Gå til innhold

Hva er egentlig DPS?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det kvalifiserer, så her er det noe mer i bildet som ikke kommer frem.

Anonymkode: f8d31...abe

Ikke vær så sikker på det.. det er mye rart i helsenorge. 

Anonymkode: cf632...320

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fru2020 skrev (16 minutter siden):

Forøvrig står du jo helt fritt til å tegne forsikring for tannhelse og psykisk helse i Norge også. Du trenger ikke dra til USA for det. 

Man har ikke det. Staten har gjennom skatten allerede tatt pengene du kunne brukt til å kjøpe helseforsikring. 

Anonymkode: 89318...215

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Man har ikke det. Staten har gjennom skatten allerede tatt pengene du kunne brukt til å kjøpe helseforsikring. 

Anonymkode: 89318...215

Idiotisk diskusjon.. når folk sliter og har lav livskvalitet burde de få hjelp når de først tar skrittet og ønsker hjelp. En stor skam

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den vennen jeg pratet om hat mye av det samme pluss hallusinasjoner, paranoia og alkohol problemer. Han har forsøkt å ta livet sitt flere ganger. Han får også avslag.

Det er en myte at folk med selvmordsforsøk er prioritert hos DPS. 

De som er prioritert er de som er farlige for andre, eller er i akutt fare for å skade andre. Ingen helsearbeidere vil bli hengt ut som den som ikke klarte å hindre at xxx ble drept av en psykisk syk person som i tillegg hadde bedt om hjelp. Akkurat som etterretningstjenesten blir hengt ut når en mistenkt på listen deres begår terror, og de blir avslørt som inkompetente.

Dette er ingen oppfordring til folk som ønsker å komme inn på DPS, men bare en presisering som er offentlig kjent. 

Anonymkode: f78a4...e40

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er en myte at folk med selvmordsforsøk er prioritert hos DPS. 

De som er prioritert er de som er farlige for andre, eller er i akutt fare for å skade andre. Ingen helsearbeidere vil bli hengt ut som den som ikke klarte å hindre at xxx ble drept av en psykisk syk person som i tillegg hadde bedt om hjelp. Akkurat som etterretningstjenesten blir hengt ut når en mistenkt på listen deres begår terror, og de blir avslørt som inkompetente.

Dette er ingen oppfordring til folk som ønsker å komme inn på DPS, men bare en presisering som er offentlig kjent. 

Anonymkode: f78a4...e40

De som er til fare for andre blir vel heller lagt inn (f.eks., på tvang) fremfor å gå til polikliniske samtaler?

• Liker 1
Skrevet
Uatskillelig skrev (54 minutter siden):

De som er til fare for andre blir vel heller lagt inn (f.eks., på tvang) fremfor å gå til polikliniske samtaler?

Jeg er hverken psykolog eller innenfor fagfeltet. Det er kun de som jobber der som kan uttale seg om dette.. mange eksperter på KG som vet alt innenfor psykisk helse og kriterier virker det som.. 

Skrevet

DPS står for.. De posttraumatiske sinnsyke 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

DPS står for.. De posttraumatiske sinnsyke 

Dette var bare tull 😅

Skrevet

Er man ordentlig psyk får man hjelp på dps. Man må absolutt ikke være suicidal. Men man må ha et funksjonsfall, og høyt lidelsestrykk. Man blir også prioritert dersom man har barn, falt ut av jobb osv. Man må også kvalifisere til en diagnose som krever hjelp i spesialisthelsetjenesten. Lettere depresjoner og angst skal behandles i primærhelsetjenesten (fastlegen eller kommunen). Jeg har gått på dps i 6år for ptsd, depresjon og dissosiativ lidelse. 

Mange blir raskt overført til en privat psykolog med avtale eller direkte til en slik behandler. Ved mange lidelser driver dps kun utredning, men eventuell behandling må skje et annet sted.

Dersom man ikke kvalifiserer til offentlig behandling i spesialisthelsetjenesten, eller selv syns at det kommunale tilbudet ikke er nok, må man gå helprivat og betale selv. Sånn må det jo nesten være, det sies jo at 50% av befolkningen vil slite psykisk i løpet av livet, og 50% av befolkningen kan ikke få gratis psykolog. Og de trenger det heller ikke. Samtidig er det trist at mental helse ikke prioriteres høyere av myndighetene, særlig innleggelse av de sykeste pasientene blir strammet inn. Dette er sørgelig og farlig.

Anonymkode: 1e541...cd0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Altså fra før av vet jeg at jeg har ptsd, jeg har vært gjennom grove overgrep som barn. Jeg har vært i voldelige forhold som voksen. Jeg sliter med sterk angst, fungerer dårlig i hverdagen og har aldri en jobb så lenge av gangen. 

Jeg får ikke plass. 

Den vennen jeg pratet om hat mye av det samme pluss hallusinasjoner, paranoia og alkohol problemer. Han har forsøkt å ta livet sitt flere ganger. Han får også avslag. 

Syns det er veldig spesielt. 

Anonymkode: 02492...32c

Det er dessverre slik at folk som har vært syk «hele livet», ikke har barn og kanskje allerede er uføre ikke blir prioritert på dps. Dersom man allerede har hatt en runde med behandling der, er det også vanskelig å få komme tilbake. Dersom problemene er knyttet til personlighetsforstyrrelse og ikke er så akutte, blir man også ofte nedprioritert. Flere «mislykkede» selvmordsforsøk er heller ikke positivt, da det ofte peker på personlighetsforstyrrelse, overdrivelse osv.

Hovedgruppen hos dps har hatt et funksjonsfall, det skal være utsikter til bedring av behandlingen, gjerne tilbakeføring til jobb. Personer med barn blir naturligvis prioritert. Det at man har ressurser i seg er også en fordel for å få plass, som feks at man har en utdannelse osv, for da vet man at personen har potensiale til å bli bedre. 

Dette betyr ikke at andre ikke fortjener hjelp! Men disse pasientene skal gjerne gå andre steder, som psykisk helsehjelp i kommunen, fastlegen osv. Ofte er de også såpass ustabile at fast oppmøte på en poliklinikk ikke vil fungere. I praksis er mange dessverre ut og inn av akuttpsykiatrien. Så noen er rett og slett for syke for det tilbudet dps har.

Anonymkode: 1e541...cd0

• Liker 5
Skrevet

Det variere hvem som får hjelp av dps. Jeg får avslag gang på gang, fordi de ikke har en behandlingmetode som passer for meg. Så jeg er en kasteball i systemet. Jeg har blant annet alvorlig depresjon, er kronisk suicidal, og har borderline. Jeg har gått i gruppeterapi på dps og etter det var jeg visst for frisk for videre behandling.

I skrivende stund sitter jeg på psykiatrisk etter selvmordsforsøk. Og får fortsatt avslag på avslag.

Anonymkode: babce...81a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.11.2020 den 19.49):

Hvilke pasientgrupper behandler de? Er det et sted som kun behandler personer med akutt selvmordsfare? 

Hvem behandler i så fall alle andre med behov for psykisk helsehjelp, men hvor det ikke er akutt selvmordsfare? Må man privat? Er psykisk helse som tannlegeordningen i Norge? Ikke en del av helsen? 

Når jeg tenker meg om hadde det vært mye bedre med den amerikanske ordningen hvor man kan kjøpe forsikring og være sikret helsehjelp som inkluderer både tenner og psyken. 

Norge har verdens beste helsetjenester. For de med brukket bein. 

Anonymkode: ec8d7...ca4

Håper du ikke seriøst mener at den amerikanske ordningen er bedre.

Du kan fint oppsøke private psykologer i Norge også dersom du har råd til det.

Jeg er enig i at psykiatrien i Norge ikke akkurat er veldig mye å skryte av, men jeg synes i hvert fall det er fint at det er mulig å få hjelp uten å være rik. 

Anonymkode: 7a34b...da5

Skrevet

Min erfaring både fra da jeg selv var "nede", og i forbindelse med andre bekjente som har hatt problemer, så må man være ganske syk før man slipper til på DPS. Det vil si relativt sterk angst, ute av stand til å fungere i jobb, være i en litt akutt krise eller lignende. Det er vel sikkert ingen definert eksakt grense, men om man ikke er "syk nok" så blir man nok fort sendt hjem igjen.

Da jeg ble sykemeldt etter å bli utbrent pga. elendig arbeidsmiljø, fikk jeg beskjed av legen at jeg ikke ble oppfattet som syk nok til at han ville henvise til DPS, men ville heller ha meg over på vanlige psykologtimer utenfor DPS-ordningen.

Dessverre så havner nok mange litt i limbo der hvor man ikke er syk nok til å få hjelp, men heller ikke frisk nok til å ha et fullverdig liv

Anonymkode: c8e44...c63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...