Gå til innhold

Hjelp ang råforing av hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Jeg har hund som hittil bare har fått tørrfor. Pga at den er matlei bestemte jeg meg for å prøve råfor og tørrfor blandet 50-50.

Hunden ELSKER det, men problemet er diaré.  Ut ørten ganger 2 netter på rad nå. Alnenntilstanden er fin, jeg er 100% sikker på at det er innføring av råfor som er årsaken. 

Er det noen med samme erfaring som har opplevd at hunden har tålt råfor etterhvert? Hvor lang tid tok det evt?

Jeg har ikke lyst å gi opp, da dette tydelig faller i smak, men sånn som de siste nettene har vært kan vi ikke ha det!

Anonymkode: 2148f...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor byttet du i utgangspunktet? At hunden er matlei kommer som oftest av inaktivitet. Sykling tre dager i uken. Utover det turer i ujevnt skogsterreng. Skal du bytte fôr, bytt innenfor merket du bruker og varier da med forskjellige typer proteinkilder. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du innføre det mer gradvis? Starte med 80/20 eller kanskje til og med 90/10 og så øke med bare 10% om gangen over tid?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (1 minutt siden):

Kan du innføre det mer gradvis? Starte med 80/20 eller kanskje til og med 90/10 og så øke med bare 10% om gangen over tid?

Ja, det er en god idé!

Skal prøve det.

Takk for tips!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (59 minutter siden):

Hvorfor byttet du i utgangspunktet? At hunden er matlei kommer som oftest av inaktivitet. Sykling tre dager i uken. Utover det turer i ujevnt skogsterreng. Skal du bytte fôr, bytt innenfor merket du bruker og varier da med forskjellige typer proteinkilder. 

Hunden er absolutt ikke inaktiv. 

Grunnen til at jeg vil prøve råforing er at jeg har hørt mye positivt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, så lenge du blir fornøyd så er jo det bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du har byttet fra diett på utelukkende tørrfor og over til diett på 50/50 tørrfor og råfor bare sånn helt plutselig og over natta, er det ikke rart dere nå sliter med dårlig mage. Som en over her skriver bør dette innføres gradvis, man kan ikke bare bytte sånn helt plutselig - det er i alle fall akkurat det samme som å be om trøbbel her hjemme hos oss. 

Er i gang med introduksjon selv her, og min får en kjøttbolle blandet i tørrforet sitt enn så lenge. Så kutter jeg gradvis ned på mengden tørrfor samtidig som jeg øker mengden kjøtt, frem til vi er på et ca 50/50 blandingsforhold. 

Anonymkode: afb73...357

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dersom du har byttet fra diett på utelukkende tørrfor og over til diett på 50/50 tørrfor og råfor bare sånn helt plutselig og over natta, er det ikke rart dere nå sliter med dårlig mage. Som en over her skriver bør dette innføres gradvis, man kan ikke bare bytte sånn helt plutselig - det er i alle fall akkurat det samme som å be om trøbbel her hjemme hos oss. 

Er i gang med introduksjon selv her, og min får en kjøttbolle blandet i tørrforet sitt enn så lenge. Så kutter jeg gradvis ned på mengden tørrfor samtidig som jeg øker mengden kjøtt, frem til vi er på et ca 50/50 blandingsforhold. 

Anonymkode: afb73...357

Høres fornuftig ut! Jeg har nok gått for fort fram!

Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet rett over med både katt og to hunder, kan ikke huske om noen av dem hadde diare men har hørt at det er vanlig. De hadde det i alle fall ikke om natta. Tror en eller to av dem spydde det opp igjen, noe som er ganske vanlig også.

Anonymkode: a0586...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg byttet rett over med både katt og to hunder, kan ikke huske om noen av dem hadde diare men har hørt at det er vanlig. De hadde det i alle fall ikke om natta. Tror en eller to av dem spydde det opp igjen, noe som er ganske vanlig også.

Anonymkode: a0586...fb2

Men det gikk seg til?

Det kommer nok an på når på døgnet de får mat om diaréen kommer på dagtid eller natt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokt ris hjelper mot dårlig mage. Du kan prøve å blande i litt ris også 😊

Anonymkode: 1369b...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk nok litt for fort i svingene her. Tørrfôr har mye korn aka karbohydrater i seg, og tarmbakteriene vil reflektere det. Når man da innfører råfor, så vil tarmene måtte bruke litt tid til å kultivere den type tarmbakterier som best håndterer rått kjøtt. Gir man for mye i starten, så har ikke tarmene den nødvendige mengden av rett tarmbakterier til å takle det. Det må derfor gis i små mengder i starten så tarmen har mulighet til å tilpasse ny type mat 🙂

Det er litt sånn med mennesker som plutselig begynner å spise mye mat som er rikt på fiber når de tidligere har hatt en fiberfattig diett. Da er sjansen stor for at man blir oppblåst og får diaré. 

Anonymkode: cc073...fbd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (6 timer siden):

Merkelig å anbefale sykling nå man ikke vet hva slags hund det er snakk om🤪

Anonymkode: 28f3e...39a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva har du hørt er positivt med det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Merkelig å anbefale sykling nå man ikke vet hva slags hund det er snakk om🤪

Spiller ingen rolle hvilken hund det er. Syklingen tilpasses den enkelte hund. Trodde det var en selvfølge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det gikk nok litt for fort i svingene her. Tørrfôr har mye korn aka karbohydrater i seg, og tarmbakteriene vil reflektere det. Når man da innfører råfor, så vil tarmene måtte bruke litt tid til å kultivere den type tarmbakterier som best håndterer rått kjøtt. Gir man for mye i starten, så har ikke tarmene den nødvendige mengden av rett tarmbakterier til å takle det. Det må derfor gis i små mengder i starten så tarmen har mulighet til å tilpasse ny type mat 🙂

Det er litt sånn med mennesker som plutselig begynner å spise mye mat som er rikt på fiber når de tidligere har hatt en fiberfattig diett. Da er sjansen stor for at man blir oppblåst og får diaré. 

Anonymkode: cc073...fbd

Ja, jeg skjønner nå at jeg har gått for fort fram! Så nå prøver jeg med en LTEN porsjon av råforet sammen med tørrfor, så får jeg øke forsuktig etterhvert når magen (forhåpentligvis) tilpasser seg.

Takk for fint svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hva har du hørt er positivt med det?

Google råforing så får du mye fin info.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (41 minutter siden):

Spiller ingen rolle hvilken hund det er. Syklingen tilpasses den enkelte hund. Trodde det var en selvfølge. 

Av grunner som ikke har noe med spørsmålet mitt ang råforing å gjøre kan hunden min ikke drive sykkeltrening. Det er mange andre måter vi driver aktivitet på.

Jeg har aldri visst at det å sykle med hunden er et must.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Av grunner som ikke har noe med spørsmålet mitt ang råforing å gjøre kan hunden min ikke drive sykkeltrening. Det er mange andre måter vi driver aktivitet på.

Jeg har aldri visst at det å sykle med hunden er et must.

Du sier du har matlei hund. Dvs øk aktiviteten. Den raskeste måten å gjøre det på, er å sykle. Kan du ikke sykle, må du øke aktiviteter du vet den kan gjøre. Så enkelt er det.

Du vil heller råfôre hunden, da gjør du det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at det er så mange som er helt overbevist om at råfôring er det beste for enhver hund. Trodde dette selv, mens veterinæren jeg bruker var helt imot det. Synes objektiv informasjon på området er vanskelig å finne.

Anonymkode: 5dc3d...e87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...