Gå til innhold

Er velferdssystem eller kultur viktigst?


Karoline1907

Anbefalte innlegg

Du kan jo forøvrig prøve hvordan det er å bli gravid i USA. Du har ikke krav på Mammaperm med lønn. I Norge har foreldrene krav på 49 uker, med full lønn. 

Anonymkode: 60c3c...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Utdanning er gratis i Norge, og nei, lønnen i Norge er ekstremt mye høyere enn i USA ;) Og folk er garantert en minstelønn, og ikke avhengig av tips for å overleve. 

Anonymkode: 60c3c...a3b

Min utdanning  er ikke gratis, sjekk tråden min (frafall  videregående) Hvor tror du vi er på vei? Vi har fulgt og blitt inspirert av USA lenge, jeg har et ønske om engasjement angående saken, men svært få interesserer deg, det syns jeg er rart! Folk er ikke garantert minstelønn, våkne? 

Anonymkode: ee862...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av delene. Jeg vil verken at mine penger skal gå til å betale for latsabber eller å underholde folk som kjeder seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jolsen skrev (5 timer siden):

Ingen av delene. Jeg vil verken at mine penger skal gå til å betale for latsabber eller å underholde folk som kjeder seg.

Føles det fælt at jeg får pengene dine?

Anonymkode: eb22e...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Føles det fælt at jeg får pengene dine?

Anonymkode: eb22e...b06

😁 Beste svaret jeg har sett i hele dag. Du får gladelig noen mine penger! Jeg lærte å dele som barn❤️ Det er best for alle

Anonymkode: ee862...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline1907 skrev (23 timer siden):

Hva er bedre med norsk jul?:)

Fri?   Det har de ikke så mye av i andre land, ikke i påska heller.  Tror du de har fri som selvfølge skjærtorsdag og langfredag, nei. De er vanlige dager. Pinse,  2 juledag, 2 påskedag, nei,  vanlige dager. 

Anonymkode: 3eb78...5fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.11.2020 den 21.32):

😁 Beste svaret jeg har sett i hele dag. Du får gladelig noen mine penger! Jeg lærte å dele som barn❤️ Det er best for alle

Anonymkode: ee862...4bf

Kommunisme er en sinnslidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jolsen skrev (8 timer siden):

Kommunisme er en sinnslidelse.

Setningen din er intetsigende.. Men hvis du hentyder at jeg er kommunist så vil jeg bare informere deg om at:

Kommunisme og det "å dele" er to forskjellige ting. 

"Å dele" er matematikk.. Og det er sunn fornuft å dele med seg, dersom du vil unngå kommunisme og eventuelt sinnslidelser👍 Det har historien lært oss. 

 

Anonymkode: ee862...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velferdssystemet er viktig! Mer viktig enn kultur. Vi som bor i Norge er verdens heldigste. Vi kan være mødre OG ha en karriere. Vi kan klare oss selv etter samlivsbrudd. Alle har mulighet til skole og helsehjelp, ganske så fint. Jeg elsker å feriere i USA, men kunne ALDRI bodd der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 17.14):

Nå har du skrevet mange innlegg om USA. For alle er ikke USA så fett. Det kan være det dersom man har en ok/god jobb og har råd til det nødvendige, men alle er ikke der. For øvrig må man ha det grunnleggende på plass før man kan nyte kultur. Har man ikke det, blir det lite av både tid og penger til å delta i kulturelle tilbud. 

Anonymkode: 61711...e17

Tja, men i USA så er sport f.eks knytta til skolen ikke til separerte idrettslag så det er mye mer samhold rundt sånne ting. Skolen din har en kamp mot en annen skole, det er cheerleadere der. Alle drar for å se på kampene og samholdet er mye bedre enn her. Hilsen ei som var utvekslingsstudent på en bitteliten fattig plass i USA.  

Anonymkode: b437e...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føsleguri skrev (På 25.11.2020 den 22.00):

Hvorfor ikke?

Oppholdstillatelse? 🙄 Tror norske mennesker at de bare kan flytte hvor som helst uten grunn? 

Anonymkode: b437e...3e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.11.2020 den 11.17):

Du kan jo spørre de som bor i USA, hvor store deler av befolkningen ikke har helseforsikring, og ikke får helsehjelp om de har behov for det. De som ikke kan være i jobb, for de får ikke barnehageplass, og barnepass er så dyrt at de ikke klarer dekke det med luse-lønnen sin. De som ikke har råd til utdanning, for college koster mange hundre tusen - og i mange tilfeller millioner. 

Dette er løgn og uvitenhet. I USA kan man få helsevesen, utdanning og barnehageplass dekt av det offentlige om man ikke har råd selv, for de er en velferdsstat akkurat som Norge. 

Anonymkode: b7cbd...dbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Karoline1907 skrev (På 25.11.2020 den 16.50):

Er det egentlig verdt det å bo i Norge bare pga. velferdssystemet når folk fortsatt er deprimerte fordi både klimaet og menneskene er kalde, og kulturen generelt er ganske deprimerende? Vanskelig å få venner, drikkekulturen, russ, dårlig gjennomført julefeiring og påske i forhold til andre land, dårlig utvalg i butikkene, alt er dyrt😭 Ja, vi har kanskje verdens beste velferdssystem, men jeg vil heller ha et varmt folk og fint klima, og hyggeligere byer å bo i🥺 Er jeg bare dum?

Helt enig, velferdsstaten har gjort oss til et kaldt og egoistisk folkeslag som har sluttet å bry oss om andre for det er jo statens ansvar. Og vi lider alle gjennom dårligere levestandard pga. de høye skattene og avgiftene som koster oss arbeidsplasser og vekst.

Anonymkode: b7cbd...dbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for det høres helt fantastisk ut å ikke ha krav på helsehjelp uten at det ikke koster en formue, ikke ha råd til å gå til tannlege og heller må la tennene råte. Har hørt mange amerikanere lukter vondt fordi de ikke har råd til å fikse tannproblemene sine.

Lønnet permisjon er en luksus de aller færreste har USA. Noen har kanskje 2 uker etter fødselen hvor de kan være hjemme med barnet, men så må de enten ta ulønnet perm hvis de er heldige å få lov (noe de færreste har råd til, regningene må jo betales) eller jobbe mens man tar bare på et spedbarn. I følge denne artikkelen er det vel ca 19% av alle amerikanere som har mulighet til en aller annen form for lønnet permisjon i det hele tatt. Det vil si at 81% ikke har det. ikke Koselig:) 

Jeg synes livet for den normale borger i USA høres ganske fælt ut, og de tingene vi i Norge tar for gitt blir ansett som en luksus de fleste andre steder.

I tillegg virker USA som et utrolig dømmende land, og et sted hvor status og image er viktigere enn å faktisk ha det bra. Ingen bryr seg jo reelt om deg når de sier «hey girl, looking gorge» eller «how are you» osv. I tillegg er mange svært religiøse og konservative, og har holdninger som naturlig nok reflekterer deres religionssyn. Der hadde ikke passet for meg i det hele tatt.

Anonymkode: 06f3d...ac4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Føsleguri
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Oppholdstillatelse? 🙄 Tror norske mennesker at de bare kan flytte hvor som helst uten grunn? 

Anonymkode: b437e...3e5

Men da kan man jo prøve å søke i stedet for lage tråd etter tråd om hvor fantastisk USA er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 17.44):

Kun velferd. Kultur lager jeg selv.

Anonymkode: eb22e...b06

Ukultur mener du vel😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jolsen skrev (På 26.11.2020 den 14.38):

Ingen av delene. Jeg vil verken at mine penger skal gå til å betale for latsabber eller å underholde folk som kjeder seg.

Kultur er nå mer enn å underholde folk som kjeder seg, da. Det er selve livet i samfunnet, det som samler oss og skaper en følelse av nasjonalt og gruppefellesskap. Kultur er viktig for ethvert land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.11.2020 den 11.10):

(PS. Vi har ikke verdens beste velferdssystemet, mange faller utenom systemet faktisk)

Anonymkode: ee862...4bf

Hvem har bedre system? Siden vi ikke har verdens beste??

Anonymkode: 130a4...85a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...