Gå til innhold

Hvordan lever du med fedme?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har alltid vært stor, men de siste par årene etter at jeg flyttet hjemmefra har vekten virkelig skutt i taket. Jeg veier i dag over 130kg, men har lært meg å akseptere kroppen min og sette pris på den. Jeg er 23 år, og er selvsagt redd for livsstilsykdommer og slikt på sikt. Jeg håper jo at jeg heller går ned noen kilo fremfor å gå opp mer, men jeg har det veldig bra med meg selv og er på et godt sted i livet mitt. Det verste med å være feit, har jeg innsett, er andre folks holdninger. I fjor var jeg hos ei venninne og vi tok oss en tur på stranda. Jeg var ikledd bikini og fikk en del merkelige blikk fra folk. Det er kanskje ikke hver dag man ser feit dame i bikini, men det var til tider ubehagelig at folk glodde sånn på meg og kroppen min. Tidligere i år var jeg så uheldig at jeg hadde et overtråkk og forstuet ene foten min, noe som resulterte i et kortere opphold på Haukeland. Jeg hadde et mindre hyggelig møte med en av pleierne der, som nærmest skrek ut: "Du er jo så stor at du slanke deg!". Det at folk har fordommer mot fete mennesker er kanskje det aller vanskeligste jeg opplever som tykk. Jeg lurer på om andre her inne opplever det på samme måte?

Anonymkode: 7dfcf...721

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fint at du aksepterer deg selv, men det er jo tydelig utifra hva du skriver at du ikke er helt fornøyd med forholdene. Du er jo ennå veldig ung, hva med å få hjelp? 

• Liker 13
Skrevet

Har aldri greid å leve med fedmen min. Har derfor prøvd å slanke meg hver eneste dag i hele mitt voksne liv!

Anonymkode: 1aa3d...f89

• Liker 4
Skrevet

Jeg har dessverre ingen erfaringer med dette, men må bare få kommentere hvor uprofesjonell den sykepleieren var. 😡

Anonymkode: 95f66...302

• Liker 8
Skrevet

Jeg har vært overvektig siden ungdomstiden, men da i lett grad. Ble sterkt overvektig mot midten av tyveårene og så gikk det bare oppover. På mitt største veide jeg 114 kg, men jeg er bare 160 cm høy, så det blir ganske ille. Jeg personlig levde ganske bra. Det var som du sier TS, det var andres reaksjoner som var verst. Men jeg har egentlig ikke fått så mange direkte reaksjoner, mest blikk. Også det å måtte handle klær i spesialbutikk, det er ikke kult. 

Men det er klart at jeg kjente at kroppen var tung, særlig på anklene. Og det å bli fort sliten, det er flaut. 

Jeg har jo klart å slanke meg ned til "bare overvekt" (ikke fedme klassen) tidligere og jeg husker jo hvor fin jeg synes jeg var og hvor fornøyd jeg var med meg selv. 

Jeg er fortsatt stor, men er på vei ned. Jeg er veldig skamfull for kroppen min, så jeg tør blant annet ikke å gå til legen for noe annet enn ting som allergi, øyne, altså ting som ikke trengs at jeg kler av meg eller noen må ta på meg. Så jeg har utsatt mye, blant annet celleprøver. Jeg har også en erfaring med at man skylder alle plagene på overvekten, så det er liksom ikke vits til å gå til legen. Ja, overvekten er skyld i mye, for all del, men ikke alt. 

Men jeg har tatt tak i problemet og håper jeg får et bedre liv, da jeg slipper skammen. For den er verst for min del. 

Anonymkode: 1a689...93f

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke fordommer når en sykepleier sier du bør slanke deg. Det er en faktum om du ønsker å beholde helsen.

Jeg er selv veldig overvektig og jobber nå med å gå ned i vekt. 

Anonymkode: f095a...f00

• Liker 22
Skrevet

Men hvorfor er du overvektig? Små spiser du? Trøstespiser? For store porsjoner? Du skriver at du er redd for livsstilssykdommer og at du håper at du går ned fremfor opp. Men gjør du noe for å gå ned? Det er jo kjempe bra at du har det godt med det selv, men det er jo ikke sunt å være overvekt. Som ung kan du slippe unna med det, og du har større sjanse til å nå målene til en sunn og normalt vekt når du er så ung som du er, i stedet for å begynne når du blir eldre og har dårligere forbrenning. Da blir den kampen mye hardere, og hud osv har dårligere sjanser til å klare å trekke seg tilbake. Tro meg du vil ikke ha alle de komplikasjonene overvekt kan føre til med tiden😣

Anonymkode: 0e35d...5d6

• Liker 3
Skrevet

Generelt er nok folk mer opptatt av seg selv enn andre, og blikk får man enten man er overvektig eller ei. Det trenger ikke å bety noe. Uprofesjonelt helsepersonell finnes dessverre overalt. Ikke OK det dette helsepersonellet sa, men sånne mennesker kommer man over hvor som helst. Bare fordi man jobber i helsevesenet vil det ikke si at man behandler alle mennesker med respekt og omsorg. 

Jeg tenker mitt om personer som er sykelig overvektige, men det gjør jeg også om andre karakteristikker. Legger ikke noe i det, stirrer ikke og går videre med mitt kort tid etter. Jeg har gått ut døra i noen av mine mørkeste tider blek som et lik, bustete hår og klær som en uteligger kunne ha hatt på seg mens tårene har rent nedover kinnene mine. I det minste gjorde det at jeg er mindre opptatt om andre ser på meg og hva de tenker. 

Det er så klart anbefalt for deg å gå ned i vekt, men det er viktig at du har klart å akseptere kroppen din og sette pris på den. Du har ingen grunn til å skamme deg over kroppen din selv om det har en helsegevinst av å gå ned i vekt. 

Anonymkode: 376ff...723

• Liker 2
Skrevet

Vel jeg har alltid  syntes at det er skamfullt å veie mer enn jeg burde. Spesielt skamfullt  når helsepersonell i familien kommenterer det!

Anonymkode: 1aa3d...f89

• Liker 1
Skrevet

Jeg lever langt bedre uten overvekten min. Alle de småtingene i hverdagen som er så mye lettere uten å bli hindret fysisk av fettet. For ikke å snakke om hjertet og belastningen kun av å gå opp trappene hjemme.

Nei, må ned i vekt!

Anonymkode: fb811...eb0

• Liker 3
Skrevet

At en pleier direkte skrek ut at du måtte slanke deg, kjenner jeg at jeg tviler litt på. Men at noen er litt mer direkte, ja det stemmer. 

De har jo hatt undersøkelser på hvordan overvektige pasienter vil bli møtt hos fastlegen.  Nesten ingen vil bli titulert som overvektig eller tykk. Men heller bruke synonymer for ordet overvektig, for å pakke og lulle det mest mulig inn. 

Du er kun 23 år. Jeg syns det er trist at du har akseptert at det bare er slik. Alle fortjener en sunn og frisk kropp. Kan føles ok nå. Men om noen år, så vil det komme masse negative konsekvenser av en så stor overvekt. Og da snakker jeg ikke om at folk sender deg blikk.

• Liker 7
Skrevet

Helsepersonell er jo nettopp det: helsepersonell. Andre folks helse er hele jobben deres. Om man har fedme, så vil alt av både benbrudd og hjerte- og karsykdommer, diabetes osv gå opp betraktelig. Når de får inn pasienter, så hadde det vært rart å ikke nevne fedmen. På samme måte så hadde det vært rart å ikke si 'nå røyker du jo en pakke hver dag' om noen kommer inn fordi de sliter med astma. 

Anonymkode: c689b...214

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har alltid vært stor, men de siste par årene etter at jeg flyttet hjemmefra har vekten virkelig skutt i taket. Jeg veier i dag over 130kg, men har lært meg å akseptere kroppen min og sette pris på den. Jeg er 23 år, og er selvsagt redd for livsstilsykdommer og slikt på sikt. Jeg håper jo at jeg heller går ned noen kilo fremfor å gå opp mer, men jeg har det veldig bra med meg selv og er på et godt sted i livet mitt. Det verste med å være feit, har jeg innsett, er andre folks holdninger. I fjor var jeg hos ei venninne og vi tok oss en tur på stranda. Jeg var ikledd bikini og fikk en del merkelige blikk fra folk. Det er kanskje ikke hver dag man ser feit dame i bikini, men det var til tider ubehagelig at folk glodde sånn på meg og kroppen min. Tidligere i år var jeg så uheldig at jeg hadde et overtråkk og forstuet ene foten min, noe som resulterte i et kortere opphold på Haukeland. Jeg hadde et mindre hyggelig møte med en av pleierne der, som nærmest skrek ut: "Du er jo så stor at du slanke deg!". Det at folk har fordommer mot fete mennesker er kanskje det aller vanskeligste jeg opplever som tykk. Jeg lurer på om andre her inne opplever det på samme måte?

Anonymkode: 7dfcf...721

Like erfaringer som deg, egentlig hatt det ganske bra psykisk og fysisk, men opplever også utrolig stygge kommentarer fra leger, som også resulterer i at jeg ikke går til lege når jeg egentlig burde.  Alt blir uansett relatert til overvekten,føler jeg ikke blir tatt på alvor,og føler at alt er jo selvpåskylt så jeg fortjener ikke å få hjelp..

F.eks har jeg gått med brystsmerter i ca 2 år!! Gått til lege med det bare 1 gang, hadde også en episode med akutte store vaginale blødninger, dro til legen som spurte om jeg var like svær sist gang. Så kommer temaet inn på hvor tjukk jeg er, og jeg må forsvare meg selv,jeg var mest redd for at jeg hadde livmorhalskreft med de blødningene...har mange mange sånne episoder med leger.

Selvom jeg er i 100% fast fysisk og psykisk tung jobb hver dag,aldri sykemeldt... utrolig vondt å bli påpekt vekt uten at man spør om det.

Ellers sliter jeg siste året med vond rygg, kan få vondt i beina når jeg går 9 timer på jobb. Svak i knærne for store fjellturer og dårlig kondis. Men er vanskelig når man først har blitt gradvis større over mange år, jeg ble ikke feit i går lissom. Har gått ned mye i vekt 2 ganger,  aldri hatt det så vanskelig psykisk noen gang. 

Ellers er jeg livsnyter, går på stranden,svømmehallen å alt som er, nekter å la vekten ødelegge for det jeg er glad i. Er sikker på meg selv. 

Anonymkode: cbaee...739

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helsepersonell er jo nettopp det: helsepersonell. Andre folks helse er hele jobben deres. Om man har fedme, så vil alt av både benbrudd og hjerte- og karsykdommer, diabetes osv gå opp betraktelig. Når de får inn pasienter, så hadde det vært rart å ikke nevne fedmen. På samme måte så hadde det vært rart å ikke si 'nå røyker du jo en pakke hver dag' om noen kommer inn fordi de sliter med astma. 

Anonymkode: c689b...214

Akkurat:) Har et familiemedlem som sliter med leddgikt. Veldig mye smerter. Da legen sa at hun burde gå ned i vekt, fordi det ville lette belastningen på leddene, så ble hun utrolig fornærmet.  Og svarte med å bytte lege. Overvekt er fremdeles et veldig ømtålig tema for mange. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er også 23 år, veier over 130kg, og om jeg hadde vrikket foten hadde jeg også måtte dra til Haukeland for det😁 

Jeg opplever også at mennesker har fordommer mot «sånne som meg». Jeg har aldri blitt fornærmet for at legen tar opp vekten min, men det er litt irriterende når det kommer opp under hver legetime jeg er på.

Det jeg synes er vanskeligst med å være tjukk er egentlig det å være tjukk. Fett som er i veien når jeg skal bøye meg hit og dit. Vanskelig å finne klær (har funnet Zizzi, og anbefaler det for andre tjukke, der har de større klær, som faktisk sitter fint❤️).

Anonymkode: 33091...216

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er også 23 år, veier over 130kg, og om jeg hadde vrikket foten hadde jeg også måtte dra til Haukeland for det😁 

Jeg opplever også at mennesker har fordommer mot «sånne som meg». Jeg har aldri blitt fornærmet for at legen tar opp vekten min, men det er litt irriterende når det kommer opp under hver legetime jeg er på.

Det jeg synes er vanskeligst med å være tjukk er egentlig det å være tjukk. Fett som er i veien når jeg skal bøye meg hit og dit. Vanskelig å finne klær (har funnet Zizzi, og anbefaler det for andre tjukke, der har de større klær, som faktisk sitter fint❤️).

Helsepersonell burde vite at en som er overvektig er klar over det. Det nytter ikke å si Så tjukk du har blitt, nå må du prøve å slanke deg litt. 

Det kan dessverre ha motsatt effekt uten at den som sliter får tilbud om oppfølging. Mye av problemet kan ha psykiske årsaker, at man vil polstre seg inn for å unngå oppmerksomhet fra menn. Overspising er en kjent sak, men det finnes knapt et tilbud til denne gruppen. Hva er grunnen til det, når å forebygge er bedre enn å vente til personen får en sykdom? Har samfunnet gitt opp mennesker? Lever vi i et statisk samfunn? Et samfunn der alt er forutbestemt? Ser vi ikke mennesket bakenfor? 

Anonymkode: bf343...3d5

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor spør du oss? Ønsker du svar på hvordan man på best mulig skal leve med fedme? Slik jeg tolker det. Og det er overhode ikke bra å ikke gjøre noe med det. 

Du skriver jo at du alltid har vært stor, så du har jo tydeligvis et problem. Kanskje kombinasjon av overspising, trøstespising, usunne vaner, dårlig selvbeherskelse, lite mosjon ol? Jeg ville heller stilt spørsmålet slik: "Hvordan leve med fedme frem til man er blitt normalvektig"? For du har vel ikke tenkt å bare fortsette uten slanking?

Er jo fint du er fornøyd med deg selv, men hva med alle problemene? Mulig du ikke kjenner på noen problemer nå, men du vil garantert få noen av disse på sikt: diabetes, hjerte-karsykdommer, problemer med hofter/knær, sår/sopp/gnisninger pga hudfolder som er fuktige, høyt blodtrykk, høyt kolesterol, dårlig kondis, øker sjansen for mange ulike sykdommer. 

Anonymkode: 3120b...589

• Liker 6
Skrevet

Meg over. Jeg har selv på det meste veid 87kg. Lovet at jeg ALDRI skulle over 90kg, og hvert fall ikke 100kg. Så da jeg oppdaget at vekten var bikket 87 og ikke lenge igjen til 90, så innså jeg at jeg måtte gjøre noe. Har nå gått ned nesten 15kg siden februar. Og jeg som ikke var SÅ overvektig som over 100kg kjente på problemer. F.eks tyngre å bevege seg spesielt i oppoverbakker, ikke alltid jeg klarte få på meg bukser selv i den største størrelsen de hadde på enkelte butikker (XL / str 44 var ofte maks hos noen butikker), gnisninger mellom lår, og innimellom under armene/på overarmene. 

Anonymkode: 3120b...589

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helsepersonell burde vite at en som er overvektig er klar over det. Det nytter ikke å si Så tjukk du har blitt, nå må du prøve å slanke deg litt. 

Det kan dessverre ha motsatt effekt uten at den som sliter får tilbud om oppfølging. Mye av problemet kan ha psykiske årsaker, at man vil polstre seg inn for å unngå oppmerksomhet fra menn. Overspising er en kjent sak, men det finnes knapt et tilbud til denne gruppen. Hva er grunnen til det, når å forebygge er bedre enn å vente til personen får en sykdom? Har samfunnet gitt opp mennesker? Lever vi i et statisk samfunn? Et samfunn der alt er forutbestemt? Ser vi ikke mennesket bakenfor? 

Anonymkode: bf343...3d5

Når man er tjukk så er man ganske klar over det ja. Det kommer ikke som et sjokk når noen nevner det.

Legen min nevnte et sted der de skulle hjelpe tjukke med kostplan og trening, så jeg tok å sjekka de opp på nett. Overraskende nok var jeg FOR TJUKK til å delta på et opplegg for TJUKKE mennesker. Da ga jeg litt opp, synes det var helt borti natta.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er ikke fordommer når en sykepleier sier du bør slanke deg. Det er en faktum om du ønsker å beholde helsen.

Jeg er selv veldig overvektig og jobber nå med å gå ned i vekt. 

Anonymkode: f095a...f00

Jo.....

Jeg følger «fetmenfattet» på Insta.

Nå har hun lagt ut et klipp som beskriver et besøk hos gynekologen.

Og jeg oppfatter «du er så tjukk» gjentakende ganger som irrelevant for timen og det hun var der for.

Man kan si «for å få dittogdatt inngrep må man være under X antall kilo» dersom det er tilfelle. 

Jeg behandles for svimmelhet, og i brevet står det at man ikke kan bruke TRVstol dersom man er gravid/over 110 kg/dittogdatt sykdom osv». Man gjentar jo ikke «du er SÅ tjukk». 

Anonymkode: 0eff5...aa6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...