Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobbet alene hos en psykisk utviklingshemmet person. Vi spiste sammen i løpet av vakta, men det var aldri ordentlig pause. Mange ganger var vedkommende ferdig etter 5 minutter, og da måtte jeg også være ferdig. Personen måtte passes på konstant, så det var rimelig krevende, spesielt de lengste vaktene på nesten 9 timer.

Anonymkode: bcc3f...598

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobbet alene hos en psykisk utviklingshemmet person. Vi spiste sammen i løpet av vakta, men det var aldri ordentlig pause. Mange ganger var vedkommende ferdig etter 5 minutter, og da måtte jeg også være ferdig. Personen måtte passes på konstant, så det var rimelig krevende, spesielt de lengste vaktene på nesten 9 timer.

Hvem var arbeidsleder i den jobben? pårørende eller leverandør? Var det aksept for å spørre om dette med pauser?

Anonymkode: 31e6d...d3a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jobbet som BPA i to år og hadde aldri matpause. Personen jeg jobbet for var så travel så vi var alltid på farta og det var ikke tid til å spise. Eller så satte hun meg i oppgaver som gjorde at det ikke var mulig å spise(pass av søsken sine småbarn, rydde/vaske osv) jobbet kun dagvakter(8 timer) var brlt utslitt å drifte hennes hjem, foreldrenes hjem, hennes søsken hjem osv. Jeg ble sendt rundt som barnepasser, vaskedame og kokk. Ble helt utslitt så sluttet etter to år. Jeg var ung(21 år) og alenemor så avhengig av pengene og arbeidstiden. Ellers hadde jeg aldri orket å jobbe under slike forhold. 

Anonymkode: 50fb2...1c5

Her er det mye som har skjedd som ikke burde skje. Kunne du ikke klage til leverandøren? Hadde du ingen å kontakte? Du har rettigheter selv om vedtakseier har sine behov. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hadde jeg vært deg ville jeg ha styrt unna BPA jobb fordi du ikke virker egnet til å være en assistent. Ser det er du som startet tråden også.

Anonymkode: ce3c3...7ed

Så fordi jeg stiller noen betimelige spørsmål rundt BPA på et anonymt forum så er jeg ikke egnet? Vel, da tror jeg veldig mange ikke er egnet. BPA må som alle andre også følge arbeidsmiljøloven. Jeg stiller de samme kravene til de som drifter BPA, som andre arbeidssteder.  Å ikke stille krav, eller få bra svar på spørsmål  fordi den som har BPA er funksjonshemmet, er  diskriminerende. De som ikke tåler spørsmålene bør ikke jobbe i denne bransjen.

Ellers imponerende at du har forstått at jeg også er ts. Du er veldig observant!

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så fordi jeg stiller noen betimelige spørsmål rundt BPA på et anonymt forum så er jeg ikke egnet? Vel, da tror jeg veldig mange ikke er egnet. BPA må som alle andre også følge arbeidsmiljøloven. Jeg stiller de samme kravene til de som drifter BPA, som andre arbeidssteder.  Å ikke stille krav, eller få bra svar på spørsmål  fordi den som har BPA er funksjonshemmet, er  diskriminerende. De som ikke tåler spørsmålene bør ikke jobbe i denne bransjen.

Ellers imponerende at du har forstått at jeg også er ts. Du er veldig observant!

Du har helt rett at veldig mange ikke er egnet for denne jobben, men ikke fordi de stiller ''betimelige'' spørsmål. Nærmere fordi de ikke forstår hva BPA er og innebærer. Jeg vet ikke hvilke krav du stiller og til hvem, men det virker som om du ikke kjenner til regelverket for assistenter som leverandørene har ansvar for. Enda verre - mange assistenter ikke kjenner sine egne rettigheter, noe som delvis skyldes manglende opplæring hos leverandør.

Selvfølgelig er det i tråd med AML. Problemet er at mange av spørsmålene du og andre stiller bygger på deres uvitenhet. Det ville vært annerledes hvis du stilte kritiske spørsmål som faktisk baserer seg på fakta og kunnskap på området. 

• Liker 2
Skrevet
Drizzt skrev (10 minutter siden):

Du har helt rett at veldig mange ikke er egnet for denne jobben, men ikke fordi de stiller ''betimelige'' spørsmål. Nærmere fordi de ikke forstår hva BPA er og innebærer. Jeg vet ikke hvilke krav du stiller og til hvem, men det virker som om du ikke kjenner til regelverket for assistenter som leverandørene har ansvar for. Enda verre - mange assistenter ikke kjenner sine egne rettigheter, noe som delvis skyldes manglende opplæring hos leverandør.

Selvfølgelig er det i tråd med AML. Problemet er at mange av spørsmålene du og andre stiller bygger på deres uvitenhet. Det ville vært annerledes hvis du stilte kritiske spørsmål som faktisk baserer seg på fakta og kunnskap på området. 

Hvilke spørsmål bør vi stille?  Og hvilket regelverk snakker du om?  Er det universelt?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilke spørsmål bør vi stille?  Og hvilket regelverk snakker du om?  Er det universelt?

Jeg synes du får en bra start med å gjøre deg kjent med regelverket som gjelder for assistenter. Arbeidsforhold, lønn, pause, ferie, feriepenger, sykemelding, osv. Du kan kontakte en leverandør av BPA tjenester og spørre om å få tilsent dokumentene hvis du ikke finner dem tilgjengelig på nettet. Etter å ha lest grundig det du har fått tilsent, så kan du stille spørsmål i forbindelse med det du har lest og enten ikke forstått, eller funnet kritikkverdig.

Enkelt google-søk viser disse Q&A fra for eksempel Uloba: https://www.uloba.no/bli-assistent/sporsmal-og-svar-om-assistentyrket/  Jeg kjenner en person som har BPA gjennom Uloba og spurte henne litt om dette nå. Hun fortalte om noe som heter Assistenthåndbok med alt av regelverk, rettigheter og plikter som gjelder for assistentene som yter BPA gjennom Uloba. Kanskje kan du sende epost til Uloba og spørre om å få kopi av boka? 

• Liker 1
Skrevet
Drizzt skrev (4 timer siden):

Det kan godt være at mange ikke kjenner til alt som inkluderes i BPA (og alt det som ikke omfattes), men flere her skriver sine egne arbeidserfaringer. Ofte er det dessverre slik at vi assistenter vet sånn noen lunde hva som forventes av oss og hva vi kan forvente men vi har ofte ikke råd til å si opp jobben selv om vi ser at det skjer mye feil.

Jeg ha jobbet som assistent to ulike steder og begge steder hadde tvers gjennom elendige arbeidsledere og JA jeg og flere kolleger meldte fra til firmaet men vi ble sett på som lite samarbeidsvillige og som vanskelige. Vi sluttet alle i tur og orden.

Anonymkode: e6542...0e7

• Liker 4
Skrevet
Drizzt skrev (4 timer siden):

Her er det mye som har skjedd som ikke burde skje. Kunne du ikke klage til leverandøren? Hadde du ingen å kontakte? Du har rettigheter selv om vedtakseier har sine behov. 

Klage til hvem? Den funksjonshemmede var arbeidsleder. Jeg var avhengig av inntekt og turte ikke klage rett og slett. Det er mange år siden men vet at erfaringen min ikke er unik. 

Anonymkode: 50fb2...1c5

• Liker 4
Skrevet
Drizzt skrev (2 timer siden):

Jeg synes du får en bra start med å gjøre deg kjent med regelverket som gjelder for assistenter. Arbeidsforhold, lønn, pause, ferie, feriepenger, sykemelding, osv. Du kan kontakte en leverandør av BPA tjenester og spørre om å få tilsent dokumentene hvis du ikke finner dem tilgjengelig på nettet. Etter å ha lest grundig det du har fått tilsent, så kan du stille spørsmål i forbindelse med det du har lest og enten ikke forstått, eller funnet kritikkverdig.

Enkelt google-søk viser disse Q&A fra for eksempel Uloba: https://www.uloba.no/bli-assistent/sporsmal-og-svar-om-assistentyrket/  Jeg kjenner en person som har BPA gjennom Uloba og spurte henne litt om dette nå. Hun fortalte om noe som heter Assistenthåndbok med alt av regelverk, rettigheter og plikter som gjelder for assistentene som yter BPA gjennom Uloba. Kanskje kan du sende epost til Uloba og spørre om å få kopi av boka? 

Jeg har lest assistentboka. Jeg fant ingenting om pauser der. Utfordringen med å jobbe som bpa er at man jobber alene med  ofte krevende brukere. Assistenten må være fleksibel da arbeidsdagen kan være ulik. Så spørsmålet er hvordan man da får AML til å passe inn i jobben?  Skal dette med pauser stå skrevet ned i kontrakten? 

Utfordringen er at bruker kan ha en plan og instruks fra leverandøren, men ha en annen ( med andre formuleringer) privat.  Så hvis en arbeidsleder ønsker noen snarveier, så tør ikke assistentene nødvendigvis å stille spørsmål rundt dette. Alle ønsker å ha et godt forhold til arbeidsleder 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det kan godt være at mange ikke kjenner til alt som inkluderes i BPA (og alt det som ikke omfattes), men flere her skriver sine egne arbeidserfaringer. Ofte er det dessverre slik at vi assistenter vet sånn noen lunde hva som forventes av oss og hva vi kan forvente men vi har ofte ikke råd til å si opp jobben selv om vi ser at det skjer mye feil.

Jeg ha jobbet som assistent to ulike steder og begge steder hadde tvers gjennom elendige arbeidsledere og JA jeg og flere kolleger meldte fra til firmaet men vi ble sett på som lite samarbeidsvillige og som vanskelige. Vi sluttet alle i tur og orden.

Jeg jobbet også som bpa en periode. Det var påfallende mange med dårlige språkkunnskaper i den jobben.  Det kan være en fordel for arbeidsleder at de vet for lite til å klage over forholdene. Ofte er de helt dønn avhengige av de pengene at de ikke tør å si ifra til noen om det.   

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobbet også som bpa en periode. Det var påfallende mange med dårlige språkkunnskaper i den jobben.  Det kan være en fordel for arbeidsleder at de vet for lite til å klage over forholdene. Ofte er de helt dønn avhengige av de pengene at de ikke tør å si ifra til noen om det.   

Du jobbet som BPA en periode men klarte ikke å finne ut av noe så enkelt som det du spør om i HI? Du var ikke selvstendig nok til å spørre leverandøren eller spørre noen?? Du stiller også rare spørsmål som viser at du overhodet ikke vet hva BPA går ut på eller har forstått din rolle når du først jobbet.

Du har krav på betalt pause dersom du må være tilstede og jobber over 5.5 timer. Bruker kan legge til rette for dette. Jeg tror det er en grunn til at du ikke jobber med det nå. Let videre etter andre jobber, please... :)

Anonymkode: ce3c3...7ed

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sånt skjer når useriøse aktører ødelegger for ordningen. Det var leit at du og dine kolleger hadde deres erfaring. Jeg kjenner flere som har helt motsatt erfaring - både når det gjelder arbeidsledere og når det gjelder oppfølging hos leverandør. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har lest assistentboka. Jeg fant ingenting om pauser der. Utfordringen med å jobbe som bpa er at man jobber alene med  ofte krevende brukere. Assistenten må være fleksibel da arbeidsdagen kan være ulik. Så spørsmålet er hvordan man da får AML til å passe inn i jobben?  Skal dette med pauser stå skrevet ned i kontrakten? 

Utfordringen er at bruker kan ha en plan og instruks fra leverandøren, men ha en annen ( med andre formuleringer) privat.  Så hvis en arbeidsleder ønsker noen snarveier, så tør ikke assistentene nødvendigvis å stille spørsmål rundt dette. Alle ønsker å ha et godt forhold til arbeidsleder 

Nå må du slutte å lyve.

Jeg spurte min bekjente med BPA om å sjekke i Assistenthåndboka angående pauser (fordi jeg tvilte på dine ord) og det står følgende under punkt 7.3:

Dersom pausen er lønnet, skal du være til stede og tilgjengelig som arbeidstaker. Dersom pausen er ulønnet kan du forlate arbeidsplassen den tiden pausen varer og behøver ikke være tilgjengelig for å utføre assistanse.

• Overstiger arbeidstiden fem og en halv time, har du krav på en pause.
  • Ved åtte timers arbeidsdag har du krav på en pause som varer minst en halv time. 
  • Ved daglig arbeidstid utover 8 timer, skal det i tillegg tilkomme en ny pause som minst skal være på 30 minutter. 
  • Arbeidsleder kan forskyve tidspunktet for pausen hvis nødvendig.

Vær oppmerksom på at ulønnet pause må føres i digitale timelister det tidspunktet den avholdes, og det vil dermed framstå som to arbeidsøkter på timelisten.

Jeg vet ikke hvordan andre leverandører organiserer dette, men kjenner til Ulobas praksis gjennom min bekjente som sendte meg teksten her. Det er ikke fritt fram for vedtakseier å bestemme hva som skjer. 

La meg gi følgende eksempel. Hvis du er en arbeidstaker og mellomlederen som er din direkte leder gjør noe ulovlig, upassende, osv du reagerer på, vil du tie eller vil du klage videre oppover i systemet? Assistenter som ikke vil si ifra vil være helt like i alle andre stillinger og yrker også. 

Når det gjelder oppgaver, så skal de stå opplyst i avtalen eller tilhørende dokumenter typ stillingsbeskrivelse. Assistenten kan også reservere seg mot noen oppgaver og da kan arbeidsleder ikke pålegge assistenten å utføre dem. 

Folk som ikke kan rettighetene sine blir utnyttet på jobb. I alle yrker.

• Liker 2
Skrevet
Drizzt skrev (10 minutter siden):

Sånt skjer når useriøse aktører ødelegger for ordningen. Det var leit at du og dine kolleger hadde deres erfaring. Jeg kjenner flere som har helt motsatt erfaring - både når det gjelder arbeidsledere og når det gjelder oppfølging hos leverandør. 

Bare så det er sagt; jeg tror på ingen måte at alle brukere er like, eller at alle arbeidsledere er udugelige eller med vilje utnytter sårbare ansatte - jeg studerte juss sammen med en dame som hadde personlig assisten med seg, og hun var (needless to say) en utrolig ressurssterk og kjempetrivelig dame, slik folk flest er.

Likevel ville jeg aldri jobbet som det selv igjen. Det ene stedet hadde et familiemedlem som drev alvorlig underslag i brukers navn, og det andre stedet jobbet jeg 90% med renhold etter brukers famliemedlemme som heller dusjet og laget mat hos bruker, og lot alt ligge igjen vått og skittent rundt omkring daglig.

Det er synd, for jeg unner alle med behov å ha alle de tjenestene de har rett på som mennesker. Det skulle bare mangle.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvem var arbeidsleder i den jobben? pårørende eller leverandør? Var det aksept for å spørre om dette med pauser?

Det var pårørende.

Jeg kunne nok ha spurt, men vet hva svaret ville blitt. Det var umulig å la personen være alene 30 minutter, eller 1 minutt for den saks skyld.

Synes generelt det var vanskelig å stille spørsmålstegn ved noe som helst, fordi man har kun denne ene arbeidslederen å forholde seg til, og om man det da blir knute på tråden blir det veldig ubehagelig. Enda verre er det når personen er nær familie av bruker.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 15.45):

Med den holdningen der passer man ikke som BPA, så like greit å la være. Skal man trives som bpa må man ha en genuin interesse av å hjelpe mennesker. Man er brukerens hender og armer og skal sørge for at de får leve mest mulig normalt. Når klokka er slagen så kan du dra hjem til ditt normale liv å gjøre alt det som noen bare kan drømme om. Selvfølgelig må man finne seg i ting! Hvilke ting mener du er slavearbeid?

Anonymkode: 67207...868

Er man brukerens armer og hender og føtter når brukeren har passert en viss alder der mange blir raskere sliten, får slitasje og kroniske smerter, og bruker ønsker en i samme aldersgruppe som assistent? Bruker tar ikke høyde for sin egen alder, men krever og krever. 

Drizzt skrev (På 25.11.2020 den 20.37):

Unnskyld meg, men du har tydeligvis ikke peiling på hva BPA er hvis du ser på assistenten som familiens hushjelp.

Man har BPA nettopp så at funksjonsfriske familiemedlemmer slipper å være ''tjenere'' og gjøre den funksjonshemmedes oppgaver hjemme hele tiden. Det er slitsomt nok som det er når assistenten ikke er der og de ikke har valg. Så ja, du får ta oppvasken og du får støvsuge gulvet og du får vaske vinduer og brette klær fra tørkestativet fordi det er det vedtakseier skulle gjort selv hadde han eller hun vært funksjonsfrisk nok til det. 

Er det snakk om et lite barn og du blir stadig satt for å gjøre mye renhold og oppgaver som barn flest i denne alderen ikke gjør, da må du gjerne si ifra. Assistenten må hele tiden tenke hva en funksjonsfrisk person i denne alderen pleier å gjøre og forventes å kunne gjøre. Det er ikke opp til deg å bestemme hvordan timene brukes og hva oppgavene er. Hvis du jobber som BPA, så må du være kjent med hva BPA er og hva BPAs rolle i en familie er. 

Det brukere ofte glemmer er at de selv blir eldre og hva som ville være forventet at de gjorde i tillegg til full jobb hvis de var funksjonsfriske. 

AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 21.41):

Nettopp, det er ikke BPAs oppgave å vurdere det. Du er ikke helsepersonell og trenger ingen begrunnelse for noe her egentlig. Brukeren setter deg i arbeid til det hun føler hun trenger. Om det er å mates, vaske badet eller gå i butikken så er du hennes kropp de timene hun har deg.

Anonymkode: 22fc6...191

Du er ikke hennes kropp. Du er en støtte. Hvis det forventes at huset skal være perfekt finnes det hjemmehjelp og vaskebyrå. 

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Bare så det er sagt; jeg tror på ingen måte at alle brukere er like, eller at alle arbeidsledere er udugelige eller med vilje utnytter sårbare ansatte - jeg studerte juss sammen med en dame som hadde personlig assisten med seg, og hun var (needless to say) en utrolig ressurssterk og kjempetrivelig dame, slik folk flest er.

Likevel ville jeg aldri jobbet som det selv igjen. Det ene stedet hadde et familiemedlem som drev alvorlig underslag i brukers navn, og det andre stedet jobbet jeg 90% med renhold etter brukers famliemedlemme som heller dusjet og laget mat hos bruker, og lot alt ligge igjen vått og skittent rundt omkring daglig.

Det er synd, for jeg unner alle med behov å ha alle de tjenestene de har rett på som mennesker. Det skulle bare mangle.

Jeg vil aldri mer jobbe som assistent. 5,5 timer uten pause er slavearbeid. Man har krav på fem minutter i timen pluss matpause hvis man jobber åtte timer. Vil ikke dømme noen som har assistent, men ofte forstår de ikke at alderen kommer til alle og at husarbeid er krevende hvis de også skal servere middag til mannen og vaske hans klær. Når fruen i huset ikke ser at hun ville hatt tid eller helse til å drifte alle sine påfunn som krever fysisk innsats hvis hun var i full jobb og funksjonsfrisk, hva sier det da om ordningen for de ansatte? 

Anonymkode: cd28d...83c

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det brukere ofte glemmer er at de selv blir eldre og hva som ville være forventet at de gjorde i tillegg til full jobb hvis de var funksjonsfriske. 

5,5 timer uten pause er slavearbeid.

Anonymkode: cd28d...83c

Det er ikke så mange pensjonister med BPA egentlig. Jeg har iallefall ikke hørt om en kommune med liberalt syn på BPA for pensjonister. Da er det andre kommunale tjenester som gjelder.

5.5t uten pause er ikke slavearbeid med mindre man er non-stop opptatt med tungt arbeid uten mulighet å sette seg ned, gå på do, drikke vann, osv. Det er ikke slik at en funksjonshemmet byggearbeider har BPA og assistenten må være 5.5t på byggeplassen og jobbe hardt arbeid uten pause ;) 

Endret av Drizzt
  • Liker 3
Skrevet
Drizzt skrev (11 timer siden):

Det er ikke så mange pensjonister med BPA egentlig. Jeg har iallefall ikke hørt om en kommune med liberalt syn på BPA for pensjonister. Da er det andre kommunale tjenester som gjelder.

5.5t uten pause er ikke slavearbeid med mindre man er non-stop opptatt med tungt arbeid uten mulighet å sette seg ned, gå på do, drikke vann, osv. Det er ikke slik at en funksjonshemmet byggearbeider har BPA og assistenten må være 5.5t på byggeplassen og jobbe hardt arbeid uten pause ;) 

I min kommune ser jeg ofte stillingsannonser der personer på 65+ søker BPA. Her har det kommet flere nye leverandører de siste årene da.

Der jeg jobbet, med en utviklingshemmet person som ofte var utagerende, hadde vi vakter alene på nesten 9 timer uten pauser. H*n var også veldig aktiv, kunne rasere leiligheten, løpe ut osv. Det var ikke mulig å gå på do med lukket dør, eller i det hele tatt under disse "meltdownene" man aldri visste hvor lenge varte. Om det ikke er slavearbeid er det hvert fall ikke lenge man klarer en slik jobb. Man måtte være 100 % fokusert konstant, og når man da vet at man ikke har 30 minutter midt i vakta til å koble av blir det tungt. Jeg ble noen år fordi jeg måtte, men kommer aldri til å søke en slik jobb igjen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I min kommune ser jeg ofte stillingsannonser der personer på 65+ søker BPA. Her har det kommet flere nye leverandører de siste årene da.

Der jeg jobbet, med en utviklingshemmet person som ofte var utagerende, hadde vi vakter alene på nesten 9 timer uten pauser. H*n var også veldig aktiv, kunne rasere leiligheten, løpe ut osv. Det var ikke mulig å gå på do med lukket dør, eller i det hele tatt under disse "meltdownene" man aldri visste hvor lenge varte. Om det ikke er slavearbeid er det hvert fall ikke lenge man klarer en slik jobb. Man måtte være 100 % fokusert konstant, og når man da vet at man ikke har 30 minutter midt i vakta til å koble av blir det tungt. Jeg ble noen år fordi jeg måtte, men kommer aldri til å søke en slik jobb igjen.

De har nok hatt bpa før aldersgrensen. Da kan de fortsette med det i pensjonisttilværelsen. 

Hvis du var alene som assistent på brukeren høres det uforsvarlig ut. Om bruker bodde på bolig så hadde de satt inn masse hms tiltak og kanskje også hatt 2 til 1 oppfølging. 

Hva tenkte pårørende om arbeidssituasjonen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...