Gå til innhold

Sykt barn dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn våknet snørrete og slapp idag, jeg valgte å holde henne hjemme, slik man må nå. Sendte mld til jobben, og fikk følgende svar: 'Så du jobber hjemmefra da, eller?' 

Jeg KUNNE selvfølgelig gjort det, men syns egentlig ikke det er riktig. Datteren min er 10 år. Hva mener dere? Jeg svarte nei, og at jeg velger å ta meg av henne idag. 

Han godtok jo det, men jeg syns egentlig det er litt ubehagelig å få spørsmålet, føler meg litt presset til å jobbe. Hva ville dere tenkt?

Er for øvrig svært sjelden hjemme med sykt barn.

Anonymkode: f9238...512

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette får du bare bestemme selv, du har selvsagt rett på sykt barn dag! 

• Liker 1
Skrevet

Dersom du har jobb med mulighet for hjemmekontor kan du vel jobbe litt? Jeg Hadde forstått det om barnet var yngre, men en tiåring klarer å ligge å se litt på tv osv mens du jobber litt til og fra. Selv jeg klarer det med min fireåring. 

Anonymkode: 486db...f28

• Liker 29
Skrevet

For meg hadde det vært helt naturlig å jobbet hjemmefra med en småsyk 10 åring. Skulle bare mangle egentlig når man har mulighet til det. Om man ikke legger inn en full arbeidsdag og koser ekstra med barnet er selvfølgelig helt greit, men det er ikke en ekstra fridag.

• Liker 22
Skrevet

Min tiåring er ikke interessert i å bli dullet med, enten hun er sengeliggende syk eller egentlig frisk men må være hjemme. Ergo ville det i praksis bare blitt en fridag for meg mens ungen leste/lekte/så på netflix. Hadde nok faktisk reist på jobb, da hun liker å være hjemme alene. Hadde hun vært veldig syk og sengeliggende hadde jeg jobbet hjemme for å kunne følge med og passe på at hun fikk i seg mat og drikke. Ville sagt til sjefen at jeg gikk litt til og fra, men jobber stort sett. 

Anonymkode: fa2d0...8a7

• Liker 15
Skrevet

Jeg synes du er litt vanskelig. Det er en annen greie hvis det er en toåring, hvis hjemmekontor ikke var en mulighet eller dersom barnet hadde en krevende diagnose. En normal oppegående tiåring krever virkelig ikke mye. Du burde fint kunne ha hjemmekontor. 

Anonymkode: 29b87...564

• Liker 19
Skrevet
Alvario skrev (13 minutter siden):

For meg hadde det vært helt naturlig å jobbet hjemmefra med en småsyk 10 åring. Skulle bare mangle egentlig når man har mulighet til det. Om man ikke legger inn en full arbeidsdag og koser ekstra med barnet er selvfølgelig helt greit, men det er ikke en ekstra fridag.

Men det er jo ikke helt riktig det heller for jobben får betalt fra det offentlige, for slike dager, så da snyter jo jobben velferdsstaten. 

Anonymkode: 0761b...5c6

• Liker 4
Skrevet

Her er det snakk om en 10 åring (!) som er sufsete og litt småslapp. Selvfølgelig jobber du hjemmefra da.. 

Anonymkode: 28d75...3ef

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er jo ikke helt riktig det heller for jobben får betalt fra det offentlige, for slike dager, så da snyter jo jobben velferdsstaten. 

Nå er det ikke en plikt å ta ut sykt barn-dager da, men en rett. 

En 10-åring trenger ikke å følges opp når hen er syk, forelder bør kunne jobbe delvis den dagen på hjemmekontor, ellers er det like mye å snylte på velferdsstaten å ta en fridag på denne måten. 

• Liker 12
Skrevet

Frem til pandemien har det vært motsatt hos oss - IKKE lov til å jobbe hvis man er hjemme med sykt barn. Forstår ikke helt tankegangen. 

Du kan vel ta sykt barn noen timer, og jobbe noen timer? 

Vanskelig å gi et generelt svar her, det er du som best vet hva som er mulig å få til og hva du og tiåringen skal. Jeg følger for eksempel med på epost ved sykt barn, men jeg kaller ikke det å ha hjemmekontor. 

Skrevet

Jeg har hatt mye hjemmekontor med en småsyk 3 åring. Jobbet litt inn på kveldene slik at jeg kan gi han oppmerksomhet på dagen. Sparer syktbarn dager til han er skikkelig syk. 

men det får være opp til en hver. Helt ærlig så hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt hjemmekontor den dagen 👍 en småforkjølet 10 åring trenger ikke stell. 

Anonymkode: 74320...a95

• Liker 3
Skrevet

Om jeg har hjemmekontor registrerer jeg ikke sykt barn dag. Registrerer jeg sykt barn jobber jeg ikke. Arbeidsgiver kan jo ikke få begge deler, både at de ikke betaler deg og at du jobber.

Anonymkode: 626b0...a17

• Liker 8
Skrevet

Sykt barn dager er spesielle dager ment for å passe på sykt barn. 

Syns virkelig ikke jobben skulle nevnt om du skulle jobbe hjemmefra engang!  Drøyt 

Anonymkode: a7bf2...c94

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville hatt hjemmekontor og ikke registrert sykt barn dag. En 10-åring krever ikke full oppmerksomhet hele dagen.

• Liker 8
Skrevet

Skjønner godt at ts reagerer på dette. Spm til sjefen kan gi litt inntrykk av mistillit. 

tenker at dersom sjefen forventer noe - som eksempelvis at man jobber mer eller mindre hjemmefra med syke barn så bør det tas opp. 
Der jeg jobbet før var det en forventning om at man skulle være tilgjenglig på tlf dersom sykt barn - men da visste alle det. 

kommunikasjon is the key, og her tenker jeg sjefen din har en stor del av ansvaret 

Anonymkode: 6225c...09c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stemmer ikke. Arbeidsgiver betaler sykt barn dager. 

Anonymkode: 4c7e8...8be

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På hvilken måte får jobben betalt fra det offentlige?

De første 10 dagene er det arbeidsgiver som dekker.

Anonymkode: 83d34...fbf

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Om jeg har hjemmekontor registrerer jeg ikke sykt barn dag. Registrerer jeg sykt barn jobber jeg ikke. Arbeidsgiver kan jo ikke få begge deler, både at de ikke betaler deg og at du jobber.

Anonymkode: 626b0...a17

Arbeidsgiver betaler da ansatte for sykt barn-dager.

Anonymkode: 83d34...fbf

• Liker 4
Skrevet

Det der er en av de negative sidene ved korona - som også må kunne kalles kvinnefiendtlig. Nå forventes det at man skal ha hjemmekontor samtidig som man er hjemme med syke barn. Det har man selvfølgelig ikke plikt til.

Jeg kjenner igjen holdningen til TS fra min egen (barnløse) sjef. 

Personlig ville jeg nok greid å jobbe minst 1/2 dag sammen med en syk tiåring. Men om barnehagebarnet mitt er syk (noe han sjeldent er), så forbeholder jeg meg retten til å benytte meg av lovfestet sykt barn-dag. Om noe haster kan jeg selvfølgelig være tilgjengelig på telefon osv, men jeg planter ikke en febersyk femåring foran TVn for at jeg skal få jobbe.

Anonymkode: 4edf8...b10

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det der er en av de negative sidene ved korona - som også må kunne kalles kvinnefiendtlig. Nå forventes det at man skal ha hjemmekontor samtidig som man er hjemme med syke barn. Det har man selvfølgelig ikke plikt til.

Jeg kjenner igjen holdningen til TS fra min egen (barnløse) sjef. 

Personlig ville jeg nok greid å jobbe minst 1/2 dag sammen med en syk tiåring. Men om barnehagebarnet mitt er syk (noe han sjeldent er), så forbeholder jeg meg retten til å benytte meg av lovfestet sykt barn-dag. Om noe haster kan jeg selvfølgelig være tilgjengelig på telefon osv, men jeg planter ikke en febersyk femåring foran TVn for at jeg skal få jobbe.

Dvs - holdningen TS beskriver, ikke hennes holdning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...