AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #1 Skrevet 28. november 2020 Hvilke pasientgrupper behandler de? Er det et sted som kun behandler personer med akutt selvmordsfare? Hvem behandler i så fall alle andre med behov for psykisk helsehjelp, men hvor det ikke er akutt selvmordsfare? Må man privat? Er psykisk helse som tannlegeordningen i Norge? Ikke en del av helsen? Når jeg tenker meg om hadde det vært mye bedre med den amerikanske ordningen hvor man kan kjøpe forsikring og være sikret helsehjelp som inkluderer både tenner og psyken. Norge har verdens beste helsetjenester. For de med brukket bein. Anonymkode: ec8d7...ca4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #3 Skrevet 28. november 2020 Er du psykisk syk så får du hjelp på dps. Ingen krav til å vær singel, venneløs, jobbløs, fattig, under NAV eller suicidal. Anonymkode: 639fa...270 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #4 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er du psykisk syk så får du hjelp på dps. Ingen krav til å vær singel, venneløs, jobbløs, fattig, under NAV eller suicidal. Anonymkode: 639fa...270 Synser du eller kan du dokumentere påstandene dine? Anonymkode: ec8d7...ca4 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #5 Skrevet 28. november 2020 Er man alvorlig syk så får man hjelp, har man mildere psykiske lidelser må man ofte klare seg selv. Den amerikanske ordningen tar livet av mange, og gagner kun de med mye penger. Anonymkode: a6cee...dc8 6
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #6 Skrevet 28. november 2020 Jeg fikk time ved DPS kun med milde angstymptomer og dårlig konsentrasjon, men det feilte meg egentlig ingenting. Så det stemmer ikke at man må være alvorlig syk. Anonymkode: ff947...8bd 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #7 Skrevet 28. november 2020 Dps er et av de offentlige tilbudene for psykisk helse. Det er ingen spesifikke krav om alvorlighetsgrad, men med lange ventelister så må de prioritere ventelisten utifra alvorlighetsgrad og de fleste får ikke gå i behandling i mange år (igjen, pga ventelistene). Får du avslag så er beste mulighet å få fastlegen til å skrive en bedre henvisning, henvisningen har ALT å si. Anonymkode: 307da...ed2 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #8 Skrevet 28. november 2020 DPS har forskjellige tilbud, de har også tilbud for de med lettere psykiske lidelser, ikke bare for de med selvmordstanker. Du kan også få psykolog som ikke er i DPS men som har avtaleordning slik at du bare betaler egenandel istedet for full privat pris, det kan fastlegen bistå med om det er aktuelt for deg. Anonymkode: 815dd...ccd
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #9 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg fikk time ved DPS kun med milde angstymptomer og dårlig konsentrasjon, men det feilte meg egentlig ingenting. Så det stemmer ikke at man må være alvorlig syk. Anonymkode: ff947...8bd DPS i Oslo krever iallefall moderat som minstekrav. Men det er lavterskel og kortvarig, sp veldig syk kan man ikke være - da er annen psykiatri veien å gå. Anonymkode: 0bf94...ddb
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #10 Skrevet 29. november 2020 Behandling DPS, går det via 113, at en har vært i kontakt med akutt helsevesenet eller må det alltid være gjennom fastlegen? Anonymkode: dbcdb...872 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #11 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): DPS i Oslo krever iallefall moderat som minstekrav. Men det er lavterskel og kortvarig, sp veldig syk kan man ikke være - da er annen psykiatri veien å gå. Anonymkode: 0bf94...ddb Fastlegen min skrev nok en veldig god henvisning, mulig han har smurt litt tjukt på også. Anonymkode: ff947...8bd 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #12 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvilke pasientgrupper behandler de? Er det et sted som kun behandler personer med akutt selvmordsfare? Hvem behandler i så fall alle andre med behov for psykisk helsehjelp, men hvor det ikke er akutt selvmordsfare? Må man privat? Er psykisk helse som tannlegeordningen i Norge? Ikke en del av helsen? Når jeg tenker meg om hadde det vært mye bedre med den amerikanske ordningen hvor man kan kjøpe forsikring og være sikret helsehjelp som inkluderer både tenner og psyken. Norge har verdens beste helsetjenester. For de med brukket bein. Anonymkode: ec8d7...ca4 Antar at du har fått avslag på behandling på DPS siden du klarer å lire ut av deg slikt fjås. Et av problemene i dagens samfunn er at folk har åpnet seg så mye om psykiske lidelser at de ikke klarer å skille helt normale humørsvingninger, og "må" ha en diagnose på det de føler. I virkeligheten så er det bare en håndfull på sneset som trenger profesjonell hjelp. Husker når jeg satt på skolebenken og studerte sosialpsykologi for ørten år siden, i løpet av første termin så tror jeg vi alle hadde en eller annen form for diagnose av et eller annet slag. Vi følte og presset frem diagnoser på oss selv og andre som om det var sport i det. Har du fått avslag på behandling så er det vurdert at du er innenfor normalen. Det er vanskelig for mange å svelge. Men veldig bra for da har apparatet og systemet ressurser til å hjelpe de som faktisk har behov for det. Anonymkode: 767ed...704 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #13 Skrevet 29. november 2020 Det er endel som får avslag, men de behandler "alt mulig". Jeg går der på 3. året nå. Jeg fikk time relativt raskt også. Jeg har kompleks ptsd og adhd, og går der primært for traumebehandling for ptsd'en, men blir også medisinert for adhd'en der. Anonymkode: feb01...d64
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #14 Skrevet 29. november 2020 En må ha moderate til alvorlige psykiske helseplager for å få hjelp på dps. Lettere plager skal behandles i kommunen. dette står på dps sin hjemmeside. Min venninne hadde depresjon og selvmordstanker. Alenemor med flere barn. Hun fikk avslag på dps 2 ganger.. mens jeg har slitt med angst, var i full jobb og fikk gå til en spesialist på dps i 11 år.. forstå det den som kan. men nå er det ekstremt variert hvilke hjelp en får. Hun jeg hadde var tafatt og bare satt der. Kom hverken med innspill eller utfordret meg. En gang sovnet hun også.. og klart.. da tar det tid. det beste du kan gjøre er å møte opp på dps og snakke direkte med en av de som sitter å gir avslag. Krev en faglig begrunnelse på avslaget. helse Norge innen psykisk helse er skakk kjørt. Det er mange som lider og har det vondt. Mange som har dårlig livskvalitet.. å få et avslag i fleisen når en er langt nede er som å kaste folk under bussen.. Anonymkode: cf632...320 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #15 Skrevet 29. november 2020 Jeg har gått på dps i 5 år. Jeg har bipolar lidelse og ptsd. Jeg visste ikke at jeg hadde noen av disse da jeg ble henvist. Jeg ble henvist pga depresjon og angstsymptomer. Etter utredning har jeg fått bearbeidet mye og fått livet mitt greit på vei videre. Jeg må jo si at jeg er heldig som har fått den oppfølgingen jeg har fra helsevesenet når jeg leser her. Jeg har hatt flinke og tålmodige behandlere. Heller aldri følt noe press på at jeg må avslutte. Det finnes privatpraktiserende som har avtale med det offentlige som man kan sette seg på venteliste hos, men jeg har skjønt at det er lange ventelister der også. Anonymkode: c0b77...5d4 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #16 Skrevet 29. november 2020 Jeg sliter med litt forskjellig som lett kunne vært fikset på dps, jeg kom ikke inn. En venn av meg kom heller ikke inn nå, selv med større psykiske problemer. Anonymkode: 02492...32c
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #17 Skrevet 29. november 2020 Altså fra før av vet jeg at jeg har ptsd, jeg har vært gjennom grove overgrep som barn. Jeg har vært i voldelige forhold som voksen. Jeg sliter med sterk angst, fungerer dårlig i hverdagen og har aldri en jobb så lenge av gangen. Jeg får ikke plass. Den vennen jeg pratet om hat mye av det samme pluss hallusinasjoner, paranoia og alkohol problemer. Han har forsøkt å ta livet sitt flere ganger. Han får også avslag. Syns det er veldig spesielt. Anonymkode: 02492...32c
Fru2020 Skrevet 29. november 2020 #18 Skrevet 29. november 2020 Det er utarbeidet en prioriteringsveileder som sier hvem som har rett på behandling og hvor lang tid det kan gå før behandling må starte opp. Det er kun de som dekkes av denne veilederen som får hjelp på DPS. Forøvrig står du jo helt fritt til å tegne forsikring for tannhelse og psykisk helse i Norge også. Du trenger ikke dra til USA for det.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #19 Skrevet 29. november 2020 Fru2020 skrev (3 minutter siden): Det er utarbeidet en prioriteringsveileder som sier hvem som har rett på behandling og hvor lang tid det kan gå før behandling må starte opp. Det er kun de som dekkes av denne veilederen som får hjelp på DPS. Forøvrig står du jo helt fritt til å tegne forsikring for tannhelse og psykisk helse i Norge også. Du trenger ikke dra til USA for det. Da lurer jeg på hvem som får hjelp.. hvis ptsd og traumer fra overgrep og sterk angst ikke kvalifiserer for å få hjelp. forferdelig at systemet er slik. tenk om det samme hadde vært hos tannlegen da?? kun de med tannrot betennelser som er prioritert... de med karies må bare vente til tanna har gått til grunne før de er så heldig å få time... Anonymkode: cf632...320
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #20 Skrevet 29. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Da lurer jeg på hvem som får hjelp.. hvis ptsd og traumer fra overgrep og sterk angst ikke kvalifiserer for å få hjelp. Det kvalifiserer, så her er det noe mer i bildet som ikke kommer frem. Anonymkode: f8d31...abe 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå