AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #41 Del Skrevet 1. desember 2020 RoH skrev (6 timer siden): Hvorfor var veterinæren din i mot våtfor? Har du en syk hund? Hun var i mot råfôr i hovedsak på grunn av bakteriene i det. Argumenterte med at for servicehunder i danmark er råfôring forbudt fordi avføringen til hunden kan være farlig for mennesker pga bakteriene i maten. I tillegg sa hun at hunder som ble fóret med råfôr i snitt måtte oftere til dyrlegen enn hunder fóret med tørrfor. Jeg har ikke faktasjekket påstandene, og er usikker på om argumentene er gode nok til at jeg skal velge å ikke råfôre i fremtiden. Per dags dato tørrfôrer jeg 100% men har valgt en type med 50% kjøtt, ingen korn og ingen syntetiske tilsetningsstoffer. Poenget er egentlig bare at veldig mange ser på det som helt uproblematisk og anbefaler det over en lav sko, når det kanskje ikke er det. Som sagt er objektiv informasjon (informasjon som ikke kommer fra produsenten selv eller diskusjonsforum) vanskelig tilgjengelig. Anonymkode: 5dc3d...e87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 1. desember 2020 #42 Del Skrevet 1. desember 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Som sagt er objektiv informasjon (informasjon som ikke kommer fra produsenten selv eller diskusjonsforum) vanskelig tilgjengelig. Anonymkode: 5dc3d...e87 Dette er jeg helt enig i og savner det samme selv. Veterinærer har dessverre ofte sin kunnskap om ernæring fra deres fôrleverandører så de er ikke alltid helt objektive, de heller. Jeg har vært på foredrag med en fôrutvikler (ikke knyttet bare til hund eller et merke) samt lest en artikkel om det vi har per nå om forskning på hund vs ernæring. Det er det nærmeste jeg kommer objektive kilder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #43 Del Skrevet 1. desember 2020 Jeg tenker at når man blader råfor med et godt tørrfor får man det beste fra 2 verdener. God hygiene er selvsagt viktig når man håndterer råfor! TS Anonymkode: 2148f...b05 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 2. desember 2020 #44 Del Skrevet 2. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 1.12.2020 den 11.38): Hun var i mot råfôr i hovedsak på grunn av bakteriene i det. Argumenterte med at for servicehunder i danmark er råfôring forbudt fordi avføringen til hunden kan være farlig for mennesker pga bakteriene i maten. I tillegg sa hun at hunder som ble fóret med råfôr i snitt måtte oftere til dyrlegen enn hunder fóret med tørrfor. Jeg har ikke faktasjekket påstandene, og er usikker på om argumentene er gode nok til at jeg skal velge å ikke råfôre i fremtiden. Per dags dato tørrfôrer jeg 100% men har valgt en type med 50% kjøtt, ingen korn og ingen syntetiske tilsetningsstoffer. Poenget er egentlig bare at veldig mange ser på det som helt uproblematisk og anbefaler det over en lav sko, når det kanskje ikke er det. Som sagt er objektiv informasjon (informasjon som ikke kommer fra produsenten selv eller diskusjonsforum) vanskelig tilgjengelig. Anonymkode: 5dc3d...e87 Flere titusener av trekkhunder har brukt slakterester, kjøtt, vom laks i årtier uten at dette har vært noe stort problem. Erfaring triumfer denne påstanden greit. Men viktig at hunden får i seg de vitaminer (spes. E, d) og mineraler (kalsium, fosfat). Legger ved link for de som gidder https://sledehund.no/vitaminer-og-mineraler/ Endret 2. desember 2020 av RoH 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #45 Del Skrevet 2. desember 2020 RoH skrev (7 minutter siden): Flere titusener av trrkkhunder har brukt slakterester, kjøtt, vom laks i årtier uten at dette har vært noe stort problem. Erfaring triumfer denne påstanden greit. Men viktig at hunden får i seg de vitaminer (spes. E, d) og mineraler (kalsium, fosfat). Legger ved link for de som gidder https://sledehund.no/vitaminer-og-mineraler/ Og hva er så pensjonsalderen på sledehunder? De er jo "oppbrukte" mye tidligere enn andre brukshunder. Anonymkode: 1c1ee...22f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 2. desember 2020 #46 Del Skrevet 2. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og hva er så pensjonsalderen på sledehunder? De er jo "oppbrukte" mye tidligere enn andre brukshunder. Anonymkode: 1c1ee...22f Javel om du sier det så, mine hunder blir vel 11-13 år i snitt. De beste lederne er gjerne 6-10 år gamle. Hovedlederen min i dag er vel 11 eller 12 år og han har i alle fall en sesong igjen. Vi selekterer på genetiske feil, skader som ikke er mulig å fikse, eller har et gemytt som ikke er egnet. Sledehunden får stort sett slippe når de rett og slett ikke synes det er noe gøy å være med på tur lenger. Omplassering av 11-12 år gamle hunder er uetisk. Sledehunder kan lett blir 14-16 år gamle om de pensjoneres og får pensjonsalderen sin innedørs. Genetisk er dette de sunneste hundene vi har, av den enkle grunn at de selekteres på egneskaper, linjer med kjente genetiske svakheter brukes ikke videre i avl, i motsetning til 95% av rasehundene. For noen år siden hadde vi et spann som vant Femund tidlig på 90 tallet. 5 av disse levde til de var over 16 år. Få høre hva slags brukshunder du mener har tilsvarende alder? Schæfer? Rotwiler? Bulldog? Riesenschnauzer? Weimaraner? Labrador? Kongepuddel? Berner sennen? Dobbermann? Eller er det bare en påstand slenger ut av deg? Meg bekjent er det få rasehunder som blir særlig over 10 år uten omfattende bistand fra veterinær. Endret 2. desember 2020 av RoH Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xinnia Skrevet 3. desember 2020 #47 Del Skrevet 3. desember 2020 RoH skrev (6 timer siden): Javel om du sier det så, mine hunder blir vel 11-13 år i snitt. De beste lederne er gjerne 6-10 år gamle. Hovedlederen min i dag er vel 11 eller 12 år og han har i alle fall en sesong igjen. Vi selekterer på genetiske feil, skader som ikke er mulig å fikse, eller har et gemytt som ikke er egnet. Sledehunden får stort sett slippe når de rett og slett ikke synes det er noe gøy å være med på tur lenger. Omplassering av 11-12 år gamle hunder er uetisk. Sledehunder kan lett blir 14-16 år gamle om de pensjoneres og får pensjonsalderen sin innedørs. Genetisk er dette de sunneste hundene vi har, av den enkle grunn at de selekteres på egneskaper, linjer med kjente genetiske svakheter brukes ikke videre i avl, i motsetning til 95% av rasehundene. For noen år siden hadde vi et spann som vant Femund tidlig på 90 tallet. 5 av disse levde til de var over 16 år. Få høre hva slags brukshunder du mener har tilsvarende alder? Schæfer? Rotwiler? Bulldog? Riesenschnauzer? Weimaraner? Labrador? Kongepuddel? Berner sennen? Dobbermann? Eller er det bare en påstand slenger ut av deg? Meg bekjent er det få rasehunder som blir særlig over 10 år uten omfattende bistand fra veterinær. Mynder har gjerne en relativ høy leve alder uten omfattende bistand fra veterinær - 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 3. desember 2020 #48 Del Skrevet 3. desember 2020 (endret) RoH skrev (På 1.12.2020 den 5.26): For å mene noe om dette bør du kjenne historien bak maten vi gir til hunder. Tidlig på 1970 tallet kom tørrforet inn på markedet for å forenkle foring av hunden. Dette foret tok utgangspunkt i varmebehandlet kjøtt og kornprodukter. Hunder kan ikke ta opp karbohydrater. De har en tarm som er vesentlig kortere enn planteetere / kombinasjon. Dette medfører at proteiner og fett er energikilden. Noen forskere på temaet mener at hunden tar opp noe karbo som benyttes til enkelte oppgaver, men dette er ikke bevist som sannsynlig så langt jeg kjenner til. I trekkhundmiljøet ble det benyttet karbo tilskudd for 20 år siden, dette hadde 0 effekt. Det lages i dag tørrfor (ferdiglagd hundemat) av høy kvalitet, men erfaringen fra trekkhundmiljøet er at når behovet for kalorier overskrider 2-3 000 (for hund på 25 kg ca) så overbelastes tarmen, økt mengde for blir bare møkk, hunden blir tynn. Tilskudd med kjøtt øker muligheten for større mengder kalorier uten diaré. Dette har vært kjent lenge. Magne Østby som eier Vom & Hundemat var en av mange selgere av våtfor (rått kjøtt fra slakteavfall også gjerne tilsatt laks). Han så nærmere på markedet for kjæledyr for 10-12 år siden og gikk inn i dette markedet. Dette har til dels vært markedsført som et mirakelfor. Profitt har alltid vært og kommer alltid til å være drivkraften bak kommersielt hundefor, hvordan putte billigst mulig greie oppi maten til hunden og tjene mest mulig på dette. Utgangspunktet ditt for valg av for bør være hva slags type hund har du, hva er bruken din. En del hunder er så genetisk endret at de bør gå på spesialdiett hele livet, men hunder flest trives best med et basefor for å få i seg tilstrekkelig vitaminer / mineraler / energi. Vitaminisert våtfor fungerer helt greit uten øvrig kosttilskudd, det samme gjør de fleste anerkjente tørrfor. Min erfaring er at hunder er følsomme for skifte av for, de får gjerne løs mage i noen dager. Dette er normalt, ikke skummelt eller farlig, stabiliserer det seg ikke i løpet av en uke så er du på feil spor. Da jeg ikke råfôrer selv (trives best å bruke tørrfôr da det er lett å ha med over alt) må jeg nesten spørre deg om et par ting. Du sier trekkhunder som overstiger 2-3000 kcal om dagen får visse problemer, dersom de kjøres på tørrfôr. Det er jo forståelig at en trekkhund må ha mer fett og proteiner, de brukes jo relativt hardt. Men vil det si at en vanlig familiehund som brukes moderat-lite (i forhold til trekkhund) ikke vil ha noe særlig effekt av å råfôres? At disse like godt kunne brukt et godt tørrfôr i stedet? Sier ikke dette som kritikk på noe vis, jeg gjør det for å lære. Som noen nevner her i tråden, det finnes svært få objektive kilder dersom emnet Googles. Endret 3. desember 2020 av Troyamin Endret grunnet staveleifer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 3. desember 2020 #49 Del Skrevet 3. desember 2020 Troyamin skrev (9 timer siden): Da jeg ikke råfôrer selv (trives best å bruke tørrfôr da det er lett å ha med over alt) må jeg nesten spørre deg om et par ting. Du sier trekkhunder som overstiger 2-3000 kcal om dagen får visse problemer, dersom de kjøres på tørrfôr. Det er jo forståelig at en trekkhund må ha mer fett og proteiner, de brukes jo relativt hardt. Men vil det si at en vanlig familiehund som brukes moderat-lite (i forhold til trekkhund) ikke vil ha noe særlig effekt av å råfôres? At disse like godt kunne brukt et godt tørrfôr i stedet? Sier ikke dette som kritikk på noe vis, jeg gjør det for å lære. Som noen nevner her i tråden, det finnes svært få objektive kilder dersom emnet Googles. Personlig hadde jeg ikke giddet å styre med 'våtfor' med mindre pluto har en eller alargi, eller ble brukt hardt. Vi fôrer stort sett tørt i sommerhalvåret. På vinteren er utehunden avhengig av veske, og større mengder energi. Men fin et bra for Krill, Royal canin eller noe i den gata. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 3. desember 2020 #50 Del Skrevet 3. desember 2020 (endret) xinnia skrev (10 timer siden): Mynder har gjerne en relativ høy leve alder uten omfattende bistand fra veterinær - Har aldri hatt, fine hunder. Bra at det er sunne linjer. Men skulle tro det ble ganske trange linjer Endret 3. desember 2020 av RoH Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 3. desember 2020 #51 Del Skrevet 3. desember 2020 RoH skrev (6 minutter siden): Personlig hadde jeg ikke giddet å styre med 'våtfor' med mindre pluto har en eller alargi, eller ble brukt hardt. Vi fôrer stort sett tørt i sommerhalvåret. På vinteren er utehunden avhengig av veske, og større mengder energi. Men fin et bra for Krill, Royal canin eller noe i den gata. Tusen takk for svar!😊 Da ble jeg litt klokere. Kjører Eukanuba L&R nå, pluss litt tilskudd fra Trikem Sport ved behov. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #52 Del Skrevet 3. desember 2020 Det er mange rasehunder som har relativt høy levealder. JRT på 12-16 år er ikke sjeldent, og jeg har møtt mange spaniels og andre mindre selskapshunder som ofte blir over 12 år. De mellomstore myndene pleier også å bli gamle. Anonymkode: dcb30...853 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #53 Del Skrevet 3. desember 2020 Jeg er skeptisk til tørrfôr, og jeg er skeptisk til råfor. For meg er Norwegian polar redningen. Det er kokt kjøtt med addet vitaminer og fiber (fullverdig fôr). Det har konsistensen av grov leverpostei og lekker ikke blod og andre ekle ting når det tiner. Det lukter ikke heller. Anonymkode: cc073...fbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå