Gå til innhold

Hva er dine beste husmortriks?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lena_*
Skrevet
Hva gjør jeg med SKIKKELIG fastbrendt grøtrester/sauser i kasserolle?

Mannen har laget formiddagsmat på lørdag (all honnør til ham altså!! ), men var desverr elitt uheldig med grøten. Det er flere millimeter med brunt nedi kasserollen, og jeg liker den så godt at vil ikke kaste!!

Tips? :)

Kok opp litt vann med oppvaskpulver i. Bare så det dekker det fastbrente. La det putre noen minutter. Husk å ha på vifta! Og stikk ikke nesen oppi det :P

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Lena_*
Skrevet
Leste gjennom alle tipsene nå.

Mange supre tips også mange som jeg bruker daglig.

Et tips fra meg angående å kutte løk uten å gråte.

Tenn et stearinlys på benken hvor du kutter løken, da svir det ikke

i øynene og da slipper man tårene.

eller evt få den personen i huset som bruker kontaktlinser til å gjøre det ;)

Gjest Gjest_Lena_*
Skrevet

Til å vaske kaffekanna kan du ha i ca 1 dl vann og en dott med stålull som du rister kraftig noen sekunder. Kanna blir skinnende blank *

Kjøper inn sånne billige våte vinduskluter på Europris til å tørke støv med. Da kan jeg bare ta en klut når jeg har to minutter til overs å vaske der jeg gidder der og da. Er også fine å ha på badet hvis du plutselig får besøk. Lett å vaske over vasken og doen med ;)

De engangs våtmoppene er også fine til både gulv og støvvask, til å vaske av badekar etc :) De dyre er ikke bedre enn de billige!

Legger brokkoli, blomkål, salta og lignende i salta vann før jeg skyller godt av de. Da vil innsiktene og larver komme ut og blir liggende i vannoverflaten ;p

Istede for å kjøpe dyre peelingkremer, bruk vanlig salt til å vaske kroppen med. Går ann i ansiktet også om du ikke har sensitiv hud.

Ha kopper og fat i en lav hylle eller skap der ungene kommer lett til. Så slipper du mas om vann, da kan de forsyne seg selv :)Det er også lettere å få hjelp til å dekke på og til å ta ut av oppvaskmaskinene. Unger er ofte veldiug villige til å hjelpe til! :)

Om de evt får drikke saft så er det lurt å sette en drikketut fra feks Imsdalflaske på saftflaska. Lett for ungene å forsyne seg selv ;)

Kjøp en stor såpedispenser til zalo på kjøkkenbenken. Det ser finere ut :)

Ha en plastboks til glassgjenvinning. Da tar du bare hele boksen med når du ska i glasscontaineren, og du kan dessuten kaste knust glass rett i kassa ;)

Gjest Smaragd
Skrevet

Dette var en genial tråd som har gitt meg mange gode tips! :)

Her er litt flere tips fra meg:

* når spar har tilbud på kjøttdeig, kjøper jeg inn 8-10 pakker, og bruker en time eller to til å steke opp alt sammen.

Så putter jeg den ferdigstekte kjøttdeigen i porsjonsposer og slenger i frysen! (husk å avkjøle først)

Jeg lager taco , gryterett, pasta med kjøtt, pizza....mm på 10 minutter :)

*bruk eddik i skyllevannet på dongeribukser, så holder de bedre på fargen! (lukter ikke!)

*mr muscle har en vasker med grønt håndtak, og utskiftbare "pads" under(husker ikke navnet, kjøpes på dagligvarelbutikker)

Den er genial!!! Badekaret er vasket på et blunk! Bare å skylle over etterpå, så skinner det som diamanter!

*ha salt og vann i kopper med te/kaffe belegg. bruk litt papir og gni rundt nedi med og vips er koppen fin igjen!

*jeg har et lite, rundt munnstykke med myke børster på som hører til støvsugeren min.

Dette bruker jeg til støvtørking! tar lampeskjermer, bilder, toppen av bokhyller, dørkarmer, vinduskarmer sengegavlen.... GENIALT!

*på koketoppen bruker jeg vanlig jif, vann og en skuresvamp! Dette trikset har jeg lært av svigermor, som har hatt sin koketopp i nesten 12 år og den er fin som ny enda!!!!

*vi hadde en støvsuger-robot på "besøk" en uke. (sambo fikk låne jobben sin)

Den gikk under sofaen, oppå teppet, over dørkarmer, stoppet om den kom til en trappekant eller dulter borti noe, og fant da en "ny" vei å gå.

Den var helt super! programerer inn når en vil den skal støvsuge, så er der rent og pent når en kommer igjen fra jobb!!!

*Ønsker meg en slik en men den koster ca 4000 :(*

*når jeg skal skifte håndkle på badet, tar jeg likegodt å fyker over servanten med det før jeg alikevel kaster det i vask... da er der alltid rent og pent, siden jeg skifter håndkle flere ganger i uka :)

*vi har dobbeldyne, og bruker selve dynen som sengeteppe. bare legger den fint utover sengen og putter pynteputer oppå.

Før strøk jeg dynetrekkene, på grunn av dette, så det skulle vere fint. Men etter en stund ble jeg lei av å stryke dem, for de var jo alikevel skrukkete etter et par dager. Nå tromler jeg det, og henger det opp over døren når det er nesten tørt, da er det glatt og fint og jeg kan legge det rett på sengen!

Ting jeg skal prøve som jeg har blitt tipset om her:

*strø bakepulver på madrassen, gulvteppet, sofaen for så å støvsuge opp etter en stund. skal vist bli friskt og rent av dette

*fryse ned urteblader fra kjøkkenurter FØR planten dør og en må kjøpe atter en ny :)

*vaske filteret til ventilatoren/kjøkkenviften i oppvaskmaskinen!!!

Denne gleder jeg meg til å prøve, for nå er den skikkelig inngrodd... :sjenert:

*nylonvask på dusjveggene.

*få meg flere skittentøyskurver så jeg slipper å endevende kurven for å finne alt jeg skal ha inni akkurat den maskina :) (jeg har en til kvit, og en til farget nå, men skal ha meg minst en til, muligens to! Så sorterer jeg alt der og da når jeg bærer klær inn på vaskerommet :)

*sett en kopp/skål med bakepulver inni søppelskapet og kjøleskapet, så trekker det til seg evt lukt! Byttes ut ca annenhver uke

*bruk skitentøyskurver/store plastkurver med sorte bossekker oppi til panteflasker og glass/metallgjennvinning.

(Vi har ei stor bod der vi samler sånt, men nå står det bare i poser på gulvet og det hadde vert greit å få det opp fra gulvet :) )

Sånn, da her jeg laget verdens lengste innlegg! :fnise:

Håper jeg kan gi gode tips til andre, slik jeg har blitt godt tipset her :)

Gjest Gjest
Skrevet
Sånn gjør vi det også, bare med noen trekasser/skittentøyskurver med stoffpose som vi har kjøpt på Bohus. Har 4 forskjellige, alle i samme størrelse. En for ull/håndvask/finvask, en for 40 grader hvit, en for 40 grader kulør, og en for 60/90 grader. Blir litt sortering likevel, men ikke så masse :)

Jeg putter tøyet i ulike bæreposer når jeg skal kaste det på vask. Så har jeg alle posene i samme skittentøydunk.

Skrevet

Vask av peisen sine vinduer: Jeg dypper vått kjøkkenpapir i asken fra peisen og gnir dette på vindene. Vips renner all soten av og det blir strålende blankt på null komme niks......

takk for mange andre gode tips, som kan lette enn ellers så hektisk hverdag.

Skrevet

kan hende noen har skrevet det før, har ikke lest alle sidene, men tannkrem funker bra til å få vekk belegg i kjøle skapet. på lister og kriker og kroker :D

blir litt av det når man har barn i smøre selv anderen :)

Gjest Smaragd
Skrevet

*dytter denne fantastiske tråden litt* :sjenert:

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet
*dytter denne fantastiske tråden litt* :sjenert:

Denne fortjener virkelig en dytt ja... Har fått ånden over meg, og microen er allerede gullende ren etter tips herfra:) Nå er det komfyren sin tur, satser på grønnsåpe der. Og ventilatorfilteret skal definitivt i oppvaskmaskina, skrubbe det filteret er noe av det verste jeg gjør...

Skrevet

Legger inn en liten takk, sånn at jeg får tråden inn i mine innlegg igjen. :Nikke:

Skrevet

Genial tråd ja...

Noen som har tips til hvordan jeg kan fjerne rester etter dobbelsidig teip??

Har et gammelt tremøbel hvor det sitter igjen tape/lim-rester - og vil ikke at malinga skal gå av, så tør ikke bruke kniv eller noe...

Noe vaskemiddel f.eks som egner seg til sånt??

Skrevet (endret)

Første jeg tenker på er plasterfjerner som man kjøper på apoteket :fnise: men vet ikke om tremøbelet vil ta skade da..

Endret av Hinata
Skrevet
Første jeg tenker på er plasterfjerner som man kjøper på apoteket :fnise: men vet ikke om tremøbelet vil ta skade da..

Hmm, aldri hørt om, men er jo verdt et forsøk...

Leste et annet sted her nå at man kan bruke hårføneren til å løsne tapen...får se om det funker først..

Eller noen andre som har tips?

Skrevet

Når jeg vasker ventilatorfilteret så legger jeg det i salmiakkvann en stund først før jeg legger det i oppvaskmasinen.

Når jeg skal rime av fryseren så setter jeg bøtter med varmt vann oppi og lukker igjen. Det går mye raskere å få tint all isen på den måten.

Bruker 5 bokser til skittentøyet. 60 C*- en for lys og en for mørk, 40C*- en for lys og en for mørk + en for finklær.

• 1 måned senere...
Skrevet
Det som gjøres her i huset med slike ting hvertfall:

Putt kjelen på plata med nok vann til å dekke det fastbrente+et par cm til. Ha et par dråper salo oppi. Kok opp og la det koke ti minutter, sett på kjelen på benken (med underlag under, såklart :P) og gå løs med oppvaskkosten. Jeg har kjøpt en egen oppvaskkost på en spesialbutikk som er stivere enn vanlige koster, spesielt til slike ting. Det sliter mye mindre på kjelebelegget enn slike kjeleskrubber, synes jeg.

Skrevet

jeg tar oppvaskpulver oppi kjelen sammen med litt vann, lar det stå en 10-20 minutter, og da er det enkelt å fjerne :skratte:

Skrevet

Vil ha denne på mine innlegg :)

I tillegg så vil jeg bare slutte meg til de som elsker mikrofiberkluter. Vindusvask har aldri vært lettere. Om jeg har noen flekker på vinduet etter pusikatten eller ungebesøk så bruker jeg litt jif vindusspray og vasker av med en fuktig mikrofiberklut. Der det ikke er flekker bruker jeg kun den fuktige kluten. Lar vinduet tørke, og det er skinnende rent! Å det går så kjapt! HELT fantastisk! :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...