AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #521 Skrevet 6. mars 2011 Dersom du har en stoffsofa som lett samler støv, hår og slikt, kan du blande litt tøymykner/skyllemiddel i en sprayflaske med vann, og sprute over. Hår og støv vil ikke like lett feste seg, og sofaen lukter i tillegg friskt og godt.
Gjest RoNo Skrevet 6. mars 2011 #522 Skrevet 6. mars 2011 Om det er masse gugg vil ikke bakepulver og eddik hjelpe deg i det hele tatt. Det verste du kan gjøre er å ikke gjøre noe med det. Reis ned på rørleggerforetning og spør om skikkelig avløpsåpner der. Forholdreglene er å aldri helle fett, matrester, smuler, og slike ting i vasken, for det tetter skikkelig godt til. Eddiken og bakepulveret vil bare legge seg oppå alt dette og klogge det mer til. Snakker av STOR erfaring etter litt av et helvetesprosjekt med tett vask og rør her i hus. Jeg brukte sugekopp jeg. Funka fint. Har en fancy en, som er veldig lett å bruke.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #523 Skrevet 6. mars 2011 Min rørlegger ga meg et godt råd for å holde vask og rør fri for fett og smuss. Noen ganger i måneden bør man helle litt fettløsende såpe i vasken, og etterfylle med flere liter varmt/kokende vann.
fionel Skrevet 16. mars 2011 #525 Skrevet 16. mars 2011 Hvit tannkrem på vasken og kranen på badet. VIKTIG: må være den hvite, ikke den med blå/rød farge i. Ta litt på en klut og tørk/vask! Blir skinnene hvit igjen. Hårspray på veggen, dersom du ikke kan vasket det av. ( fx: lebestift, fettfarger, etc.
Gjest Spinell Skrevet 16. mars 2011 #526 Skrevet 16. mars 2011 Hvit tannkrem (og en utrangert tannbørste) er kjekt å bruke som nød-sølvpuss også.
kiri Skrevet 17. august 2011 #527 Skrevet 17. august 2011 Jeg kan ikke fordra å sortere sokker og har funnet dette systemet for å lette jobben: Mannen har sorte "tennissokker", jeg har sorte bomullssokker. Når vi har kjøpt sokker har vi passet på å kjøpe maaange like par (feks 12 like par) og sorteringen går dermed veldig mye enklere siden de fleste sokkene passer til hverandre og vi slipper at jeg ender med for store sokker og han for små. Det var en liten investering da vi startet (kastet da mange av de gamle sokkene vi hadde), men det var det vel verdt! I tillegg har vi en liten kurv hvor vi legger de sokkene som eventuelt er enslige etter at vi har sortert. Denne kurven går vi gjennom av og til og har da plutselig mange sokker som passer sammen igjen. Når det kommer til ullsokker har vi samme system: Han har en type og jeg en annen og også her har vi investert i mange like par. 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #528 Skrevet 28. august 2011 *Sokkesortering - legg sokkene sammen når du legger de i skittentøykurven, ta de fra hverandre når du hiver de i vaskemaskinen. Henger også sokkene opp i par, enkelt å legge sammen etterpå. Har aldri opplevd at vaskemaskinen "spiser" en sokk da sokkene alltid kommer i par inn i vaskemaskinen. *Litt ukokt ris i saltbørsen til bordet hindrer saltet å klumpe seg om det kommer fukt inni børsen. *Malingsflekker på klær og hender gnir man inn med smør, før man vasker med vanlig såpe.
Gjest happy_me Skrevet 26. januar 2012 #530 Skrevet 26. januar 2012 Mitt tips til å få vasket badet ofte er å ha fillene du kan vaske med, og det vaskemiddelet du bruker på badet, i badskapet, eller ihvertfall inne på badet. Det er praktisk fordi en av de slitsommeste tingene med å vaske er å finne til rette det du skal bruke Ofte når jeg bare har vært på do så husker jeg at her skulle det ha vært pussa litt, så er det gjort i en fei
Minya Skrevet 27. januar 2012 #532 Skrevet 27. januar 2012 (endret) Og hva med kattehår som setter seg på klær, og er der fortsatt etter vask? Noen tips? Tørketrommel. Har aldri hatt så mye pels på klærne mine som etter at jeg flyttet ned til mannen min som ikke hadde tørketrommel. Jeg ønsker meg en hele tiden, til jul og bursdag, men enda har jeg ikke fått en. Og de beste klesrullene til å fjerne pels fra klær generelt og sofaer og sånt noe får du kjøpt på Dressmann. De blir like forundra hver gang jeg kommer inn og kjøper en hel eske refills Endret 27. januar 2012 av Minya
flickan Skrevet 28. mai 2012 #533 Skrevet 28. mai 2012 Drar opp denne igjen og kommer samtidig med mitt bidrag: Hårspray fjerner kulepenn-merker. Dess nyere merkene er, dess bedre funker det. Veldig kjekt om man har barn som tegner på det som er med de de måtte finne... Hvis du skal male vinduskarmer, dropp å bruke masse tid på å maskere med tape. Bruk heller noe tynn papp/kartong, eller f eks sandpapir, og hold mot karmen der du maler og flytt med ettersom du maler. Pappen beskytter vinduet mot malingen.
Ixnay Skrevet 29. mai 2012 #534 Skrevet 29. mai 2012 Nylonvask! Har sett noen skrive om det her inne, og har tenkt leeenge at det må jeg prøve. Prøvde det i dusjen her om dagen og det ble så fint. Har også slitt med hagebord i glass som uansett hva jeg har brukt til å vaske det med har fått skjolder, men så prøvde jeg med nylonvasken og da ble det blankt og fint uten skjolder! 1
Rumle Skrevet 29. mai 2012 #535 Skrevet 29. mai 2012 Åh denne må jeg ha på mine innlegg - genial tråd!
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #536 Skrevet 29. mai 2012 Noen som har noen tips til å fjerne tørket neglelakk fra teppet?
Gjest Cessie Skrevet 29. mai 2012 #538 Skrevet 29. mai 2012 Blåbærflekk på hvit linduk? Legg duken over en bolle eller over vasken og drypp kokende vann på flekken. Hund som røyter/er matt i pelsen? En spiseskje solsikkeolje på maten gjør pelsen blank og fin. Ellers har jeg "fargekodet" kjøkkenredskaper, bestikk og servise som hører til i campingvogna, alt har samme farge slik at det er lett å se hvis noe forviller seg inn i huset. I klesskapet i campingvogna har jeg hengt en slik: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40096166/ til sokker og undertøy og en slik: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40123457/.
Nusseli Skrevet 30. mai 2012 #539 Skrevet 30. mai 2012 Man kan hälla i rengöringsmedel i vattentanken till toaletten (den man spoler ifrån). Då luktar det och ser ut som den är ren nästan hela tiden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå