Gå til innhold

Diplom-Is fjerner urfolksinspirert drakt fra logoen

amz

Anbefalte innlegg

Hannah80 skrev (7 minutter siden):

Gjort den selv, jeg😂😂

Skylder på autokorrektur, jeg. 😁 Og så kan jeg jo bruke det som en unnskyldning til å ete is?
Det trenger jeg, så jeg blir bedre i stand til å omtale isen korrekt. :jepp: Man husker lettere. Og så tror jeg den blir gammel om den ligger for lenge... best å ikke ta noen sjanser. 🧐 Det er dessuten kanskje litt trangt om plassen i frysen... Må rydde litt plass, sånn i tilfelle.

Jeg er så ansvarlig og flink til å planlegge 😀. Det er en hard jobb å rydde utav frysen, men det må gjøres.

Anonymkode: da65d...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SoWhat? skrev (13 timer siden):

Navnet kun Kg-brukere vet om? 🙂

Navnet du ikke vet om. Det er et kjent navn som er blitt mye brukt i reklamer og jeg har ikke greid å finne en eneste bekjent i kveld som ikke visste hva denne maskoten het. For ordens skyld har de jeg har spurt vært mellom 7 og 69 år. 

At du ikke vet noe betyr ikke at andre ikke vet det. Jeg kan ikke en dritt om fotball og aner ikke om det var Frankrike, Argentina eller Mali for alt jeg vet, som vant VM sist gang. Ikke aner jeg når VM var heller, eller hvor. Men det betyr ikke at jeg ikke skjønner at folk flest vet disse tingene, eller i hvertfall vet noe om det. 

Anonymkode: ca79c...f87

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var oversensitivt og jeg er redd for at vi luker ut alt som gjør oss til oss og gir oss litt særpreg,
for å tilfredstille ALLE! :angry: Bevare meg vel så dumt!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Hoppetaujenta said:

Ja, dette var oversensitivt og jeg er redd for at vi luker ut alt som gjør oss til oss og gir oss litt særpreg,
for å tilfredstille ALLE! :angry: Bevare meg vel så dumt!

Hvordan i all verden er det oversensitivt? De eneste her som er oversensitive er dere som som ikke takler at et privat selskap har valgt å oppdatere logoen sin en smule. 

Hvordan gir "Eskimonika" oss særpreg? 

Ingen som har påstått at man må tilfredsstille "alle", men det går an å vise normal folkeskikk og respekt mot andre kulturer. Jeg skjønner virkelig ikke problemet her.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo Diplom-is selv som velger å endre logoen, fordi de selv ikke er komfortable med at den fremstiller et medlem av en urbefolkning. Det får være helt opp til selskapet selv, og jeg synes det er bra vi er mer opplyste når det gjelder fremstilling av andre kulturer nå enn vi var før.

Ingen har reagert på logoen så vidt jeg vet, så det er ingen som er krenket over det. Det er noe Diplom-is selv ønsker forandre, fordi de vil være mer sensitive. De eneste som blåser dette opp er jo de som reagerer så kraftig på endringen. 

Anonymkode: 40626...45f

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Navnet du ikke vet om. Det er et kjent navn som er blitt mye brukt i reklamer og jeg har ikke greid å finne en eneste bekjent i kveld som ikke visste hva denne maskoten het. For ordens skyld har de jeg har spurt vært mellom 7 og 69 år. 

At du ikke vet noe betyr ikke at andre ikke vet det. Jeg kan ikke en dritt om fotball og aner ikke om det var Frankrike, Argentina eller Mali for alt jeg vet, som vant VM sist gang. Ikke aner jeg når VM var heller, eller hvor. Men det betyr ikke at jeg ikke skjønner at folk flest vet disse tingene, eller i hvertfall vet noe om det. 

Jeg lurer mest på hvorfor du har *spurt* så mange... 🙂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

amz skrev (På 3.12.2020 den 8.30):

Figuren i Diplom-Is' logo endrer nå bekledning fra selskinnsdress til lue og vinterjakke uten assosiasjoner til urfolk.

Er vi blitt altfor sensitive? 

https://www.tv2.no/nyheter/11814994/

Dersom man tilter over at et firma velger å endre logoen sin, så er man i overkant sensitiv, ja.

Anonymkode: ee31e...592

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommerfugl154 skrev (På 3.12.2020 den 13.41):

Man sniker inn i underbevisstheten

Slutt å spre sånn skremmende pseudovitenskap!

Anonymkode: cfe39...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (4 timer siden):

Jeg lurer mest på hvorfor du har *spurt* så mange... 🙂

Fordi du hyler så innmari høyt om at ingen vet om det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, T-Rex said:

Beklager. Det har jeg faktisk ikke fått med meg. Trodde de var eskimoer på Grønland (øya) og inuitter i Nord-Amerika.

(Og i stedet for å spørre om hva som er feil med eskimo, skal jeg google det.)

Har googlet:

https://no.wikipedia.org/wiki/Eskimo

Når ordet eskimo fremdeles er i bruk, er det fordi noen av de arktiske urbefolkningsgruppene ikke regner seg selv som inuit, men foretrekker ordet eskimo. Eskimo i nåtidig betydning er dermed en samlebetegnelse som omfatter:

inuit fra Grønland, Canada og Alaska

aleut og chukchi fra nordøst-Sibir

jupik eller yup'iit fra Sørøst-Alaska

inupiat fra Nordvest-Alaska

Så det er altså ikke 100% politisk ukorrekt å bruke ordet eskimo.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Her er det jo Diplom-is selv som velger å endre logoen, fordi de selv ikke er komfortable med at den fremstiller et medlem av en urbefolkning. Det får være helt opp til selskapet selv, og jeg synes det er bra vi er mer opplyste når det gjelder fremstilling av andre kulturer nå enn vi var før.

Ingen har reagert på logoen så vidt jeg vet, så det er ingen som er krenket over det. Det er noe Diplom-is selv ønsker forandre, fordi de vil være mer sensitive. De eneste som blåser dette opp er jo de som reagerer så kraftig på endringen. 

Anonymkode: 40626...45f

Jeg tipper det er et utslag av cancel culture som har bredt seg til Norge, og at selskaper er livredde for å bli rammet av dette. Derfor er de føre var og fjerner alt som kan føre til reaksjoner før det har skjedd. Det handler nok først og fremst om penger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-Rex skrev (På 3.12.2020 den 13.12):

Kan alle eskimoer som har følt seg trakassert av logoen til Diplom-Is rekke opp hånda? Riktignok er logoen en smule ulogisk, siden det neppe er mange eskimoer som spiser Diplom-Is. Men den er da ikke nedverdigende på noen måte?

Det er en nedverdigende og gammeldags betegnelse. Inuitter er den rette betegnelsen, med spesifisering på hvor de kommer fra, og det folkegruppene selv ønsker å bli kalt. Det syns jeg vi bør respektere.

Den gamle logoen var både stereotypt og sjåvinistisk, og rett og slett støtende. Greit å finne på noe nytt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så lei av at det å ta hensyn skal sidestilles med å være oversensitiv. Skjerp dere folkens.

Dra rassen ut av 50-tallet, vær så snill. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ikke bor de på Nordpolen heller, slik Diplom-is har gitt inntrykk av i noe av reklamemateriellet sitt. 

Det pussige er at det er så mange inuitter med dansk blod, at de ser helt Skandinaviske ut. Bare Google politiker  Aki Matilda høgh dam. Inuitt med dansk blod.  Og formannen for Grønland demokratene ville ikke skille seg ut i Skandinavia. 
Så inuitt er ikke som det var tidligere 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor ei jente med skjeve øyne ikke kan være maskot? Det virker for meg rasistisk å endre klærne og øynene hennes til vestlig utseende. 

Det hadde feks vært positivt for mangfoldet å se mørkhudede barn på leverposteiboksen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-Rex skrev (På 3.12.2020 den 13.33):

Hallo! Dette er jo en same! Alle kan se at jakka er laget av reinsdyrskinn. Knallfarger er typisk samisk!  (:ironi:)

Jeg er same og kan ikke si at jeg noen gang har sett et knallgult reinsdyr. Forøvrig er pesk navnet på en "jakke" av reinsdyrskinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Alan Smithee skrev (På 3.12.2020 den 13.09):

Figuren het "Eskimonika". Det er ikke så mye tvil om hva hensikten var.

Har aldri  hørt at denne figuren heter Eskimonika før nå. Har bare tenkt det var en figur/ i en lun fluffy vinterdress 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/3/2020 at 2:01 PM, Apis said:

Kjempe fin, men umiddelbart tenker jeg ung kvinne fra Thailand 

😂 Eller mulig det ikke er helt en jente da, har hørt det er ganske vanlig der... Det er modernisering av logoen det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Bruker 0 skrev (På 3.12.2020 den 13.16):

Tror ikke det heter eskimo lenger heller. Inuitter....?

Er for vandt til å si eskimo så kommer ikke til å endre det. Blir beste fall nye generasjonen som blir opplært til nytt ord. Sitter litt for godt i hodet bare, eskimo bare høres rett ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...