AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #141 Del Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skrev Troikakaker, mente Joikakaker. Joikakaker har jo med samisk kultur å gjøre. Tvers igjennom. Den skal jo være en etterligning av reinsdyrskaker. Anonymkode: 714fa...838 Troikakaker hadde jo vært noe for oss som er glad i Troika! Anonymkode: e67a3...780 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 3. desember 2020 #142 Del Skrevet 3. desember 2020 3 minutter siden, T-Rex said: Men så forklar da. Har minoritetsfolk så dårlig selvfølelse at de tror vi gjør narr av dem, om vi kler oss ut som dem (eller en stilisert versjon av dem)? Det går vel mer på det at minoriteter, som urfolk i USA, per i dag lever i fattigdom og blir diskriminert, mens hvite inntill nylig bare kunne plukke og velge ting dem likte med dems kultur. Som indianerkostyme, tepper med navajo-motiver, sportsmaskotter etc, uten å ta stilling til hvordan slik "låning" påvirket kulturene de tok dem fra. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 123 eller noe Skrevet 3. desember 2020 #143 Del Skrevet 3. desember 2020 ATLAS6 skrev (3 timer siden): Har vi blitt for sensitive nå eller dreit vi i andres følelser før? Jeg heller mot den siste. Hvilke følelser? Hvordan oppstår disse vonde følelsene på vegne av urfolket, og hos hvem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 3. desember 2020 #144 Del Skrevet 3. desember 2020 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det var jo mye reklame på 90-tallet der de brukte navnet eskimonika, så synes det er rart at så få har hørt om det?🤔. Hos mine kollegaer hadde nesten alle hørt navnet. Anonymkode: 74fd1...a15 Det har nok noe med alder å gjøre. Jeg var neppe i målgruppen for Diplom-Is-klubben på 90-tallet... Endret 3. desember 2020 av T-Rex Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 3. desember 2020 #145 Del Skrevet 3. desember 2020 SoWhat? skrev (2 minutter siden): Jeg trodde faktisk at joikakaker kom fra samisk kultur/mat. At de var laget av reinsdyrkjøtt. Det trodde jeg også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #146 Del Skrevet 3. desember 2020 Pipaluk skrev (1 minutt siden): Hva er da feil, med å endre det, for å hindre at noen vil reagere på det? Problemet er vel at det er kun Diplom-Is selv som har reagert på det, og ved å lage oppstyr rundt det så ble det hele feil. Når dem først innser at dem kanskje har et logo-problem, så kunne dem gjort det i det stille og laget en HELT ny logo, uten å nevne urbefolkning, krenkelser eller uansett. Og iallefall ikke laget en helt lik logo bare med nytt ansikt. Patetisk. Anonymkode: 714fa...838 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #147 Del Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Troikakaker hadde jo vært noe for oss som er glad i Troika! Anonymkode: e67a3...780 Synes du bør lage det! Det er faktisk himmelsk godt! Anonymkode: 714fa...838 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 3. desember 2020 #148 Del Skrevet 3. desember 2020 parmanoia skrev (1 minutt siden): Det trodde jeg også. Ikke rart det blir en smule forvirring 😆 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #149 Del Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Synes du bør lage det! Det er faktisk himmelsk godt! Anonymkode: 714fa...838 Åh! ❤️❤️❤️ Du er engel! Det skal jeg gjøre! Anonymkode: e67a3...780 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villfisker Skrevet 3. desember 2020 #150 Del Skrevet 3. desember 2020 Ja. Dette ble for dumt for lenge siden. Tror jeg skal melde meg som frivillig i et karneval, så jeg får sjansen til å kle meg ut som Pocahontas eller medisinmann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 3. desember 2020 #151 Del Skrevet 3. desember 2020 3 minutter siden, Pipaluk said: valget med å endre figur, er å signalisere at de følger med i dagens politikk. Da må de også si at meningen aldri har vært å støte noen. Hvis ikke, gir det ikke meningen å endre bildet. De har endret bildet mange ganger før, og denne endringen er heller ikke enorm. Om de faktisk brydde seg om urbefolkningen og ikke få inn mer penger fra nordmenn som er krenket på vegne av inuitter, så hadde de endret logoen uten å lage en stor nyhet av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 3. desember 2020 #152 Del Skrevet 3. desember 2020 (endret) 3 hours ago, Anonym Bruker 0 said: Tror ikke det heter eskimo lenger heller. Inuitter....? Beklager. Det har jeg faktisk ikke fått med meg. Trodde de var eskimoer på Grønland (øya) og inuitter i Nord-Amerika. (Og i stedet for å spørre om hva som er feil med eskimo, skal jeg google det.) Endret 3. desember 2020 av T-Rex Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 3. desember 2020 #153 Del Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Problemet er vel at det er kun Diplom-Is selv som har reagert på det, og ved å lage oppstyr rundt det så ble det hele feil. Når dem først innser at dem kanskje har et logo-problem, så kunne dem gjort det i det stille og laget en HELT ny logo, uten å nevne urbefolkning, krenkelser eller uansett. Og iallefall ikke laget en helt lik logo bare med nytt ansikt. Patetisk. Anonymkode: 714fa...838 Diplom-is er i forkant og viser at de vil være med i urbefolkningspolitikken. Med det må de også vise til at de tar folks følelser på alvor, selv om veldig få kan ha reagerte på den logoen. Jeg tror folk er mest opptatt av is, og ikke Eskimonika. Med mindre de har stått dritlenge i is-køen så har de nok ikke rukket å tenkte så mye over hva figuren signaliserer. Men enig i at de kunne laget en helt ny logo, ikke bare endret bekledningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 123 eller noe Skrevet 3. desember 2020 #154 Del Skrevet 3. desember 2020 sommerfugl154 skrev (2 timer siden): Tror kanskje det handler om prinsippet at vi ikke skal bruke andres kultur for å tjene penger på det. Altså en prinsippsak heller enn at noen har direkte blitt støtt. Vi lever nå i 2020 og mange mener det er en uting at man skal ha profitt på andres nåværende kultur og utseende. Også handler det litt om at man ikke skal nære opp under stereotypier som har vært grunnlaget for diskriminering tidligere. Ref. ''indianerkostyme'' og ''eskimo''. Tidligere fantes det jo også sånne ''african''-kostymer med blackface og hele pakken... huff. Tror mye var ''greit'' før, men som man har skjønt at samfunnet ikke har godt av. Man sniker inn i underbevisstheten stereotypier og fordommer osv. Sier ikke at det er tilfellet med diplom-is logoen men siden det nå ikke er greit å bruke indianere (urfolk) til kostymer og fest osv, så er vel veien kort til å ikke bruke andre urfolk også på den måten. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor indianer skal være mer fornærmende enn prinsesse/spøkelse kostyme? Man vil jo kle seg ut som noe man synes er kult som barn. Ikke for å diskriminere. Jeg husker vi lekte indianere i skogen som barn, i dag hadde vi sikkert blitt stoppet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 3. desember 2020 #155 Del Skrevet 3. desember 2020 1 minutt siden, Camlon said: De har endret bildet mange ganger før, og denne endringen er heller ikke enorm. Om de faktisk brydde seg om urbefolkningen og ikke få inn mer penger fra nordmenn som er krenket på vegne av inuitter, så hadde de endret logoen uten å lage en stor nyhet av det. er det så stor nyhet da, det står 1 sak om det i VG. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 3. desember 2020 #156 Del Skrevet 3. desember 2020 Det er et eller annet med å tolke ting i aller verste mening som har vokst fram de siste årene. Jeg vet ikke om det fører noe godt med seg på sikt, eller om det gjør vondt verre. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amz Skrevet 3. desember 2020 Forfatter #157 Del Skrevet 3. desember 2020 Pipaluk skrev (49 minutter siden): Jeg synes det høres bra ut. Det sender signal om at de følger med i tiden. Og nå er vi mer bevisst på urfolks rettigheter. Det er ikke bare Diplom-is som har brukt urfolk-logo, i forskjellige settinger. Jeg tror ikke inuittene blir krenket av eskimo-logoen på isen, men greit å få bort unødvendige stereotopier. Det er dette alt handler om. Og hva har urfolk med iskrem å gjøre? Bra skrevet 🙂 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 3. desember 2020 #158 Del Skrevet 3. desember 2020 Just now, Tanuki said: er det så stor nyhet da, det står 1 sak om det i VG. 1 for mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 3. desember 2020 #159 Del Skrevet 3. desember 2020 Just now, Camlon said: 1 for mye. javel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #160 Del Skrevet 3. desember 2020 Pipaluk skrev (2 minutter siden): Diplom-is er i forkant og viser at de vil være med i urbefolkningspolitikken. Med det må de også vise til at de tar folks følelser på alvor, selv om veldig få kan ha reagerte på den logoen. Jeg tror folk er mest opptatt av is, og ikke Eskimonika. Med mindre de har stått dritlenge i is-køen så har de nok ikke rukket å tenkte så mye over hva figuren signaliserer. Men enig i at de kunne laget en helt ny logo, ikke bare endret bekledningen. Dem skryter av at dem er proaktive angående minoriteter og krenkelser. Den logoen er.... hva sa dem... 70 år gammel! Så den proaktiviteten kan dem dytte langt i en skuff for min del. At dem valgte å gjøre det nå, på den måten dem gjorde det, har jo økt fokuset på minoriteter og krenkelser. Jeg kaller det å være reaktiv innenfor visse begrensninger. Dem kunne laget en ny logo. Og da mener jeg NY logo. Og latt hele dette toget om minoriteter og krenkelser passere i stillhet. Anonymkode: 714fa...838 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå