Gå til innhold

Er velferdssystem eller kultur viktigst?


Karoline1907

Anbefalte innlegg

Er det egentlig verdt det å bo i Norge bare pga. velferdssystemet når folk fortsatt er deprimerte fordi både klimaet og menneskene er kalde, og kulturen generelt er ganske deprimerende? Vanskelig å få venner, drikkekulturen, russ, dårlig gjennomført julefeiring og påske i forhold til andre land, dårlig utvalg i butikkene, alt er dyrt😭 Ja, vi har kanskje verdens beste velferdssystem, men jeg vil heller ha et varmt folk og fint klima, og hyggeligere byer å bo i🥺 Er jeg bare dum?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har du skrevet mange innlegg om USA. For alle er ikke USA så fett. Det kan være det dersom man har en ok/god jobb og har råd til det nødvendige, men alle er ikke der. For øvrig må man ha det grunnleggende på plass før man kan nyte kultur. Har man ikke det, blir det lite av både tid og penger til å delta i kulturelle tilbud. 

Anonymkode: 61711...e17

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha bodd noen år i USA kan jeg konkludere med at det tilsynelatende kan være mindre kaldt der, men det er bare en overfladisk greie. Bare fordi de spør hvordan det går med deg i butikken, så bryr de seg ikke. Du kan svare at det går helt forjævli, og du vil få "ooh, that's great" tilbake.

Samme gjelder på skole og annet. Du må jobbe for å skaffe venner der på lik linje som her - bare at der borte spiller status en enda større rolle enn her, så du blir ikke venner med noen som er utenfor din rekkevidde/klasse hva status gjelder.

Anonymkode: 6206b...9d9

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er halvt amerikansk og har tilbrakt store deler av oppveksten min der, og jeg kan love deg at det er bra mange deprimerte mennesker og deprimerende tilstander i USA også. Klart Norge er ikke perfekt, men jeg tror du har dette glansbildet av USA fordi du ser de beste sidene av det på sosiale medier. Ikke alle der har store bilder, store hus med basseng, gode nok jobber til å få det til å gå rundt eller helseforsikring.

Kanskje du kan ta ett år og jobbe i Disney World i usa? Det gjorde en norsk venninne av meg som ønsket å oppleve USA.

Anonymkode: 09d84...26e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan du ikke bare flytte bort en stund da? Så ser du om du liker det eller ikke.

Anonymkode: 5ef98...c38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Føsleguri

Jeg skjønner ikke poenget med å opprette den ene USA-tråden eller den andre 🤔 Du har tydeligvis bestemt deg for at USA er helt fantastisk og mye bedre enn Norge, og det virker ikke som noe av det andre skriver synker inn.

Hvorfor ikke bare flytte dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føsleguri skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke poenget med å opprette den ene USA-tråden eller den andre 🤔 Du har tydeligvis bestemt deg for at USA er helt fantastisk og mye bedre enn Norge, og det virker ikke som noe av det andre skriver synker inn.

Hvorfor ikke bare flytte dit?

Kan jo ikke bare flytte dit...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline1907 skrev (4 timer siden):

Er det egentlig verdt det å bo i Norge bare pga. velferdssystemet når folk fortsatt er deprimerte fordi både klimaet og menneskene er kalde, og kulturen generelt er ganske deprimerende? Vanskelig å få venner, drikkekulturen, russ, dårlig gjennomført julefeiring og påske i forhold til andre land, dårlig utvalg i butikkene, alt er dyrt😭 Ja, vi har kanskje verdens beste velferdssystem, men jeg vil heller ha et varmt folk og fint klima, og hyggeligere byer å bo i🥺 Er jeg bare dum?

Norsk julefeiring er 100 ganger bedre enn julefeiring i USA, og påskefeiring er ikke noe bedre der heller. 
Det er ikke vanskelig å få venner i Norge, utvalget i norske butikker kunne kanskje ha vært bedre, men synes faktisk ikke det er dårlig. Klima i Norge får en ikke gjort noe med, og husene i Norge er bedre isolert enn i USA. 
Det har nok mer med din holdning å gjøre, og du er forblindet av hva du ser på SoMe. Der har alle perfekte liv, men sånn er ikke, uansett hvor i verden du bor.
Med amerikansk far, så har jeg bodd i USA i mange år, og jeg må si jeg foretrekker Norge.

 

Anonymkode: 23c1f...6b7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hvorfor du ble bannet fra Jodel pga av for mange innlegg. Kanskje du skal ta en pause fra Internett? Vennlig ment😊 Les en bok om USA, se en dokumentar. Bort fra Instagram, snap og KG. 

Anonymkode: b2fe2...64c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er poenget ditt at vi skal ha det samme systemet som i usa og at vi skal ha det likt som dem ellers?

 

Da har jeg for din del gode nyheter. Vi er på tur dit og det kan du takke regjeringen din for.  Det er ikke varmt alle steder i amerika heller. Men hvis du ikke har tid til å vente 10-20 år på at høyrepropagandaen i norge klarer å skrinlegge velferdsstaten så kan du kjøpe bilett og reise til usa NUH.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Norsk julefeiring er 100 ganger bedre enn julefeiring i USA, og påskefeiring er ikke noe bedre der heller. 
Det er ikke vanskelig å få venner i Norge, utvalget i norske butikker kunne kanskje ha vært bedre, men synes faktisk ikke det er dårlig. Klima i Norge får en ikke gjort noe med, og husene i Norge er bedre isolert enn i USA. 
Det har nok mer med din holdning å gjøre, og du er forblindet av hva du ser på SoMe. Der har alle perfekte liv, men sånn er ikke, uansett hvor i verden du bor.
Med amerikansk far, så har jeg bodd i USA i mange år, og jeg må si jeg foretrekker Norge.

 

Anonymkode: 23c1f...6b7

Hva er bedre med norsk jul?:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kikkana skrev (12 timer siden):

Er poenget ditt at vi skal ha det samme systemet som i usa og at vi skal ha det likt som dem ellers?

 

Da har jeg for din del gode nyheter. Vi er på tur dit og det kan du takke regjeringen din for.  Det er ikke varmt alle steder i amerika heller. Men hvis du ikke har tid til å vente 10-20 år på at høyrepropagandaen i norge klarer å skrinlegge velferdsstaten så kan du kjøpe bilett og reise til usa NUH.

For noe tull. Det foregår ingen nedbygging av velferdsstaten men hele tiden vil det være noen mindre justeringer.

Minner om at det var en borgerlig regjering som faktisk innførte at folketrygden skulle være en universell ordning. AP til gjengjeld hadde som primært standpunkt at dette skulle være en trygdeordning for de fagorganiserte og ikke for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline1907 skrev (18 timer siden):

Er det egentlig verdt det å bo i Norge bare pga. velferdssystemet når folk fortsatt er deprimerte fordi både klimaet og menneskene er kalde, og kulturen generelt er ganske deprimerende? Vanskelig å få venner, drikkekulturen, russ, dårlig gjennomført julefeiring og påske i forhold til andre land, dårlig utvalg i butikkene, alt er dyrt😭 Ja, vi har kanskje verdens beste velferdssystem, men jeg vil heller ha et varmt folk og fint klima, og hyggeligere byer å bo i🥺 Er jeg bare dum?

(PS. Vi har ikke verdens beste velferdssystemet, mange faller utenom systemet faktisk)

Anonymkode: ee862...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(PS igjen.. Jeg syns vi i Norge burde gjøre noe med det faktisk. Se på tråden min om NAV og frafall i barn og familie) 

Anonymkode: ee862...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Dårlig gjennomført julefeiring"? hahaha! 

Jeg har skjønt at du er veldig ung, og det farger nok innlegget ditt. 

Tro meg: velferdsstaten er mye viktigere enn godt utvalg i butikkene og julefeiring og påske ;) Du kan jo spørre de som bor i USA, hvor store deler av befolkningen ikke har helseforsikring, og ikke får helsehjelp om de har behov for det. De som ikke kan være i jobb, for de får ikke barnehageplass, og barnepass er så dyrt at de ikke klarer dekke det med luse-lønnen sin. De som ikke har råd til utdanning, for college koster mange hundre tusen - og i mange tilfeller millioner. 

Du later til å ha sett kun én side av det amerikanske samfunnet, det som gjerne fremstilles i ungdoms-filmer/tv-serier. 

Anonymkode: 60c3c...a3b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Dårlig gjennomført julefeiring"? hahaha! 

Jeg har skjønt at du er veldig ung, og det farger nok innlegget ditt. 

Tro meg: velferdsstaten er mye viktigere enn godt utvalg i butikkene og julefeiring og påske ;) Du kan jo spørre de som bor i USA, hvor store deler av befolkningen ikke har helseforsikring, og ikke får helsehjelp om de har behov for det. De som ikke kan være i jobb, for de får ikke barnehageplass, og barnepass er så dyrt at de ikke klarer dekke det med luse-lønnen sin. De som ikke har råd til utdanning, for college koster mange hundre tusen - og i mange tilfeller millioner. 

Du later til å ha sett kun én side av det amerikanske samfunnet, det som gjerne fremstilles i ungdoms-filmer/tv-serier. 

Anonymkode: 60c3c...a3b

(P. S  Utdanning i Norge fungerer ikke for alle, og det er luselønn i Norge også) 

Anonymkode: ee862...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA så får du kun en uke ferie i året, og det blir sett ned på om du i det hele tatt benytter deg av de feriedagene. 

Anonymkode: 38f45...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

(P. S  Utdanning i Norge fungerer ikke for alle, og det er luselønn i Norge også) 

Anonymkode: ee862...4bf

Utdanning er gratis i Norge, og nei, lønnen i Norge er ekstremt mye høyere enn i USA ;) Og folk er garantert en minstelønn, og ikke avhengig av tips for å overleve. 

Anonymkode: 60c3c...a3b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...