Gå til innhold

Bivirkning av koronavaksine

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
23 hours ago, Bente1234 said:

De skal jo teste den ut på gamlingene og de i risikogruppene først. Om det er smart ? Vet ikke. Får man en av disse bivirkningene som 80 åring er det vel bedre enn noen på 30 får dem som har masse år og leve enda. Nei er for standard vaksinene til barn i Norge men de er veldokumentert og brukt i mange år. Denne derimot... ingen vet noe ... skeptisk 

Enig. Jeg er ikke antivaxxer heller, men skeptisk til denne. De vet ikke langtidseffekten og om en eldre over 80 år dør om noen mnd kunne de bare sagt det var av alderdom, når det egentlig var av vaksinen. De dør mye før de skal.. Men det er bare pga det med regjeringen før sa om eldrebølgen. 

Det føles som regjeringen nå litt med vaksinasjon først av eldre, forsøker å kvitte seg med "den store eldrebølgen" KUN FOR Å SPARE PENGER". Er det et sånt samfunn vi vil ha, hvor alt dreier seg om penger, eller vil vi ikke ha et samfunn med medmenneskelighet? 

• Liker 2
Skrevet
omno_guest skrev (20 minutter siden):

Enig. Jeg er ikke antivaxxer heller, men skeptisk til denne. De vet ikke langtidseffekten og om en eldre over 80 år dør om noen mnd kunne de bare sagt det var av alderdom, når det egentlig var av vaksinen. De dør mye før de skal.. Men det er bare pga det med regjeringen før sa om eldrebølgen. 

Det føles som regjeringen nå litt med vaksinasjon først av eldre, forsøker å kvitte seg med "den store eldrebølgen" KUN FOR Å SPARE PENGER". Er det et sånt samfunn vi vil ha, hvor alt dreier seg om penger, eller vil vi ikke ha et samfunn med medmenneskelighet? 

Korona har kostet vanvittige summer. Og pengene har blitt punget ut for å opprettholde smittevernstiltak som ivaretar medmenneskelighet og omsorg for de svakeste i samfunnet, så dette forsto jeg ikke helt.

Hvilket alternativ har vi? Fortsette sånn som vi har gjort siste året? Det er ikke mulig økonomisk eller på andre måter. 

Å kaste oss uti det og la den som får korona få det, vil det være medmenneskelig? Man vet ikke hvem som slipper lett unna, får et alvorlig forløp eller lange ettervirkninger. 

• Liker 2
Skrevet

Nettopp. Korona har kostet store summer, men Norge har mye penger på børs fra oljepengene. Hvorfor ikke bruke av det, eller hva sparer en til?

For å tjene penger, må en ofte og bruke noe.

Det er typisk å bruke korona pandemien som en unnskylding at er brukt mye penger, som det igjen gir et nytt grunnlag til å fjerne seg med andre utgiftsposter er (eks: de eldste og de med underliggende sykdommer). 

• Liker 1
Skrevet
omno_guest skrev (52 minutter siden):

Nettopp. Korona har kostet store summer, men Norge har mye penger på børs fra oljepengene. Hvorfor ikke bruke av det, eller hva sparer en til?

For å tjene penger, må en ofte og bruke noe.

Det er typisk å bruke korona pandemien som en unnskylding at er brukt mye penger, som det igjen gir et nytt grunnlag til å fjerne seg med andre utgiftsposter er (eks: de eldste og de med underliggende sykdommer). 

Norge har i praksis brukt oljepenger så det monner etter oppe i dette. At flere hundretusen arbeidstakere er permitterte eller sagt opp koster skjorta, tiltakspenger til de arbeidsledige/permitterte koster skjorta. For ikke å nevne alle følgeeffektene det har over tid (bedriftene som nå er stengt/gått konkurs har jo underleverandører osv.). 

Utfordringen over tid er at oljepengene egentlgi er satt av til noe annet - til pensjoner og andre fremtidige utgifter. Jo mer man bruker av denne bufferen nå, jo trangere blir det i fremtiden. Velferdsstaten var allerede presset før korona, og koronasitusjonen vil bidra til å akselerere utviklingen mot nedskjæringer. 

Forstår vel egentlig ikke det siste utsagnet. Eldre er jo prioritert når det kommer til vaksine, de får altså en prioritet foran andre. Det er jo det motsatte enn at man vil kvitte seg med dem. 

• Liker 1
Skrevet

Si det samme hvis noen dør plutselig noen mnd etter de har fått korona-vaksinen. Da kan de si det var en naturlig alderdom død, men sannheten viser at de døde av vaksinen. 

• Liker 1
Skrevet
Doge skrev (3 timer siden):

Kan hende hun sier mye fornuftig, men starten er jo helt sprø? Dato Mars 195? 😅

Skrevet

Her er en vaksinestudie som viser at det var like mange som fikk bivirkninger i kontrollgruppen (altså de som ikke fikk vaksine) som i vaksinegruppen.

Dette er interresant da det viser at den såkalte noceboeffekten kan være høyst reell. Er du redd for bivirkninger så kan det hende du får det rett og slett fordi en negativ forventning kan påvirke resultatet.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)32661-1/fulltext?fbclid=IwAR2N-Nj6Nd8OWvvYNc0FLApLotTAFw7Hxroq2klZvVxRSChZueY78tBsP6c

fra studien:

...175 severe adverse events occurred in 168 participants, 84 events in the ChAdOx1 nCoV-19 group and 91 in the control group".

https://utforsksinnet.no/hva-er-noceboeffekt/

• Liker 5
Skrevet
Gjeste mann skrev (7 minutter siden):

Her er en vaksinestudie som viser at det var like mange som fikk bivirkninger i kontrollgruppen (altså de som ikke fikk vaksine) som i vaksinegruppen.

Dette er interresant da det viser at den såkalte noceboeffekten kan være høyst reell. Er du redd for bivirkninger så kan det hende du får det rett og slett fordi en negativ forventning kan påvirke resultatet.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)32661-1/fulltext?fbclid=IwAR2N-Nj6Nd8OWvvYNc0FLApLotTAFw7Hxroq2klZvVxRSChZueY78tBsP6c

fra studien:

...175 severe adverse events occurred in 168 participants, 84 events in the ChAdOx1 nCoV-19 group and 91 in the control group".

https://utforsksinnet.no/hva-er-noceboeffekt/

Hva var i placeboen, vet du det? Etter hva jeg har hørt tester de vaksiner mot en annen vaksine, eller den gjeldende vaksinen uten det aktive virkestoffet. Altså med alle tilsetningsstoffene. Lurer på hva som er tilfelle her.

Skrevet
Cleopatra70 skrev (15 timer siden):

Og hva var i placeboen?

saltvann

• Liker 5
Skrevet
Apocalypte skrev (1 minutt siden):

saltvann

Kilde?

Skrevet
Apocalypte skrev (6 minutter siden):

saltvann

Ser ikke ut som det var bare saltvann for meg:

"Participants aged 18 years and older were randomly assigned (1:1) to ChAdOx1 nCoV-19 vaccine or control (meningococcal group A, C, W, and Y conjugate vaccine or saline)."

Ser ut som den er testet mot saltvann ELLER en meningokokkvaksine, med mindre jeg misforstår. Og hvem som døde, om det var de som fikk saltvann eller de som fikk meningokokkvaksinen vet vi vel ikke.

Skrevet
Cleopatra70 skrev (1 time siden):

Ser ikke ut som det var bare saltvann for meg:

"Participants aged 18 years and older were randomly assigned (1:1) to ChAdOx1 nCoV-19 vaccine or control (meningococcal group A, C, W, and Y conjugate vaccine or saline)."

Ser ut som den er testet mot saltvann ELLER en meningokokkvaksine, med mindre jeg misforstår. Og hvem som døde, om det var de som fikk saltvann eller de som fikk meningokokkvaksinen vet vi vel ikke.

Det er vaksinen fra Oxfordgruppen som har brukt meningokokkvaksine som placebo. I den artikkelen du linket til som jeg siterte var det snakk om Pfizervaksinen og så langt kan jeg ikke se at de har informert om hva de har brukt som placebo.

Men når ingen av de få dødsfallene som har skjedd i Pfizers testgrupper kan knyttes opp mot hverken vaksine eller placebo så kan ikke det brukes som argument for at vaksinen er farlig. Noen vil alltid dø av andre årsaker i store nok testgrupper. 

Der du har et poeng er om du mener vi bør få vite hva de ulike vaksineutviklerne har brukt som placebo. Om de har brukt en annen ekte vaksine så blir blindingen bedre, men da vet man samtidig ikke så mye om lettere bivirkninger i covidvaksinen når de oppstår i begge grupper sånn som rødhet rundt stikket osv.  https://theconversation.com/coronavirus-vaccine-why-its-important-to-know-whats-in-the-placebo-146365

• Liker 2
Skrevet
On 12/9/2020 at 3:18 PM, mima said:

Ja, det gjør de, fordi de anser at fordelene av å få vaksinert en stor andel av befolkningen og stoppe den eksponentielle smitten er langt større enn eventuelle bivirkninger av vaksinen. 

Det holder jeg med dem i. Selv om den ikke har gått gjennom hele prosessen har den vært testet på tusenvis av mennesker. Svært få har opplevd alvorlige virkninger, og så er det jo ikke sikkert at vaksinen er årsaken hos de som har opplevd alvorlige virkninger. Når man følger tusenvis av mennesker over flere måneder er det normalt at en liten håndfull opplever en alvorlig helsetilstand.

Skulle man hatt høyere sikkerhet måtte man ha testet ut vaksinen over et mye lengre tidsrom. Det har politikere og helsemyndigheter blitt enige om at med svært høy sannsynlighet vil koste langt flere liv enn det vil spare. Både fordi flere vil dø av Covid19 og fordi flere vil rammes av tiltakene, mens tiltakene vil kunne lettes mye tidligere med hurtig vaksinering.

• Liker 4
Skrevet

Her er FDAs (Food And Drug Administration) sin liste over bivirkningen ved corona-vaksinen:

https://www.unz.com/wp-content/uploads/2020/12/Screen-Shot-2020-12-09-at-12.07.26-PM-1024x578.png

Skrevet
Frøkensina skrev (1 time siden):

Det er vaksinen fra Oxfordgruppen som har brukt meningokokkvaksine som placebo. I den artikkelen du linket til som jeg siterte var det snakk om Pfizervaksinen og så langt kan jeg ikke se at de har informert om hva de har brukt som placebo.

Men når ingen av de få dødsfallene som har skjedd i Pfizers testgrupper kan knyttes opp mot hverken vaksine eller placebo så kan ikke det brukes som argument for at vaksinen er farlig. Noen vil alltid dø av andre årsaker i store nok testgrupper. 

Der du har et poeng er om du mener vi bør få vite hva de ulike vaksineutviklerne har brukt som placebo. Om de har brukt en annen ekte vaksine så blir blindingen bedre, men da vet man samtidig ikke så mye om lettere bivirkninger i covidvaksinen når de oppstår i begge grupper sånn som rødhet rundt stikket osv.  https://theconversation.com/coronavirus-vaccine-why-its-important-to-know-whats-in-the-placebo-146365

Jeg kan ikke se noe annet enn at det ville blitt et riktigere resultat om man hadde brukt rent saltvann som placebo. Andre vaksiner har også alvorlige bivirkninger, så om folk dør i begge gruppene er det vanskelig å si om dødsfallene er relatert til noen av vaksinene. Jeg tror de gjør dette med vilje for å kamuflere bivirkningene, og jeg kan ikke forstå hvordan det skal være god forskning.

Jeg skjønner heller ikke hvordan man skal kunne vite om dødsfallene er relatert til vaksinen eller ikke i det hele tatt. Man kan jo ikke se hva som skjer inne i kroppen før noen dør, og hva vaksinen har eller ikke har med dette å gjøre.

Ja akkurat dette er det jeg mener, det var en god artikkel du linket til:

"The problem is that we rarely know how to interpret side--effect information in trials because researchers rarely report what’s in placebo. Reporting placebo ingredients, specifically in vaccine trials, is not common. This makes it difficult to tell what the true harms of the vaccine are."

• Liker 1
Skrevet
Cleopatra70 skrev (53 minutter siden):

Jeg kan ikke se noe annet enn at det ville blitt et riktigere resultat om man hadde brukt rent saltvann som placebo. Andre vaksiner har også alvorlige bivirkninger, så om folk dør i begge gruppene er det vanskelig å si om dødsfallene er relatert til noen av vaksinene. Jeg tror de gjør dette med vilje for å kamuflere bivirkningene, og jeg kan ikke forstå hvordan det skal være god forskning.

Jeg skjønner heller ikke hvordan man skal kunne vite om dødsfallene er relatert til vaksinen eller ikke i det hele tatt. Man kan jo ikke se hva som skjer inne i kroppen før noen dør, og hva vaksinen har eller ikke har med dette å gjøre.

Ja akkurat dette er det jeg mener, det var en god artikkel du linket til:

"The problem is that we rarely know how to interpret side--effect information in trials because researchers rarely report what’s in placebo. Reporting placebo ingredients, specifically in vaccine trials, is not common. This makes it difficult to tell what the true harms of the vaccine are."

Jeg er sikker på at folk som dør av f.eks slag eller hjerteinfarkt kort tid etter kommer til å  linket til vaksinen  selv om folk dør av dette hver dag i hele verden. Men hvorfor blåse det opp slik de gjorde med de to som fikk allergiske reaksjoner?  Det blir jo litt som å skyte seg selv i leggen.

Skrevet
Apocalypte skrev (4 minutter siden):

Jeg er sikker på at folk som dør av f.eks slag eller hjerteinfarkt kort tid etter kommer til å  linket til vaksinen  selv om folk dør av dette hver dag i hele verden. Men hvorfor blåse det opp slik de gjorde med de to som fikk allergiske reaksjoner?  Det blir jo litt som å skyte seg selv i leggen.

Å ikke advare folk med allergier om alvorlige allergiske reaksjoner er å skyte seg selv i leggen? Fikk du med deg at det var så alvorlig at de måtte ha behandling? Du mener man skal holde kjeft om slike bivirkninger?

• Liker 1
Skrevet
Cleopatra70 skrev (1 minutt siden):

Å ikke advare folk med allergier om alvorlige allergiske reaksjoner er å skyte seg selv i leggen? Fikk du med deg at det var så alvorlig at de måtte ha behandling? Du mener man skal holde kjeft om slike bivirkninger?

I større elle mindre grad ja.  Idioter med pittelitt pollensnue kommer jo til å la vær å ta den. 

• Liker 2
Skrevet
_Crocs_ skrev (På 7.12.2020 den 15.28):

Hvis du har fulgt litt med burde du fått med deg at vaksinen ikke anbefales til gravide nettopp fordi den ikke er testet på gravide enda og da vet man ikke at den er sikker for de. Tror du virkelig at de bare tenkte å vaksinere grupper de ikke har testet på, og håpe det går bra? 😅

Eh... Hvem har de testet dette på da mener du? Tar flere år før man får se ettervirkningene på en vaksine. Så alle er egentlig forsøkskaniner på dette stadiet... Hvis du hadde fulgt med litt 😅

• Liker 1
  • Opprett ny...