Gå til innhold

Dåp av større barn i kirken.

ellapille

Anbefalte innlegg

Alle ungene mine har vært ganske store da de ble døpt, de var fylt 2 år.

Nå skal minstemann som faktisk har rukket å bli 4 år døpe seg.

Det er litt spesielt og koselig synes jeg.

Men denne gangen lurer jeg på hvordan det skal gå, for blir han våt i håret her hjemme og får piggsveis, så blir han lynsint.

Han vil ikke ha gigg.

er det flere som har døpt barna når de har bltt såpass store?

Noen råd å gi?

Eller kanskje noen artige historier.

Jeg gleder meg og gruer meg om hverandre.

Får bare håpe han ikke parkerer presten.

Ellapille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå ventet ikke jeg så lenge før jeg døpte min jente, så noen gode råd har jeg ikke å komme med egentlig. Bortsett fra det at guttungen kan jo få ha litt langt hår den dagen for da får han ikke pigg når presten døper han. Dessuten er det jo ikke så mye vann presten har på håret hans, så det er jo ikke sikkert at det blir noe problem alikevel.

Men jeg tror nok at jeg ville ha snakket med presten om dette på forhånd, og dessuten prøvd å forklare guttungen at det er en litt spesiell situasjon og om han kan prøve å tolerere at han blir litt våt i håret. Han er jo så stor gutt nå, kan han tolerere at presten er så rar og har vann i håret hans?

Dette er bare et forslag, jeg vet jo ikke hvordan din gutt er, men det kan være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om hvorfor han ikke har blitt døpt tidligere? Vet at det ikke har noe med saken å gjøre, ble bare litt nysgjerrig :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om hvorfor han ikke har blitt døpt tidligere? Vet at det ikke har noe med saken å gjøre, ble bare litt nysgjerrig :wink:

Når jeg fikk førstemann så var det meningen at han skulle få bestemme selv når han ble eldre, men familien overtalte meg, så kom nummer 2 og jeg tenkte at da kunne jo det barnet være like gammelt, for da ble det likt, da 3 mann kom så skulle jeg gjøre akuratt det samme, men på grunn av mye familiegreier, problemer og dødsfall så ble det ikke ork og overskudd til det før nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Vel lillesøsteren min var hele 8 år da mamma døpte henne, må si at det ble litt morro ut av det ja :ler:

Jeg tror ikke at det gjør noe at man blir døpt såpass seint...

Selv var jeg bitteliten og det samme med min sønn..... Håper du blir fornøyd med alle resultat som vil komme :wink:

Stor klem fra

Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skal dere på dåpssamtale? Det er jo vanlig prosedyre, så da kan dere jo snakke med presten om det. Det kunne jo også være en god ide å da la gutten treffe presten på forhånd slik at de "kjenner hverandre".

Gutten din er jo gammel nok til å ha et visst begrep om hva som foregår rundt ham, så jeg ville nok involvert ham aktivt i det hele. På den måten får han et forhold til det, og det er ikke bare noe som blir pådyttet ham. Kan han ikke få være med på deler av dåpssamtalen? Da kan presten (og også du både før og etter) forklare HVORFOR han får vann på hodet, og at det ikke har noe med hårvask å gjøre...

Bare si til ham at i gamle dager så gikk man ut i en dam eller sjø eller elv og dukket seg helt under, men fordi dette er så upraktisk så tar vi bare litt vann på hodet i dag. Du og presten kan sikkert få dette til å virke spennende!

Hvis du spør presten får du veldig mange spennende forklaringer på hvorfor man bruker vann og hvorfor man gjør dåpen slik eller slik. Det kan gjøre det mer interessant for dere alle.

Mitt råd er altså å involvere både presten og gutten skikkelig, så blir det en opplevelse for livet. Dette kan være med på å prege gutten din sitt syn på kirken for resten av livet hans...Håper dere alle får en flott dag! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja vi skal til dåpsamtale nå den 10 oktober og gutten skal selvfølgelig være med.

Han er jo så stor og han blir kanskje lettere å ha med å gjøre hvis han vet ting på forhånd.

Denne dagen er det også opprop og utdeling av 4-års bibelen og det skal han jo også være med på.

Han blir nok stående på en liten krakk og bøyer hodet selv over døpefonten.

Har kjøpt inn en dåpsgave som han kan ha som et minne hele livet også har jeg kjøpt inn en vanlig presang til ham. Det blir jo nesten som en ekstra gebursdag dette her, så vi får lage dagen fin for gutten vår.

Jeg er både spent og glad.

Alle vet jo hvor bestemte disse 4 åringene kan være hvis de først har bestemt seg for noe. Kryss fingra for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...