Gå til innhold

Jobbe som BPA, krav på pauser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser stillinger, som virker ganske heavy. Man skal jobbe for mennesker som har store fysiske og psykiske behov.  Er det oppført at man har krav på pauser, i løpet av vakta? Hvordan gjennomføres det, hvis man er alene på vakt?

Skal da bruker legge til rette for det??

Anonymkode: 31e6d...d3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobbet litt i kommunehelsetjenesten der vi varierte mellom å gå som BPA og å ha flere brukere samtidig med høyere funksjonsnivå.

Der fikk vi etter hvert avlastning av kolleger på blant annet natt, da vi ikke kunne gå ifra. Ellers brukte jeg å spise litt nå og da, da vi hadde et eget rom i leiligheten. På dagtid brukte jeg å avtale med brukeren at jeg tok matpause "da og da", fordi brukeren var kognitivt frisk (og likte litt privatliv). 

Mener å huske vi hadde betalt matpause, da vi måtte være tilgjengelig selv om vi hadde pause.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BPA kan være et helvete, noen tror du er tjeneren og slaven deres.

Ikke finn deg i noen ting.

Anonymkode: 16f58...810

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir gjerne ikke til at man har ordentlige pauser. Sånn er det bare som BPA.

Anonymkode: 78947...675

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke finn deg i noen ting.

Anonymkode: 16f58...810

Jo, selvfølgelig må du finne deg i litt forskjellig. Hvis ikke er du virkelig ikke egnet til den jobben der!

Anonymkode: 8d879...3bd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, selvfølgelig må du finne deg i litt forskjellig. Hvis ikke er du virkelig ikke egnet til den jobben der!

Anonymkode: 8d879...3bd

Ikke faen om du skal, du skal gjøre JOBBEN din. Ikke være en slave. BPA er en JOBB!!

Anonymkode: 16f58...810

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv jobbet som BPA .Høy gjennomtrekk av folk som tar jobben helt til de finner seg noe annet.Typisk mellomstasjon. Har sykt lite man skal ha sagt. Elendige vilkår. Anbefaler deg å finne noe annet. 

Anonymkode: aec7a...b6b

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke faen om du skal, du skal gjøre JOBBEN din. Ikke være en slave. BPA er en JOBB!!

Anonymkode: 16f58...810

Jeg sa ikke at man skulle være slave, jeg sa at må finne seg i et og annet. Det er ikke en A4-jobb.

Anonymkode: 8d879...3bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke faen om du skal, du skal gjøre JOBBEN din. Ikke være en slave. BPA er en JOBB!!

Anonymkode: 16f58...810

Jøss. Håper ikke du er BPA med den innstillingen og holdningen 

Anonymkode: 4a685...102

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jo, selvfølgelig må du finne deg i litt forskjellig. Hvis ikke er du virkelig ikke egnet til den jobben der!

Anonymkode: 8d879...3bd

Hvis man ikke klarer å sette grenser er man heller ikke maksimalt egnet. Man bør ikke la seg brukes verre enn at man kan trives i jobben over tid. 

Endret av I Grosny
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

BPA kan være et helvete, noen tror du er tjeneren og slaven deres.

Ikke finn deg i noen ting.

Anonymkode: 16f58...810

Er du ikke på en måte det da? Har du eksempel på hva du tenker er «slavearbeid» du skal la være å gjøre?

Anonymkode: 22fc6...191

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er funksjonshemmet og har BPA. Synes det er veldig synd at folk her inne har så dårlig erfaring med å være BPA. Det er ikke min erfaring. Jeg synes samarbeidet med de forskjellige assistentene har vært veldig bra, føler det har vært rom for ulike synspunkter og idéer, og at det har vært lett å snakke sammen om vi har vært uenige, og lett å komme til enighet.

Den eneste negative erfaringer jeg har hatt var en utenlandsk dame som det var veldig vanskelig å kommunisere med, hun hadde nok skrytt på seg litt bedre norsk-kunnskaper enn hun egentlig hadde. Ble en del misforståelser der hun kjøpte andre ting enn det som stod på handlelisten, ikke forstod arbeidsplanen jeg hadde satt opp, eller gjorde ting helt motsatt av hva hun egentlig skulle og egentlig endte opp med å lage problemer. Var generelt vanskelig å kommunisere med henne, så måtte la henne gå. 
 

Mine assistenter har betalt matpause. De spiser enten ute på balkongen eller på kjøkkenet, mens jeg tar meg en halvtimes lur, så de kan slappe av i ro og fred. Hvis de har behov for flere pauser sier de ifra og så finner vi en løsning sammen.

Anonymkode: 1f82e...66f

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

BPA kan være et helvete, noen tror du er tjeneren og slaven deres.

Ikke finn deg i noen ting.

Anonymkode: 16f58...810

Med den holdningen der passer man ikke som BPA, så like greit å la være. Skal man trives som bpa må man ha en genuin interesse av å hjelpe mennesker. Man er brukerens hender og armer og skal sørge for at de får leve mest mulig normalt. Når klokka er slagen så kan du dra hjem til ditt normale liv å gjøre alt det som noen bare kan drømme om. Selvfølgelig må man finne seg i ting! Hvilke ting mener du er slavearbeid?

Anonymkode: 67207...868

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Grosny skrev (39 minutter siden):

Hvis man ikke klarer å sette grenser er man heller ikke maksimalt egnet. Man bør ikke la seg brukes verre enn at man kan trives i jobben over tid. 

Ja men ved å sette grenser risikerer man å bli sagt opp, da bruker kan skylde på dårlig kjemi, eller du kan få færre vakter.  Arbeidsleder har mye makt. 

Anonymkode: 31e6d...d3a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen noen ganger med å jobbe som BPA, er at man ofte kan bli satt til nesten bare renholdsoppgaver, ved at alt av oppvask fra timene uten assistent bare settes til side til når assistenten er der. Jeg har opplevd det, at brukers foreldre spiste hjemme hos bruker (som bodde for seg selv) daglig, og oppvask etter dem ble alltid satt til meg til dagen etter. Jeg brukte timesvis hver dag på å rydde og vaske, noe som er mye mer enn hva en enkeltperson ville gjort for seg selv.

Men dette varierer selvsagt, og mange brukere vil ikke være slik!

Anonymkode: e6542...0e7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja men ved å sette grenser risikerer man å bli sagt opp, da bruker kan skylde på dårlig kjemi, eller du kan få færre vakter.  Arbeidsleder har mye makt. 

Anonymkode: 31e6d...d3a

Grensesetting er vanskelig. Det kan gjøres bestemt men hyggelig. Setter man ikke grenser så mister man jobben uansett, fordi det flyter ut og så orker du ikke å stå i det. Man skal som BPA i første rekke vær lojal mot sin bruker, og deretter mot sin arbeidsgiver, og det kan faktisk innebære å sette klare nok grenser til at de kan ha glede av ditt arbeid på lengre sikt. Høy utskifting av arbeidsfolk er ikke gunstig for noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja men ved å sette grenser risikerer man å bli sagt opp, da bruker kan skylde på dårlig kjemi, eller du kan få færre vakter.  Arbeidsleder har mye makt. 

Anonymkode: 31e6d...d3a

Kan du komme med noen eksempler på hva du mener med dette med grensesetting?
Du behøver ikke hvis du ikke vil, men jeg ble litt nysgjerrig og tenker at kanskje jeg som arbeidsleder har noe å lære.

Anonymkode: 1f82e...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan du komme med noen eksempler på hva du mener med dette med grensesetting?
Du behøver ikke hvis du ikke vil, men jeg ble litt nysgjerrig og tenker at kanskje jeg som arbeidsleder har noe å lære.

Anonymkode: 1f82e...66f

jeg tenkte rett og slett å si ifra hvis det blir for mye. Assistenten trenger pause. Er man da lat om man ber om det?  Er det meningen at man har en assistent, og så skal man sette den til alt mulig, bare for å bruke opp tiden?  Jeg har ikke opplevd dette selv, men har venner som har jobbet som assistenter som har fått ganske heavy og tunge oppgaver.  Å løfte bruker kan være tøft nok, men skal man sette dem til enda tyngre husarbeid etterpå`Løfting av større møbler etc.  Alle vil bevare ryggen så lenge det er mulig. 

Det største problemet med å jobbe som BPA, slik jeg ser det, er når bruker bor sammen med funksjonsfrisk familie.  Da kan oppleve at man gjør jobben til den funksjonsfriske partneren/familien.  Man må kunne forvente at den/de friske også tar sin del av husarbeid og matlaging. Assistenten er ikke familiens hushjelp. Hvis det blir brukt slik, så er det jo  et tegn på at timene blir brukt feil, eller at behovet ikke er så stort. Hvordan sier man i fra om sånt på en ok måte?

Anonymkode: 31e6d...d3a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er funksjonshemmet og har BPA. Synes det er veldig synd at folk her inne har så dårlig erfaring med å være BPA. Det er ikke min erfaring. Jeg synes samarbeidet med de forskjellige assistentene har vært veldig bra, føler det har vært rom for ulike synspunkter og idéer, og at det har vært lett å snakke sammen om vi har vært uenige, og lett å komme til enighet.

Den eneste negative erfaringer jeg har hatt var en utenlandsk dame som det var veldig vanskelig å kommunisere med, hun hadde nok skrytt på seg litt bedre norsk-kunnskaper enn hun egentlig hadde. Ble en del misforståelser der hun kjøpte andre ting enn det som stod på handlelisten, ikke forstod arbeidsplanen jeg hadde satt opp, eller gjorde ting helt motsatt av hva hun egentlig skulle og egentlig endte opp med å lage problemer. Var generelt vanskelig å kommunisere med henne, så måtte la henne gå. 
 

Mine assistenter har betalt matpause. De spiser enten ute på balkongen eller på kjøkkenet, mens jeg tar meg en halvtimes lur, så de kan slappe av i ro og fred. Hvis de har behov for flere pauser sier de ifra og så finner vi en løsning sammen.

Anonymkode: 1f82e...66f

Står det i arbeidsinstruksen at de har betalt matpause?  Det jeg reagerer på med BPA, er at det ser ut som om det er lite regulert. Jeg tror ikke at de som trenger BPA er slavedrivere, eller har interesse av å utnytte, men pga arbeidets form, så kan det fort føles sånn. Jeg har opplevd at bruker kan ha en arbeidsinstruks fra leverandøren, med hva som skal gjøres. Så kan de komme med en annen liste, og si at det er DEN som gjelder.  En assistent kan være i en vanskelig situasjon, som velger denne jobben. "Alle" ønsker en sikrere jobb enn BPA,  men inntekt må man ha.  Det innebærer at mange svelger ting, som de ville reagert på i andre jobber. Men frykten at man ikke får noen faste oppdrag, eller vakter fremover kan gjøre at man ikke sier i fra om det. Så de slutter eller begynner hos noen andre brukere istedenfor.

 

Anonymkode: 31e6d...d3a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring med å jobbe som BPA-assistent. Det var for et barn som bodde sammen med familien enda. Gjorde ikke noe husarbeid neste, bare rydda etter barnet jeg var assistent for. Hadde betalt pause, ofte var da barnet med foreldrene eller jeg satt og holdt et øye med hen. 

Eneste negative jeg har er at det ble veldig ensidige dager, og ganske ensomt uten kolleger. 

Jobber også i bolig i kommunen og der er det mye mer husarbeid. Der må vi gjøre alt husarbeidet for både bruker og de som er på besøk med bruker. 

Anonymkode: db671...bd4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...