Gå til innhold

Vi ønsker å bli prøvere ! Noen tips?

ME97

Anbefalte innlegg

Hei alle dere her i kvinneguiden. 
Vi er et par som ønsker å starte prosess med å prøve å bli gravid på nyåret. Dette har jeg gledet meg en stund til, og for første gang passer livssituasjonen til begge bedre! Har allerede lest litt på nett om det å bli «prøvere» som det så fint heter. Rådene og ‘anbefalingene’ er mange, og forskjellige- så det er ikke lett å vite hva man skal tro på og ikke.

personlig er jeg redd for å havne i den der «prøve for hardt» greia, hvor hele hverdagen ikke kommer til å handle om stort annet ? Har dere noen råd/ tips ang det ? Har for øvrig veldig respekt for at det å bli gravid kan ta tid, er selv prøverørsbarn så vet litt om det ( forresten var problemet hos min far, så vet dere det) Likevel er jeg redd at det som bare skal være en hyggelig periode plutselig blir litt «hastverk» for man blir så oppslukt.

en annen ting jeg har lurt på er dette med tilskudd. Fått med meg at det er lurt å begynne med folat, gjerne før man begynner med prøvingen?? Og burde  partner også ta noe form for tilskudd?? Regner med at et sunt og variert kosthold gjør sitt det også! 

Et annet spm til debatt som ingen ende vil ta er dette med alkohol mellom menstruasjon og eggløsning i prøveperioden. Har personlig en tanke om å holde meg heelt unna, men synes det er interessant med synspunkter ! 

takk på forhånd for svar jenter !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta folat 

lev som normalt frem til positiv test (kutt gjerne ut alkohol og nikotin, men det tar en stund før mor og foster deler noe) 

Ellers, ha sex når dere vil og ønsker. For som du sier så er det fort gjort at sex bare blir noe som skal gjøre deg gravid, ikke noe som skal være deilig og intimt mellom dere. 

Anonymkode: 6f699...b3f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

hvis noen har innspill på dette med bruk av EL-tester så gjerne kom med de? For øvrig har jeg ganske stabil syklus. 29 dager. Ser ofte EL-slim én til to dager før det står EL i Flo- kalenderen. Så har kanskje tenkt at dette er nok for å vite cirka, har også uansett ganske regelmessig sex. Redd de testene også kan bli en litt sånn ‘altoppslukende’ greie ??

Endret av ME97
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg booka en time hos fastlegen min før vi begynte å prøve. Fikk svar på det meste jeg lurte på, og ble litt mer avslappa.

Anonymkode: 00043...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du har en regelmessig mens og EL, noe som er et godt utgangspunkt. Ha sex når du observerer EL slim og dagene etter (trenger ikke være hver dag)

EL tester er også fint for å dobbelt bekrefte EL. Jeg tar dem hver morgen, og evt også ettermiddag om de blir sterkere. Bruker ikke mye tankevirksomhet på dette, så føles ikke noe stress for meg. 

Prøv å kos dere og nyte det, og ikke bekymre deg for at du ikke kan bli gravid, det får du evt bekymre deg for i framtida! Det er vanlig å prøve en god stund, men mange blir det jo også i første PP. Selv har jeg prøvd i 2 år, og hatt en MA. 

Anonymkode: f099c...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Høres ut som om du har en regelmessig mens og EL, noe som er et godt utgangspunkt. Ha sex når du observerer EL slim og dagene etter (trenger ikke være hver dag)

EL tester er også fint for å dobbelt bekrefte EL. Jeg tar dem hver morgen, og evt også ettermiddag om de blir sterkere. Bruker ikke mye tankevirksomhet på dette, så føles ikke noe stress for meg. 

Prøv å kos dere og nyte det, og ikke bekymre deg for at du ikke kan bli gravid, det får du evt bekymre deg for i framtida! Det er vanlig å prøve en god stund, men mange blir det jo også i første PP. Selv har jeg prøvd i 2 år, og hatt en MA. 

Tusentakk for innspill! Har du noe erfaringer med din partner, ang om tilrettelegger med livsstil: tenker på alkoholforbruk, nikotin eller lignende. Tilskudd ? Eller bare leve helt som vanlig ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ME97 skrev (13 minutter siden):

Tusentakk for innspill! Har du noe erfaringer med din partner, ang om tilrettelegger med livsstil: tenker på alkoholforbruk, nikotin eller lignende. Tilskudd ? Eller bare leve helt som vanlig ? 

Selv har jeg en hormonell ubalanse, så har gjort en del livsstilsendringer og tar tilskudd av vitaminer jeg er lav på (for å prøve å få mer regelmessig mensen). Men jeg har hørt at det generelt er positivt å prøve å få i seg sunn og variert kost også før man blir gravid, for å gi de aller beste forutsetningene til det framtidige barnet (hørte en podcastepisode på Engler og hormoner som het "ernæring første 1000 dager", her sier de også noe om før barnet blir unnfanget)

Folat bør alle som prøver å bli gravid ta.

Selv har jeg prøvd å leve som normalt når det kommer til alkohol/nikotin, men kanskje litt mer forsiktig når mensen nærmer seg. Det er litt fordi vi har vært prøvere så lenge, og jeg ikke vil la det ta over hele livet og tankevirksomheten. Det tar noen dager/en ukes tid før egget fester seg i livmor, så det er kanskje bare den siste uka før mensen man burde være forsiktig.

Partner har slutta å røyke hasj regelmessig, men det er kanskje greit når man skal få barn uansett 😛 det er også noe forskning som tyder på at hasj endrer genmaterialet til far, så hvis han har det i kroppen under unnfangelse så kan det være negativt for genene til det framtidige barnet. Ellers får man dårligere sædkvalitet av hasj og nikotin, men det trenger ikke nødvendigvis ha noe å si. Det er vel først hvis dere har prøvd en stund og partner får sjekka sæden og finner ut at man har dårlig kvalitet, at man evt bør slutte med røyk (usikker på snus). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, ME97 said:

Takk for svar.

hvis noen har innspill på dette med bruk av EL-tester så gjerne kom med de? For øvrig har jeg ganske stabil syklus. 29 dager. Ser ofte EL-slim én til to dager før det står EL i Flo- kalenderen. Så har kanskje tenkt at dette er nok for å vite cirka, har også uansett ganske regelmessig sex. Redd de testene også kan bli en litt sånn ‘altoppslukende’ greie ??

For meg har EL-testene fort blitt "altoppslukende" greier. Det ble ikke noe gøy å samle urinprøve, teste, tolke streker... Det finnes jo enklere varianter (som ClearBlue), men det er litt dyrt i lengden, synes jeg. Og ja, for oss så jeg ikke poenget. Å ha sex "på den riktige dagen" var uaktuelt, føltes som pliktsex. Jeg har vanligvis ganske høy sexlyst på eggløsningsuka, og vi hadde sex annehver dag uansett :) Både jeg og mannen trivdes med sånn) 
Men mange har god nytte av EL-tester, så det er selvfølgelig veldig individuelt. 

Jeg ville anbefale å bare ta folat, leve sunt, og nyte de første prøvemånedene! Hvis det klaffer fort, blir det fantastisk. Hvis det ikke klaffer fort, begynner de fleste å stresse litt uansett... 

Anonymkode: 4247d...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med snart prøvestart :heiajente: Det er en maaagisk tid, og som kan bestå av mange opp- og nedturer. Er derfor fantastisk å henge sammen med likesinnede her inne :hug: Jeg prøver nå på nr. 4 så har ganske god og årelang erfaring med prøving :lol:

Mine beste tips er å ha jevnlig sex. Da trenger man ikke EL-tester, men jeg anbefaler uansett det om man syns det er gøy og liker å ha en viss kontroll. Jeg har forsøkt noen ganger å ikke teste etter EL, og dèt ble jeg bare stresset av. Så det kommer litt an på hvordan man er som person. Ta folat. Mannen trenger egentlig ikke noe på dette tidspunktet, blir noe annet dersom han må sjekkes etterhvert om det tar tid.

Skader selvsagt ikke å ha sunt kosthold, kutte ut koffein, alkohol o.l. Men mitt tips er uansett å leve som normalt frem til en positiv g-test foreligger.

Masse lykke til på nyåret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (30 minutter siden):

Spennende med snart prøvestart :heiajente: Det er en maaagisk tid, og som kan bestå av mange opp- og nedturer. Er derfor fantastisk å henge sammen med likesinnede her inne :hug: Jeg prøver nå på nr. 4 så har ganske god og årelang erfaring med prøving :lol:

Mine beste tips er å ha jevnlig sex. Da trenger man ikke EL-tester, men jeg anbefaler uansett det om man syns det er gøy og liker å ha en viss kontroll. Jeg har forsøkt noen ganger å ikke teste etter EL, og dèt ble jeg bare stresset av. Så det kommer litt an på hvordan man er som person. Ta folat. Mannen trenger egentlig ikke noe på dette tidspunktet, blir noe annet dersom han må sjekkes etterhvert om det tar tid.

Skader selvsagt ikke å ha sunt kosthold, kutte ut koffein, alkohol o.l. Men mitt tips er uansett å leve som normalt frem til en positiv g-test foreligger.

Masse lykke til på nyåret!

Hei. Tusentakk for råd og ‘heiarop’!! 😄 Tenker man at EL tester kan være hensiktsmessig siden dette med observasjon av eggløsningsslim varierer med å komme enten før eller etter selve EL hos kvinner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns man fort kan havne i "prøve for hardt"-greia hvis man skal begynne med EL-testing når man har alle forutsetninger for å skulle bli gravid ved å bare ha et vanlig sexliv. Jeg hadde hatt samleie ca annenhver dag fra syklusdag 10 til 20 i noen mndr, og hvis ikke det hadde funket, så hadde jeg vurdert EL-test!

Jeg er "helt vanlig", vært gravid tre ganger og blitt det prøvemnd 1, 1 og 3. Uten å legge til rette for noe, annet enn litt ekstra sex ca midt i syklusen.

Uansett, lykke til 😄

Anonymkode: 3380e...149

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg syns man fort kan havne i "prøve for hardt"-greia hvis man skal begynne med EL-testing når man har alle forutsetninger for å skulle bli gravid ved å bare ha et vanlig sexliv. Jeg hadde hatt samleie ca annenhver dag fra syklusdag 10 til 20 i noen mndr, og hvis ikke det hadde funket, så hadde jeg vurdert EL-test!

Jeg er "helt vanlig", vært gravid tre ganger og blitt det prøvemnd 1, 1 og 3. Uten å legge til rette for noe, annet enn litt ekstra sex ca midt i syklusen.

Uansett, lykke til 😄

Anonymkode: 3380e...149

Du er heldig!

vil si andre faktorer kan spille inn (alder—> man vil gjerne bli gravid raskt—>eltest )

Anonymkode: a0d22...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ME97 skrev (32 minutter siden):

Hei. Tusentakk for råd og ‘heiarop’!! 😄 Tenker man at EL tester kan være hensiktsmessig siden dette med observasjon av eggløsningsslim varierer med å komme enten før eller etter selve EL hos kvinner ?

Og mange ser ikke EL-slim. Jeg har aldri sett snurten til EL-slim, og har virkelig prøvd å grave litt :icon_lol: Men det må ligge godt gjemt. Har blitt gravid 7 ganger til sammen da, så mangel på synlig EL-slim er heldigvis ikke hemmende for å bli gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (1 time siden):

Og mange ser ikke EL-slim. Jeg har aldri sett snurten til EL-slim, og har virkelig prøvd å grave litt :icon_lol: Men det må ligge godt gjemt. Har blitt gravid 7 ganger til sammen da, så mangel på synlig EL-slim er heldigvis ikke hemmende for å bli gravid.

Ikkesant! Takk for info :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal teste og gjøre så mye ut av det med mindre man har prøvd lenge eller vet at man har vanskelig for å bli gravid. Slutt med prevensjon, ha regelmessig sex, hold ca øye med når du skal ha mensen, vær måteholden med alkohol dersom det er sjanse for at du kan være gravid, ta folat og ikke røyk selvfølgelig 😊 De fleste blir gravid i løpet av noen måneder uten problemer. Går det lang tid, kan man jo begynne å sjekke opp ting og gå mer systematisk fram.

Anonymkode: c3934...73f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er heldig!

vil si andre faktorer kan spille inn (alder—> man vil gjerne bli gravid raskt—>eltest )

Anonymkode: a0d22...581

Jepp.. er ikke mer enn 22.( blir 23 i feb) så akkuratt alder er ingen bekymring 🙌🏼🙌🏼

Endret av ME97
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal teste og gjøre så mye ut av det med mindre man har prøvd lenge eller vet at man har vanskelig for å bli gravid. 

Anonymkode: c3934...73f

Noen blir jo mer stresset av å ikke ha kontroll på ting. F.eks når EL skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få sjekket stoffskiftet ditt, det må være under kontroll før graviditeten. Stoffskifte i ubalanse kan også være årsak til infertilitet. Vi prøvde i 8 mnd uten hell, men det klaffet på første forsøk  når stoffskiftebehandlingen var på plass.

Anonymkode: 80abf...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...