Gå til innhold

Noen som har blitt friske fra nervøs gastritt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier!

Jeg plages en del med dette, tror ihvertfall det er det det er. Gastroskopi har ikke funnet noe galt, magesår e.l, så legen mente det var nervøst betinget. Noe som kan stemme, da jeg har et liv med en del stress og bekymringer. Vet heller ikke helt hvordan takle dette noe bedre, det er omstendigheter jeg ikke rår over.

Noen som har blitt kvitt det? Noen kjerringråd og/eller overlevelsesstrategier? 

Anonymkode: 7bad8...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke hatt nervøs gastritt, har ikke kjerringråd eller overlevelsesstrategier heller 😜

Men du sier plagene blir utløst av stress og bekymringer og omstendigheter du ikke rår over.

Da har jeg noe til deg: Kontrollsirkelen. På engelsk "Circle of control", det er mange forskjellige versjoner, med litt forskjellig budskap. Men den jeg ville dele med deg, er sånn:

Plasser det du kan gjøre noe med, og har full kontroll over, mentalt, i den innerste sirkelen: Hverdagsrutiner, skjermtid, tankene dine.

Rundt denne ser du for deg en sirkel fylt med ting som du kun har en viss innflytelse over: Naboer, lokalpolitikk, familielivet.

Ytterst er det som er utenfor din kontroll og som ikke trenger å ha noe med deg å gjøre: Reklame, ukjente folks meninger, været. 

Legg mest mental energi i den innerste, og så lite som mulig i den ytterste.

circle-of-incluence.thumb.png.04ea93e63c4f989518bce63314560124.png

Anonymkode: 667bb...e97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som tittelen sier!

Jeg plages en del med dette, tror ihvertfall det er det det er. Gastroskopi har ikke funnet noe galt, magesår e.l, så legen mente det var nervøst betinget. Noe som kan stemme, da jeg har et liv med en del stress og bekymringer. Vet heller ikke helt hvordan takle dette noe bedre, det er omstendigheter jeg ikke rår over.

Noen som har blitt kvitt det? Noen kjerringråd og/eller overlevelsesstrategier? 

Anonymkode: 7bad8...2e0

Delvis ja.

Jeg fikk ordentlige smerter og betennelse som et belte rundt navlen i noen omganger pga stress på jobb (så mye at jeg ble sykemeldt i 1 uke hver gang). 

Jeg kuttet ALT som trigger syre, og roet ned.

Type beige kosthold omtrent med ekstremt lite salt/fett - veldig lite søtsaker, aldri kaffe.

Så økte jeg etter 3-4 mnd litt på kaffe - da espresso med mindre syre og alltid med måltid. 

Jeg fikk supertrigger av spaghetti og sjokolade liksom :P 

Nå kan jeg spise det igjen.

Jeg mistenker at melkeprodukter er ekstra trigger for meg, samt at jeg i stressende perioder jo drikker litt mer kaffe/lettbrus (ikke mye, men for mye for meg). 

Neste «anfall» varte kortere med samme diett.

Og selvsagt mindre stress.

Anonymkode: 02775...500

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!!

Så et kjerringråd som var å drikke varmt vann med honning, så det prøves ut som et første tiltak innen kjerringråd.

Takk for circle of control, den kan være nyttig!

 

TS

Anonymkode: 7bad8...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gastritt er nå engang gastritt, uansett hva som er årsaken. Jeg fikk hvertfall tabletter som hjalp mye:) Og selvfølgelig jobb med det mentale. Men jeg syns ikke du ikke skal få medisinsk behandling bare fordi årsaken er psykisk. 

Anonymkode: c54fe...06d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Som tittelen sier!

Jeg plages en del med dette, tror ihvertfall det er det det er. Gastroskopi har ikke funnet noe galt, magesår e.l, så legen mente det var nervøst betinget. Noe som kan stemme, da jeg har et liv med en del stress og bekymringer. Vet heller ikke helt hvordan takle dette noe bedre, det er omstendigheter jeg ikke rår over.

Noen som har blitt kvitt det? Noen kjerringråd og/eller overlevelsesstrategier? 

Anonymkode: 7bad8...2e0

Dette kommer sikkert til å bli sletta pga reklame eller noe, men jeg har hatt enorm hjelp av Lectinect Mage (og jeg som overhodet ikke tror på slike reklamer). 

Ble utredet og bevist at det ikke er noe galt, og begynte derfor med Lectinect siden jeg kjenner noen som jobber innen helsekost - det gjorde underverker for meg, og jeg kan godt tenke meg at det er verd å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Gastritt er nå engang gastritt, uansett hva som er årsaken. Jeg fikk hvertfall tabletter som hjalp mye:) Og selvfølgelig jobb med det mentale. Men jeg syns ikke du ikke skal få medisinsk behandling bare fordi årsaken er psykisk. 

Anonymkode: c54fe...06d

Hva slags tabletter var det?

Anonymkode: ade6a...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått Nexium nå av legen, i tillegg til kvalmestillende, da det er kvalmen som plager meg mest. Så håper at det vil hjelpe.

Ja, kanskje Lectinect burde prøves.

 

TS

Anonymkode: 7bad8...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tusen takk for svar!!

Så et kjerringråd som var å drikke varmt vann med honning, så det prøves ut som et første tiltak innen kjerringråd.

Takk for circle of control, den kan være nyttig!

 

TS

Anonymkode: 7bad8...2e0

Honning øker syreproduksjon, det har mye syre i det.

Det bør du unngå.

Les heller faglig baserte råd :) 

Anonymkode: 02775...500

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har fått Nexium nå av legen, i tillegg til kvalmestillende, da det er kvalmen som plager meg mest. Så håper at det vil hjelpe.

Ja, kanskje Lectinect burde prøves.

 

TS

Anonymkode: 7bad8...2e0

Nexium legger vel bare lokk på syren?

Det fjerner ikke årsaken.

Du må dempe betennelsen, og da MÅ du endre kosthold også. 

Jeg tar litt sånt iblant om det er snakk om halsbrann, men selve magesekken og årsaken gjør det imgentomg med. 

Anonymkode: 02775...500

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd om honning & endring av kosthold.

Er det såkalt beige kosthold som er tingen?

Jeg kan selvsagt Google litt også.

Jeg har et ganske sunt kosthold fra før av, men kanskje ikke magevennlig?

Stress og bekymringer er nok hos meg de aller største triggerne.

TS

Anonymkode: 7bad8...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Takk for råd om honning & endring av kosthold.

Er det såkalt beige kosthold som er tingen?

Jeg kan selvsagt Google litt også.

Jeg har et ganske sunt kosthold fra før av, men kanskje ikke magevennlig?

Stress og bekymringer er nok hos meg de aller største triggerne.

TS

Anonymkode: 7bad8...2e0

Ja.

Kjør en runde med null/lite triggere matmessig, meditasjon osv.

I flere måneder.

Så introduserer du litt vanlig mat uten å pøse på. Unngå de sterkeste triggerne i mengder.

Anonymkode: 02775...500

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...