AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #1 Del Skrevet 1. desember 2020 Er det ting man bør være obs på da? Liker en oppskrift med 100% alpakkagarn. Men jeg ønsker å lage den i 100% bomull. Er det helt uproblematisk å strikke som anvist? Anonymkode: e5918...dfa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Føsleguri Skrevet 1. desember 2020 #2 Del Skrevet 1. desember 2020 Så lenge du bruker et garn med samme strikkefasthet er ikke det noe problem. Jeg har gjort det flere ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #3 Del Skrevet 1. desember 2020 Føsleguri skrev (2 minutter siden): Så lenge du bruker et garn med samme strikkefasthet er ikke det noe problem. Jeg har gjort det flere ganger. Takk! Anonymkode: e5918...dfa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet 1. desember 2020 #4 Del Skrevet 1. desember 2020 Ja det skal gå bra, har også gjort det flere ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #5 Del Skrevet 1. desember 2020 Du spør om det er noe man bør være obs på, og det er det: Ullgarn, inkludert alpakka, er ganske lett og spenstig, mens bomull kjennes tungt og mer "kompakt"/uelastisk/spenstløst. Det kan påvirke hvordan plagget føles. Dersom det er et litt stort plagg kan det dessuten hende at det vil sige pga tyngden og at bomullen er glattere. Samme hvis du strikker løst. Jeg vil derfor ikke svare ukritisk ja på spørsmålet ditt, slik de to andre som svarer har gjort. Det kan godt hende det vil funke, men det er ikke bombesikkert. Anonymkode: 3824e...f22 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 14. desember 2020 #6 Del Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 1.12.2020 den 17.27): Det kan påvirke hvordan plagget føles. Dersom det er et litt stort plagg kan det dessuten hende at det vil sige pga tyngden og at bomullen er glattere. Samme hvis du strikker løst. Jeg vil derfor ikke svare ukritisk ja på spørsmålet ditt, slik de to andre som svarer har gjort. Det kan godt hende det vil funke, men det er ikke bombesikkert. Signerer denne. Jeg gjorde det en gang og genseren seg og ble "telt light". Jeg trodde ikke jeg strikket spesielt løst (laget ikke prøvelapp for gensere strikket i ullgarn pleide stemme ganske bra størrelsesmessig) men jaggu. Det ble ikke min mest brukte genser gjennom tidene for å si det slik. Dertil ble den for vid og slaskete. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #7 Del Skrevet 16. desember 2020 Cata skrev (På 14.12.2020 den 20.41): Signerer denne. Jeg gjorde det en gang og genseren seg og ble "telt light". Jeg trodde ikke jeg strikket spesielt løst (laget ikke prøvelapp for gensere strikket i ullgarn pleide stemme ganske bra størrelsesmessig) men jaggu. Det ble ikke min mest brukte genser gjennom tidene for å si det slik. Dertil ble den for vid og slaskete. Prøver du ikke strikkeplagg underveis? Jeg prøver alltid mange ganger for å være sikker på at det blir passe stort. Hvis ikke rekker jeg opp igjen og strikker mindre/større størrelse eller kortere/lenger. Det er jo det som er fordelen med å strikke selv at du kan tilpasse til din størrelse. Anonymkode: 9ff72...07b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rainbow_dash Skrevet 16. desember 2020 #8 Del Skrevet 16. desember 2020 Det går helt fint å bytte garn, men genseren får jo et annet uttrykk. Strikk en prøvelapp i bomullsgarnet du har tenkt å bruke, og vask den sånn som du har tenkt å vaske genseren (maskin på 40 grader og tørketrommel feks). Så måler du strikkefastheten og justerer deretter. Og da kjenner du også hvordan kvaliteten på stoffet blir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 16. desember 2020 #9 Del Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Prøver du ikke strikkeplagg underveis? Jeg prøver alltid mange ganger for å være sikker på at det blir passe stort. Hvis ikke rekker jeg opp igjen og strikker mindre/større størrelse eller kortere/lenger. Det er jo det som er fordelen med å strikke selv at du kan tilpasse til din størrelse. Anonymkode: 9ff72...07b Orker da ikke styre med å ta den av rundpinnen. Eneste jeg prøver er lengden på ermene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #10 Del Skrevet 16. desember 2020 Cata skrev (2 timer siden): Orker da ikke styre med å ta den av rundpinnen. Eneste jeg prøver er lengden på ermene. Jeg bare flytter ca. halvparten av maskene over på en annen rundpinne, prøver den på og strikker maskene tilbake på en pinne. Gjort på et par minutter. Anonymkode: 9ff72...07b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 16. desember 2020 #11 Del Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bare flytter ca. halvparten av maskene over på en annen rundpinne, prøver den på og strikker maskene tilbake på en pinne. Gjort på et par minutter. Anonymkode: 9ff72...07b Det burde jeg for så vidt tenkt på. Ikke for det, jeg strikker oftest mønsterstrikk så da er det uansett begrenset hva jeg kan gjøre annet enn å rekke opp hele greia og strikke en størrelse større - eller mindre- alt etter hva som går galt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #12 Del Skrevet 16. desember 2020 Cata skrev (27 minutter siden): Det burde jeg for så vidt tenkt på. Ikke for det, jeg strikker oftest mønsterstrikk så da er det uansett begrenset hva jeg kan gjøre annet enn å rekke opp hele greia og strikke en størrelse større - eller mindre- alt etter hva som går galt. Nå har du ihvertfall fått tipset - jeg bruker innimellom maskestoppere så maskene ikke glir av når jeg prøver. Du slipper jo å rekke opp så mye om du oppdager tidlig at det blir feil størrelse 😊 Anonymkode: 9ff72...07b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå