Gå til innhold

Hjelp ang råforing av hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine hunder er fullt ut råforet. 
Det er som mange sier, det må tilvennes litt og litt ellers blir det bruduljer i magen. Det kan også hende at typen råfor du gir gir en reaksjon. 

Selv gir jeg ikke type vom etc, men elgbein, selvkverna elg, kalkunhalser, ribber etc etc, egentlig mat jeg selv kunne ha spist.

Jeg blander også fettsyrer i maten, most eggeskall, osv. De får gjerne ansjos, grønnsaker, kokt fisk, osv også.Begge mine er blitt så fine og flotte i magen etterhvert av det, og selv i høy alder har de fått ny giv. Min personlige mening er at råforing er sånn hunder skal fores, og jeg skal aldri mer fore hunder på tørrfor. Ikke alene iallefall. Det er ikke ment fra naturens side at de skal spise tørrfor.

Søk på råforing så får du god nok info.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Troyamin skrev (1 time siden):

Spiller ingen rolle hvilken hund det er. Syklingen tilpasses den enkelte hund. Trodde det var en selvfølge. 

Nei. Du tar ikke med deg en pomeranian eller andre små hunder ut på sykling. Beina deres er ikke ment til å springe på kilometer på kilometer. Det er noe helt annet med en husky.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda skrev (Akkurat nå):

Nei. Du tar ikke med deg en pomeranian eller andre små hunder ut på sykling. Beina deres er ikke ment til å springe på kilometer på kilometer. Det er noe helt annet med en husky.

Med riktig opptrening kan en liten hund sykle med. Hvor du har lest at den skal løpe kilometer på kilometer aner jeg ikke, da har du lagt mer i mine innlegg enn det jeg har skrevet. Når det er sagt, vet jeg om flere med små hunder som løper 3-5km hver dag. Dette er atletiske hunder som får lov å løpe og kose seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Huffda said:

Synes så absolutt at alle hunder har godt av å virkelig få strekt på beina. Rase ingen hindring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (1 time siden):

Spiller ingen rolle hvilken hund det er. Syklingen tilpasses den enkelte hund. Trodde det var en selvfølge. 

Skulle jeg sykla med min hund hadde det gått i medium rask gangfart. Så da måtte jeg balansert sykkelen i sakte tempo samtidig som jeg håndterte hunden... høres ut som en dårlig idé for vår del  😆

Anonymkode: 40bed...14c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skulle jeg sykla med min hund hadde det gått i medium rask gangfart. Så da måtte jeg balansert sykkelen i sakte tempo samtidig som jeg håndterte hunden... høres ut som en dårlig idé for vår del  😆

Anonymkode: 40bed...14c

Løp løs med den fram til du har fått i gang kondisjon og muskler på hunden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som nevnt over innfør gradvis. Jeg startet med en teskje vom og hundemat til tørrfôret den dagen jeg fikk hjem valpen, og økte gradvis. Gikk etterhvert over til egenkomponert rått 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda skrev (49 minutter siden):

Mine hunder er fullt ut råforet. 
Det er som mange sier, det må tilvennes litt og litt ellers blir det bruduljer i magen. Det kan også hende at typen råfor du gir gir en reaksjon. 

Selv gir jeg ikke type vom etc, men elgbein, selvkverna elg, kalkunhalser, ribber etc etc, egentlig mat jeg selv kunne ha spist.

Jeg blander også fettsyrer i maten, most eggeskall, osv. De får gjerne ansjos, grønnsaker, kokt fisk, osv også.Begge mine er blitt så fine og flotte i magen etterhvert av det, og selv i høy alder har de fått ny giv. Min personlige mening er at råforing er sånn hunder skal fores, og jeg skal aldri mer fore hunder på tørrfor. Ikke alene iallefall. Det er ikke ment fra naturens side at de skal spise tørrfor.

Søk på råforing så får du god nok info.

Takk for fin info.

Jeg innser, som tidligere skrevet, at jeg har gått for fort fram. Jeg gir ikke opp, men tar det mye mer forsiktig.

Jeg lurer på noe; du råforer, men gir kokt fisk. Hvorfor koke?

Jeg gir et rått egg i uken, og omega3olje. Fortsetter med dette.

TS

Anonymkode: 2148f...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å blande med grønnsaker i foret, gulerøtter er bra.

Kok opp og knesp den i foret, det hjelper godt for magen til hundene.

Kål, kålrabi kan også brukes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (2 timer siden):

Sykler du med en chihuahua eller en dvergpincher også? Eller en med hoftedysplasi eller andre fysiske problemer? Litt kompetanse før man tuter og kjører hadde vært fint. 

Anonymkode: 28f3e...39a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei alle!

Jeg har hund som hittil bare har fått tørrfor. Pga at den er matlei bestemte jeg meg for å prøve råfor og tørrfor blandet 50-50.

Hunden ELSKER det, men problemet er diaré.  Ut ørten ganger 2 netter på rad nå. Alnenntilstanden er fin, jeg er 100% sikker på at det er innføring av råfor som er årsaken. 

Er det noen med samme erfaring som har opplevd at hunden har tålt råfor etterhvert? Hvor lang tid tok det evt?

Jeg har ikke lyst å gi opp, da dette tydelig faller i smak, men sånn som de siste nettene har vært kan vi ikke ha det!

Det finnes mange forskjellige typer råfôr, kanskje prøv å bytt? Hør med oppdretter feks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men det gikk seg til?

Det kommer nok an på når på døgnet de får mat om diaréen kommer på dagtid eller natt...

Det varte veldig kort ja. Aldri noe problem siden, og veldig friske dyr.

Anonymkode: a0586...fb2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det varte veldig kort ja. Aldri noe problem siden, og veldig friske dyr.

Anonymkode: a0586...fb2

Godt å høre!

Håper det går seg til her også.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sykler du med en chihuahua eller en dvergpincher også? Eller en med hoftedysplasi eller andre fysiske problemer? Litt kompetanse før man tuter og kjører hadde vært fint. 

Kan fint sykle med både chihuahua og dvergpincher. At du velger å se på disse på lik linje som  hunder med HD eller andre fysiske problemer, sier vel litt mer om din kompetanse fremfor min. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Interessant at det er så mange som er helt overbevist om at råfôring er det beste for enhver hund. Trodde dette selv, mens veterinæren jeg bruker var helt imot det. Synes objektiv informasjon på området er vanskelig å finne.

Anonymkode: 5dc3d...e87

Hvorfor var veterinæren din i mot våtfor? Har du en syk hund? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å mene noe om dette bør du kjenne historien bak maten vi gir til hunder. Tidlig på 1970 tallet kom tørrforet inn på markedet for å forenkle foring av hunden. Dette foret tok utgangspunkt i varmebehandlet kjøtt og kornprodukter. 

Hunder kan ikke ta opp karbohydrater. De har en tarm som er vesentlig kortere enn planteetere / kombinasjon. Dette medfører at proteiner og fett er energikilden. Noen forskere på temaet mener at hunden tar opp noe karbo som benyttes til enkelte oppgaver, men dette er ikke bevist som sannsynlig så langt jeg kjenner til. I trekkhundmiljøet ble det benyttet karbo tilskudd for 20 år siden, dette hadde 0 effekt. 

Det lages i dag tørrfor (ferdiglagd hundemat) av høy kvalitet, men erfaringen fra trekkhundmiljøet er at når behovet for kalorier overskrider 2-3 000 (for hund på 25 kg ca) så overbelastes tarmen, økt mengde for blir bare møkk, hunden blir tynn. Tilskudd med kjøtt øker muligheten for større mengder kalorier uten diaré. 

Dette har vært kjent lenge. 

Magne Østby som eier Vom & Hundemat var en av mange selgere av våtfor (rått kjøtt fra slakteavfall også gjerne tilsatt laks). Han så nærmere på markedet for kjæledyr for 10-12 år siden og gikk inn i dette markedet. Dette har til dels vært markedsført som et mirakelfor. 

Profitt har alltid vært og kommer alltid til å være drivkraften bak kommersielt hundefor, hvordan putte billigst mulig greie oppi maten til hunden og tjene mest mulig på dette. 

Utgangspunktet ditt for valg av for bør være hva slags type hund har du, hva er bruken din. En del hunder er så genetisk endret at de bør gå på spesialdiett hele livet, men hunder flest trives best med et basefor for å få i seg tilstrekkelig vitaminer / mineraler / energi. Vitaminisert våtfor fungerer helt greit uten øvrig kosttilskudd, det samme gjør de fleste anerkjente tørrfor. Min erfaring er at hunder er følsomme for skifte av for, de får gjerne løs mage i noen dager.  Dette er normalt, ikke skummelt eller farlig, stabiliserer det seg ikke i løpet av en uke så er du på feil spor. 

Endret av RoH
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan snakke som et menneske som har kuttet ut planter og spiser nå bare kjøtt. Det tok ca to uker for magen min å venne seg til det nye kostholdet. Jeg har IBS og har alltid hatt mye løs mage og diaré (som jeg har lært i senere tid at er forårsaket av planter), men etter at jeg begynte på carnivore-kosthold hadde jeg vann-diaré ca konstant i to uker. Og så ble det plutselig perfekt konsistens hele tiden!

Anonymkode: 9191b...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor skulle man ikke ha syklet med nevnte raser? Er det noen spesiell grunn til at du mener dette er raser som ikke skal ha fysisk aktivitet? Og når det kommer til hunder med HD eller andre plager så har disse også godt av så mye fysisk aktivitet som mulig i henhold til dems skader og skavanker.  Jo mer støtte muskulatur og generelt god fysisk form du klarer å holde dyret i jo bedre vil det være.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Etter å ha minket mengden råfor i går kan jeg melde om en MYE bedre natt. Vi sov til kl 6 før vi måtte ut.

Nå fortsetterjeg med denne mengden noen dager før jeg forsiktig prøver å øke til ønsket 50-50.

Takk for alle innspill!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoH skrev (3 timer siden):

For å mene noe om dette bør du kjenne historien bak maten vi gir til hunder. Tidlig på 1970 tallet kom tørrforet inn på markedet for å forenkle foring av hunden. Dette foret tok utgangspunkt i varmebehandlet kjøtt og kornprodukter. 

Hunder kan ikke ta opp karbohydrater. De har en tarm som er vesentlig kortere enn planteetere / kombinasjon. Dette medfører at proteiner og fett er energikilden. Noen forskere på temaet mener at hunden tar opp noe karbo som benyttes til enkelte oppgaver, men dette er ikke bevist som sannsynlig så langt jeg kjenner til. I trekkhundmiljøet ble det benyttet karbo tilskudd for 20 år siden, dette hadde 0 effekt. 

Det lages i dag tørrfor (ferdiglagd hundemat) av høy kvalitet, men erfaringen fra trekkhundmiljøet er at når behovet for kalorier overskrider 2-3 000 (for hund på 25 kg ca) så overbelastes tarmen, økt mengde for blir bare møkk, hunden blir tynn. Tilskudd med kjøtt øker muligheten for større mengder kalorier uten diaré. 

Dette har vært kjent lenge. 

Magne Østby som eier Vom & Hundemat var en av mange selgere av våtfor (rått kjøtt fra slakteavfall også gjerne tilsatt laks). Han så nærmere på markedet for kjæledyr for 10-12 år siden og gikk inn i dette markedet. Dette har til dels vært markedsført som et mirakelfor. 

Profitt har alltid vært og kommer alltid til å være drivkraften bak kommersielt hundefor, hvordan putte billigst mulig greie oppi maten til hunden og tjene mest mulig på dette. 

Utgangspunktet ditt for valg av for bør være hva slags type hund har du, hva er bruken din. En del hunder er så genetisk endret at de bør gå på spesialdiett hele livet, men hunder flest trives best med et basefor for å få i seg tilstrekkelig vitaminer / mineraler / energi. Vitaminisert våtfor fungerer helt greit uten øvrig kosttilskudd, det samme gjør de fleste anerkjente tørrfor. Min erfaring er at hunder er følsomme for skifte av for, de får gjerne løs mage i noen dager.  Dette er normalt, ikke skummelt eller farlig, stabiliserer det seg ikke i løpet av en uke så er du på feil spor. 

Tusen takk for flott info!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...