Gå til innhold

Hva er dine beste husmortriks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

lei av at strømpebuksene rakner?

FØR du bruker den, skyll den i iskaldt vann, å heng den til tørk. da bevarer du fibrene i str buksa, og den rakner ikke så fort:)

Om den skulle rakne så ha på blank negelakk der hvor det er rsknet :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som har noe tips om å få rene fugene mellom flisene på badet? Enkelte steder er de lyse og fine, andre steder mørke. Antar at de skal være lyse over hele..

Har prøvd nå med eddikvann og så med baderomsspray i fra jif, men ble ikke noe særlig bedre...

Vask fugene med grønnsåpe, det løser opp misfargingen hvis man gnir eller skrubber lett. Jeg har prøvd alle mulig andre hussåper (Zalo, ajax, salmiakk og til og med Jotun husvask), men de hjelper lite. Tipset om å bruke klorin vet jeg ikke om jeg støtter, klor bleker sikkert fugene, men så er det jo et sterkt kjemikalie som jeg syns folk bruker alt for mye av. Eddik og baderomsspray bør unngås i fuger fordi syre løser opp kalken i fugene og ødelegger dem på sikt.

Skrevet (endret)

Prøvde det med grønnsåpe i stekeovnen, men fungerte ikke så bra som jeg hadde håpet. :tristbla:

Vet ikke om dette er et husmortriks, men skit au: Jeg bruker sort neglelakk på sorte lakksko som har falmet enkelte plasser.

Endret av Maneo
Skrevet

Herlig tråd, må inn på mine innlegg :)

Godt tips fra meg handler om juletreet. Rust i juletrefoten forhindrer at treet mister nåler, og det kan på den måten holde seg friskt i månedsvis. Rustne spiker, skruer, metallbiter og lignende er namnam for treet.

Skrevet

Prøvde det med grønnsåpe i stekeovnen, men fungerte ikke så bra som jeg hadde håpet. :tristbla:

Vet ikke om dette er et husmortrisk, men skit au: Jeg bruker sort neglelakk på sorte lakksko som har falmet enkelte plasser.

Kanskje ikke så rart, det er jo Salmiakk man skal bruke til stekeovnen...

Skrevet

Jeg har ikke lest hele tråden, så kanskje noen andre har skrevet det samme...

Jeg har kjøpt en handlekurv til hver person i familien, kurvene har fått navnelapp.

Når vi da rydder eller legger sammen klær, blir personlige ting/klær lagt i kurven til den personen, og da er det bare for den personen å ta med seg hele kurven, og legge ting/klær på sin plass.

Kurvene kan stables når de ikke er i bruk, og tar ikke stor plass.

Skrevet

Kanskje ikke så rart, det er jo Salmiakk man skal bruke til stekeovnen...

Stryk grønnsåpe på alle flater inne i komfyren. Sett den på 75 grader i 10 min eller mer, og så er det bare å skrubbe løs fastbrente rester etc. Det funker også bra på stekeplatene! Mine er dessverre grå, ikke sorte, og da syns alle rester!

Ikke det jeg leste, ihvertfall. :tunge1:

Skrevet

Lurt å ta litt aske fra ovnen på et papir, også dyppe det i litt vann, dersom man skal rengjøre glassvinduet i vedovnen. Vinduet blir skinnende rent.

Skrevet

Har funnet ut at den blå IKEA-posen kan brukes til så mangt. Akkurat nå har jeg bare en i huset, men den tar jeg papirsøppelet oppi. Jeg har et stykke å gå til papirkonteineren, så jeg får ikke gått så ofte, men da kan jeg gå når posen er nesten full (for da rasker jeg med meg aviser og slikt jeg ikke har tatt oppi posen før jeg bærer den ut). Det er plass til mye papir og siden jeg bor alene, trenger jeg bare å gå en gang i mnd.

Ikea har også de blå posene i andre størrelser. Akkurat nå tror jeg det bare er en versjon som er litt mindre enn de vanlige, gigantiske. Disse er perfekte som handleposer - stor åpning, de rommer allverdens, de ryker aldri (uansett hvor mange skarpe melkekartongkanter som stappes nedi), og ikke minst - dersom man trenger ledige hender, kan man slenge den over skulderen. Det er jo helt umulig med nesten alle andre handleposer eller handlenett.

Jeg bruker dem også til å frakte til og fra barnehage - store vinterdresser, skiftetøy og regntøy til et par-tre barn går nedi uten problemer , og igjen - man kan slenge den over skulderen og fremdeles ha hendene ledig til andre ting.

Skrevet

For å unngå sprut fra makrell i tomat boksen,ta den bakerste delen inn i posen og vips,åpnet uten griseri!

• 2 uker senere...
Skrevet

Noen som kan gi godt husmortips?

Jeg sølte whitesprite på buksa mi i dag. Jeg vasket buksa i vaskemaskinen med en gang, men nå er resultatet at vaskemaskinen og buksa stinker whitesprit!

Hvordan kan jeg få bort lukta?

Skrevet

Jeg sølte whitesprite på buksa mi i dag. Jeg vasket buksa i vaskemaskinen med en gang, men nå er resultatet at vaskemaskinen og buksa stinker whitesprit!

Vaske igjen, og igjen, og igjen? På så høy temperatur som mulig? Evt. legge buksa i bløt et par døgn, skifte vann et par ganger, og vaske en tom vaskemaskin på 90 grader.

Skrevet

Vask buksa som vanlig med såpe + en dose eddik, så tar det lukta både i buksa og vaskemaskinen.

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Fantastisk tråd! :)

Jeg bruker vann med sitron som koker på stekeplaten, også tørker jeg bare av under viften.. Viften blir jo fettete og fæl raskt. Blir skinnende ren etterpå :)

Ellers mange gode tips her!

Edit skrivefeil..

Endret av Ixnay
Skrevet

For å unngå sprut fra makrell i tomat boksen,ta den bakerste delen inn i posen og vips,åpnet uten griseri!

Eller oppbevare boksene i kjøleskap på forhånd - da blir oljen stiv og søler ikke

• 2 uker senere...
Skrevet

Heisann..og FOR en kjekk tråd,denne må jeg ha med meg ja :)

Jeg er glad i å bruke eteriske oljer til forskjellig, bla. i oljebrenner (telysestake med en liten skål over som det er vann & olje oppi)og i badevannet,støvsugerfilteret på toalettet på terrakottafigur og legge dessuten bommulspads med peppermynteolje nede søppelbøtta på toalett og bad for å fjerne vond lukt.

Peppermynteolje, sitron eller eukalyptusolje (iallefall noe friskt),overdøver vond støvsugerlukt.

Et par dråper lavendelolje på hodeputa skal hjelpe mot søvnløshet og peppermynte eller eukalyptusolje i badevannet er genialt som oppkvikker og hjelper støle muskler. lavendel i badevannet får deg til å slappe av. Husk bare å løse opp de eteriske oljene i vanlig vegetabilsk olje først, vanlig matolje er som oftest bra nok..

Og når man først vasker med grønnsåpe,hvorfor ikke like gjerne tilsette litt furnålsolje? Sitonellaolje jager insekter på dør og kan også tilsettes vaskevannet før man vasker vinduskarmer o.l, eller haes i oljebrenner.

Skrevet

Noen av klærne mine har blitt farget i vask, blå/turkis flekker på to dongeribukser, to hvite og en rosa gensrer.

jeg prøvde fjerne flekkene på den ene hvite genseren med klor (la den i vann i over en time), men det resulterte i at flekkene ble brune :S

jeg tok også litt klor på den ene dongeribuksen uten og legge hele buksen i vann, men bare på flekken i en liten stund, hvor flekken bare ble brun der også samt litt blekere rundt flekken hvor kloret hadde vært, jeg kjørte den på vask i vaskemaskinen etterpå uten at det ble noe bedre.

noen tips ? :S

Skrevet

(Gjaldt et tips om å bruke edikk i stedet for skyllemiddel ved vask av håndklær, fordi det bedrer oppsugingsevnen)

Jepp, det fungerer kjempefint! Edikk FJERNER all lukt, og man kjenner ikke noen edikklukt fra håndklærne. - Og oppsugingsevnen bedrer seg drastisk!

Jeg har ofte litt edikk i skyllemiddelbeholderen dersom jeg vasker noe som f.eks. har fått en veldig ekkel lukt; mugglukt, kattetiss, osv. (Altså ikke "vanlig" klesvask.)

En katt hadde tisset på skolesekken til en av ungene. Jeg fjernet alt "ikke vaskbart" fra sekken, vasket den på 40 grader med vanlig vaskemiddel og edikk i skyllemiddelbeholderen, og sekken er som ny!!

Eddik blandet i skyllemiddel tar også "sure hånklær og t-skjorter" har hatt noen som har luktet surt sev om jeg har vasket dem på 60 gr. Bruker bare en liten dæsj og nei det lukter ikke av tøyet, bare friskt og godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...