Gå til innhold

Jeg er psykisk ødelagt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Barndom preget av vold, overgrep, psykisk vold, rus, etc. Ungdomstid deretter. Kjærester deretter. 

Helt til nå, så er jeg i et godt og bra forhold, men psyken har virkelig kræsjet. Jeg har store problemer med tillit, tilknytning, angst, til tider paranoia, depresjon. Tåler ikke kritikk, livredd for å bli avvist eller forlatt, null selvtillit. 

I tillegg får jeg ikke plass på dps og har ikke råd til å gå privat. 

Blir det noen gang bedre? 

Anonymkode: 2d0f6...2b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Normalt å være redd for å bli forlatt og ha dårlig selvtillit...

Anonymkode: 818a8...b11

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Normalt å være redd for å bli forlatt og ha dårlig selvtillit...

Anonymkode: 818a8...b11

Alt samlet er normalt for hva jeg har vært gjennom, men det var ikke spørsmålet. Det jeg har vært igjennom er ikke en normal barndom. Heller ikke spørsmålet. 

Spørsmålet er vel heller om jeg noen gang kan få et rolig, koselig A4 liv.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barndom preget av vold, overgrep, psykisk vold, rus, etc. Ungdomstid deretter. Kjærester deretter. 

Helt til nå, så er jeg i et godt og bra forhold, men psyken har virkelig kræsjet. Jeg har store problemer med tillit, tilknytning, angst, til tider paranoia, depresjon. Tåler ikke kritikk, livredd for å bli avvist eller forlatt, null selvtillit. 

Ikke glem at hver dag blir hva du gjør den til. Dvs noen dager direkte dritt, men regner med at det går opp og ned? Venn deg til å leve med opp og ned. Hørtes bessewisser ut, men er det ikke. Senest i går tenkte jeg at det bare var å legge på lokket.  Men i dag er det ikke så verst likevel. Prøver å tenke at sånn er jeg. Skjønt det ikke funker på en dårlig dag, men det hjelper på forvirringen etterpå.  

Anonymkode: 4f60c...866

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke glem at hver dag blir hva du gjør den til. Dvs noen dager direkte dritt, men regner med at det går opp og ned? Venn deg til å leve med opp og ned. Hørtes bessewisser ut, men er det ikke. Senest i går tenkte jeg at det bare var å legge på lokket.  Men i dag er det ikke så verst likevel. Prøver å tenke at sånn er jeg. Skjønt det ikke funker på en dårlig dag, men det hjelper på forvirringen etterpå.  

Jeg går i konstant angst om dagen, så å legge lokk på, det fungerer ikke. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alt samlet er normalt for hva jeg har vært gjennom, men det var ikke spørsmålet. Det jeg har vært igjennom er ikke en normal barndom. Heller ikke spørsmålet. 

Du må slutte å tenke på den. 

• Liker 1
Skrevet

Du må jobbe rett og slett, høres lite respektfullt ut men det er nøkkelen.

Bruk bøker og youtube,

Anonymkode: 1f847...fa6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet hvordan det er. Jeg kranglet med mannen for en stund siden og har katastrofefølelse fremdeles. Angst. Vet ikke helt hva for, men psykisk så lager jeg storm i et vannglass. Han har glemt alt for lenge siden. Den største driften med angst er at den føles så sterkt og intenst, men jeg ser ikke helt hva jeg har angst for. 

• Liker 4
Skrevet

Har du vært i behandling før? Synes det er rart du ikke får psykolog. Har du fortalt i detalj til fastlegen hvordan du har det?

Skrevet

Føler virkelig med deg 🌹 Kan relatere til deler av historien din, og opplever også at livet kan være grusomt vanskelig. Var klar for å bare gi opp for noen måneder siden, men jeg var heldig og fikk plass på DPS. Beste hjelpen jeg har fått noensinne, de var helt fantastiske der. Jeg fikk begynne på antidepressiva, det har gjort SÅ mye med angsten, og depresjonen har også sluppet taket.. Det har krevd mye jobb og egeninnsats, men den hjelpen jeg fikk trengte jeg virkelig. Er det ingen mulighet for å komme deg inn på DPS? Høres ut som du virkelig har behov for det. Hold ut, det kan bli bedre ❤️ Men jeg håper virkelig du får hjelpen du fortjener.. Masse lykke til, og klem til deg 🤗 Du har vært gjennom mye, du er nødt til å være sterk. Jeg har troa på deg!

• Liker 3
Skrevet

Ta makten fra angsten. Ikke la den skremme deg, angst er ikke farlig, bare ubehagelig.  I begynnelsen må du kjempe mot den og trampe i gulvet til den, etter hvert vil den slippe taket. Det er når den mister makten den slipper taket. 

Anonymkode: fcc55...778

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja det kan du ♥️

Om fastlegen henviser deg til privatpraktiserende psykolog som har offentlig avtale, betaler du kun egenandel opp til vanlig frikort, anbefaler deg det, slik at du kommer i gang!

Du kan også få terapi over nett gjennom feks EQ-institutt. De spesialiserer seg på relasjonell terapi som høres ut som er det du trenger... 

Anonymkode: 12025...bb7

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 28.11.2020 den 19.45):

Du må slutte å tenke på den. 

Hjelpe meg. Snakk om å ha lite kunnskaper om senvirkninger av traumer om du tror det er så enkelt at man bare kan slutte å tenke på det som har skjedd!

Har du vurdert å søke deg til avtalespesialist?❤️

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 3
Skrevet

Og forresten: du er ikke ødelagt! ♥️♥️♥️

Anonymkode: 12025...bb7

• Liker 2
Skrevet

Føler veldig med deg ❤️ Liknende historie og da jeg fikk en trygg kjæreste, raste alt inni meg. Kunne endelig senke «guarden», men det var da redselen kom og angsten. Har fått kompleks ptsd, men fått god hjelp i prosessen med Emdr og boken «tilbake til nåtiden» fra Modum og kan allerede begynne å kjenne roen mer. Det er en lang vei, der du må bli kjent med det selv på nytt, men er verdt det. Du har normale reaksjoner på unormale hendelser ❤️

Anonymkode: a0ace...d35

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du noen gang gått i behandling for problemene/ traumene dine? Synes det er rart at du ikke får time hos DPS, og jo lenger du går med problemene uten å få hjelp, jo mere setter angsten og depresjonen seg. Det vil bli vanskeligere og ta lenger tid til at du får det bedre.

Selvhjelpsbøker som noen her nevner, bør ikke være noe alternativ.

Du må bare snakke med legen igjen og få henvisning til psykolog. 

Anonymkode: 0cf26...ebb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Har du noen gang gått i behandling for problemene/ traumene dine? Synes det er rart at du ikke får time hos DPS, og jo lenger du går med problemene uten å få hjelp, jo mere setter angsten og depresjonen seg. Det vil bli vanskeligere og ta lenger tid til at du får det bedre.

Selvhjelpsbøker som noen her nevner, bør ikke være noe alternativ.

Du må bare snakke med legen igjen og få henvisning til psykolog. 

Ab over deg her med kompleks ptsd 🙂 det var ikke lett for min del å få hjelp, for utenfra så alt «bra» ut. Har i dårlige perioder alltid fått til mye i forhold til noen som er deprimert, men vært helt ødelagt innvendig. Først da jeg møtte en behandler med stor og lang kjennskap til traumelidelser at jeg ble sett. 

Selvhjelpsbøker for sånne lidelser eller så sterk angst kan være et supplement i prosessen - når du blir ivaretatt med god og riktig behandling ❤️ Før du får det, kan øvelser som «bestem deg kun for å tenke på det negative 30 min om dagen»-rutiner og tips, få mennesker til å føle seg enda mer «ødelagt». Når man ikke klarer øvelsene i boka, er det enda en ting man ikke mestrer. Angsten og traumene sitter i kroppen og det tar tid å få dem vekk. 

Boken fra Modum Bad er kun noe jeg bruker/jobber med parallelt i samråd med min psykolog i Emdr terapi. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ab over deg her med kompleks ptsd 🙂 det var ikke lett for min del å få hjelp, for utenfra så alt «bra» ut. Har i dårlige perioder alltid fått til mye i forhold til noen som er deprimert, men vært helt ødelagt innvendig. Først da jeg møtte en behandler med stor og lang kjennskap til traumelidelser at jeg ble sett. 

Selvhjelpsbøker for sånne lidelser eller så sterk angst kan være et supplement i prosessen - når du blir ivaretatt med god og riktig behandling ❤️ Før du får det, kan øvelser som «bestem deg kun for å tenke på det negative 30 min om dagen»-rutiner og tips, få mennesker til å føle seg enda mer «ødelagt». Når man ikke klarer øvelsene i boka, er det enda en ting man ikke mestrer. Angsten og traumene sitter i kroppen og det tar tid å få dem vekk. 

Boken fra Modum Bad er kun noe jeg bruker/jobber med parallelt i samråd med min psykolog i Emdr terapi. 

Enig i ar bøker om selvhjelp kan være nyttig hvis man først begynner i behandling og først har fått noen verktøy. Hvis ikke kan nok sånne bøker være overveldende og vanskelig og forstå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har det som deg, men jeg har  hatt en fantastisk barndom jeg da.

Fikk den harde siden da jeg var sammen med kjæreste som ble voldelig. 

Godt du prater med noen. Å ja, det blir nok bedre ei gang. Godt mulig du vinner over angsten, noe jeg har slitt mye med. Plutselig er livet i en annen stadie og livet kjennes godt ut. 

Anonymkode: bc439...456

Skrevet

Hva var grunnen til avslaget? Da lurer jeg virkelig på hvilke problemer de som går på dps har om du ikke er kvalifiserert til å få hjelp.

et avslag kan bety at legen har skrevet lite utfyllende søknad. Be legen legge til mer i søknaden. Gjerne overdriv slik at du får kommet deg inn til behandling. Når en har det så vondt som du har det er det som om systemet kaster deg under bussen. Ikke godta det. 

Anonymkode: 9e516...406

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...