Camlon Skrevet 3. desember 2020 #121 Del Skrevet 3. desember 2020 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, definisjonsretten sitter de marginaliserte gruppene på selv. Smart ass. Anonymkode: 889af...6c8 Det hjelper lite at en gruppe tror de er marginalisert hvis media og politikerene ikke er enig. 😉 Endret 3. desember 2020 av Camlon 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #122 Del Skrevet 3. desember 2020 Camlon skrev (3 minutter siden): Det hjelper lite at en gruppe tror de er marginalisert hvis media og politikerene ikke er enig. 😉 Oi, så smart du er da! Skikkelig smarting. Tror du staten bare ga oss en unnskyldning uten at den er kjempet til seg? Vet du hva sametinget gjør/har gjort? Andre urbefolkningssamlinger? Vet du i hvor mange tiår urbefolkning fra hele verden har møttes, ja, MØTTES, for å finne løsninger på disse problemene? Ja men så klart vet du det! Du er jo skikkelig skikkelig smart du! 😄 Anonymkode: 889af...6c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #123 Del Skrevet 3. desember 2020 Blir nok ikke å ende der, til slutt så vil til og med strekmenn bli krenkende for noen... Anonymkode: ebbdc...61f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 3. desember 2020 #124 Del Skrevet 3. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg er ikke nordmann. Jeg krever ikke spesialbehandling, men jeg krever å ikke bli utsatt for stereotypier eller la mitt ansikt/kultur bli brukt for å selge et norsk produkt. Jeg gjentar, jeg er ikke nordmann, jeg er same. Forstår du? Anonymkode: 889af...6c8 Jeg kunne bry meg mindre om du anseer deg som nordmann eller ikke. Og dette handler ikke om samer. Jeg mener også at man skal behandle tyskere og andre nasjonaliteter som andre nordmenn. Ingen grupper skal få spesialbehandling, og derfor er jeg uenig at det er enkelte grupper man ikke kan låne fra mens andre grupper er det greit. Enten så er det galt for alle grupper, eller så er det ok til en viss grad for alle grupper. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #125 Del Skrevet 3. desember 2020 OPIgirl skrev (2 timer siden): Verden slik jeg/ vi kjenner den har gått fullstendig av skaftet. Drizzt skrev (2 timer siden): Hvis du leser artikkelen i hovedinnlegget og Kampanje-lenken som er der, så leser du følgende med store bokstaver: DIPLOM-IS ENDRER INUITT-LOGO: - VI ØNSKER IKKE Å STØTE NOEN Så noen har blitt provosert på vegne av andre og varslet. Nå skal det brukes massevis av penger for å endre på en veletablert logo. Det blir gjenspeilet i høyere priser til kunden. De skriver selv at de er forut for eventuell kritikk. Altså er det absolutt ingen grunn til å tro at det ligger noe drama bak denne ene setningen som er dratt ut. Markedsbudsjettet til iskremprodusentene er gigantiske fra før, dette behøver ikke å bli dyrere for kunden. De skulle endre logoen i år, og har tatt høyde for det i sine budsjetter. Det er ingen grunn til å reagere så sterkt. Anonymkode: 30d78...824 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 3. desember 2020 #126 Del Skrevet 3. desember 2020 Tanuki skrev (9 minutter siden): Nå har jeg ikke sagt at det var noe respektløst med den gamle logoen, men samtidig må det være lov å mene at den representerte en ganske utdatert tolking av inuitter/eskimoer. Inuitter selv bruker ikke ordet eskimo, det var det hvite som kalte dem. Dagens inutitter løper ikke rundt i selskinn 24/7 og fanger sel med spyd. Jeg antar at Diplomis selv valgte å oppdatere logen siden vi i 2020 har litt mer forståelse og respekt for andre kulturer. Ja, jeg er enig i at det er utdatert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 3. desember 2020 #127 Del Skrevet 3. desember 2020 (endret) 22 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er samisk. Hva mener du egentlig nå? Anonymkode: 889af...6c8 Ikke meg du siterte, men jeg må si at jeg har problemer med å skjønne at det er lov for en nordmann å kle seg ut med bayerske Lederhosen, men ikke som Pokahontas. Det første er altså lov (?), siden tyskere ikke er marginaliserte, mens "native americans" (tidligere indianere) er marginaliserte, og derfor er det ikke greit å stilisere dem. Endret 3. desember 2020 av T-Rex 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #128 Del Skrevet 3. desember 2020 T-Rex skrev (Akkurat nå): Ikke meg du siterte, men jeg må si at jeg har problemer med å skjønne at det er lov for en nordmann å kle seg ut med bayerske lederhosen, men ikke som Pokahontas. Det første er altså lov (?), siden tyskere ikke er marginaliserte, mens "native americans" (tidligere indianere) er marginaliserte, og derfor er det ikke greit å stilisere dem. Nei. Du skjønner ikke det. Men sånn er det altså. Anonymkode: 889af...6c8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 3. desember 2020 #129 Del Skrevet 3. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nei. Du skjønner ikke det. Men sånn er det altså. Anonymkode: 889af...6c8 Men så forklar da. Har minoritetsfolk så dårlig selvfølelse at de tror vi gjør narr av dem, om vi kler oss ut som dem (eller en stilisert versjon av dem)? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #130 Del Skrevet 3. desember 2020 Ser man motsatt på det, er det ikke litt rart at Diplom-is nå velger å distansere seg fra kinesisk utseende? ER NÅ DET NÅ OGSÅ GALT Å HA KINESISKE TREKK?!? Men altså. Seriøst. Dem som VIL føle seg krenket blir uansett krenket i dag, uansett hva man gjør eller sier. Ergo, så er det ingen grunn til å lage ny logo. Akkurats om Troikakaker. Dem skal nå gå bort fra den samiske mannen på boksen. Litt det samme der. Er galt å være same i dag? Dobbelkrenking. Anonymkode: 714fa...838 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #131 Del Skrevet 3. desember 2020 T-Rex skrev (Akkurat nå): Men så forklar da. Har minoritetsfolk så dårlig selvfølelse at de tror vi gjør narr av dem, om vi kler oss ut som dem (eller en stilisert versjon av dem)? Noen har det. Og noens drakter er hellige, der hver eneste «strek» har en betydning. Vi er også påpasselige med hverandre, at vi kler oss korrekt, det er sydd som det skal, rett lengde, riktige farger, i riktige kombinasjoner, sjalet ligger pent, søljene pent på plass. Det handler om respekt og at vi holder på med å bygge opp en tidligere nedbrutt identitetsfølelse. Anonymkode: 889af...6c8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 3. desember 2020 #132 Del Skrevet 3. desember 2020 Synes det hadde vært bedre av Diplom-is å fokusere på at logoen er utdatert og trenger en fornyelse, heller enn å komme med den vanlige «noen er eller kan bli krenka». 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #133 Del Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ser man motsatt på det, er det ikke litt rart at Diplom-is nå velger å distansere seg fra kinesisk utseende? ER NÅ DET NÅ OGSÅ GALT Å HA KINESISKE TREKK?!? Men altså. Seriøst. Dem som VIL føle seg krenket blir uansett krenket i dag, uansett hva man gjør eller sier. Ergo, så er det ingen grunn til å lage ny logo. Akkurats om Troikakaker. Dem skal nå gå bort fra den samiske mannen på boksen. Litt det samme der. Er galt å være same i dag? Dobbelkrenking. Anonymkode: 714fa...838 Det er ikke galt å være same, men det er galt å ha bilder av samer på et produkt som ikke har noe med samisk kultur p gjøre, som heller ikke produseres av noen samisk. Anonymkode: 889af...6c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #134 Del Skrevet 3. desember 2020 Det var jo mye reklame på 90-tallet der de brukte navnet eskimonika, så synes det er rart at så få har hørt om det?🤔. Hos mine kollegaer hadde nesten alle hørt navnet. Anonymkode: 74fd1...a15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 3. desember 2020 #135 Del Skrevet 3. desember 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Oi, så smart du er da! Skikkelig smarting. Tror du staten bare ga oss en unnskyldning uten at den er kjempet til seg? Vet du hva sametinget gjør/har gjort? Andre urbefolkningssamlinger? Vet du i hvor mange tiår urbefolkning fra hele verden har møttes, ja, MØTTES, for å finne løsninger på disse problemene? Ja men så klart vet du det! Du er jo skikkelig skikkelig smart du! 😄 Anonymkode: 889af...6c8 Tror du er de eneste gruppene i verden som har blitt undertrykt eller har opplevet rasisme? F.eks. polakker ble undertrykket av både nazistene og kommunistene og har bare i de siste 30 årene fått sin frihet tilbake. I de siste 30 årene har den rike delen av Europa brukt dem som billig arbeidskraft, gjort narr av dem og diskriminert dem i arbeidsmarkedet. Hvorfor blir ikke de ansett som en marginalisert gruppe? Det samme gjelder kinesere. For 20 år siden var det vanlig å gå rundt å si "ching chong" og dra øynene til siden. Nå tror jeg ikke man gjør det lenger, men har byttet det ut med direkte hat mot kinesere på sosiale medier. Det er egentlig mye verre. Hvorfor blir ikke de ansett som en marginalisert gruppe? Det hjelper derfor lite at en gruppe anser seg selv som marginalisert, man må ha støtte fra politikerene og media. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #136 Del Skrevet 3. desember 2020 Camlon skrev (Akkurat nå): Tror du er de eneste gruppene i verden som har blitt undertrykt eller har opplevet rasisme? F.eks. polakker ble undertrykket av både nazistene og kommunistene og har bare i de siste 30 årene fått sin frihet tilbake. I de siste 30 årene har den rike delen av Europa brukt dem som billig arbeidskraft, gjort narr av dem og diskriminert dem i arbeidsmarkedet. Hvorfor blir ikke de ansett som en marginalisert gruppe? Det samme gjelder kinesere. For 20 år siden var det vanlig å gå rundt å si "ching chong" og dra øynene til siden. Nå tror jeg ikke man gjør det lenger, men har byttet det ut med direkte hat mot kinesere på sosiale medier. Det er egentlig mye verre. Hvorfor blir ikke de ansett som en marginalisert gruppe? Det hjelper derfor lite at en gruppe anser seg selv som marginalisert, man må ha støtte fra politikerene og media. Kina er et gedigent land. Med sterk nasjonalitetsfølelse. Men det finnes marginaliserte grupper i Kina også. Det hadde du visst om du ikke var så dum. Anonymkode: 889af...6c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #137 Del Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke galt å være same, men det er galt å ha bilder av samer på et produkt som ikke har noe med samisk kultur p gjøre, som heller ikke produseres av noen samisk. Anonymkode: 889af...6c8 Jeg skrev Troikakaker, mente Joikakaker. Joikakaker har jo med samisk kultur å gjøre. Tvers igjennom. Den skal jo være en etterligning av reinsdyrskaker. Anonymkode: 714fa...838 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 3. desember 2020 #138 Del Skrevet 3. desember 2020 Just now, AnonymBruker said: Kina er et gedigent land. Med sterk nasjonalitetsfølelse. Men det finnes marginaliserte grupper i Kina også. Det hadde du visst om du ikke var så dum. Anonymkode: 889af...6c8 Det hjelper lite for kinesere i Europa at Kina er et gedigent land. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 3. desember 2020 #139 Del Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke galt å være same, men det er galt å ha bilder av samer på et produkt som ikke har noe med samisk kultur p gjøre, som heller ikke produseres av noen samisk. Anonymkode: 889af...6c8 Jeg trodde faktisk at joikakaker kom fra samisk kultur/mat. At de var laget av reinsdyrkjøtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 3. desember 2020 #140 Del Skrevet 3. desember 2020 parmanoia skrev (Akkurat nå): Synes det hadde vært bedre av Diplom-is å fokusere på at logoen er utdatert og trenger en fornyelse, heller enn å komme med den vanlige «noen er eller kan bli krenka». valget med å endre figur, er å signalisere at de følger med i dagens politikk. Da må de også si at meningen aldri har vært å støte noen. Hvis ikke, gir det ikke meningen å endre bildet. Jeg stusser også over begrepet " krenka". Slik ordet blir brukt så høres det ut som om det er et synonym for overfølsom. Man har ingen grunn til å føle som man gjør, for dette er bare morsomt. Poenget er at urfolk opplever enormt mange stereotopier. En logo på diplom-is, er bare en av tusen. Hva er da feil, med å endre det, for å hindre at noen vil reagere på det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå