Gå til innhold

Hormonspiral og eggløsning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, var litt usikker på hvor jeg skulle spørre dette spørsmålet, så det ble her :)

jeg har hatt hormonspiral i 1,5år og det er jo et ganske sikkert prevensjonsmiddel. Om 1 år skal jeg begynne prøving og tenker å ta ut spiralen snart. På grunn av at prøving nærmer seg har jeg begynt å kjenne etter litt tegn på mens og eggløsning. Står på nett at spiral etter en stund skal forhindre eggløsning, likevel merker jeg ganske godt på kroppen hver mnd jeg har eggløsning og har også eggløsningsslim. Er i avstandsforhold noen mnd til, så har ikke hatt regelmessig sex de siste årene. Er det normalt at man kjenner syklustegn så godt når man bruker spiral? 
kjenner også mensenmurringer i periodene jeg vanligvis fikk mensen før, men har ikke blødd siden jeg fikk spiralen. Har også ganske «fine» humørsvingninger i et par dager i pms-perioden. 

Gruer meg til prøveperioden, gleder meg mest , men gruer meg fordi jeg ser at det er så mange som sliter og som er prøvere i så mange år. 

vet ikke om det kom noe ut av denne teksten, er litt sliten☺️

Anonymkode: 1227a...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke så mye om hormonspiral, annet enn at mannen min er et "spiralbarn" :lol: så man kan absolutt bli gravid mens man har det, altså oppleve eggløsning. Å ha jevnlig EL hver måned syns jeg dog høres rart ut... men - kan som sagt ikke nok om dette.

Det jeg faktisk kan noe om er prøving. Har opplevd selv - og sett alt for mange andre - bruke lang tid å få hormonene etter prevensjon ut av kroppen. Så vil STERKT anbefale deg å ta den ut nå. Kroppen trenger ofte opptil 1 år for å stabilisere seg etter det. Du kan selvfølgelig være en av de heldige som går rett i syklus, men hvorfor ta sjansen? Mye bedre å enten ikke ha sex (ettersom du er i avstandsforhold) og bruke kondom de gangene man har det - i tiden frem til prøvestart.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...