og hva kostet det?

hvordan psykisk tøft?

Anonymkode: d823c...7d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tok du sleeve?

Jobber med å gå ned i vekt, ved hjelp av piller. Men effekten går bort og vekta raser opp selv om jeg spiser det samme som da jeg gikk ned i vekt.

Har ikke lyst til å ta operasjon, da jeg er frisk og sterk. Har absolutt ingen plager annet enn at jeg er tjukk og ikke klarer alt jeg gjerne skulle klart! 
men tror at jeg må seriøst vurdere det..

Hvor lang tid tok det for å recover?

hvor opererte du, og hva kostet det?

hvordan psykisk tøft?

Anonymkode: d823c...7d7

Har du sjekket stoffskiftet? Og hvis det du gjør ikke fungerer må du nok endre på noe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...