Gå til innhold

Hvorfor strikker du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er gleden ved det?

Er det en måte å koble av fra hverdagens kjas og mas?

Anonymkode: c1a3b...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg strikker fordi det er avslappende, jeg kan lage noe fint, det er nyttig, dvs. det blir et resultat, og jeg får være litt kreativ. Og så er det kjekt med mestringsfølelsen jeg får når jeg lærer meg nye teknikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker av mange grunner. 

Strikking er avslappende og gjør at jeg kan sitte i ro med en podcast, lydbok eller TV. Jeg må ha noe for hendene å gjøre hvis jeg skal klare å sitte i ro.

Jeg liker ullklær. De absorberer fuktighet bort fra huden, isolerer mot kulde selv om de er våte, er fleksibel i størrelsene slik at de varer lengre, slipper ikke mikroplast slik som fleece, er motstandsdyktig mot flammer, er ikke plast osv.

Produksjon av klær er en tvilsom bransje, full av utnytting av fattige arbeidere, utslipp av farlige kjemikalier og kvantitet over kvalitet. Ved å produsere klær selv får jeg mer kontroll. Jeg får også mer respekt for verdien av klærne, noe jeg håper kan gi en større respekt for klær generelt. Jeg er ikke så flink til å sy, men jeg kan strikke, så jeg strikker.

Jeg har barn, og det er veldig koselig å strikke små plagg til noen man er glad i. 

Anonymkode: 66778...060

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Det er avslappende, det er en måte for meg å koble av fra alt pensum jeg leser. 
• jeg liker det 

• det er mye fint å strikke 

•jeg får brukt kreativiteten til å lage noe eget (lager mine egne mønster) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikker fordi jeg er nødt til å ha noe i hendene når jeg ser på tv... Og fordi jeg kan være kreativ og få litt mestringsfølelse på toppen. Selger unna en del på finn.no etterhvert. Jeg TRENGER ikke flere gensere liksom😂

Kan ikke si jeg gjør det for avslappingen sin del. Har slitt mye med vond nakke og skulder pga strikkingen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får egentlig vondt i nakke/skuldre av å strikke, men jeg elsker å strikke klær. Enten til meg selv eller andre.

Anonymkode: 82862...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så enkelt at jeg rett og slett koser meg med strikketøy.

Anonymkode: 2bd2e...195

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er det fordi jeg liker å holde på noe mens jeg sitter foran TV. Ved tidligere anledninger har jeg strikket meg vekk fra bekymringer (man kan ikke telle masker og bekymre seg samtidig) og da jeg i sin tid begynte å strikke så var det fordi jeg ville ha en hjemmestrikket genser og min mor strikket ikke større ting enn raggsokker så jeg måtte pent lære meg "sjølberging" i så måte. 

Godt jeg er glad i å bruke ullgensere for jeg foretrekker mønsterstrikk i ull. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nybegynner og holder på å strikke min første genser nå, noe som går over all forventning. Synes det er så mye vakkert man kan lage, og har lyst til å bli skikkelig flink. En av grunnene til det er at jeg har lyst til å strikke søte små klær og pledd til mine fremtidige barn og barnebarn 😅 Ellers strikker jeg fordi det er koselig og gøy, og fordi det er tilfredsstillende når produktet begynner å ta form.

Anonymkode: 045f2...937

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ADD. Jeg klarer ikke holde fokus på det jeg ser på tv/hører på uten å ha noe i hendene, og strikking passer perfekt siden jeg ikke trenger å se på strikketøyet hele tiden.
  • Aktivisering. Jeg er ufør og har liten kapasitet i hverdagen, men kan jeg sitte kan jeg (som regel) strikke. Da er jeg faktisk produktiv store deler av dagen likevel.
  • Variasjon. Det er såpass mange teknikker og ulike mønster man kan gyve løs på at man alltids kan prøve seg på noe nytt.
  • Tilgjengelighet. Det er en hobby som tar liten plass* og kan legges bort og tas frem uten å måtte drasse på mye utstyr.
  • Selvfølelse. Jeg er god til å strikke, og det gir unektelig en boost når jeg får positive reaksjoner til det jeg har laget.

*Her tenker jeg på det aktuelle strikketøyet man holder på med, og ikke et eventuelt lager med garn, pinner og duppeditter...

Anonymkode: 9516a...868

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...