Gå til innhold

.

Silva Pluvialis

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Uatskillelig skrev (Akkurat nå):

Si meg, om du hadde slitt med plagsomme symptomer i årevis, ville du ikke gått til lege og fått utredet hvorfor du hadde de symptomene?

Jo, men er du sikker at du ikke er påvirket av alt du har lest om ME på forumet?

Anonymkode: a83f1...f3a

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror nemlig mange med ME leser om det, så dukker symptomene opp.

• Liker 4
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 5
Skrevet
Uatskillelig skrev (Akkurat nå):

Vel. Første gang jeg kastet opp av utmattelse var jeg i barneskolealder, og da hadde jeg verken lest forum eller hørt om ME-diagnoser. Jeg sier heller ikke at jeg har ME. Jeg forteller bare hvordan jeg føler meg, og lurer på om noen har erfaring med utredning for utmattelsestilstander. 

Jeg forstår, og ønsker deg alt godt. Men prøv å ikke end opp som alle ME-damene her, prøv å jobb hardt på studiet og ikke gå rett på ufør. Klem ❤️

Skrevet

Lykke til med dette, det høres veldig slitsomt ut ❤

Et raskt spørsmål, for ni år siden, fikk du behandling med piller?
Jeg er i den femte måneden av behandlingen med sovepiller og angstdempende. Noen ganger sovner jeg på jobb eller når jeg sykler. Jeg bare turn off. Jeg har symptomer på PTSD, men har ikke fått diagnosen. Jeg er borderliner. Så vi vet at piller har bivirkninger, og kanskje det å sette en kontekst vil bidra til å løse dette puslespillet. Ni år med piller har store bivirkninger. 

Side effects suger.

Skrevet
Uatskillelig skrev (7 timer siden):

Vel. Første gang jeg kastet opp av utmattelse var jeg i barneskolealder, og da hadde jeg verken lest forum eller hørt om ME-diagnoser. Jeg sier heller ikke at jeg har ME. Jeg forteller bare hvordan jeg føler meg, og lurer på om noen har erfaring med utredning for utmattelsestilstander. 

Å kaste opp av utmattelse i barneskolealder har jeg aldri hørt om før. Så ville funnet en annen årsak!

Anonymkode: d1e57...09b

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Å kaste opp av utmattelse i barneskolealder har jeg aldri hørt om før. Så ville funnet en annen årsak!

Anonymkode: d1e57...09b

Traumer og stress kan gi en hel haug med plager.  Tarmsystemet er det første som kroppen setter på vent i en fight/flight situasjon. 

De fleste har jo merket det I magen, om man er veldig glad, veldig redd, stressa.  

Nervesystemet sparer også på energi, om man er i konstant fight/flight eller freez  blir man veldig utslitt. 

Er det selv, men nå fungerer ikke jeg i jobb eller skole heller. ME har blitt nevnt men legen vil ikke gi meg den diagnosen siden jeg er psykisk syk. 

Har også spurt om utredning, men det er vanskelig å bli hørt når man ikke orker å spør så vidt

Anonymkode: 3ed32...de7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Såvidt jeg vet @Uatskillelig så er du student og ikke ufør. Det virker som du nå har bestemt deg for ME, ikke gjør det, du er bedre enn det.

Man bestemmer seg ikke for å få ME, hvorfor antyder du det? Jeg fikk selv nylig ME diagnosen, og det er ikke noe jeg vil mer enn å bidra og jobbe. Men kroppen min stopper meg fullstendig fra det. 

Til TS, for å få ME-diagnosen må du utelukke svært mye annet fysisk og psykisk, men jeg tror man kan ha PTSD sammen med ME. Du må f.eks ha MR av hodet, ultralyd av mage, røntgen av lunger, og sjekkes grundig med blodprøver. Diagnosen kan settes av fastlege, men bør også ha en second opinion av ME-senter eller klinikk. Canada-kriteriene følges nå, og de er ganske grundige. Brukte 60 min hos fastlege på å gå gjennom alt der, og han var ikke i tvil om at jeg har ME. Jeg venter på time hos klinikk nå for second opinion, det er noe jeg vet NAV vil kreve.

Anonymkode: 8b834...d65

• Liker 2
Skrevet
Uatskillelig skrev (13 timer siden):

For å få en ME diagnose så må psykisk sykdom være utelukket, tror jeg? Jeg har flere psykiske diagnoser, og har masse dokumentasjon på det, så jeg tviler på at jeg kommer meg noe vei om jeg vil utredes for ME. Men det finnes vel også flere utmattelsesdiagnoser enn ME som kan opptre sammen med psykiske lidelser?

Det finnes flere sykdommer som kan føre til utmattelse, menière er en av dem. Det koster mye energi å holde balansen og å være svimmel. Har også pstd. Kan jeg spørre hvilke sovetabletter du får? Jeg får imovane og er også så og si avhengig av dem. 

Å være psykisk i beredskap tar mye energi. Håper du finner ut av det og at du ikke har ME. 

Anonymkode: f16e7...13b

Skrevet
Uatskillelig skrev (11 timer siden):

Det tar på å være så utmattet over tid. :(  Ble du utredet for utmattelse, eller ble det lagt på CPTSD-diagnosen?

Jeg håper du får all hjelpen du trenger. ❤️ 

Nja, ikke for min del nå lengre. Det føltes verre ut før fordi jeg ikke visste hvorfor jeg var utmattet og hva som trigget den + jeg har akseptert at jeg er utmattet (det hjalp mye bare det). Men jeg skjønner veldig godt at det er slitsomt for andre å være utmattet over tid. 

Jeg var hos en ME-spesialist for 8 år siden som mente at utmattelsen var fra PTSD'en. Om det er riktig vet jeg ikke. Jeg har mange like symptomer på ME mtp. Canada kriteriene, men for meg er det ikke så viktig om jeg er utmattet pga CPTSD eller ME. Den er der uansett. Eneste er at man får ikke like god hjelp med utmattelsen når man har PTSD kontra ME. 

Takk, håper du også får hjelpen du trenger❤

Skrevet

Jeg har ptsd og er meget utmattet. Men fikk mer energi etter emdr-behandling. Men er blitt delvis ufør, og utmattelsen er en av grunnene til det. Psykiateren min forklarte dette veldig fint. Når man konstant har vært, og er, i beredskap. Når alle tankene og hele kroppen hele tiden leter etter fare. Det er jo selvfølgelig slitsomt. 

Anonymkode: 8ba8d...e47

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk faktisk diagnosen ME i begynnelsen av 20-årene. Senere ble det jo veldig tydelig at jeg har PTSD, ikke ME (hvordan dette ble oversett når jeg ble så nøye utredet er jeg jammen ikke helt sikker på - jeg tror jeg må ha insistert veldig selv på at jeg hadde det godt psykisk). 

Balanse i hverdagen er nøkkelen for at jeg skal ha det greit. Jeg er 50% uføretrygdet, og kan styre mye selv. Jeg har prøvd 100% jobb og/eller ufleksibel jobb og det funker rett og slett ikke. 

Det er faktisk ganske fysisk og konkret, det du opplever. Kroppen din er på høygir, så det er klart du blir utmattet. 

Skrevet
Uatskillelig skrev (16 timer siden):

Jeg har kroniske søvnproblemer, og tar medisiner for dette, så søvnplager kan også føre til utmattelse. Jeg har lenge ønsket å bli sendt til søvnutredning på sykehus, men jeg vet ikke hvor jeg kan få henvisning? Er det også gjennom fastlege? 

Trist å høre at du har bipolar lidelse. Forstår godt at det også kan gi utmattelse. Jeg kjenner meg igjen i symptomene du beskriver. Jeg har også mye problemer med oppmerksomhet, med at jeg "spacer ut" i samtaler og ikke får med meg det folk sier. Det gjør at jeg ikke kan kjøre bil, rett og slett fordi jeg er for uoppmerksom og fjern..

Dette kan også være symptom på stoffskifteforstyrrelser.

Har du sjekket blodprøver for det også? 

Alt dette, inkludert henvisning til sykehus for søvn/ME tas gjennom fastlege.

Du har hatt symptomer så lenge at du bør få utredning.

Medisinene kan og gi hangover med slike symptomer. 

Resultat på søvnutredning blir vel først å teste søvnkurs - har du vært gjennom det?

Anonymkode: 6663b...f09

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg forstår, og ønsker deg alt godt. Men prøv å ikke end opp som alle ME-damene her, prøv å jobb hardt på studiet og ikke gå rett på ufør. Klem ❤️

Fra en som ikke har ME:

Kindly fuck off.

• Liker 3
Skrevet

Nå blir det jo bare gjetteleken fra oss alle om hva som er kilden til utmattelsen, men uansett hva det er - jeg synes personlig PTSD er mye lettere å behandle konkret enn ME. Ikke fra et egeninnsats-perspektiv så klart, PTSD-behandlingen min var et rent helvete fra begynnelse til slutt, men behandlerene hadde konkrete og godt utprøvde metoder. Når jeg "hadde ME", virket all behandling som et skudd i blinde. Det var liksom bare til å gi opp da og godta sin skjebne. 

Så ettersom du vet sikkert at du har PTSD, hadde jeg kanskje gått til "angrep" på den sykdommen først og fremst, om det gir mening. Å få det behandlet vil tross alt garantert hjelpe mot utmattelsen. 

• Liker 1
Skrevet
Snop skrev (15 minutter siden):

Nå blir det jo bare gjetteleken fra oss alle om hva som er kilden til utmattelsen, men uansett hva det er - jeg synes personlig PTSD er mye lettere å behandle konkret enn ME. Ikke fra et egeninnsats-perspektiv så klart, PTSD-behandlingen min var et rent helvete fra begynnelse til slutt, men behandlerene hadde konkrete og godt utprøvde metoder. Når jeg "hadde ME", virket all behandling som et skudd i blinde. Det var liksom bare til å gi opp da og godta sin skjebne. 

Så ettersom du vet sikkert at du har PTSD, hadde jeg kanskje gått til "angrep" på den sykdommen først og fremst, om det gir mening. Å få det behandlet vil tross alt garantert hjelpe mot utmattelsen. 

Du har nok rett i det, kjenner flere med ME - og ingen får målrettet behandling.

Det gjør de med PSTD/utmattelse av andre årsaker :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.12.2020 den 1.20):

Jeg tror nemlig mange med ME leser om det, så dukker symptomene opp.

100% enig. 

• Liker 2
Skrevet
Snop skrev (21 timer siden):

Hva slags behandling fikk du for ptsd? 

Anonymkode: 3ed32...de7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...