Gå til innhold

Kan alle lære seg å strikke? Og har jeg tatt meg vann over hodet?


Muffin

Anbefalte innlegg

Det klarer du! Det kan være litt vanskelig å finne trådenden i midten av nøstet. Ofte får jeg ut en hel «ball» med tråd i stedet for bare enden, da leter jeg bare litt etter enden i den ballen. Om du absolutt ikke finner den kan du begynne med trådenden som er på utsiden av nøstet også (men da kan nøstet «hoppe og sprette» litt mens du strikker, så jeg foretrekker å finne enden inni nøstet). 
 

Du kan velge om du vil strikke med et nøste og bruke begge trådendene (altså den som er inni og den som er utenpå), eller om du vil bruke to nøster med en trådende fra hvert nøste. Jeg pleier å strikke med to nøster. 
 

Mohair kan være litt vanskelig, men det hjelper at tråden er dobbel 😊 Jeg syns ikke det er ille å strikke i mohair, men det floker seg jo litt lettere enn mye annet. Det kan være litt knotete om du strikker feil og må ta opp, men det pleier å gå fint. 
 

Støtter tipset om videoer, de fra Kimmie Munkholm som finnes på hjemmesiden til PetiteKnit er veldig gode. Da jeg lærte meg å strikke måtte jeg se de 100 ganger om igjen, men man får det til etter hvert! Finnes også mye på YouTube, bare søk på det du lurer på («hvordan felle under ermer», «hvordan felle av vrangbord» f.eks). 
 

Anbefaler å bruke litt tid på å lære forskjell på rett og vrang og hvordan maskene ser ut når du har strikket de. Kan du forskjell på rett og vrang, får du til det meste! Husk også at når du strikker i dobbel tråd, er det viktig å hele tiden få med seg begge trådene. Det er lett for å plutselig strikke med bare én av trådene. 
 

Husk også å sjekke strikkefastheten slik at genseren ikke blir for stor eller liten. Her kan du lese om det: https://www.strikkezilla.no/blogg/2018/hvordan-lage-en-strikkeprove 

Anonymkode: c9f7e...af0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan skrive under på at alle ikke kan lære seg å strikke! Jeg aner ikke hvor mange forsøk jeg har gjort, jeg får det ikke til - og det er ikke sånn at jeg ikke vil. Er sjukt misunnelig på de som tryller frem gensere og jakker og gud hvet hva på null tid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kvalmt.... da er du vel ikke så fingernem da. Du kommer med en mindre smart uttalelse hvertfall, så tror du skal passe deg for å snakke ned andre mennesker. 

Anonymkode: 09a85...f08

Ts åpnet i en humoristisk tone. Da ville jeg også svart noe lignende uten å kritisere andre. Det er du som står for kritikk her, det heter forresten i hvert fall eller i alle fall. 

Jegerikkeminskyld skrev (3 timer siden):

Jeg kan skrive under på at alle ikke kan lære seg å strikke! Jeg aner ikke hvor mange forsøk jeg har gjort, jeg får det ikke til - og det er ikke sånn at jeg ikke vil. Er sjukt misunnelig på de som tryller frem gensere og jakker og gud hvet hva på null tid. 

Jeg vet forskjell på rett og vrang, det er alt. Tror ikke jeg har tålmodighet selv om jeg har bidratt til å strikke baby- og barneklær, men da har jeg enten hatt min mor, tante eller svigermor der. Vi er ikke alle egnet til det samme eller smidd under samme hæl. 

Anonymkode: 2cedb...9f5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts åpnet i en humoristisk tone. Da ville jeg også svart noe lignende uten å kritisere andre. Det er du som står for kritikk her, det heter forresten i hvert fall eller i alle fall. 

Jeg vet forskjell på rett og vrang, det er alt. Tror ikke jeg har tålmodighet selv om jeg har bidratt til å strikke baby- og barneklær, men da har jeg enten hatt min mor, tante eller svigermor der. Vi er ikke alle egnet til det samme eller smidd under samme hæl. 

Anonymkode: 2cedb...9f5

AB fo8. Jeg kan andre ting som å veve, hekle, tegne og male, til og med kalligrafi og binder fluer. 

Fingernem betyr ikke det samme som å STRIKKE! Synes du er passe frekk, vask munnen din. Husk vær-vennlig-plakaten. Ikke vær med på å skape ett nytt skjellsord her inne ala Strikkemafiaen. 

Lykke til ts. Med litt hjelp klarer du det, men det betyr ikke at du vil få det som en hobby. Finn ut om det passer deg først. 

:) 

 

Anonymkode: 2cedb...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri

Dette klarer du 👍😊 Det er tøft gjort å starte med en genser når du ikke har noen i huset som kan hjelpe deg når du står fast. 

Jeg strikket min første genser når jeg var 10 år, men hadde moren min som hjalp meg hele veien.

Fordelen med mohair er at ujevnheter ikke syns så godt som vanlig ull eller bomull. Men litt vanskeligere hvis du må rekke opp fordi det filtrerer seg sammen.

Jeg håper du får ein ny hobby 😊 Strikking er en kjempekoselig hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antlers skrev (7 timer siden):

 

 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

 

Anonymkode: c9f7e...af0

 

Føsleguri skrev (1 time siden):

 

Tusen takk for fine svar fra dere alle sammen! Masse gode tips som jeg tar til meg, og ikke minst blir jeg litt håpefull - kanskje jeg en vakker dag kan bli, om ikke veldig god, så hvertfall middelmådig til å strikke😊

Jeg fant omsider trådenden etter at jeg fant ut at jeg ikke kunne være redd for et garnnøste, og her er altså mine første masker siden grytekluten i 6. klasse - pent er det ikke, og jeg aner ikke hvor mange det er da det gikk litt (veldig) i ball underveis men det er da søren meg en start! Konstruktiv kritikk mottas med takk😁

(Dere som aldri ble gode strikkere ignorerer jeg inntil videre😂)

62845779505__509E4BDD-FF7A-41A9-ACED-4DC5243E7016.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Muffin skrev (4 minutter siden):

 

Tusen takk for fine svar fra dere alle sammen............

....men hvordan rekker jeg opp alle disse maskene slik at jeg kan øve igjen, og igjen, og igjen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muffin skrev (8 minutter siden):

....men hvordan rekker jeg opp alle disse maskene slik at jeg kan øve igjen, og igjen, og igjen?

Hehe, du tar de bare av pinnen eller bruker den andre pinnen til å ta ut en og en maske hvis det ikke er mye du skal rekke opp. Er det mye kan det være lurt å snurre garnet rundt f.eks. kjøkkenpapir. Bruk hele rullen. 

Endret av Jytte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muffin skrev (10 minutter siden):

....men hvordan rekker jeg opp alle disse maskene slik at jeg kan øve igjen, og igjen, og igjen?

Hehe, du tar de bare av pinnen eller bruker den andre pinnen til å ta ut en og en maske hvis det ikke er mye du skal rekke opp. Er det mye kan det være lurt å snurre garnet rundt f.eks. et tomt papphylster til kjøkkenpapir. Morsom tråd, jeg er en av de som helst ikke strikker. Mye på grunn av plager med ledd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muffin skrev (9 timer siden):

Jah... Da sitter jeg her da, opprinnelig full av pågangsmot, med garn, rundpinner og fint blomstrete målebånd til den nette sum av 1200 kroner og oppskriften på Novise Mohair Edition foran meg. Den "lette oppskriften" absolutt alle, fra garvede strikkere til amatørentusiastene hevder er skrevet på "vanlig språk", og "selvfølgelig klarer du å strikke den selv om du ikke har strikket siden den ujevne grytekluten i 6. klasse"! 

Spar meg. Jeg aner jo ikke hva en maske er engang (jeg har faktisk skjønt det nå, etter iherdig googling), uttrykket "å felle av" sier meg absolutt ingenting, og når det som noe av det første i oppskriften står "strikk to rett" kunne det like godt stått kinesiske tegn der.

Det fine, dyre garnet som heter "Silk Mohair" er loete og uhåndterlig, jeg finner ikke den jævla trådenden inne i nøstet og er redd for å ødelegge noe, og når det står at genseren skal strikkes med to tråder aner jeg ikke om jeg da skal bruke to garnnøster eller hver sin ende av ett garnnøste. Jeg kan bare se for meg den totale forvirringen når antall tråder overskrider hjernekapasiteten min og tilhørte den tråden der den eller den pinnen og hvilket garnnøste kommer den fra egentlig?🤯

Så, ja. Spørsmålene i overskriften står ved lag. Er dette like vanskelig som jeg nå ser for meg? Skal jeg bare gi opp med en gang? (Hvordan kan man hevde at denne strikkeoppskriften er skrevet slik at nær sagt hvemsomhelst kan lese den? Løgnhalser!)

Eller kommer jeg til å bli en mesterstrikker på rekordtid som forespeilet, etter litt rask og lett veiledning fra youtube, min strikkeglade svigermor som har tilbudt seg å hjelpe og snille sjeler herfra? Håper på det siste, frykter det første!

Hilsen nybegynner

Når du i utgangspunktet ikke vet hva en maske er, og du ikke skjønner begrepet "strikk to rett" har du nok en liten utfordring med å klare å strikke en genser ja...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Æsj, for en ekkel setning. Hva tror du at du er? Smart bare fordi du har en master, som så mange andre har? 

Anonymkode: f6a25...13f

Synes du er ekkel jeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med en enkel skappelgenser. Da får du det du trenger av kunnskap på en lett måte.

Anonymkode: a1a6b...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muffin skrev (2 timer siden):

 

 

Tusen takk for fine svar fra dere alle sammen! Masse gode tips som jeg tar til meg, og ikke minst blir jeg litt håpefull - kanskje jeg en vakker dag kan bli, om ikke veldig god, så hvertfall middelmådig til å strikke😊

Jeg fant omsider trådenden etter at jeg fant ut at jeg ikke kunne være redd for et garnnøste, og her er altså mine første masker siden grytekluten i 6. klasse - pent er det ikke, og jeg aner ikke hvor mange det er da det gikk litt (veldig) i ball underveis men det er da søren meg en start! Konstruktiv kritikk mottas med takk😁

(Dere som aldri ble gode strikkere ignorerer jeg inntil videre😂)

62845779505__509E4BDD-FF7A-41A9-ACED-4DC5243E7016.jpeg

Ser ut akkurat som det skal. Maskene blir ofte ikke pene og jevne før arbeidet er ferdig og du damper eller håndvasker det. 

Om du vil øve litt, så strikk en prøvelapp. Legg opp ca 30 masker og strikk. Strikk gjerne med to tråder samtidig, siden det er slik genseren skal strikkes. Da blir også garnet mer håndterbart. 

Å strikke med dobbel tråd betyr å strikke med to tråder, istedenfor en tråd. 

Anonymkode: 046d4...cd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Muffin skrev (På 30.11.2020 den 20.43):

 

 

Tusen takk for fine svar fra dere alle sammen! Masse gode tips som jeg tar til meg, og ikke minst blir jeg litt håpefull - kanskje jeg en vakker dag kan bli, om ikke veldig god, så hvertfall middelmådig til å strikke😊

Jeg fant omsider trådenden etter at jeg fant ut at jeg ikke kunne være redd for et garnnøste, og her er altså mine første masker siden grytekluten i 6. klasse - pent er det ikke, og jeg aner ikke hvor mange det er da det gikk litt (veldig) i ball underveis men det er da søren meg en start! Konstruktiv kritikk mottas med takk😁

(Dere som aldri ble gode strikkere ignorerer jeg inntil videre😂)

62845779505__509E4BDD-FF7A-41A9-ACED-4DC5243E7016.jpeg

To tips dersom du ikke har strikket mer siden i går, eventuelt til neste gang:

Det er vanskelig å legge opp løst og jevnt, synes jeg. Derfor liker jeg å legge opp på en tykkere pinne. Alternativt kan du legge opp på to pinner, men den andre pinnen bør være tynn.

Det er vanskelig å telle hvor mange masker du har lagt opp, spesielt når det er mange masker på dobbel tråd. Derfor liker jeg å legge inn en markør mellom hver 20 masker eller noe slikt. En markør er ganske enkelt noe som merker strikketøyet. Jeg er gjerrig, så jeg bruker garnbiter i en annen farge. Noen ganger knyter jeg løkker som jeg trer inn på pinnen mellom to masker, andre ganger legger jeg bare tråden mellom to masker og håper den ikke sklir ut. Det er også mulig å sette inn trådbiter, papirstromler eller tannpirkere når du teller etterpå. Du bør alltid telle før du begynner å strikke, så du ihvertfall starter med riktig antall masker. Ihvertfall hvis du skal ha et mønster, for da må maskeantallet gå opp med mønsteret.

Anonymkode: 29fc3...3b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2020 den 22.36):

Begynn med en enkel skappelgenser. Da får du det du trenger av kunnskap på en lett måte.

Anonymkode: a1a6b...eef

Det er å kaste pengene ut av vinduet - forferdelig kvalitet på garnet og dårlige oppskrifter. 
 

Anonymkode: d793a...51a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2020 den 22.47):

Ser ut akkurat som det skal. Maskene blir ofte ikke pene og jevne før arbeidet er ferdig og du damper eller håndvasker det. 

Om du vil øve litt, så strikk en prøvelapp. Legg opp ca 30 masker og strikk. Strikk gjerne med to tråder samtidig, siden det er slik genseren skal strikkes. Da blir også garnet mer håndterbart. 

Å strikke med dobbel tråd betyr å strikke med to tråder, istedenfor en tråd. 

Anonymkode: 046d4...cd2

Næ, tenk at de ikke var så gærne. Takk for tips!

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

To tips dersom du ikke har strikket mer siden i går, eventuelt til neste gang:

Det er vanskelig å legge opp løst og jevnt, synes jeg. Derfor liker jeg å legge opp på en tykkere pinne. Alternativt kan du legge opp på to pinner, men den andre pinnen bør være tynn.

Det er vanskelig å telle hvor mange masker du har lagt opp, spesielt når det er mange masker på dobbel tråd. Derfor liker jeg å legge inn en markør mellom hver 20 masker eller noe slikt. En markør er ganske enkelt noe som merker strikketøyet. Jeg er gjerrig, så jeg bruker garnbiter i en annen farge. Noen ganger knyter jeg løkker som jeg trer inn på pinnen mellom to masker, andre ganger legger jeg bare tråden mellom to masker og håper den ikke sklir ut. Det er også mulig å sette inn trådbiter, papirstromler eller tannpirkere når du teller etterpå. Du bør alltid telle før du begynner å strikke, så du ihvertfall starter med riktig antall masker. Ihvertfall hvis du skal ha et mønster, for da må maskeantallet gå opp med mønsteret.

Anonymkode: 29fc3...3b6

Det var et godt tips! Jeg har nemlig fått "utlevert" feil pinne i butikken, jeg skulle ha 3 mm men fikk 3,5 mm. Av den grunn har jeg ikke kommet noe lenger før jeg får byttet, men da kan jeg altså legge opp på 3,5 mm pinnen før jeg bytter? Dette er et dumt spørsmål, men hvordan får jeg alle maskene av pinnen og på en ny pinne? Intuitivt tenker jeg at jeg bare ville dratt den større pinnen ut for så å tre alle 92 maskene på den riktige pinnen, men det  jo være feil?!😂 Jeg skal sikkert strikke de over eller lignende?

Markørtipset skal jeg huske! Jeg brukte selvfølgelig en formue på fine markører i forskjellige farger også😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

...og nye spørsmål melder seg når jeg nå satte meg ned med strikketøyet igjen for å legge opp masker...

1) Når jeg har lagt opp endel masker (definert som mer enn fem stykker), er de så stramme at jeg sliter med å bevege de frem og tilbake på pinnen. Er det FOR stramt og jeg må slutte umiddelbart, eller er det «sånn jeg strikker»? Det er noe med det mohairgarnet som gjør at det virker veldig naturlig å stramme ekstra til...

2) Når jeg har lagt opp ca 20 masker legger jeg merke til at trådenden gradvis har blitt kortere og kortere, tilslutt en liten stump og det blir umulig å legge opp mer. Gjør jeg noe feil underveis, eller starter jeg med en trådende som er for kort? Jeg skal legge opp 92 liksom, da kan jeg ikke sitte med en trådstump etter 24 masker🤡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Først må du lære deg å lese strikkeoppskriften. Må ha på lyd.

https://www.facebook.com/603011619/videos/10158450292131620/ 

Anonymkode: e2700...8df

Linken fungerer ikke, men jeg driver bare og øver meg foreløpig. Jeg har forøvrig skrevet litt om forståelsen av strikkeoppskriften i resten av tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut venica design på fb/insta. Hun er kjempeflink til å lære bort og har masse fint å by på :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...