Gå til innhold

Hva er dine beste husmortriks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vask ikke gulver med grønnsåpe om du føler gulvene er litt "sticky". Jeg bruker Zalo som er perfekt mot flekker og 25 dråper Tetre olje. Beste som finnes.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Noen som har gode tips til fjerning av hår på klær??

Har ikke tørketrommel! :tristbla:

Sånn rulle?

Kjøper på klesbutikker, sånne med "lim" som man ruller over klærne.

Alt av hår o.l setter seg fast.

Skrevet
Sånn rulle?

Kjøper på klesbutikker, sånne med "lim" som man ruller over klærne.

Alt av hår o.l setter seg fast.

Har mange ruller :)

Skrevet

*abonnerer*

Den med vannbolle med sitrondråper i mickro'n. GENIALT! :D

Skrevet

Nå er jeg fakstisk inspirert til å gjøre husarbeid :ler:

mange supre råd, tror jaggu jeg skal vaske vinduer i dag. :jepp:

Skrevet

Til kobber har jeg arvet et triks fra min mor. Hun bruker noe som heter Pool Metall Polish. Det kommer i tube og er skikkelig effektivt. Til forskjell fra andre midler holder kobberen seg myyyyyye lenger enn med andre pussemidler.

Jeg har prøvd alt av milder fra butikken og Clas Olson, men har nå gått over til min mor sin metode; Pool Metal Polish. Kobberen holder seg fin med puss en eller to ganger i året. Det krever litt mer polering enn de enkle triksene som sitronsyre/eddik/ og zalo. Min grandtante sverget til noe som het PEP og sitronsyre eller eddik. Har ikke sett det siden jeg var barn. Jeg har også alltid en boks med Gloria i huset til metall puss.

Til flekkfjerning på ull og silke er Milo og annet ullvaskemiddel rett på flekken bra, men ikke glem Nylonvask. Den virker helt anderledes enn de andre vaskemidlene fordi den basert på blandt annet glyserin. Superbra på erme til lyse ulljakker, rødvisflekk på silkeblusen og lignende

Skrevet
Vask ikke gulver med grønnsåpe om du føler gulvene er litt "sticky". Jeg bruker Zalo som er perfekt mot flekker og 25 dråper Tetre olje. Beste som finnes.

Hæ? tetre olje? Hvor får du tak i den?

Skrevet
Kjmpe nyttig tråd :) :)

Noen som har gode tips til fjerning av hår på klær??

Har ikke tørketrommel! :tristbla:

http://www.nyttig.no/produkt.cfm?id=1617

Ja, jeg tar en teip bit av fryse-teip, klistrer de sammen til en sirkel ( som man gjør når man lager lenker til juletreet)

og putter fingrene mine i og ruller over klærne. Jo sterkere teip jo bedre effektivitet.

Skrevet
Vondt lukt på do etter å ha gjort #2?

Svovel fjerner drittlukt (bokstavelig talt), så tenn en fyrstikk og lukten blir kanskje ikke borte, men iallfall lukter det ikke så ille lengre :)

:ler:

Jepp, denne er fin å ha. Ha døren på vidt gáp, og si i fra når rommet er "trygt" igjen.

Skrevet

Blir litt mange fra meg her, beklager, klarer bare ikke å glemme denne trå'n, så jeg satt i noen timer å tenkte i går kveld.

Her er mine:

*Searinslys brenner lenger om de ligger litt i fryser'n før bruk.

*Lei av at gummihanskene får hull på tuppen? Jeg har lange neiler og vrenger alltid hansken, og tar på duck-teip(den sølv-teipen) i tuppen på hver ny hanske. Enhver teip funker. Tadaaa aldri hull av neiler lenger.

*Og når hansken er ødelagt, klipp de opp i strimler, blir til flotte strikker.

* For å døyve malingslukt skjærer du en løk i to og legger snittsidene opp mens du maler. Kast dem etterpå.

* Vaser med smal hals kan rengjøres m toalettrengjøringsmiddel. fortynnet i litt vann. La stå en stund, og rend godt.

* Skal du riste dørmatten uten at støvet fyker over alt tar du en sort søppelsekk over og rist kraftig.

* Skal du pusse vinduer i minusgrader går det greit med litt rødsprit i vannet (drikkanes alkohol blir sløsing for min del :fnise: )

* Unngå schampoo i øynene til barna? Ta på litt vaselin rundt øynene, så renner ikke vannet i dem.

* Setter korken på neilelakken seg fast? Smør på litt vaselin i rillene på flaskehalsen, og vips, enkel og glatt.

Skrevet (endret)

Kjempefin tråd! Har akkurat vasket flisene på badet med salmiakk, zalo og vann. Ble rent og fint. Og smurte på litt matolje på de rustfrie hvitevarene på kjøkkenet. Ble blanke og fine! :5:

Noen som har noe tips om å få rene fugene mellom flisene på badet? Enkelte steder er de lyse og fine, andre steder mørke. Antar at de skal være lyse over hele..

Har prøvd nå med eddikvann og så med baderomsspray i fra jif, men ble ikke noe særlig bedre...

Mitt beste tips som jeg ikke har sett her enda, er å bruke de tørrserviettene fra euroshopper som er til babyvask, og bruke til å vaske bort sminke ol. Bruker dem også til å tørke over vask, toalett og badekar innimellom. :)

Endret av Kjemi
Skrevet

Det trikset med å ha oppvaskmaskinpulver oppi former med fastbrend mat, det verkar! Når ein då skåler utav så kan ein vaske det med vatn og zalo etterpå og det blir heilt reint!

Supert triks!

Gjest Gjest_tintin_*
Skrevet
Noen som har noe tips om å få rene fugene mellom flisene på badet? Enkelte steder er de lyse og fine, andre steder mørke. Antar at de skal være lyse over hele..

Har prøvd nå med eddikvann og så med baderomsspray i fra jif, men ble ikke noe særlig bedre...

Når du har tørre ganske rene fliser på badet hell varmt klorinvann med litt zalo utover og la det virke. På veggene kan du bruke svamp eller sprayflaske. Det funker veldig bra, men om det er riktig ille trengs det flere behandlinger.

Jeg flyttet inn i et hus hvor det hadde vært felles vaskekjeller og flisegulvet var helt mørkt. Da jeg vasket det oppdaget jeg at flisene faktisk var lys grå-melert med hvite fuger mellom.

• 5 måneder senere...
Skrevet

På tide å finne frem denne tråden igjen, den er jo så genial! Noen som har flere tips?

Skrevet

Supre tips her altså... har brukt 2,5 time på å skrive ned alle nå, thihii:D

Bare til informasjon, dersom andre også sitter å skriver ned "alle" råd og tips her.

Nederst på hver side står det: Valgmuligheter for emne: og der kan man velge om man vil ha utskrift, sende på e-post eller laste ned emnet.

Enklere kan det ikke bli! :)

Skrevet

Ja, bare vann som du koker i mikro.

Eddiken gir ingen lukt eller smak. Du må skylle godt og kok en omgang vann som du kaster før du bruker den.

Forøvrig vil eddik i vannet du trekker pølser i gjøre at de ikke sprekker, og eddiken gir ingen smak til pølsene.

Og et par tips til:

Har du malt et rom og det lukter sterkt av maling, legg noen boller melk i rommet og la stå over natten, melken trekker til seg lukta.

De som ikke har kjøkkenskap som går helt opp til taket vet godt hvor mye ekkelt støv og fett som samler seg der oppe. Istedet for å bruke tid på å skrubbe det av. Legg plastfolie oppå skapene, og bare bytt plasten et par ganger i året. Mye enklere.

Eg brukar å ha ein sprut eller to med sironsaft i vatnet i mikroen. Føler det funkar betre :-)

• 3 uker senere...
Skrevet

Kom nettopp over en link, der det står flere tips om hvordan man kan gjenbruke Silica-posene som følger med nye vesker og klær (de som står "do not eat, throw away" på) :)http://www.kk.no/848589/ikke-kast-disse Blir vel litt i lengste laget hvis jeg skal skrive ned alle tipsene selv ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...