AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #21 Skrevet 26. november 2020 Jeg hater livet som feit. Prøver å gå ned, men er vanskelig. Jeg klarer ikke forstå hvordan noen som lider av fedme faktisk er fornøyd med kroppen sin. Fatter det ikke. Noen kg overvekt er null stress men når du har 30 kg for mye så er det noe som ikke stemmer. Lever svært dårlig med fedme dessverre. Heldigvis kan jeg gjøre noe med det. Anonymkode: 53d49...5e8 9
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #22 Skrevet 26. november 2020 Jeg lever egentlig ganske godt med å være feit. 😄 Har ikke opplevd kommentarer verken på Haukeland eller hos fastlegen. Tar celleprøver uten problem og eneste gangen min fastlege (som jeg har hatt i over 15 år) kommenterte vekten min var når en "spesialist" på noe som ikke hadde med vekt å gjøre hadde skrevet at "pasienten kan med fordel gå ned i vekt", da ble legen nærmest irritert og sa at jeg har jo en hormonell tilstand som gjør at jeg holder vekten min godt så det er ikke bare bare å gå ned i vekt heller. "Vi er jo klar over at du er tjukk" sa hen.. 😄 Spesialisten tilhørte ikke Haukeland Klær har jeg heller ikke problem med handler på Zizzi og på nett, masse fine klær. Noe av grunnen for at jeg ikke får kommentarer er nok fordi folk ikke innser hvor feit jeg er, jeg bærer kiloene relativt fint og ja jeg er ikke 70 kg er 160 og 115 kg så jeg er smellfeit. Men jeg er aktiv, løper rundt hver dag, spiser og relativt sunt så sånn er det. Hadde selvsagt vært flott å gå ned i vekt men det er lettere sagt enn gjort og viljen er der nok ikke, det har den aldri vært. Vi får se om jeg prøver på nytt etter nyttår, men tror ikke det blir noe vellykket, så lenge jeg ikke bruker p-piller så er vekten på stedet hvil. Anonymkode: 6afa3...bff 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #23 Skrevet 26. november 2020 Takk for at dere deler! Jeg er nær en overvektig. Vi er i dialog jevnlig, når hen åpner for det, så jeg vet at hen ikke er komfortabel med vekten sin, og gjerne skulle vært normalvektig. At genetikk spiller inn, prosjonstørrelser, aktivitet og flytende kalorier. At hen er veldig glad i mat, og den gir glede. Jeg vet at det ikke er min sak, og at jeg ikke kan gjøre noe annet enn å støtte og motivere, eller? Jeg vil bare veldig gjerne at hen skal trives med seg selv, og holde seg frisk og ha overskudd 🙏🏻 Anonymkode: c97ef...de9
Pås Skrevet 26. november 2020 #24 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for at dere deler! Jeg er nær en overvektig. Vi er i dialog jevnlig, når hen åpner for det, så jeg vet at hen ikke er komfortabel med vekten sin, og gjerne skulle vært normalvektig. At genetikk spiller inn, prosjonstørrelser, aktivitet og flytende kalorier. At hen er veldig glad i mat, og den gir glede. Jeg vet at det ikke er min sak, og at jeg ikke kan gjøre noe annet enn å støtte og motivere, eller? Jeg vil bare veldig gjerne at hen skal trives med seg selv, og holde seg frisk og ha overskudd 🙏🏻 Anonymkode: c97ef...de9 Veldig bra du bruker "hen" i dette innlegget, ellers ville alle skjønt hvem du skrev om... 7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #25 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg lever egentlig ganske godt med å være feit. 😄 Har ikke opplevd kommentarer verken på Haukeland eller hos fastlegen. Tar celleprøver uten problem og eneste gangen min fastlege (som jeg har hatt i over 15 år) kommenterte vekten min var når en "spesialist" på noe som ikke hadde med vekt å gjøre hadde skrevet at "pasienten kan med fordel gå ned i vekt", da ble legen nærmest irritert og sa at jeg har jo en hormonell tilstand som gjør at jeg holder vekten min godt så det er ikke bare bare å gå ned i vekt heller. "Vi er jo klar over at du er tjukk" sa hen.. 😄 Spesialisten tilhørte ikke Haukeland Klær har jeg heller ikke problem med handler på Zizzi og på nett, masse fine klær. Noe av grunnen for at jeg ikke får kommentarer er nok fordi folk ikke innser hvor feit jeg er, jeg bærer kiloene relativt fint og ja jeg er ikke 70 kg er 160 og 115 kg så jeg er smellfeit. Men jeg er aktiv, løper rundt hver dag, spiser og relativt sunt så sånn er det. Hadde selvsagt vært flott å gå ned i vekt men det er lettere sagt enn gjort og viljen er der nok ikke, det har den aldri vært. Vi får se om jeg prøver på nytt etter nyttår, men tror ikke det blir noe vellykket, så lenge jeg ikke bruker p-piller så er vekten på stedet hvil. Anonymkode: 6afa3...bff Det at du "løper rundt" med så mye overvekt vil ødelegge knærne og leddene dine etter hvert. Jeg lærte det på den harde måten (er overvektig selv). Å løpe og drive med "eksplosiv trening", altså høyintensitet som består av løping, hopping og lignende når man har flere titalls kilo ekstra, er ikke bra for kroppen i det hele tatt. Rask gange er mindre belastende, samme gjelder sykling, svømming og lignende. Hvorfor mener du at det er flott om du gikk ned i vekt, når du er sååå fornøyd med å være tjukk, og du bærer de kiloene så fint? Hvem vil forandre seg når de er fornøyd med den de er? Ikke si helse, for basert på det du skriver så bryr du deg jo ikke om det? Anonymkode: 53d49...5e8 5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #26 Skrevet 26. november 2020 Jeg valgte å slanke meg, og livet er MYE bedre som slank! Når jeg ser feite folk, så kan jeg også se litt ekstra, særlig om de er svært avslørende kledd. Ikke fordi jeg dømmer personen for kroppen, men fordi jeg fascineres av hvordan kroppen blir med overvekt. Anonymkode: cec66...401 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #27 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er ikke fordommer når en sykepleier sier du bør slanke deg. Det er en faktum om du ønsker å beholde helsen. Jeg er selv veldig overvektig og jobber nå med å gå ned i vekt. Anonymkode: f095a...f00 Det er vel mer måten det ble gjort på. Og jeg tenker det er ikke sykepleierens oppgave å opplyse pasienten om at hen må slanke seg. Det er det legen som skal. Anonymkode: 5692a...cea 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #28 Skrevet 26. november 2020 Hannah80 skrev (14 timer siden): At en pleier direkte skrek ut at du måtte slanke deg, kjenner jeg at jeg tviler litt på. Men at noen er litt mer direkte, ja det stemmer. De har jo hatt undersøkelser på hvordan overvektige pasienter vil bli møtt hos fastlegen. Nesten ingen vil bli titulert som overvektig eller tykk. Men heller bruke synonymer for ordet overvektig, for å pakke og lulle det mest mulig inn. Du er kun 23 år. Jeg syns det er trist at du har akseptert at det bare er slik. Alle fortjener en sunn og frisk kropp. Kan føles ok nå. Men om noen år, så vil det komme masse negative konsekvenser av en så stor overvekt. Og da snakker jeg ikke om at folk sender deg blikk. Det reagerte jeg også på. Akseptere en situasjon, det må man hvis det skjer noe som er umulig å gjøre noe med. En sykdom det ikke finnes kur mot, dødsfall osv. Overvekt er jo ikke noe man ikke kan gjøre noe med. Og det er i de aller fleste tilfeller ikke noe som bare skjer av seg selv. TS hadde sannsynligvis hatt god nytte av noe så enkelt som å drikke sukkerfrie alternativer i stedet for vanlig brus/energidrikk. Halvparten så mange dager med usunn mat/godterier, en halvtimes tur noen dager i uka. Anonymkode: 5719b...1d5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #29 Skrevet 26. november 2020 Mange personer med fedme (og helsepersonell) sammenligner ofte overspising/"sukkeravhengighet" med det å være avhengig av rus. Hadde en i familien utviklet et forhold til rus, så må jo man uttrykke bekymring. Men får man ikke lov å uttrykke bekymring om man overspiser og legger på seg så mange kilo at det blir helseskadelig? I de aller fleste tilfeller så døyver personer med fedme andre psykiske utfordringer med mat. Trøstespising, kjedespising. Man spiser for å føle seg bedre akkurat da, selvom man vet at det kanskje føles verre etterpå. Helsepersonell vet at pasienter med fedme har mye fett på indre organer, blant annet leveren. Hjertet jobber tyngre, og hjertet og lungene får gjerne ikke den utholdenhetstreningen de trenger for å holde seg friske. En bør si ifra om man bryr seg. Enten man er venn, familiemedlem eller helsepersonell. Men det handler om hvordan man sier det. Noen personer med fedme tåler at folk er ærlig og direkte, og blir glad for at noen bryr seg, og blir motivert til å gjøre en endring. Mens mange blir fornærmet og går rett å kjøper en bolle feks. Jeg tror årsaken til at man er så stor har mye å si ifht hvordan man takler andres kommentarer/bekymring. Anonymkode: 6ebe4...45d
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #30 Skrevet 27. november 2020 Jeg er 108 på 168 cm. Er 39 år og har vært overvektig/fet siden 20 år med unntak av en periode på 3 år hvor jeg klarte å ta med ned til normalvekt. Etter jeg nådde 95 kg og alderen har helseproblemene kommet. Kraftig reflux , hjerteklapping, vondt i føtter og ben og rygg, snorking. Jeg har også hatt det vanskelig for å bli gravid hvilket kan være grunnet overvekten. Jeg har aldri energi og tar omveier fordi jeg ikke orker å gå oppoverbakke eller trapper. har fått kommentar fra helsepersonell en gang og det var på gastroskopien da legen trodde at problemene med halsbrann skyldes overvekten. Men det var ikke noen utrivelig samtale. klær kjøpes på nett og ellers gir jeg faen i hva andre sier og tenker. Er ganske åpen med vekten min men skylder ikke på den. Har hatt en veldig åpen samtale med bestevenninnen min som er undervektig og sliter med å gå opp i vekt. Vi er i hver vår ende av skalaen. NÅ skal jeg ned i vekt. Men tallet er ikke så viktig. Målet er å orke mer, ha mer energi, kunne ri mannen min, klare noen trapper uten problemer, kunne gå opp preikestolen uten å dø, ikke flyte over til nabosetet på toget og bussen (jeg har merparten av vekta på rumpa), kunne gjøre enkle yoga øvelser uten at fettet er i veien mm. Anonymkode: 04d1a...0de 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #31 Skrevet 28. november 2020 Fastlegen er jo opptatt av fedme, fordi det øker sjansen for nesten all sykdom, og gjør både forløp og behandling mye mer komplisert og alvorlig. Det er jo hans plikt å ta det opp fordi det er det mest alvorlige ved deg. Men man skal jo selvfølgelig snakke respektfult! Men dere som opplever at legen tar det opp igjen og igjen, hva med å svare neste gang: «Ja jeg veier altfor mye og klarer ikke å gå ned i vekt. Jeg trenger hjelp med det, hva kan vi gjøre?». Dersom du virkelig ikke ønsker å redusere vekten kan du svare «Jeg ønsker ikke å gå ned i vekt, jeg vet om risikoen men det er et valg jeg har tatt selv. Jeg ønsker ikke at du tar opp det temaet mer». Anonymkode: 77af8...4d5 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #32 Skrevet 28. november 2020 Selvsagt bør legen ta opp det med fedmen din hvis den på sikt vil belaste det norske helsevesenet ! Anonymkode: 1aa3d...f89
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #33 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Selvsagt bør legen ta opp det med fedmen din hvis den på sikt vil belaste det norske helsevesenet ! Anonymkode: 1aa3d...f89 Herregud, nesten alt vi gjør belaster helsevesenet. Har du lav inntekt? Belastning. Stillesittende livsstil? Arbeidsledig? Belastning. Røyker? Belastning. Mer enn noen glass med alkohol i uka? Belastning. Legen må selvfølgelig ta opp det som skader helsen, men for det første så gjøres det ganske selektivt, og for det andre så tror jeg ikke legen har helsevesenets økonomi i tankene når det gjøres🙄 Anonymkode: 2eb0c...673 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #34 Skrevet 28. november 2020 Jeg levde ganske greit med fedmen, opplevde ikke noe slemt innen helsevesenet. Merkelig nevnte aldri noen fedmen min. Var 137 kilo på det verste. Fikk til og med kjærester og hadde sjanse på menn. Kiloene la seg dog på de rette plassene og har alltid hatt smal midje, heldigvis. Nå er jeg normalvektig og merkelig nok har jeg mer helseplager nå som slank enn som tung. Kanskje ettervirkningene av fedmen, men rart de kom da jeg var slank. Har alltid hatt bra helse foruten om de fysiske nå, innvendig har jeg vært frisk. Selv som tjukk. Anonymkode: e159e...e50
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #35 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Herregud, nesten alt vi gjør belaster helsevesenet. Har du lav inntekt? Belastning. Stillesittende livsstil? Arbeidsledig? Belastning. Røyker? Belastning. Mer enn noen glass med alkohol i uka? Belastning. Legen må selvfølgelig ta opp det som skader helsen, men for det første så gjøres det ganske selektivt, og for det andre så tror jeg ikke legen har helsevesenets økonomi i tankene når det gjøres🙄 Anonymkode: 2eb0c...673 Fastlegen tar det absolutt opp dersom man er lite fysisk aktiv, arbeidsledig, røyker, drikker for mye osv. Jeg hadde anoreksi før, og vekten ble alltid et tema hos fastlegen uansett hvorfor jeg var der. Jeg tenker at det er helt naturlig og nødvendig, selv om det kan være sårt. Så det virker som det kun er overvektige som ikke tåler dette på kg. Legen er opptatt av helsa di, ikke ta det personlig. Jeg tror faktisk legen kan få problemer dersom han ikke tørr å ta opp slike ting. Anonymkode: 77af8...4d5 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #36 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fastlegen tar det absolutt opp dersom man er lite fysisk aktiv, arbeidsledig, røyker, drikker for mye osv. Jeg hadde anoreksi før, og vekten ble alltid et tema hos fastlegen uansett hvorfor jeg var der. Jeg tenker at det er helt naturlig og nødvendig, selv om det kan være sårt. Så det virker som det kun er overvektige som ikke tåler dette på kg. Legen er opptatt av helsa di, ikke ta det personlig. Jeg tror faktisk legen kan få problemer dersom han ikke tørr å ta opp slike ting. Anonymkode: 77af8...4d5 Jeg er ikke overvektig eller røyker, derfor har det naturlig nok aldri vært et tema hos min lege. Jeg har aldri opplevd at de andre tingenene har blitt tatt opp. Min lege vet ingenting om min privatøkonomi, ansettelsesforhold, alkoholbruk etc. Forskjellen er jo at overvekt er synlig og målbart. Poenget mitt her var at om man skal snakke om å belaste helsevesenet er det så mye som gjør det, og jeg tviler på at det er det som er styrende for hva legen velger å ta opp. Anonymkode: 2eb0c...673 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #37 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er ikke overvektig eller røyker, derfor har det naturlig nok aldri vært et tema hos min lege. Jeg har aldri opplevd at de andre tingenene har blitt tatt opp. Min lege vet ingenting om min privatøkonomi, ansettelsesforhold, alkoholbruk etc. Forskjellen er jo at overvekt er synlig og målbart. Poenget mitt her var at om man skal snakke om å belaste helsevesenet er det så mye som gjør det, og jeg tviler på at det er det som er styrende for hva legen velger å ta opp. Anonymkode: 2eb0c...673 Selvsagt tenker leger økonomi, derfor får man ta blodprøve bare 1 gang i året ! Anonymkode: 1aa3d...f89
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #38 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er ikke overvektig eller røyker, derfor har det naturlig nok aldri vært et tema hos min lege. Jeg har aldri opplevd at de andre tingenene har blitt tatt opp. Min lege vet ingenting om min privatøkonomi, ansettelsesforhold, alkoholbruk etc. Forskjellen er jo at overvekt er synlig og målbart. Poenget mitt her var at om man skal snakke om å belaste helsevesenet er det så mye som gjør det, og jeg tviler på at det er det som er styrende for hva legen velger å ta opp. Anonymkode: 2eb0c...673 Legen blir jo absolutt involvert dersom man må på aap osv. Og alkoholrelaterte diagnoser blir jo fanget opp og snakket om. Pasienten kan komme med en depresjon, og legen finner ut at han er blitt arbeidsledig og sliter med gjeld. Alt dette er temaer hos fastlegen. Og fedme er jo så konkret knyttet opp mot økt sjanse for nesten all sykdom og tidlig død. Ja, det er synlig, og dermed er ikke legen avhengig av at pasienten forteller om «dårlige vaner». Legen vil jo hjelpe! De sitter jo ikke der å godter seg og rakker ned på folk. Det virker som folk her tror at fedmen kun er relevant ved vonde knær. Men det er faktisk meget relevant ved mange sykdommer. Ofte kan de ikke opereres osv. Anonymkode: 77af8...4d5 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå