Gå til innhold

.

Silva Pluvialis

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner flere med lignende symptomer og de har da ME. Men har du noe psykisk i "bånn" så tviler jeg på at du får den diagnosen. De har en tendens til å legge alt over på det pyskiske. 

Anonymkode: e91ff...cea

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
Skrevet

Jeg har kompleks ptsd og ME

Anonymkode: 75193...b07

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har kompleks ptsd og ME

Anonymkode: 75193...b07

Hvordan fikk du ME diagnosen med en psykisk lidelse i bunn?

Skrevet

Jeg har også kompleks ptsd og me. Man kan få me- diagnose selv om man har en psykisk lidelse, men psykiske problemer skal ikke være årsaken til de fysiske plagene. Jeg tenker ting er mere sammensatt, men det er et veldig stort skille mellom somatikk og psykiatri i helsevesenet. Nå viser det seg jo at man har større sannsynlighet for å få de fleste sykdommer om man har opplevd traumer.

Jeg er glad for at jeg etter veldig mange år også fikk me- diagnosen. Det førte til at jeg fikk komme på rehabiliteringsopphold for det. Der lærte jeg mye nyttig, og er i dag veldig mye bedre. Har lært at jeg må ta hensyn til kroppen min, og hvile før jeg blir fullstendig utslitt og sengeliggende blant annet. Og å leve etter mine verdier, og gjøre ting som jeg selv ønsker. Og ikke hva alle andre ønsker. I psykiatrien var det bare fokus på å presse seg selv og stå på osv, og ignorere alle kroppens signaler siden det bare var «psykisk», i følge dem. Pluss medisiner man får enda større problemer av. Tror ikke de skjønte hvor dårlig jeg egentlig var. Og jeg ble bare verre og verre. 

I dag trener jeg flere ganger i uken og har blitt veldig aktiv. Skulle ønske jeg hadde lært disse tingene tidligere. Men er glad for at jeg nå har blitt bedre  

Anonymkode: bbdc2...d52

• Liker 3
Skrevet

Jeg har PTSD og opplevde ekstrem utmattelse en periode i livet. Ble henvist av fastlegen til nevrologisk utredelse med tanke på ME, men fikk konstatert MS i stedet. Det er lurt å ta en sjekk, selv om PTSD i seg selv kan gi utmattelse så kan det også være noe annet.

Anonymkode: e069d...a50

• Liker 1
Skrevet

Psykiske lidelser kan absolutt føre til kraftig utmattelse. Jeg ser for meg at man er konstant «på vakt» når man har PTSD, det er helt naturlig at man blir utmattet av det. Angst, stress, depresjon osv fører også til utmattelse. Har du sjekket søvnkvaliteten din? En venn av meg med PTSD har elendig søvnkvalitet, og det kan også føre til utmattelse. Selv om du får nok søvn kan søvnkvaliteten være såpass dårlig at du aldri føler deg uthvilt uansett. I perioder sover jeg veldig dårlig, og selv om jeg bruker sovemedisiner så merker jeg at søvnkvaliteten ikke er den samme som i gode perioder. 

Jeg har bipolar lidelse og i depressive perioder eller i perioder med mye angst så kan jeg være veldig utmattet. På det verste sover jeg mye, sliter med å sitte oppreist (klarer kun å sitte oppreist i kanskje 30 minutter) og er så utmattet at selv om jeg ligger helt i ro med øynene igjen så er utmattelsen veldig ubehagelig. Klarer selvfølgelig heller ikke å følge med på noe, se på TV eller lignende i disse periodene. 

Anonymkode: e5ef0...c5b

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har PTSD og opplevde ekstrem utmattelse en periode i livet. Ble henvist av fastlegen til nevrologisk utredelse med tanke på ME, men fikk konstatert MS i stedet. Det er lurt å ta en sjekk, selv om PTSD i seg selv kan gi utmattelse så kan det også være noe annet.

Anonymkode: e069d...a50

Så trist at du fikk påvist MS. Håper det går bra med deg. ❤️ 

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
Skrevet
Uatskillelig skrev (1 minutt siden):

Jeg har kroniske søvnproblemer, og tar medisiner for dette, så søvnplager kan også føre til utmattelse. Jeg har lenge ønsket å bli sendt til søvnutredning på sykehus, men jeg vet ikke hvor jeg kan få henvisning? Er det også gjennom fastlege? 

Trist å høre at du har bipolar lidelse. Forstår godt at det også kan gi utmattelse. Jeg kjenner meg igjen i symptomene du beskriver. Jeg har også mye problemer med oppmerksomhet, med at jeg "spacer ut" i samtaler og ikke får med meg det folk sier. Det gjør at jeg ikke kan kjøre bil, rett og slett fordi jeg er for uoppmerksom og fjern..

Det høres lurt ut, det er godt mulig at søvnkvaliteten din er med på å gjøre deg såpass utmattet. Vil tro du kan ta det opp med fastlegen, eventuelt behandleren din i psykiatrien. Jeg vet at det finnes pulsklokker som kan måle (kanskje ikke så nøyaktig) søvnkvaliteten. 

Det er skikkelig plagsomt å være så utmattet, det må være fælt å være utmattet i så mange år. Jeg har heldigvis perioder hvor jeg ikke er så utmattet, jeg er likevel vanligvis utmattet i varierende grad. Hvor ødeleggende er utmattelsen din? Konsentrasjonsproblemer og å «space ut» kan vel komme av kompleks PTSD? Man kan også bli veldig fjern og ukonsentrert av utmattelse. Jeg klarer ikke å tenke klart og sliter med å gjøre vanlige ting når jeg er ganske utmattet. Kan glemme hvordan man betaler med kort på butikken, sette smøret inn i fryseren, «spacer ut» osv. Det er dog kanskje litt vanskelig å vite hva som skyldes utmattelsen i seg selv eller depresjon. Jeg har ADHD i tillegg, så det gjør meg ekstra distré. Jeg har førerkortet, men i dårlige perioder kjører jeg ikke. Er du såpass fjern hele tiden? Det må være veldig slitsomt. 

Anonymkode: e5ef0...c5b

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
Skrevet

Kjære @Uatskillelig stå på, ikke få ME, ikke bli ufør!

Anonymkode: a83f1...f3a

Skrevet

Jepp, har vært utmattet i over 10 år. Heldigvis har jeg blitt bedre, men jeg blir fort verre om jeg ikke passer på aktivitetsnivået. 

Går på lave doser cipralex i mørketiden og høyere doser i steessfulle perioder. F.eks brukte jeg maks dose i ukene før og etter oppkjøring. Tar også Quetiapin for å sove og roe ned symptomene mine. 

Fikk diagnosen PTSD da jeg var 18 år (men hadde symptomer på det allerede som 13 åring, depresjon lenge før det). Da jeg var 25 år fikk jeg diagnosen kronisk kompleks PTSD og kronisk dystymi (mild form for depresjon). Ble ufør i fjor etter 8 år på AAP. 

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
Skrevet

Det verste er at man ikke blir godtatt i familien når man sliter med helsa.

Anonymkode: d1e57...09b

• Liker 1
Skrevet

Såvidt jeg vet @Uatskillelig så er du student og ikke ufør. Det virker som du nå har bestemt deg for ME, ikke gjør det, du er bedre enn det.

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 3
Skrevet
Uatskillelig skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke bestemt meg for noen ting, og jeg har heller ikke snakket noe om uføretrygd her. Jeg har vært utmattet i snart 9 år, da er det vel logisk at jeg ønsker å få det utredet for å se om noe kan gjøres med det, synes du ikke?

Jo, men er redd dette er første steg mot ME og ufør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...