Pipaluk Skrevet 3. desember 2020 #1 Del Skrevet 3. desember 2020 Kommer jeg fortere over i et trafikkert kryss, om jeg trykker på knappen? Fungerer den bare psykologisk, slik at jeg skal føle at jeg har kontroll over situasjonen? I enkelte kryss må jeg uansett vente lenge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #2 Del Skrevet 3. desember 2020 I de fleste kryss får du raskere grønn mann med knappen, mens i noen er det bare for syns skyld. Hvis du gidder kan du jo ta med stoppeklokke og utføre noen eksperimenter. Anonymkode: 9fa30...3f1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #3 Del Skrevet 3. desember 2020 Noen steder MÅ man jo trykke for at det skal bli grønn mann, hvis ikke blir det det aldri. Anonymkode: 49c63...67e 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 3. desember 2020 #4 Del Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): mens i noen er det bare for syns skyld. Høres rart ut, tviler på at det stemmer. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 3. desember 2020 Forfatter #5 Del Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Noen steder MÅ man jo trykke for at det skal bli grønn mann, hvis ikke blir det det aldri. Anonymkode: 49c63...67e Hva skjer med biltrafikken om det aldri blir grønn mann🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheik Skrevet 3. desember 2020 #6 Del Skrevet 3. desember 2020 Der jeg bor er det kun ett lyskryss hvor man IKKE må trykke på knappen for å gå over (du må vente like lenge på å gå som når du trykker på knappen), mens i de andre lyskryssene MÅ man trykke på knappen, ellers blir det aldri grønn mann. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #7 Del Skrevet 4. desember 2020 9 hours ago, Pipaluk said: Hva skjer med biltrafikken om det aldri blir grønn mann🤔 Er vel gjerne ikke i kryss dette da, eller på svært trafikkert vei men med få fotgjengere. Trafikken går nok bedre enn op de hele tiden skulle stoppet opp på grønn mann for ingen! Anonymkode: 7a0e3...c02 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rant Skrevet 4. desember 2020 #8 Del Skrevet 4. desember 2020 Du må trykke for å få grønn mann. Om du bare venter så venter du egentlig på en person som trykker for deg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #9 Del Skrevet 4. desember 2020 Jeg har 900 meter til jobben. Jeg går hver dag og må passere 11 lyskryss og har gjort meg noen tanker. Noen lyskryss reagerer umiddelbart når knappen trykkes. Dette er gjerne kryss hvor små sidegater krysser hovedgate. Lyskryss når jeg skal krysse hovedgate tror jeg ikke har noen effekt. Der er det biltrafikken eller faste tidsintervaller som styrer. Samtidig er det også noen som aldri skifter til grønn man om man ikke trykker. Anonymkode: 1d88e...9f4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 4. desember 2020 Forfatter #10 Del Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har 900 meter til jobben. Jeg går hver dag og må passere 11 lyskryss og har gjort meg noen tanker. Noen lyskryss reagerer umiddelbart når knappen trykkes. Dette er gjerne kryss hvor små sidegater krysser hovedgate. Lyskryss når jeg skal krysse hovedgate tror jeg ikke har noen effekt. Der er det biltrafikken eller faste tidsintervaller som styrer. Samtidig er det også noen som aldri skifter til grønn man om man ikke trykker. Anonymkode: 1d88e...9f4 Enig i det. Det er noen kryss hvor jeg ikke merker noen forskjell Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #11 Del Skrevet 4. desember 2020 18 hours ago, Pipaluk said: Hva skjer med biltrafikken om det aldri blir grønn mann🤔 Biltrafikken får grønt lys, men det blir ikke grønn mann i samme retning i krysset. Dette er veldig vanlig i Oslo, i alle fall. Da slipper bilister, som skal svinge, å ta hensyn til fotgjengere i krysset, siden de har rødt lys. Anonymkode: d466f...e2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #12 Del Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 3.12.2020 den 19.00): I de fleste kryss får du raskere grønn mann med knappen, mens i noen er det bare for syns skyld. Hvis du gidder kan du jo ta med stoppeklokke og utføre noen eksperimenter. Anonymkode: 9fa30...3f1 Hvorfor i alle dager skulle noen gidde å bruke penger på en slik knapp som bare er der "for syns skyld"? Pipaluk skrev (På 3.12.2020 den 19.42): Hva skjer med biltrafikken om det aldri blir grønn mann🤔 Da slipper biltrafikken å stoppe for fotgjengere, så da blir selvsagt trafikkavviklingen mer effektiv (for bilene). Anonymkode: ea069...529 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #13 Del Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor i alle dager skulle noen gidde å bruke penger på en slik knapp som bare er der "for syns skyld"? Anonymkode: ea069...529 For å gi fotgjengerne - som trådstarter sier - en følelse av at de har kontroll over situasjonen. Anonymkode: 9fa30...3f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #14 Del Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (22 timer siden): For å gi fotgjengerne - som trådstarter sier - en følelse av at de har kontroll over situasjonen. Anonymkode: 9fa30...3f1 Kan ikke noen av dere som bor i nærheten av trafikklys teste ut å ikke trykke på knappen og se hvor lenge dere må vente? Gjerne på en tid det er lite forgjenger ute slik at ingen trykker på knappen for deg. De lysene jeg har vært borti blir ikke grønn hvis ingen trykker på de. Anonymkode: 970a8...982 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #15 Del Skrevet 5. desember 2020 On 12/4/2020 at 8:01 PM, AnonymBruker said: Hvorfor i alle dager skulle noen gidde å bruke penger på en slik knapp som bare er der "for syns skyld"? Anonymkode: ea069...529 Lyskryssreguleringen er selvsagt programmerbar. Så om trafikkbildet endrer seg over tid, med mer eller mindre trafikk av den ene eller andre typen, så går det an å forandre på hvordan knappen fungerer. Anonymkode: d466f...e2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #16 Del Skrevet 6. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 4.12.2020 den 21.40): For å gi fotgjengerne - som trådstarter sier - en følelse av at de har kontroll over situasjonen. Anonymkode: 9fa30...3f1 Tro meg, en knapp for å "gi fotgjengerne en følelse av at de har kontroll" er ikke noe som blir prioritert i planlegging av veger og kryssområder. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Lyskryssreguleringen er selvsagt programmerbar. Så om trafikkbildet endrer seg over tid, med mer eller mindre trafikk av den ene eller andre typen, så går det an å forandre på hvordan knappen fungerer. Anonymkode: d466f...e2f Ja, men det er langt fra det samme som at noen har plassert knappen der "for syns skyld". Da har knappen en funksjon, men funksjonen er bare koblet ut for øyeblikket. Anonymkode: ea069...529 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #17 Del Skrevet 6. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tro meg, en knapp for å "gi fotgjengerne en følelse av at de har kontroll" er ikke noe som blir prioritert i planlegging av veger og kryssområder. Ja, men det er langt fra det samme som at noen har plassert knappen der "for syns skyld". Da har knappen en funksjon, men funksjonen er bare koblet ut for øyeblikket. Anonymkode: ea069...529 "Å gi fotgjengerne en følelse av at de har kontroll" er da virkelig en funksjon. Anonymkode: 9fa30...3f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 6. desember 2020 Forfatter #18 Del Skrevet 6. desember 2020 (endret) https://www.aftenposten.no/verden/i/oRbpaV/irriterer-du-deg-over-knapper-som-ikke-virker-kanskje-skal-det-faktis placebo knapp i USA hevdes det. Det samme er knappen som lukker døra til heisen. Andre eksempler på placebo-knapper er termostaten på hotellrom, og kanskje den mest irriterende av dem alle: knappen for å lukke døren til heisen. I USA virker den knappen aldri, og årsaken er enkel. I 1990 fikk USA en lov som regulerte utforming av bygg slik at de skulle tilpasses personer med funksjonshemning. Blant annet betydde det at heisdøren skulle være åpen en viss tid slik at for eksempel rullestolbrukere skulle rekke å komme seg inn. Dermed var det ikke lov å overstyre og gjøre at dørene lukket seg raskere. Grunnen til at knappen er der, er at folk fra utrykningsetatene skal kunne ta kontroll over mekanikken. Da må de imidlertid overstyre den automatiske lukkingen ved å vri om på en nøkkel. Slik er det i mange andre land også, men det finnes også enkelte land der knappen faktisk virker, forteller en representant fra Otis, verdens største heisprodusent, ifølge CNN. Endret 6. desember 2020 av Pipaluk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå