Gjest someone_here Skrevet 17. desember 2020 #61 Skrevet 17. desember 2020 (endret) te_groupies skrev (13 timer siden): Nei vel.... Er det derfor staten velger at han fint kan dra hjem igjen da? Jeg har inntrykk av at Jordan er et grusomt sted. Bare noen få steder i verden er ikke "grusomme". Han må sendes tilbake. Endret 17. desember 2020 av someone_here
Gjest someone_here Skrevet 17. desember 2020 #62 Skrevet 17. desember 2020 someone_here skrev (Akkurat nå): Bare noen få sted i verden er ikke "grusomme" ift Norge. Han må sendes tilbake.
Drizzt Skrevet 17. desember 2020 Forfatter #63 Skrevet 17. desember 2020 someone_here skrev (13 minutter siden): Bare noen få sted i verden er ikke "grusomme". Han må sendes tilbake. Nå ble utreisefristen en gang til utsatt. Denne gangen 18.januar. Grunnen - han er i gang med å skaffe seg reisepapirer. 2
Leifr Skrevet 17. desember 2020 #64 Skrevet 17. desember 2020 JaVel skrev (9 timer siden): Av alle muslimske land, er Jordan blant de beste. Har dog hørt at det ikke er særlig stas å være palestiner der. (Palestinere blir stort sett behandlet ganske dårlig overalt.) 2
Slowpoke Skrevet 17. desember 2020 #65 Skrevet 17. desember 2020 (endret) Leifr skrev (5 minutter siden): (Palestinere blir stort sett behandlet ganske dårlig overalt.) Bortsett fra i Israel, men der vil de utrydde et helt land og drive med etnisk rensning. Endret 17. desember 2020 av Slowpoke 1
te_groupies Skrevet 17. desember 2020 #66 Skrevet 17. desember 2020 solmåneogstjerner skrev (11 timer siden): Hvordan kom du frem til dette? Fordi det er krig så glemmer man hvor man er fra? Har man fått totalt hukommelsestap? Så hvis det blir krig her og du rømmer så vet du plutselig ikke om du er fra Norge, Sverige, Tyskland eller England? Nei, dette skjønte jeg ingenting av... Legger til: selv om man har en litt mer rotete historie, så er det jo bare å si det da. 'Jeg er født i Norge, er svensk statsborger, har bodd i Tyskland de siste fem årene. Før det bodde jeg i England i fem år, hvor faren min er fra. Mannen min er fra Frankrike og har også bodd i Spania. Mens vi flyktet var vi innom Italia og Østerrike' ALLE voksne vet disse tingene om seg selv. De får også beskjed om at de skal gi nøyaktige og sanne opplysninger. Alle steder er verre enn i Norge, etter min mening. Det betyr ikke at alle kan bo her likevel. Ja, hvis moren har fått en bombe i hodet, hvordan kan hun vite hvor hun har vært i tidsrommene da bombene har rammet. Tror du at hjernen din hadde fungert godt etter flere bombeattentat?
te_groupies Skrevet 17. desember 2020 #67 Skrevet 17. desember 2020 MonicaM skrev (6 timer siden): Jordan er ikke et grusomt land nei. Nei vel, nei da skjønner jeg ikke hvorfor han ikke skal tilbake dit?
Gugglo Skrevet 17. desember 2020 #68 Skrevet 17. desember 2020 Interessant. Saken opprører leder av Unge Høyre i Asker, Vanessa Nystedt. Tidligere samlet hun alle de borgerlige ungdomspartiene til en støttemarkering i Asker. Også Fremskrittspartiets Ungdom var med på laget. – Mustafa er en norsk askerbøring som vi nå risikerer å få revet vekk fra oss på helt umenneskelig vis. Etter nesten 13 år i Norge har Mustafa blitt så godt integrert at man aldri kunne gjettet at han ikke har bodd her hele livet, forteller Vanessa Nystedt til TV 2. https://www.tv2.no/nyheter/11842710/
Elaine Marley Skrevet 18. desember 2020 #69 Skrevet 18. desember 2020 Tråden er ryddet for brukerangrep. Elaine Marley, mod.
Drizzt Skrevet 18. desember 2020 Forfatter #70 Skrevet 18. desember 2020 te_groupies skrev (På 17.12.2020 den 6.38): Å sende han "hjem igjen" er ikke riktig. Det er grusomt og det er jo ikke hans feil at hun løy om dette. Skjønner ikke hva staten tenker med i sånne saker. Det er bare iskaldt. De kunne likeså-godt sendt han i en slags konsentrasjonsleir når de først skal sende han vekk (hvis de sender han til noen av de arabiske landene), for det er jo det de gjør ved sende han ut av landet ved et sånt tilfelle. Forresten, hvordan kan en utlending som kommer i fra et land med krig vite hvor dem kommer fra? Hvis jeg var en asylsøker som kom til norden pga krig så hadde jeg bare gjettet på hvor jeg kom fra og svart: øh... fra irak, saudia arabia eller noe. Jeg tviler på at jeg hadde visst hvor jeg var fra da. Jeg syns ikke han skal sendes tilbake. Hvis myndighetene gjør dette så får de følge opp landets problemer og gudene vet hva også (henrettelser, korrupsjon osv). Han får liksom ikke være her, men thailendera er hjertlig velkomne. Eeeeh... Hans far og søsken er der. Så han har familie der. Nei, det var ikke han som løy direkte, det var hans mor. Barn følger sine foreldre fordi foreldrene har foreldreansvar fram til barna er 18. Det er horribelt at han ble forlat av sin mor her da hun dro hjem. Men likevel gir det ikke ham grunnlag for å bli. Han har aldri hatt gyldig oppholdstillatelse og hele familien skulle vært ut av landet for lenge siden. Lov og rett bryr seg ikke om temperatur, så hva som er iskaldt og hva som er varmt er irrelevant. De aller fleste landene i verden er et verre sted å bo enn i Norge, men hva så? Skjønte ikke hvorfor du blandet inn konsentrasjonsleir når det er snakk å dra dit familien hans er. Hvordan kan noen glemme hvor de kommer fra med mindre de har fått hodeskade og hukommelsestap? Selvfølgelig vet man hvor man er fra. Man har id papirer med seg også. Ofte havner de på flyets do da, men men ... Du har ikke kommet med et eneste god motargument, så jeg er ikke overbevist om at en person som aldri har hatt gyldig opphold skal få bli bare fordi det kjennes på en eller annen måte. 7
Drizzt Skrevet 18. desember 2020 Forfatter #71 Skrevet 18. desember 2020 te_groupies skrev (23 timer siden): Ja, hvis moren har fått en bombe i hodet, hvordan kan hun vite hvor hun har vært i tidsrommene da bombene har rammet. Tror du at hjernen din hadde fungert godt etter flere bombeattentat? Fakta i saken stemmer ikke med din synsing. 7
te_groupies Skrevet 19. desember 2020 #72 Skrevet 19. desember 2020 (endret) Drizzt skrev (7 timer siden): Hans far og søsken er der. Så han har familie der. Nei, det var ikke han som løy direkte, det var hans mor. Barn følger sine foreldre fordi foreldrene har foreldreansvar fram til barna er 18. Det er horribelt at han ble forlat av sin mor her da hun dro hjem. Men likevel gir det ikke ham grunnlag for å bli. Han har aldri hatt gyldig oppholdstillatelse og hele familien skulle vært ut av landet for lenge siden. Lov og rett bryr seg ikke om temperatur, så hva som er iskaldt og hva som er varmt er irrelevant. De aller fleste landene i verden er et verre sted å bo enn i Norge, men hva så? Skjønte ikke hvorfor du blandet inn konsentrasjonsleir når det er snakk å dra dit familien hans er. Hvordan kan noen glemme hvor de kommer fra med mindre de har fått hodeskade og hukommelsestap? Selvfølgelig vet man hvor man er fra. Man har id papirer med seg også. Ofte havner de på flyets do da, men men ... Du har ikke kommet med et eneste god motargument, så jeg er ikke overbevist om at en person som aldri har hatt gyldig opphold skal få bli bare fordi det kjennes på en eller annen måte. Konsentrasjonsleir: fordi det trolig er grusomt å ubeboelig der? Men nå mener en annen her at Jordan er et flott sted å bo - ikke spør meg. Jeg tror/trodde Jordan var litt som å bo på gazastripen? Vel sett at moren har fått en kortvarig eller langvarig hodeskade (enten av en bombe eller giftige gasser) så kan det godt hende hun ikke husket hvor hun var fra men ble bedre? Endret 19. desember 2020 av te_groupies
Drizzt Skrevet 19. desember 2020 Forfatter #73 Skrevet 19. desember 2020 te_groupies skrev (1 time siden): Konsentrasjonsleir: fordi det trolig er grusomt å ubeboelig der? Men nå mener en annen her at Jordan er et flott sted å bo - ikke spør meg. Jeg tror/trodde Jordan var litt som å bo på gazastripen? Vel sett at moren har fått en kortvarig eller langvarig hodeskade (enten av en bombe eller giftige gasser) så kan det godt hende hun ikke husket hvor hun var fra men ble bedre? Wikipedia sier: Jordan is classified as a country of "high human development" with an "upper middle income" economy. The Jordanian economy, one of the smallest economies in the region, is attractive to foreign investors based upon a skilled workforce.[15] The country is a major tourist destination, also attracting medical tourism due to its well developed health sector. According to Freedom House, Jordan is ranked as the 3rd freest Arab country, and as "partly free" in the Freedom in the World 2019 report.[145] The 2010 Arab Democracy Index from the Arab Reform Initiative ranked Jordan first in the state of democratic reforms out of 15 Arab countries Høres det ut som konsentrasjonsleir for deg? Nei, det er ikke noe slik med moren hans, så de spekulasjonene kan du bare legge i skuffen. 5
te_groupies Skrevet 19. desember 2020 #74 Skrevet 19. desember 2020 Drizzt skrev (21 minutter siden): Wikipedia sier: Jordan is classified as a country of "high human development" with an "upper middle income" economy. The Jordanian economy, one of the smallest economies in the region, is attractive to foreign investors based upon a skilled workforce.[15] The country is a major tourist destination, also attracting medical tourism due to its well developed health sector. According to Freedom House, Jordan is ranked as the 3rd freest Arab country, and as "partly free" in the Freedom in the World 2019 report.[145] The 2010 Arab Democracy Index from the Arab Reform Initiative ranked Jordan first in the state of democratic reforms out of 15 Arab countries Høres det ut som konsentrasjonsleir for deg? Nei, det er ikke noe slik med moren hans, så de spekulasjonene kan du bare legge i skuffen. Okey. Du vet tyeligvis hva du prater om. Jeg vet ikke noe om det landet men trodde det verste om det. Da syns jeg ikke det er så synd på personen hvis noen blir sendt tilbake til et bra og velfungerende land.
T-Rex Skrevet 19. desember 2020 #75 Skrevet 19. desember 2020 On 12/18/2020 at 12:02 AM, Leifr said: Har dog hørt at det ikke er særlig stas å være palestiner der. (Palestinere blir stort sett behandlet ganske dårlig overalt.) Nå er denne unge mannen jordaner, født i Jordan og med en jordansk far. 3
altius Skrevet 19. desember 2020 #76 Skrevet 19. desember 2020 Uansett hvor hjerterått det måtte føles. At noen har vært i Norge så lenge gjennom barndommen. Han må sendes tilbake til hjemlandet. Ellers undergraver det hele asylinstituttet. Man får ikke asyl og opphold om man kommer fra et land som Jordan. Politikere, media og andre som skal bedrive saksbehandling forstår det ikke. Man kan ikke forskjellsbehandle de som stikker hodet i media. Slike saker vil skape kultur for ankerbarn. Råtne foreldre som bruker barna sine for å få opphold i Norge. 10
Gjesten29 Skrevet 19. desember 2020 #77 Skrevet 19. desember 2020 Hvorfor får broren bli, men ikke han? Hvorfor kan folk sitte papirløse i mottak i 8 år? er ikke det brudd på menneskerettighetene? Hvordan kan det forsvarers at de oppdras i Norge, lærer seg norsk og får nettverk og skolegang her og så sendes de tilbake når de blir 18? er ikke det litt merkelig?
altius Skrevet 19. desember 2020 #78 Skrevet 19. desember 2020 Gjesten29 skrev (35 minutter siden): Hvorfor får broren bli, men ikke han? Hvorfor kan folk sitte papirløse i mottak i 8 år? er ikke det brudd på menneskerettighetene? Hvordan kan det forsvarers at de oppdras i Norge, lærer seg norsk og får nettverk og skolegang her og så sendes de tilbake når de blir 18? er ikke det litt merkelig? Ja. Feilen er muligheten for anker til å dra ut tiden. Og sen saksbehandling. Helt håpløst hele greia. Men når det kommer til stykke må man følge premisser for opphold til asyl. Beskyttelsesbehovet. Eksisterer det ikke har man ikke krav på asyl. Broren får bli? Hvorfor? 1
Chiubi Skrevet 19. desember 2020 #79 Skrevet 19. desember 2020 Moren påstår at hun er palestiner, men ble tvangsgiftet til Jordan. Hun har løyet for å få opphold i Norge, så hvorfor skal vi i det hele tatt tro på at hun ble tvangsgiftet? Hun hevder at hun er palestiner, men kan man strengt tatt få statsborgerskap i en stat som ikke finnes? Jordan er et fredelig land, det har faktisk gått charterturer dit dra Norge. Familien fikk beskjed om å forlate Norge allerede i 2012. Da hadde sønnen bodd i Norge i bare fire år, mens han var seks år da de kom hit. Det er sååå forferdelig å måtte reise tilbake dit man kom fra, der slekta befinner seg. Men det var liksom helt greit å forlate slekt og venner for å reise til Norge? Jeg skjønner at folk er villig til å gjøre mye for å få et bedre liv til seg og sine barn. Men når man misbruker asylinstitusjonen, stjeler man plassen fra noen andre som virkelig hadde trengt den. Og for hver person som lyver seg til opphold, blir det satt en spiker i kista for å avskaffe hele asylprinsippet. Det ble aldri opprettet for å skaffe seg et rikere liv, men for å redde livet når man ble truet på livet av myndighetene i det landet man var nødt til å forlate. 7
altius Skrevet 19. desember 2020 #80 Skrevet 19. desember 2020 Kanskje løsningen på disse sakene for fremtiden er kun en ankemulighet og maks behandlingstid på 3-4 år. Går tiden utover dette gis opphold. At en sak kan gå i 12 år er vanvittig. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå