Pipaluk Skrevet 4. desember 2020 #1 Del Skrevet 4. desember 2020 «27 år gammel» baby vekker oppsikt (dagbladet.no) Molly ble historisk, ved at hun er et resultat av det embryoet som har vært lengst nedfryst. Hun slår da rekorden som ble satt av storesøsteren hennes, Emma, som, ble født i 2017. Emma og Molly er genetiske søsken, og ble fryst ned sammen i 1992. De to ble adoptert fra den kristne organisasjonen National embryo donation center (NEDC). Daglig leder i NEDC, Mark Mellinger, sier at embryoer kan være fryst ned for alltid uten å dø. Er ikke dette veldig rart? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #2 Del Skrevet 4. desember 2020 Om det ikke er skadelig påkoen måte, og ikke innebærer større risiko ser jeg ikke problemet 😊 Bare fint! Anonymkode: 59e29...6eb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #3 Del Skrevet 4. desember 2020 Nei, jeg skjønner ikke hva som er så rart med det? Embryoet har jo vært nedfryst og ikke hatt noen videre utvikling enn det et embryo fra i fjor ville hatt. Anonymkode: e2df7...568 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 4. desember 2020 #4 Del Skrevet 4. desember 2020 Så lenge det ikke er noen risiko med det, så gjør det da ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #5 Del Skrevet 4. desember 2020 Bare hvis det var mitt eget. Anonymkode: e80ba...0a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mumlehumle Skrevet 4. desember 2020 #6 Del Skrevet 4. desember 2020 Ser ikke problemet med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 4. desember 2020 Forfatter #7 Del Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei, jeg skjønner ikke hva som er så rart med det? Embryoet har jo vært nedfryst og ikke hatt noen videre utvikling enn det et embryo fra i fjor ville hatt. Anonymkode: e2df7...568 Det er allerede befruktet. Det er ikke bare egg som er lagt på frys Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #8 Del Skrevet 4. desember 2020 Jo, det er skikkelig rart synes jeg. At akkurat DEN babyen kunne vært født for lenge siden, kunne allerede levd i mange år. Kunne hatt egne barn nå, men er bare baby. Og hun vokser opp i en helt annen tid enn hva hun egentlig skulle. Når hun begynner på skolen så er hun kanskje eeegentlig like gammel som læreren... Hun vil også få muligheten til å leve mye lenger enn hva alle andre som ble unnfanget samtidig får. Så jo, det er rart! Anonymkode: 4bda3...779 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs Robinson Skrevet 4. desember 2020 #9 Del Skrevet 4. desember 2020 Veldig rart, siden babyene er på min egen alder 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #10 Del Skrevet 4. desember 2020 Syntes det er litt sånn «mind fuck» siden egget er befruktet. Som flere sier her så «skulle» barnet vært 27 år nå, og ikke baby. Samtidig så bærer vi kvinner rundt på egg i ca 30 fruktbare år. Barna kan komme tidlig i den fruktbare alderen - eller sent. Hvilket egg som modnes er jo tilfeldig 🙂. Er jo egentlig ikke noe rarere enn det. hadde vi snakka 200 år så blir det annerledes, for da ville evolusjonen antagelig ha påvirket de rundt i større grad..? Anonymkode: a5385...ddd 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #11 Del Skrevet 4. desember 2020 11 minutter siden, AnonymBruker said: Jo, det er skikkelig rart synes jeg. At akkurat DEN babyen kunne vært født for lenge siden, kunne allerede levd i mange år. Kunne hatt egne barn nå, men er bare baby. Og hun vokser opp i en helt annen tid enn hva hun egentlig skulle. Når hun begynner på skolen så er hun kanskje eeegentlig like gammel som læreren... Hun vil også få muligheten til å leve mye lenger enn hva alle andre som ble unnfanget samtidig får. Så jo, det er rart! Anonymkode: 4bda3...779 Du ser ikke fordelen i det å føle at man egentlig er gammel, men likevel mye yngre ...? Ungdomskilden har vært menneskehetens drøm i lange tider, og det er nok mange som hadde ønsket å sette livet på vent og bli fryst ned som voksne, for å så våkne opp i en helt annen tid - skulle tro at antall selvmord ville ha blitt drastisk redusert dersom dette lot seg gjøre. Anonymkode: e4085...0b6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #12 Del Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du ser ikke fordelen i det å føle at man egentlig er gammel, men likevel mye yngre ...? Ungdomskilden har vært menneskehetens drøm i lange tider, og det er nok mange som hadde ønsket å sette livet på vent og bli fryst ned som voksne, for å så våkne opp i en helt annen tid - skulle tro at antall selvmord ville ha blitt drastisk redusert dersom dette lot seg gjøre. Anonymkode: e4085...0b6 Jo, absolutt! Hadde ikke hatt noe i mot det jeg, men rart er det! Anonymkode: 4bda3...779 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 4. desember 2020 #13 Del Skrevet 4. desember 2020 Godt at loven i Norge på nedfryste egg er max 5 år. Syns det hørtes litt creepy ut dette her. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Saph Skrevet 4. desember 2020 #14 Del Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Syntes det er litt sånn «mind fuck» siden egget er befruktet. Som flere sier her så «skulle» barnet vært 27 år nå, og ikke baby. Samtidig så bærer vi kvinner rundt på egg i ca 30 fruktbare år. Barna kan komme tidlig i den fruktbare alderen - eller sent. Hvilket egg som modnes er jo tilfeldig 🙂. Er jo egentlig ikke noe rarere enn det. hadde vi snakka 200 år så blir det annerledes, for da ville evolusjonen antagelig ha påvirket de rundt i større grad..? Anonymkode: a5385...ddd Kvinner blir født med egg. Eggene blir laget mens vi fortsatt er foster. 2 millioner av dem. Så I egg-alder er den ungen enda eldre enn 27. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #15 Del Skrevet 4. desember 2020 Det er definitivt litt sært. Men kanskje.. Anonymkode: 84500...9fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sermina Skrevet 4. desember 2020 #16 Del Skrevet 4. desember 2020 Hannah80 skrev (1 time siden): Godt at loven i Norge på nedfryste egg er max 5 år. Syns det hørtes litt creepy ut dette her. Det ble endret i sommer. Nå kan eggene oppbevares til kvinnen er 46 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 4. desember 2020 #17 Del Skrevet 4. desember 2020 Sermina skrev (6 minutter siden): Det ble endret i sommer. Nå kan eggene oppbevares til kvinnen er 46 år. Ble det? Jøss . Jeg fikk beholde eggene på frys i 5 år. Nå er sønnen min 7. Dvs at hvis reglene var sånn da, så hadde de kunne blitt lagret i 13 år.. Oooi:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sermina Skrevet 4. desember 2020 #18 Del Skrevet 4. desember 2020 Hannah80 skrev (38 minutter siden): Ble det? Jøss . Jeg fikk beholde eggene på frys i 5 år. Nå er sønnen min 7. Dvs at hvis reglene var sånn da, så hadde de kunne blitt lagret i 13 år.. Oooi:) Ja, det ble en større endring i bioteknologiloven i sommer. I tillegg så har forsøk vist at eggene ikke tar skade av lengre lagring (som i eksempelet til ts) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #19 Del Skrevet 4. desember 2020 Jeg syns det er rart ja... Og litt ekkelt. At man fryser et liv liksom. Det er mer enn bare et egg, det er en embryo... Føler ikke man bør tukle med sånne ting. Anonymkode: 8f78e...d00 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 4. desember 2020 #20 Del Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg syns det er rart ja... Og litt ekkelt. At man fryser et liv liksom. Det er mer enn bare et egg, det er en embryo... Føler ikke man bør tukle med sånne ting. Anonymkode: 8f78e...d00 Et liv? Da har jeg tatt livet av 4 stk. Hadde 4 befrukta egg på frys. 🥺 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå