AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #1 Skrevet 2. desember 2020 Jeg har en tispe på to og et halvt år som for ett år siden ble angrepet av en annen hund på tur, og etter dette har hun blitt utagerende på andre hunder. Vi har vært på passeringskurs, trent med atferdskonsulent og trener jevnlig i passeringsgruppe. Siden sommer har hun blitt bedre og bedre, men de siste ukene syns jeg hun har blitt verre enn noen gang. Hun bjeffer og drar bare vi ser en annen hund langt ifra, og selv om jeg prøver å avlede med både leker og godbiter, holde avstand og alt, så hjelper det ikke. Hun hadde løpetid i slutten av juli, kan det være at hun holder på å få løpetid igjen og derfor er blitt mye «sintere?» Det har liksom ikke skjedd noe nytt som gjør at hun skal bli verre. Det er sinnsykt slitsomt og fryktelig frustrende. Anonymkode: 2947d...1a8
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #2 Skrevet 2. desember 2020 Hva sier atferdskonsulenten din? H*n burde jo kunne gi nye råd? Anonymkode: 56629...19c
Min_hund_er_Grå Skrevet 2. desember 2020 #3 Skrevet 2. desember 2020 Jeg lurer også på svaret fra atferdskonsulenten.
Tabris Skrevet 2. desember 2020 #4 Skrevet 2. desember 2020 Frykt er vanskelig fordi det er naturlig at det går opp og ned. Noen tisper blir hissigere rundt løpetid, så det er en mulighet. Kan hun ha vondt noe sted? Hunder kan begynne å utagere, evt bli verre, hvis de har vondt. Tannverk er f.eks noe som er vanskelig å oppdate om veterinær ikke spesifikt leter etter hull/skader i tennene. 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #5 Skrevet 3. desember 2020 Jeg er ikke noen adferdsekspert, bare veldig interessert i temaet og har en omplasseringshund med ca samme problemet hvor jeg har slitt med å knekke koden. Først og fremst så virket det ikke som denne eksponeringen har så mye å si, og nå gjør ikke dette saken bedre. Jeg ville sett på turer som en eksamen. Dropp lufteturer utenom lufting i hagen, alt dette gjør er å tømme hunden for fysisk energi som kan bidra til å kamuflere problemer. Hunden må så klart stimuleres mye, og lære seg til å takle ting selv. Det å eksponere, eksponere, eksponere bygger ikke nødvendigvis opp denne selvtilliten. Tren øvelser og leker hjemme som kan få opp selvtilliten til hunden din, og bygge et solid bånd mellom dere to. Det skal være enkelt og morsomt. Gjør øvelser som bygger opp impulskontroll. Jeg har fått enormt mye ut av disse folkene sine kurs. Mer enn jeg har hatt ut av alle mulige kurs og adferdskonsulenter før i tiden. Jeg anbefaler virkelig dette opplegget på det varmeste. Jeg kan ikke beskrive hvor mye dette har gjort for mitt hundehold og båndet mellom oss. https://absolute-dogs.com/pages/naughty-but-nice Opplever at dette går mye mer inn til kjernen av adferden. Hunden min elsker å være med meg såpass mye at hverken fugler eller joggere er særlig interessante. Ting som før var skummelt er ikke skummelt lengre, selv om vi ikke har jobbet med det via eksponering. Vi har omtrent kun jobbet med øvelser innenfor hjemmets trygge vegger og i hagen. Selv om vi kuttet turer en stund merker jeg ingenting på hunden, den sovner lykkelig og sliten fra alle lekene vi har gjort den dagen. Anonymkode: f7c25...f9e 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #6 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg er ikke noen adferdsekspert, bare veldig interessert i temaet og har en omplasseringshund med ca samme problemet hvor jeg har slitt med å knekke koden. Først og fremst så virket det ikke som denne eksponeringen har så mye å si, og nå gjør ikke dette saken bedre. Jeg ville sett på turer som en eksamen. Dropp lufteturer utenom lufting i hagen, alt dette gjør er å tømme hunden for fysisk energi som kan bidra til å kamuflere problemer. Hunden må så klart stimuleres mye, og lære seg til å takle ting selv. Det å eksponere, eksponere, eksponere bygger ikke nødvendigvis opp denne selvtilliten. Tren øvelser og leker hjemme som kan få opp selvtilliten til hunden din, og bygge et solid bånd mellom dere to. Det skal være enkelt og morsomt. Gjør øvelser som bygger opp impulskontroll. Jeg har fått enormt mye ut av disse folkene sine kurs. Mer enn jeg har hatt ut av alle mulige kurs og adferdskonsulenter før i tiden. Jeg anbefaler virkelig dette opplegget på det varmeste. Jeg kan ikke beskrive hvor mye dette har gjort for mitt hundehold og båndet mellom oss. https://absolute-dogs.com/pages/naughty-but-nice Opplever at dette går mye mer inn til kjernen av adferden. Hunden min elsker å være med meg såpass mye at hverken fugler eller joggere er særlig interessante. Ting som før var skummelt er ikke skummelt lengre, selv om vi ikke har jobbet med det via eksponering. Vi har omtrent kun jobbet med øvelser innenfor hjemmets trygge vegger og i hagen. Selv om vi kuttet turer en stund merker jeg ingenting på hunden, den sovner lykkelig og sliten fra alle lekene vi har gjort den dagen. Anonymkode: f7c25...f9e Har du noen forslag til øvelser? Har samme problem som TS. Vi sliter med det samme. Synes det er veldig vanskelig å få til en optimal treningsøkt. Vi også må ha kjempegod avstand, men til og med det er ikke alltid godt nok. Vi forsøker å trene på kontakt og passering i parker hvor det er store gressflater og mulighet for å få oversikt fra alle vinkler. Da kan jeg begynne å få kontakt tidlig nok. Men problemet er ofte til og fra disse turene. Har endt opp med å kjøre til parker i stedet for å gå selv om det kun hadde tatt meg 10-30min å gå. Det er fordi vi da ville møtt på hunder på veien hvor vi ikke hadde hatt mulighet til å få kontakt pga. for kort avstand. Men er også et problem i parkene. For vi må uansett ut på parkeringen eller gå et kort stykke på litt smalere vei for å komme til selve parkene. Og hvis vi da møter på en hund så føler jeg at treningen blir litt ødelagt. For hunden mister fokus og blir jo da møtt med denne frykten på alt for kort avstand. Har også forsøkt å bare stå på parkeringen å trene, men det blir liksom litt gambling. For det kan komme 10 hunder, eller ingen den tiden vi er der. Og kan bli kaotisk om det kommer flere hunder samtidig. Men det er nå et tips å unngå å gå steder hvor det er fare for å treffe på hunder på for kort avstand. Er medlem av en gruppe som trener sammen, men jeg har litt unormale arbeidstider, så passer sjeldent. Jeg går sånn ca 4 dager i uken i park / steder hvor vi trener. Også går jeg ca 3 dager andre steder, f.eks skogen hvor det skal være fritt for trening. Hunden og jeg skal bare kose oss da. Velger steder det er liten sjanse for å treffe på andre. Tror det er viktig for både hund og eier å få en pause og bare kose seg sammen. Det er veldig slitsomt å ha en hund som andre oppfatter som AGGRESSIV. Mange, også enkelte hundeeiere, tror bare at man ikke har kontroll og at hunden er mannevond. Og det er så vanskelig å ikke legge merke til ansiktsuttrykkene på folk eller kommentarer folk kan komme med. Og det gjør jo situasjonen 100 ganger verre om noen blander seg under trening f.eks. Så kan være lurt å ha en kommentar klar i tilfelle for å få rappkjeftete folk til å holde seg unna og ikke ødelegge treningen enda mer. Anonymkode: 9ba9d...336
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #7 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har du noen forslag til øvelser? Har samme problem som TS. Vi sliter med det samme. Synes det er veldig vanskelig å få til en optimal treningsøkt. Vi også må ha kjempegod avstand, men til og med det er ikke alltid godt nok. Vi forsøker å trene på kontakt og passering i parker hvor det er store gressflater og mulighet for å få oversikt fra alle vinkler. Da kan jeg begynne å få kontakt tidlig nok. Men problemet er ofte til og fra disse turene. Har endt opp med å kjøre til parker i stedet for å gå selv om det kun hadde tatt meg 10-30min å gå. Det er fordi vi da ville møtt på hunder på veien hvor vi ikke hadde hatt mulighet til å få kontakt pga. for kort avstand. Men er også et problem i parkene. For vi må uansett ut på parkeringen eller gå et kort stykke på litt smalere vei for å komme til selve parkene. Og hvis vi da møter på en hund så føler jeg at treningen blir litt ødelagt. For hunden mister fokus og blir jo da møtt med denne frykten på alt for kort avstand. Har også forsøkt å bare stå på parkeringen å trene, men det blir liksom litt gambling. For det kan komme 10 hunder, eller ingen den tiden vi er der. Og kan bli kaotisk om det kommer flere hunder samtidig. Men det er nå et tips å unngå å gå steder hvor det er fare for å treffe på hunder på for kort avstand. Er medlem av en gruppe som trener sammen, men jeg har litt unormale arbeidstider, så passer sjeldent. Jeg går sånn ca 4 dager i uken i park / steder hvor vi trener. Også går jeg ca 3 dager andre steder, f.eks skogen hvor det skal være fritt for trening. Hunden og jeg skal bare kose oss da. Velger steder det er liten sjanse for å treffe på andre. Tror det er viktig for både hund og eier å få en pause og bare kose seg sammen. Det er veldig slitsomt å ha en hund som andre oppfatter som AGGRESSIV. Mange, også enkelte hundeeiere, tror bare at man ikke har kontroll og at hunden er mannevond. Og det er så vanskelig å ikke legge merke til ansiktsuttrykkene på folk eller kommentarer folk kan komme med. Og det gjør jo situasjonen 100 ganger verre om noen blander seg under trening f.eks. Så kan være lurt å ha en kommentar klar i tilfelle for å få rappkjeftete folk til å holde seg unna og ikke ødelegge treningen enda mer. Anonymkode: 9ba9d...336 Jeg anbefaler ingen enkelte øvelser, det blir litt det samme som å spørre ei dame som driver med fitness om å få en bra rumpeøvelse når man selv er utrent. Man trenger et helhetlig program hvor man kan jobbe med de forskjellige elementene som er utfordrende. Jeg anbefaler på det varmeste og teste ut Naughty but Nice-programmet jeg linket i forrige innlegg. Det er satt sammen av morsomme og enkle leker man bruker noen minutter på et par ganger om dagen, og som på sikt endrer hjernen ved å bygge nye forbindelser. Jeg valgte dette programmet selv etter en god del research, jeg fant enormt mye positive tilbakemeldinger, og de negative gikk ut på at det er en annen dame som driver ca med det samme. Men dette opplegget med korte videoer og e-bøker til en rimelig penge har passet meg helt perfekt. Linker noen videoer som gir en pekepinn på hva lekene går ut på. Alle lekene retter seg mot et aspekt av hundens adferd, på en positiv måte. De kan gjøres hvor som helst. Jeg har kjørt gjennom noen øvelser hver dag hjemme, og når hunden ble mer interessert i meg vs verdenen rundt oss startet jeg i hagen. Deretter begynte jeg med helt, helt korte turer på et par min hvor jeg la inn noen enkle leker. Jeg går mye mindre tur nå enn før da vi fortsatt ikke er helt klare for «eksamen», altså en vanlig tur. Anonymkode: f7c25...f9e
Min_hund_er_Grå Skrevet 4. desember 2020 #9 Skrevet 4. desember 2020 Hunden til 'TS har blitt voksen og funnet seg sjøl. TS har ikke klart å forklare hunden sin hva som er ønsket oppførsel i gitt situasjon. Det er ikke så veldig vanskelig og man trenger ikke å gjemme seg bak en masse bortforklaringer eller synsing. Se på alderen til hunden så stemmer det at den nå har gått igjenom den psykiske kjønnsmodningen. Grunnen til at dette som blir linket til over her funker er jo heller ikke så rart. For første gang i hundens liv så gjøres det noe lydighet som leder til noe. Hunden får en positiv forventing til at eier faktisk har noe fornuftig/gøy/interessant å komme med. Hvorfor utagerer en hund? Tenk litt på den så skal jeg gi et veldig enkelt svar senere. 2
Tabris Skrevet 4. desember 2020 #11 Skrevet 4. desember 2020 10 minutter siden, Troyamin said: Anbefaler å se denne videoen. Her var det mye å ta tak i. Han er saklig og forklarer seg godt, men han baserer seg på en vanlig misforståelse av belønningsbasert trening. At alt man gjør er å ignorere uønsket atferd og så vente til den gjør det man vil ha, og så belønne. Belønningsbasert trening handler mer om å være i forkant. Eksempel: Ved tradisjonell trening når man har en hund som hopper på mennesker så vil man vente til den hopper, og så gå inn og påføre ubehag for å lære hunden at hopping "ikke er lov". Ved belønningsbasert trening så er man i forkant og lærer hunden en alternativ atferd, som f.eks. sitt og belønner det. Nøkkelen her er at man belønner en god sitt, eller kontakt, og så gradvis legger på mer og mer forstyrrelser til hunden takler en så stor forstyrrelse som f.eks at folk kommer bort for å hilse. Dvs at man gjennom belønningsbasert trening kan få svært stødig lydighet med store forstyrrelser, så lenge man bygger det opp gradvis. I tillegg er det mye man kan gå inn og gjøre som ikke handler om å ignorere, først og fremst og tilrettelegge samt ha gode kriterier. Ved passeringstrening så fungerer ikke godbit som belønning, og her er det mange som misforstår. Man belønner ikke hunden for å være stille i en passering. Man går inn med godbit som motbetinging, dvs assosiasjonsendring. Ved å ha innlært belønningslyd (sekundær forsterker på fagspråk) som f.eks en klikker, så vil lyden av klikkeren være det som stimulerer belønningssenteret i hjernen og frigir dopmain. Dvs at hunden ser på en passerende hund, vi klikker, dopmain frigis i det hunden har fokus på den passerende hunden og så kommer godbiten etterpå. Over tid får man da en assosiasjonsendring fra enten frykt eller frustrasjon til positive assosiasjoner og forventning om godbit hos eier. Dette er ikke noe hundetrenere har funnet på, dette er dypt forankret i forskning. Motbetinging er en del av klassisk betinging, ref Pavlov. Spesielt frykt bør man være svært forsiktig med å tilføre ubehag. Det man da egentlig gjør er at man setter hunden i en situasjon den ikke takler for deretter å straffe den for at den ikke taklet det. Du kan spørre en psykolog - hvis man vil jobbe med f.eks en edderkoppfobi, hvilken metode tror du en psykolog vil mene er både mest effektiv og mest etisk riktig? a) Plassere personen så nær edderkoppen at den får en fryktreaksjon og så gi vedkommende et smekk i bakhodet og be dem skjerpe seg. b) Utsette personen for edderkopper steg for steg, på et nivå de mestrer, slik at de for hvert steg kan overkomme frykten og føle seg tryggere. Ang. forstyrrelser som frister mer enn belønning vi har, så er det helt riktig. Vi kan ikke alltid overstyre miljøet og noen ganger vil f.eks en løpetispe friste mer enn noen leke eller godbit. Derfor har vi utviklet en måte å trene innkalling og kontaktlyd på som kalles "automatisert" hvor man ikke lenger er avhengig av at belønningen har større verdi enn miljøet. Så lenge det er trent inn og brukes riktig, så vil hunden komme selv om den egentlig mer vil noe annet (bortsett fra når det er snakk om frykt - ingen metode kan overstyre flight-instinktet). Ang. det å belønne det som er riktig og påføre ubehag når hunden gjør noe feil, så er det slik at man kan ikke være styrt av alle fire kvadrantene i operant betinging. Enten jobber man for belønning eller man jobber for å unngå ubehag. Så hvis man f.eks har en hund som er gal etter ball og den får ball når den gjør riktig og noen "nei" og litt rykk i båndet når den gjør feil, så vil antagelig ballen overstyre det lille ubehaget og den jobber for å få ballen. For en hund som er mer var, så kan ubehaget veie tyngre enn belønningen og den jobber mer for å unngå ubehaget enn for å oppnå belønningen. Dette kan man fint teste hvis man bruker begge deler. I en periode så gjør du akkurat som vanlig, men du gir kun belønning og ikke noe ubehag. Deretter gjør du akkurat som vanlig men du dropper belønningen og gir bare ubehaget. I hvilken av disse jobbet hunden som vanlig og i hvilken presterte han dårligere? Det vil fortelle deg hvilken operant han faktisk jobber under - jobber han for å få belønningen eller for å unngå ubehaget? 4
Troyamin Skrevet 4. desember 2020 #12 Skrevet 4. desember 2020 Du vet vi er uenige her, Tabris. Anbefaler at de som er interessert, ser hvor god jobb Hr.Cabral gjør. Spesielt med shelter dogs. Så kan folk få velge selv. 1
Tabris Skrevet 4. desember 2020 #13 Skrevet 4. desember 2020 17 minutter siden, Troyamin said: Du vet vi er uenige her, Tabris. Anbefaler at de som er interessert, ser hvor god jobb Hr.Cabral gjør. Spesielt med shelter dogs. Så kan folk få velge selv. Ja, det er jo ingen hemmelighet at ubehag (Positiv Straff) virker, dvs vil kunne undertrykke atferden. Det er også støttet av forskning. Men som forskning viser, så kan man få mange uheldige konsekvenser om man bruker ubehag fremfor belønningsbasert trening, samt at belønningsbasert trening kan være mer effektivt. https://www.sciencemag.org/news/2019/11/bad-dog-think-twice-yelling-experts-say https://forskning.no/biologi-dyreverden-etikk/derfor-bor-du-ikke-trene-hunden-med-straff-og-kjefting/1592185 https://blogg.forskning.no/hun-om-hund/hvorfor-straff-er-en-darlig-strategi/1105398 https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1558787817300357 Så begge veier fungerer, men med ulike mulige konsekvenser. 3
Troyamin Skrevet 4. desember 2020 #14 Skrevet 4. desember 2020 Igjen, Tabris. Vi er uenige. Jeg velger å stole på det balanserte trenere sier; hunden blir guidet av en trygg, stabil veileder. Dermed slipper frykten av seg selv. Ikke alt trenger å være komplisert. Det enkle er ofte det beste. Ha en finfin kveld videre! 2
Tabris Skrevet 4. desember 2020 #15 Skrevet 4. desember 2020 2 hours ago, Troyamin said: Igjen, Tabris. Vi er uenige. Jeg velger å stole på det balanserte trenere sier; hunden blir guidet av en trygg, stabil veileder. Dermed slipper frykten av seg selv. Ikke alt trenger å være komplisert. Det enkle er ofte det beste. Ha en finfin kveld videre! Jeg velger å stole på forskning. Ha en fin kveld videre. 1
Min_hund_er_Grå Skrevet 5. desember 2020 #16 Skrevet 5. desember 2020 15 hours ago, Tabris said: Ja, det er jo ingen hemmelighet at ubehag (Positiv Straff) virker, dvs vil kunne undertrykke atferden. Det er også støttet av forskning. Men som forskning viser, så kan man få mange uheldige konsekvenser om man bruker ubehag fremfor belønningsbasert trening, samt at belønningsbasert trening kan være mer effektivt. https://www.sciencemag.org/news/2019/11/bad-dog-think-twice-yelling-experts-say https://forskning.no/biologi-dyreverden-etikk/derfor-bor-du-ikke-trene-hunden-med-straff-og-kjefting/1592185 https://blogg.forskning.no/hun-om-hund/hvorfor-straff-er-en-darlig-strategi/1105398 https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1558787817300357 Så begge veier fungerer, men med ulike mulige konsekvenser. Nå gikk jeg faktisk igjenom disse linken du bruker som trumf ess. Det er vel andre eller tredje gangen jeg har sett du linker dem som bevis på moderne forskning viser at du har rett. Den første linken er ikke forskning, den er synsing basert på noe (om du graver så finner du faktisk forsknings rapporten, det gøye med den er at det den forsøker å bevise altså hypotesen er om forskjellige trenings metoder gir forskjell i stress hormoner i hunden. Thats it! Siden det er så viktig å henvise til lærings psykologi, så kan du vel også henvise til positivt og negativt stress ved innlæring? Denne forskings rapporten, som ikke er publisert, mangler gjentakselse for å bevise det dem fant. Bruk av mat som belønning er heller ikke en universel indikator på metode, mat er også dempende for hunden og burde vel da ikke brukes som belønning om det var stress dem ville måle?. De valgte også bort endel hunder med diverse egenskaper, som igjen ikke gir et representativt bilde av hunder. Den andre linken er det samme som første linken, men skrevet på norsk. Den tredje linken er heller ikke forsking, noe av det er basert på fakta, noe er synsing og noe er helt borti natta når det kommer til antagelser. (er da vel ingen oppegående personer samma hva slags metode dem trener etter som straffer en valp som tisser inne. Dette brukt som et eksempel blir bare dumt. Om dette er antagelsen på hva slags kunnskaps nivå folk er på så befinner vi oss ikke engang på samme planet.) Det er også i denne bloggposten linket til noen undersøkelser. Det som står beskrevet i noen av dem er dyremishandling og er på ingen måter representativt for hva en balansert trener som f.eks den som er linket til lengre oppi denne tråden står inne for. Det er ikke mulig å holde en fornuftig diskusjon om metoder/teknikker om dette er antagelsene man står i mot. På ingen måte så støtter jeg ting som har med dyremishandling å gjøre. Den fjerde linken er bare en link fra den første linken og er da i beste fall linje fyll? 2
xinnia Skrevet 5. desember 2020 #17 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 2.12.2020 den 16.36): Jeg har en tispe på to og et halvt år som for ett år siden ble angrepet av en annen hund på tur, og etter dette har hun blitt utagerende på andre hunder. Vi har vært på passeringskurs, trent med atferdskonsulent og trener jevnlig i passeringsgruppe. Siden sommer har hun blitt bedre og bedre, men de siste ukene syns jeg hun har blitt verre enn noen gang. Hun bjeffer og drar bare vi ser en annen hund langt ifra, og selv om jeg prøver å avlede med både leker og godbiter, holde avstand og alt, så hjelper det ikke. Hun hadde løpetid i slutten av juli, kan det være at hun holder på å få løpetid igjen og derfor er blitt mye «sintere?» Det har liksom ikke skjedd noe nytt som gjør at hun skal bli verre. Det er sinnsykt slitsomt og fryktelig frustrende. Anonymkode: 2947d...1a8 Mine tisper er gjerne PMS sånn ca 2 måneder før løpetid. Da kan de plutselig reagere på ting de ikke har gjort før, de har gjerne også kortere lunte, altså de er rett og slett hormonelle. Skikkelig slitsomt - føles som en gjeng tenåringsjenter ☺️ Ut i fra hva du skriver - så kan det være det som er greia med henne. Fortsett å jobb slik du har gjort, personlig mener jeg at det er helt greit å fortelle de at nok er nok, og at nå er det på tide å oppføre seg ( Noe jeg vet de kan ) . 1
Tabris Skrevet 5. desember 2020 #18 Skrevet 5. desember 2020 3 hours ago, Min_hund_er_Grå said: Nå gikk jeg faktisk igjenom disse linken du bruker som trumf ess. Det er vel andre eller tredje gangen jeg har sett du linker dem som bevis på moderne forskning viser at du har rett. Den første linken er ikke forskning, den er synsing basert på noe (om du graver så finner du faktisk forsknings rapporten, det gøye med den er at det den forsøker å bevise altså hypotesen er om forskjellige trenings metoder gir forskjell i stress hormoner i hunden. Thats it! Siden det er så viktig å henvise til lærings psykologi, så kan du vel også henvise til positivt og negativt stress ved innlæring? Denne forskings rapporten, som ikke er publisert, mangler gjentakselse for å bevise det dem fant. Bruk av mat som belønning er heller ikke en universel indikator på metode, mat er også dempende for hunden og burde vel da ikke brukes som belønning om det var stress dem ville måle?. De valgte også bort endel hunder med diverse egenskaper, som igjen ikke gir et representativt bilde av hunder. Den andre linken er det samme som første linken, men skrevet på norsk. Den tredje linken er heller ikke forsking, noe av det er basert på fakta, noe er synsing og noe er helt borti natta når det kommer til antagelser. (er da vel ingen oppegående personer samma hva slags metode dem trener etter som straffer en valp som tisser inne. Dette brukt som et eksempel blir bare dumt. Om dette er antagelsen på hva slags kunnskaps nivå folk er på så befinner vi oss ikke engang på samme planet.) Det er også i denne bloggposten linket til noen undersøkelser. Det som står beskrevet i noen av dem er dyremishandling og er på ingen måter representativt for hva en balansert trener som f.eks den som er linket til lengre oppi denne tråden står inne for. Det er ikke mulig å holde en fornuftig diskusjon om metoder/teknikker om dette er antagelsene man står i mot. På ingen måte så støtter jeg ting som har med dyremishandling å gjøre. Den fjerde linken er bare en link fra den første linken og er da i beste fall linje fyll? Beklager, det gikk nok litt fort når jeg lenket, var ikke meningen å lenke dobbelt. Det er et viktig funn at påføring av ubehag øker hundens stresnivå. Det kan være nyttig å vite når man er i situasjoner hvor man ønsker lavere stressnivå, f.eks om man vil hunden skal ligge i ro, ikke dra i bånd på tur eller ha lavt stressnivå før en passeringssituasjon. Påføring av ubehag i slike situasjoner kan dermed gi motsatt effekt av hva man ønsker. Hvis hunden ofte blir utsatt for ubehag, eller ofte tror den kan bli utsatt for ubehag, og hvis man da heller ikke er konsekvent med ubehaget (noe som er vanskelig uansett treningsform), så er det mye forskning som viser at forhøyet kortisolnivåer over tid kan være skadelig både fysisk og mentalt. https://forskning.no/arbeid-forebyggende-helse-helse/hvorfor-kan-stress-gjore-oss-syke/522158 Den tredje linken forklarer operantene og mulige konsekvenser ved bruk av straff (eller forsøk på bruk av straff) på en lettfattelige måte. Jeg er enig i at eksemplet med å straffe en valp som tisser inne er litt foreldet (selv om det fortsatt finnes noen som gjør det, men det er nok ikke mange). Men bortsett fra at litt dårlig eksempel synes jeg hun ellers gir en enkel og god forklaring. Her er en studie fra i år som sammenligner effektivteten av å trene a) med strømhalsbånd b) balansert trening og c) belønnignsbasert trening. Gruppe a) er ikke så relevant for oss da strømhalsbånd ikke er lov å bruke i vanlig trening i Norge, men jeg synes funnene mellom gruppe b) og c) er interessante. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fvets.2020.00508/full?fbclid=IwAR3Kv5GA8QO3XzPtjM4eLNEI031VoBvBr3V0FHtt_zrpYEYm8AuhilBFtl8 Man har i tillegg faren for mulige fysiske skader, som ved rykk i båndet: https://veterinaryrecord.bmj.com/content/187/7/e52 2
Min_hund_er_Grå Skrevet 5. desember 2020 #19 Skrevet 5. desember 2020 3 hours ago, Tabris said: Beklager, det gikk nok litt fort når jeg lenket, var ikke meningen å lenke dobbelt. Det er et viktig funn at påføring av ubehag øker hundens stresnivå. Det kan være nyttig å vite når man er i situasjoner hvor man ønsker lavere stressnivå, f.eks om man vil hunden skal ligge i ro, ikke dra i bånd på tur eller ha lavt stressnivå før en passeringssituasjon. Påføring av ubehag i slike situasjoner kan dermed gi motsatt effekt av hva man ønsker. Hvis hunden ofte blir utsatt for ubehag, eller ofte tror den kan bli utsatt for ubehag, og hvis man da heller ikke er konsekvent med ubehaget (noe som er vanskelig uansett treningsform), så er det mye forskning som viser at forhøyet kortisolnivåer over tid kan være skadelig både fysisk og mentalt. https://forskning.no/arbeid-forebyggende-helse-helse/hvorfor-kan-stress-gjore-oss-syke/522158 Den tredje linken forklarer operantene og mulige konsekvenser ved bruk av straff (eller forsøk på bruk av straff) på en lettfattelige måte. Jeg er enig i at eksemplet med å straffe en valp som tisser inne er litt foreldet (selv om det fortsatt finnes noen som gjør det, men det er nok ikke mange). Men bortsett fra at litt dårlig eksempel synes jeg hun ellers gir en enkel og god forklaring. Her er en studie fra i år som sammenligner effektivteten av å trene a) med strømhalsbånd b) balansert trening og c) belønnignsbasert trening. Gruppe a) er ikke så relevant for oss da strømhalsbånd ikke er lov å bruke i vanlig trening i Norge, men jeg synes funnene mellom gruppe b) og c) er interessante. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fvets.2020.00508/full?fbclid=IwAR3Kv5GA8QO3XzPtjM4eLNEI031VoBvBr3V0FHtt_zrpYEYm8AuhilBFtl8 Man har i tillegg faren for mulige fysiske skader, som ved rykk i båndet: https://veterinaryrecord.bmj.com/content/187/7/e52 Hunder er fysiologisk og psykologisk ulike oss mennesker. Å linke til en tekst om stressnivåer i mennesker uten å da evt kunne trekke sammenligninger med tilsvarende undersøkelser i hunder blir da bortkastet og tjener ikke som bevis for noe. Forhøyet stressnivå er i seg selv ikke negativt, da dette fører med seg en rekke andre kroppsfunksjoner. Det som blir negativt er når "trener" ikke klarer å vise hunden en fornuftig vei ut av stresset. Altså at stresset ikke leder til noe nytt, en vei ut av "situasjonen" Stress er ikke negativt, unødvendig stress over tid er negativt. Et par ting med den andre linken din. Jeg skal ikke være bastant i min konklusjon, men den er på grensa til en godt skrevet svindel. Om du faktisk går inn i teksten så er mye av den basert på en tidligere undersøkelse. Problemet kommer når du ikke kan dobbel sjekke denne informasjonen, da linkene i fotnoten enten ikke virker eller viser til ikke eksisterende sider (spesielt fotenote 32 og 33, som henviser til den offentlige gjenomførte studien.) Samtidig som linker som støtter dems konklusjonen virker uten problemer. For all del dette kan være en tilfeldighet. Punkt 2 angående trenings metodikken som blir framstillt. Det man forklarer er trenings metodene for gruppe 1 (b) har ingen ting med balansert trening å gjøre. I beste fall så går det under dem man i mine kretser kaller tysk kadaver disiplin. Dette har ikke noe, med understreking noe med balansert trening å gjøre. Her blir det igjen vanskelig å si noe konstruktivt da man ganske tydelig har opparbeidet seg et feil syn på hva trenings metodikken er. Så denne siste linken. Det eneste man har vist her er hvor mye krefter man kan påføre et plastikk rør med en sensor i. Ingen beskrivelse om den engang er anatomisk riktig eller beskrivelse om hvordan kreftene blir påført. Siden man tydeligvis ikke tenker på hverken fysikk eller praktisk bruk av kunnskapen man har hentet fram. Jeg ser ikke relevansen for denne informasjonen. 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #20 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 4.12.2020 den 13.08): Jeg anbefaler ingen enkelte øvelser, det blir litt det samme som å spørre ei dame som driver med fitness om å få en bra rumpeøvelse når man selv er utrent. Man trenger et helhetlig program hvor man kan jobbe med de forskjellige elementene som er utfordrende. Jeg anbefaler på det varmeste og teste ut Naughty but Nice-programmet jeg linket i forrige innlegg. Det er satt sammen av morsomme og enkle leker man bruker noen minutter på et par ganger om dagen, og som på sikt endrer hjernen ved å bygge nye forbindelser. Jeg valgte dette programmet selv etter en god del research, jeg fant enormt mye positive tilbakemeldinger, og de negative gikk ut på at det er en annen dame som driver ca med det samme. Men dette opplegget med korte videoer og e-bøker til en rimelig penge har passet meg helt perfekt. Linker noen videoer som gir en pekepinn på hva lekene går ut på. Alle lekene retter seg mot et aspekt av hundens adferd, på en positiv måte. De kan gjøres hvor som helst. Jeg har kjørt gjennom noen øvelser hver dag hjemme, og når hunden ble mer interessert i meg vs verdenen rundt oss startet jeg i hagen. Deretter begynte jeg med helt, helt korte turer på et par min hvor jeg la inn noen enkle leker. Jeg går mye mindre tur nå enn før da vi fortsatt ikke er helt klare for «eksamen», altså en vanlig tur. Anonymkode: f7c25...f9e Takk for gode råd! Skal få sett på det. Hva mener du med turer? Er dere nesten ikke på tur eller går dere steder dere slipper å treffe på noen? Jeg har jakthund så krever jo litt mosjon/få ut energi. Anonymkode: 9ba9d...336
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå