Gå til innhold

Ammefri og barnehage

Fremhevede innlegg

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Ærlig talt, det har du ingenting med :) 

Anonymkode: bc4b6...223

Ja, det har jeg, når du har valgt å opplyse ditt i-lands problemet for helle forumet. ..og nei, barnet ditt TRENGER ikke morsmelk når den er 1 år og går i barnehagen.  Hvis det er et stort problem burde du holde ungen hjemme siden den er annerledes enn 99,9% av resterende barnehagebarn. 

Anonymkode: 71381...fc2

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Når barnet er såpass stort er fast føde det som trengs. At amming er en del av "hovedmåltidet" i 1 års alderen  er det på tide å forandre rutiner. Barnet kan og burde spise vanlig mat i barnehagen. Dette også fordi barnet trenger mer næring, vitaminer og mineraler. Greit det er for kosen sin skyld, men da gjør du det før eller etter barmehagen. 

At du leverer, kommer tilbake for å amme, dra igjen og så hente barnet seinere blir veldig forvirrende og du kan ødelegge barnehagehverdagen til barnet.  

Anonymkode: ba92b...4ad

Ganske utrolig at du bare antar at morsmelk er hovednæringen til barn som ammer etter fylte 1 år. barnet mitt spiser fast føde til alle måltider, men ammer 1-2 ganger ila dagen som er ganske normalt for 1 åringer vil jeg tro. Og nei, det er ikke bare for kosens skyld, men det er mye næring i morsmelk også etter 1 år, så vennligst oppdater kunnskapen din :) 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja, det har jeg, når du har valgt å opplyse ditt i-lands problemet for helle forumet. ..og nei, barnet ditt TRENGER ikke morsmelk når den er 1 år og går i barnehagen.  Hvis det er et stort problem burde du holde ungen hjemme siden den er annerledes enn 99,9% av resterende barnehagebarn. 

Dette er ikke ett i-lands problem, ei heller problem overhode🤯 jeg spurte om hvordan andre løste ammefri i barnehage.. Tenker jeg avslutter diskusjonen her med deg, og forholder meg til anbefalingene fra norske helsemyndigheter og WHO som anbefaler amming til 2 år. 

• Liker 4
Skrevet

Det vanlige dr å starte senere på jobb eller gå tidligere og ta ammin da

Anonymkode: 610fa...69d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke noe du bestemmer eller vet noe om

Anonymkode: 610fa...69d

Skrevet

Kan du ikke amme morgen og kveld? Du burde ikke komme til barnehagen og amme, da tror jo babyen at den skal hjem.

Anonymkode: e62f2...c05

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke komme i barnehagen midt på dagen, da må du heller korte ned dagen i en eller begge ender. 

Anonymkode: 2a335...c54

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når barnet er såpass stort er fast føde det som trengs. At amming er en del av "hovedmåltidet" i 1 års alderen  er det på tide å forandre rutiner. Barnet kan og burde spise vanlig mat i barnehagen. Dette også fordi barnet trenger mer næring, vitaminer og mineraler. Greit det er for kosen sin skyld, men da gjør du det før eller etter barmehagen. 

At du leverer, kommer tilbake for å amme, dra igjen og så hente barnet seinere blir veldig forvirrende og du kan ødelegge barnehagehverdagen til barnet.  

Anonymkode: ba92b...4ad

Enkelte barn har diverse problemer som gjør at de ikke spiser så mye fast føde når de er ett år. Og «food before one is just for fun». 

Barnet mitt var 14 mnd da hun startet i bhg men pga refluks problematikk fra fødsel av er det ikke før nå, 4 mnd senere, at hun klarer å svelge biter og spiser det samme som de andre i barnehagen. Barnehagen har gitt henne grøt,middagsmos osv i tillegg til tilbud om det samme som de andre barna. Jeg har i tillegg ammet både før og etter barnehagen, og gjør det ennå. 

Så det kan være en bakomliggende grunn til at barnet til ts trenger mm, og ikke bare fordi «hun trenger å endre rutiner».

• Liker 2
Skrevet
Sportsidioten skrev (1 time siden):

Enkelte barn har diverse problemer som gjør at de ikke spiser så mye fast føde når de er ett år. Og «food before one is just for fun». 

Barnet mitt var 14 mnd da hun startet i bhg men pga refluks problematikk fra fødsel av er det ikke før nå, 4 mnd senere, at hun klarer å svelge biter og spiser det samme som de andre i barnehagen. Barnehagen har gitt henne grøt,middagsmos osv i tillegg til tilbud om det samme som de andre barna. Jeg har i tillegg ammet både før og etter barnehagen, og gjør det ennå. 

Så det kan være en bakomliggende grunn til at barnet til ts trenger mm, og ikke bare fordi «hun trenger å endre rutiner».

Vi hadde det på samme måte med vårt ene barn. Han kastet opp av all vanlig mat, inkl grøt, fram til han var 16 mnd (da prøvde vi en annen refluks-medisin, som tydeligvis virket mye bedre). Fram til det var det amming og helt tyntflytende grøt som ble drukket som melk fra en kopp, som gjaldt. Så at noen har spesielle behov er helt sikkert. Men, jeg syns uansett det er helt innafor å ha ammefri for friske barn, selv om de er over 1 år. Men som de andre sier, ta det på slutten eller begynnelsen av dagen. Jeg syns jo det er påfallende også at det barnet jeg har ammet desidert lengst har vært det klart friskeste av mine tre barn. De to første sluttet jeg å amme rett rundt bhg-start, og de var mye mer syke enn det yngste barnet mitt som jeg ammet lenge. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mitt barn trenger morsmelk enda da det ikke spiser særlig fast føde, så all morsmelk er bra for barnet :)  

men ja, korona hadde jeg ikke tenkt på! Får se hvordan jeg løser det da. Kanskje slutte tidligere ja. 

Du hjelper ikke barnet stort med å spise mer fastføde når du tilrettelegger for mer amming.

Anonymkode: e83f8...48c

• Liker 3
Skrevet
Vera Vinge skrev (20 minutter siden):

Vi hadde det på samme måte med vårt ene barn. Han kastet opp av all vanlig mat, inkl grøt, fram til han var 16 mnd (da prøvde vi en annen refluks-medisin, som tydeligvis virket mye bedre). Fram til det var det amming og helt tyntflytende grøt som ble drukket som melk fra en kopp, som gjaldt. Så at noen har spesielle behov er helt sikkert. Men, jeg syns uansett det er helt innafor å ha ammefri for friske barn, selv om de er over 1 år. Men som de andre sier, ta det på slutten eller begynnelsen av dagen. Jeg syns jo det er påfallende også at det barnet jeg har ammet desidert lengst har vært det klart friskeste av mine tre barn. De to første sluttet jeg å amme rett rundt bhg-start, og de var mye mer syke enn det yngste barnet mitt som jeg ammet lenge. 

Absolutt, jeg har riktignok ikke ammefri selv, men ønsker man det - kjør på! Etter snart første halvår ferdig i barnehagen har mini kun vært borte 3 ganger, jeg er overbevist om at det er pga at jeg fortsatt ammer:)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan du ikke amme morgen og kveld? Du burde ikke komme til barnehagen og amme, da tror jo babyen at den skal hjem.

Anonymkode: e62f2...c05

Ts vil ha betalt fri.

• Liker 5
Skrevet

Eg amma lenge, men aldri i barnehagen. Støttar dei som skriv at barnet kan bli forvirra av at du kjem, og så går igjen. Spesielt om det skjer like før kviletid. Det blir jo ei vanesak for barnet, som alt anna i bhg, men eg vil råde deg til å la vere. Ser for meg trøytt unge som ikkje vil at mamma skal gå... 

Anonymkode: 6d7c6...3eb

• Liker 1
Skrevet

Gløymde: Vi kjenner jo ikkje barnehagen, men det er ikkje alle som liker å få foreldre på besøk midt på dagen, uavhengig av korona. 🙂

Anonymkode: 6d7c6...3eb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.12.2020 den 12.20):

Ærlig talt, når barnet er gammel nok å gå i barnehagen er fastføde hovednæringen. Da kan du amme før og etter barnehagen. 

Dette er, selvfølgelig, tull. Er barnet yngre enn 1 år, er mm hovednæring en og ikke fast føde. 

Ts: å dele opp barnehagedagen er dumt. Ta ut ammefri på starten eller slutten av dagen.

Etter at ungen er fylt et år, trengs ikke ammefri da ammer du før du drar på jobb og hele kvelden når du er hjemme. 

Anonymkode: 359bc...994

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.12.2020 den 20.52):

Ts vil ha betalt fri.

Jeg får ikke betalt fri nei :) og dessuten om man tar i starten og slutten av dagen, går jo dette også ut over arbeidstid.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.12.2020 den 20.51):

Du hjelper ikke barnet stort med å spise mer fastføde når du tilrettelegger for mer amming.

Hvordan kan du vite det i et forum? Har du sett hva jeg gjør når jeg tilbyr fast føde?

Jeg vil kun opprettholde ammingen, og hadde en tanke om å stikke innom i lunsjen (men forstår det kan være vanskelig for barnet mtp adskillelse og korona). Vi trives veldig godt med å amme. Jeg har tvillinger foresten, så dette gjelder to barn. 
ts

Skrevet

Så flott at du vil amme lengre! Når det er sagt er det fullt mulig også uten å ta ammefri. Etter at mine startet i barnehagen ved 1 år, har jeg ikke tatt ammefri, men opprettholdt likevel ammingen i flere år etterpå. Så det går absolutt an!

Ellers støtter jeg de som sier at du ikke bør komme midt på dagen og gå ifra igjen - det blir forvirrende både for ditt barn og de andre, og er ikke alltid like lett å innpasse for barnehagen heller. Forkort isteden dagen med ammefri på start eller slutt, og pump deg så barnehagen kan gi flaske (eller morsmelk på kopp om flaska ikke går). 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...