Gå til innhold

Jobbe som BPA, krav på pauser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

jeg tenkte rett og slett å si ifra hvis det blir for mye. Assistenten trenger pause. Er man da lat om man ber om det?  Er det meningen at man har en assistent, og så skal man sette den til alt mulig, bare for å bruke opp tiden?  Jeg har ikke opplevd dette selv, men har venner som har jobbet som assistenter som har fått ganske heavy og tunge oppgaver.  Å løfte bruker kan være tøft nok, men skal man sette dem til enda tyngre husarbeid etterpå`Løfting av større møbler etc.  Alle vil bevare ryggen så lenge det er mulig. 

Det største problemet med å jobbe som BPA, slik jeg ser det, er når bruker bor sammen med funksjonsfrisk familie.  Da kan oppleve at man gjør jobben til den funksjonsfriske partneren/familien.  Man må kunne forvente at den/de friske også tar sin del av husarbeid og matlaging. Assistenten er ikke familiens hushjelp. Hvis det blir brukt slik, så er det jo  et tegn på at timene blir brukt feil, eller at behovet ikke er så stort. Hvordan sier man i fra om sånt på en ok måte?

Anonymkode: 31e6d...d3a

Du er jo på jobb der da. Hva brukeren trenger av timer er jo bestemt av andre. Og dersom bruker trenger at du gjør husarbeid, så er du jo opptatt med det. Partner gjør vel sitt resten av døgnet ift brukeren, og om de trenger at du gjør oppvask osv, så er vel det innafor?  Dersom du sitter der uten noe å gjøre er det vel naturlig at du får en oppgave? Eller hva er greia egentlig? Du skal vel ikke sitte å drikke kaffe med brukeren? Men en matpause/30min er jo vanlig for alle i arbeidslivet.

Anonymkode: 22fc6...191

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er jo på jobb der da. Hva brukeren trenger av timer er jo bestemt av andre. Og dersom bruker trenger at du gjør husarbeid, så er du jo opptatt med det. Partner gjør vel sitt resten av døgnet ift brukeren, og om de trenger at du gjør oppvask osv, så er vel det innafor?  Dersom du sitter der uten noe å gjøre er det vel naturlig at du får en oppgave? Eller hva er greia egentlig? Du skal vel ikke sitte å drikke kaffe med brukeren? Men en matpause/30min er jo vanlig for alle i arbeidslivet.

Anonymkode: 22fc6...191

Om bruker først og fremst trenger hjelp til husarbeid, så er det jo andre ting de kan søke hjelp til? Da kan de jo søke om hjemmehjelp. Jeg trodde at noe av poenget med BPA var at de trenger hjelp til å ivareta stell og pleie? Da må timene først og fremst brukes til det.  Det kan ikke være sånn at man da bare legger på masse oppgaver for at det skal være nok å gjøre?  Husarbeid må stå i forhold til de oppgavene bruker primært trenger hjelp til. En funksjonsfrisk partner må forventes å ta mesteparten av vaskingen. 

Er det noen form for regulering med BPA? Bruker får timer til BPA for å dekke de daglige behovene.  Da må det også dokumenteres.  Om timene brukes til  alt mulig annet, så er det jo et tegn på at det kanskje brukes feil. Alternativt så kan noen andre brukere få timene. 

Jeg har ikke sett at det har stått noe om pauser i den BPA-jobben jeg hadde. 

Anonymkode: 31e6d...d3a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er brukeren som definerer assistentens arbeidsoppgaver, og hvilke oppgaver det innebærer skal komme tydelig fram i stillingsinstruks som underskrives ved ansettelse.

BPA er også praktisk bistand til daglige gjøremål, f.eks husarbeid som renhold o.l. (i noen kommuner så betaler man en egenandel til kommunen for dette)

Man har ikke BPA for å kun dekke de daglige behovene, men nettopp for å kunne leve så "normalt" som de fleste. BPA regnes ofte som brukerens armer og ben.

BPA er IKKE et omsorgsyrke, men et serviceyrke!

Hvis den som har BPA bor med familien sin, så er det rett og rimelig at h*n deltar i husarbeid på lik linje med resten av familien. Det betyr ofte veldig mye for den som er funksjonshemmet å kunne hjelpe til hjemme. Hvis man hele livet har vært avhengig av hjelp fra familien, og aldri kunne gjøre gjøre noe i gjengjeld - da er det frihet og lykke når man med BPA faktisk kan gi noe tilbake.

Jeg jobbet tidligere som BPA for en ung jente. En dag så brukte jeg 8 timer på rydding og grundig vasking av hele huset - jenta ville så gjerne overraske den slitne mammaen sin. Den gleden i øynene hennes da moren kom hjem fra jobb - priceless! 

Hvorfor skal en funksjonsfrisk partner forventes å ta mesteparten av vaskingen? Man har jo BPA for å kunne fungere som en funksjonsfrisk partner.

Det virker som mange her ikke har peiling på hva BPA er, og forveksler det med en pleiearbeider..

 

Anonymkode: 811cf...027

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Utfordringen noen ganger med å jobbe som BPA, er at man ofte kan bli satt til nesten bare renholdsoppgaver, ved at alt av oppvask fra timene uten assistent bare settes til side til når assistenten er der. Jeg har opplevd det, at brukers foreldre spiste hjemme hos bruker (som bodde for seg selv) daglig, og oppvask etter dem ble alltid satt til meg til dagen etter. Jeg brukte timesvis hver dag på å rydde og vaske, noe som er mye mer enn hva en enkeltperson ville gjort for seg selv.

Men dette varierer selvsagt, og mange brukere vil ikke være slik!

Anonymkode: e6542...0e7

Et generelt problem med BPA og andre omsorgsarbeidere som jobber hjemme hos folk er manglende utdannelse i effektivt renhold. Her trengs det kursing støttet av arbeidsgiver. Mange bruker tre timer på renholdsarbeid som lett kunne vært gjort på maks 2,5 med bra opplæring. Man tenker at miljøarbeid handler om omsorg og utdannelsen er deretter, mens i realiteten er en stor del av tidsbruken renhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ser stillinger, som virker ganske heavy. Man skal jobbe for mennesker som har store fysiske og psykiske behov.  Er det oppført at man har krav på pauser, i løpet av vakta? Hvordan gjennomføres det, hvis man er alene på vakt?

Skal da bruker legge til rette for det??

Anonymkode: 31e6d...d3a

Spør leverandøren. Alle har krav på pause ved lengre arbeidsdager, men flere steder er pausen betalt. Dvs at du ikke kan forlate arbeidsplassen. Hvis arbeidsleder eller den som har vedtaket trenger hjelp, må du avbryte pausen og hjelpe til. Hvis du ikke har betalt pause, da kan du forlate arbeidsstedet mens pausen varer. Først og fremst er pauselengden avhengig av hvor lang vakta er. Så vidt jeg vet er det ingen krav på pause hvis du jobber opp til 4t og ikke bare som BPA. Jo lengre vakta er, jo mer pause kan du ha. For eksempel ved 5-6t et kvarter, 8t 30 min, osv. Det beste svaret kan gis av leverandøren (eller arbeidslederen). Hvis noe virker aktuelt, kontakt og spør. 

Endret av Drizzt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er brukeren som definerer assistentens arbeidsoppgaver, og hvilke oppgaver det innebærer skal komme tydelig fram i stillingsinstruks som underskrives ved ansettelse.

BPA er også praktisk bistand til daglige gjøremål, f.eks husarbeid som renhold o.l. (i noen kommuner så betaler man en egenandel til kommunen for dette)

Man har ikke BPA for å kun dekke de daglige behovene, men nettopp for å kunne leve så "normalt" som de fleste. BPA regnes ofte som brukerens armer og ben.

BPA er IKKE et omsorgsyrke, men et serviceyrke!

Hvis den som har BPA bor med familien sin, så er det rett og rimelig at h*n deltar i husarbeid på lik linje med resten av familien. Det betyr ofte veldig mye for den som er funksjonshemmet å kunne hjelpe til hjemme. Hvis man hele livet har vært avhengig av hjelp fra familien, og aldri kunne gjøre gjøre noe i gjengjeld - da er det frihet og lykke når man med BPA faktisk kan gi noe tilbake.

Jeg jobbet tidligere som BPA for en ung jente. En dag så brukte jeg 8 timer på rydding og grundig vasking av hele huset - jenta ville så gjerne overraske den slitne mammaen sin. Den gleden i øynene hennes da moren kom hjem fra jobb - priceless! 

Hvorfor skal en funksjonsfrisk partner forventes å ta mesteparten av vaskingen? Man har jo BPA for å kunne fungere som en funksjonsfrisk partner.

Det virker som mange her ikke har peiling på hva BPA er, og forveksler det med en pleiearbeider..

 

Anonymkode: 811cf...027

Veldig bra skrevet. Jeg har også inntrykk av at folk flest ikke har peiling på hva BPA er. Det florerer av myter på grunn av ren uvitenhet.

Selvfølgelig skal man rengjøre også hvis vedtakseier ikke er i stand til det. En voksen person ER i stand til å rydde og ha det ryddig og rent rundt seg, men de som på grunn av sin funksjonshemning ikke er i stand til det - fysisk eller kognitivt - kan ikke gjøre det. Og det er det BPA gjør. 

For eksempel barn som har BPA - barn over en viss alder forventes å kunne rydde lekene sine etter avsluttet lek, så BPA må rydde leker der hvor barnet ikke er i stand til det. Over en viss alder forventes de også å hjelpe til mer med husarbeid, så BPA må gjøre oppgavene som er tilpasset barnets alder som om barnet skulle gjøre de selv. 

De som går på intervju må stille relevante spørsmål hvis det ikke er opplyst i stillingsannonsen. Så slipper man overraskelser. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Det største problemet med å jobbe som BPA, slik jeg ser det, er når bruker bor sammen med funksjonsfrisk familie.  Da kan oppleve at man gjør jobben til den funksjonsfriske partneren/familien.  Man må kunne forvente at den/de friske også tar sin del av husarbeid og matlaging. Assistenten er ikke familiens hushjelp. Hvis det blir brukt slik, så er det jo  et tegn på at timene blir brukt feil, eller at behovet ikke er så stort. Hvordan sier man i fra om sånt på en ok måte?

Anonymkode: 31e6d...d3a

Unnskyld meg, men du har tydeligvis ikke peiling på hva BPA er hvis du ser på assistenten som familiens hushjelp.

Man har BPA nettopp så at funksjonsfriske familiemedlemmer slipper å være ''tjenere'' og gjøre den funksjonshemmedes oppgaver hjemme hele tiden. Det er slitsomt nok som det er når assistenten ikke er der og de ikke har valg. Så ja, du får ta oppvasken og du får støvsuge gulvet og du får vaske vinduer og brette klær fra tørkestativet fordi det er det vedtakseier skulle gjort selv hadde han eller hun vært funksjonsfrisk nok til det. 

Er det snakk om et lite barn og du blir stadig satt for å gjøre mye renhold og oppgaver som barn flest i denne alderen ikke gjør, da må du gjerne si ifra. Assistenten må hele tiden tenke hva en funksjonsfrisk person i denne alderen pleier å gjøre og forventes å kunne gjøre. Det er ikke opp til deg å bestemme hvordan timene brukes og hva oppgavene er. Hvis du jobber som BPA, så må du være kjent med hva BPA er og hva BPAs rolle i en familie er. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

jeg tenkte rett og slett å si ifra hvis det blir for mye. Assistenten trenger pause. Er man da lat om man ber om det?  Er det meningen at man har en assistent, og så skal man sette den til alt mulig, bare for å bruke opp tiden?  Jeg har ikke opplevd dette selv, men har venner som har jobbet som assistenter som har fått ganske heavy og tunge oppgaver.  Å løfte bruker kan være tøft nok, men skal man sette dem til enda tyngre husarbeid etterpå`Løfting av større møbler etc.  Alle vil bevare ryggen så lenge det er mulig. 

Det største problemet med å jobbe som BPA, slik jeg ser det, er når bruker bor sammen med funksjonsfrisk familie.  Da kan oppleve at man gjør jobben til den funksjonsfriske partneren/familien.  Man må kunne forvente at den/de friske også tar sin del av husarbeid og matlaging. Assistenten er ikke familiens hushjelp. Hvis det blir brukt slik, så er det jo  et tegn på at timene blir brukt feil, eller at behovet ikke er så stort. Hvordan sier man i fra om sånt på en ok måte?

Anonymkode: 31e6d...d3a

Det er jo helt greit å be om pause. Men ja, jeg forventer at BPA gjør de oppgavene jeg trenger hjelp til. Hvis ikke ville det jo blitt litt meningsløst? BPA er jo mine hender og skal gjøre de tingene jeg ikke kan gjøre pga. min funksjonshemming. Hvis jeg var frisk ville jeg ikke akkurat løftet hele sofaen alene, så det forventer jeg jo ikke at BPA skal heller. Men jeg forventer at BPA hjelper meg med de oppgavene jeg ikke klarer, det er jo det som er jobben deres. 
 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En funksjonsfrisk partner må forventes å ta mesteparten av vaskingen. 

Er det noen form for regulering med BPA? Bruker får timer til BPA for å dekke de daglige behovene.  Da må det også dokumenteres.  Om timene brukes til  alt mulig annet, så er det jo et tegn på at det kanskje brukes feil. Alternativt så kan noen andre brukere få timene. 

Jeg har ikke sett at det har stått noe om pauser i den BPA-jobben jeg hadde. 

En funksjonsfrisk partner forventes å ta sin del av husarbeidet, altså omtrent halvparten. Det er standard i de aller fleste hjem i Norge. Vi som trenger BPA får det for at vi skal kunne fungere tilnærmet som dere funksjonsfriske, assistenten er mine hender. Jeg synes det virker som om du kanskje har misforstått poenget med BPA?

Det at du ikke fikk pauser handlet nok om at vaktene dine var for korte. Men sånn er det jo i andre yrker også, det er ikke spesifikt for BPA.

Anonymkode: 1f82e...66f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er brukeren som definerer assistentens arbeidsoppgaver, og hvilke oppgaver det innebærer skal komme tydelig fram i stillingsinstruks som underskrives ved ansettelse.

BPA er også praktisk bistand til daglige gjøremål, f.eks husarbeid som renhold o.l. (i noen kommuner så betaler man en egenandel til kommunen for dette)

Man har ikke BPA for å kun dekke de daglige behovene, men nettopp for å kunne leve så "normalt" som de fleste. BPA regnes ofte som brukerens armer og ben.

BPA er IKKE et omsorgsyrke, men et serviceyrke!

Hvorfor er det da så vanskelig for mange å få nok timer til BPA? For mange så innebærer timene til BPA at de får gjort unna det helt nødvendige tingene i hverdagen, som å stå opp, kle på seg, tørket støv etc. Jeg kjenner ei som bare har 16 timer i uka.  Hun har langt fra et normalt liv med BPA.  Assistene handler og lager mat til resten av uka. Får hun et teknisk problem på mobilen, så må assistenten hjelpe til med det, og da må annet husarbeid vike. 

Hvis den som har BPA bor med familien sin, så er det rett og rimelig at h*n deltar i husarbeid på lik linje med resten av familien. Det betyr ofte veldig mye for den som er funksjonshemmet å kunne hjelpe til hjemme. Hvis man hele livet har vært avhengig av hjelp fra familien, og aldri kunne gjøre gjøre noe i gjengjeld - da er det frihet og lykke når man med BPA faktisk kan gi noe tilbake.

Men det avhenger jo av at den funksjonshemmede faktisk klarer å bidra på noe vis. Hvis det bare er å se på assistenten gjøre oppgaven, så gir det lite mening.

Jeg jobbet tidligere som BPA for en ung jente. En dag så brukte jeg 8 timer på rydding og grundig vasking av hele huset - jenta ville så gjerne overraske den slitne mammaen sin. Den gleden i øynene hennes da moren kom hjem fra jobb - priceless! 

Hvorfor skal en funksjonsfrisk partner forventes å ta mesteparten av vaskingen? Man har jo BPA for å kunne fungere som en funksjonsfrisk partner.

Det visste jeg ikke. Skal BPA være en stand in for hva en funksjonsfrisk partner ideelt sett skulle ha utført av arbeid?  Da er det ingen grenser for hva BPA kan utføre. 

Det virker som mange her ikke har peiling på hva BPA er, og forveksler det med en pleiearbeider..

Når jeg leser dette svaret så blir jeg usikker.  Men jeg er nok ikke den eneste. Mange oppgaver er helt klart i gråsonen for hva som BPA.

 

Anonymkode: 811cf...027

 

Anonymkode: 31e6d...d3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Utfordringen noen ganger med å jobbe som BPA, er at man ofte kan bli satt til nesten bare renholdsoppgaver, ved at alt av oppvask fra timene uten assistent bare settes til side til når assistenten er der. Jeg har opplevd det, at brukers foreldre spiste hjemme hos bruker (som bodde for seg selv) daglig, og oppvask etter dem ble alltid satt til meg til dagen etter. Jeg brukte timesvis hver dag på å rydde og vaske, noe som er mye mer enn hva en enkeltperson ville gjort for seg selv.

Men dette varierer selvsagt, og mange brukere vil ikke være slik!

Anonymkode: e6542...0e7

Men skal ikke funksjonshemmede også få lov til å ha folk på middagsbesøk? 
Jeg kjenner ikke denne brukeren og dens funksjonsnedsettelse, men for min egen del er det vanskelig for meg å dra på besøk til andre eller møtes ute på café/restaurant. Så når jeg skal treffe venner eller familie kommer de på besøk til meg. Og da lager BPA og jeg middag til gjestene. Synes du det også er utenfor ditt mandat som BPA? Jeg synes du har et rart syn på dette, og jeg lurer egentlig på hvorfor du valgte å ta en sånn jobb når du er så i mot det som er hele hovedpoenget med BPA, nemlig at BPA er brukers armer og bein?

Anonymkode: 1f82e...66f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB  ...d3a spør:

 

Hvorfor er det da så vanskelig for mange å få nok timer til BPA? 

Svaret er:

Fordi kommunene ser på BPA som en budsjettpost de kan spare penger på og har lagt terskelen for å innvilge timer ganske høyt. Det er ikke sjeldent at man må søke, få avslag, klage til Fylkesmannen og få medhold der for at kommunen behandler søknaden på nytt og innvilger. Dette gjøres for at slitne foreldre og pårørende ikke orker ta den kampen og la være å søke. Det er ikke fordi behovet for BPA er lavt, men fordi kommuner flest er altfor restriktive og lovverket ikke er på plass. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo helt greit å be om pause. Men ja, jeg forventer at BPA gjør de oppgavene jeg trenger hjelp til. Hvis ikke ville det jo blitt litt meningsløst? BPA er jo mine hender og skal gjøre de tingene jeg ikke kan gjøre pga. min funksjonshemming. Hvis jeg var frisk ville jeg ikke akkurat løftet hele sofaen alene, så det forventer jeg jo ikke at BPA skal heller. Men jeg forventer at BPA hjelper meg med de oppgavene jeg ikke klarer, det er jo det som er jobben deres. 
 

En funksjonsfrisk partner forventes å ta sin del av husarbeidet, altså omtrent halvparten. Det er standard i de aller fleste hjem i Norge. Vi som trenger BPA får det for at vi skal kunne fungere tilnærmet som dere funksjonsfriske, assistenten er mine hender. Jeg synes det virker som om du kanskje har misforstått poenget med BPA?

Det at du ikke fikk pauser handlet nok om at vaktene dine var for korte. Men sånn er det jo i andre yrker også, det er ikke spesifikt for BPA.

Anonymkode: 1f82e...66f

Men bistandsbehovet ditt får du ikke fordi du trenger hjelp til husarbeid, men fordi du har en funksjonsnedsettelse.  timene til BPA skal ikke avgjøres av hvor stort hus du har, eller hvordan du og partneren deler opp arbeidet. Hva trenger DU hjelp til? Hvis assistenten skal gjøre mye husarbeid utenom dette, så stiller jeg spørsmål ved om du trenger alle disse timene? Da kan det gå til en annen person som bor alene.

Anonymkode: 31e6d...d3a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men bistandsbehovet ditt får du ikke fordi du trenger hjelp til husarbeid, men fordi du har en funksjonsnedsettelse.  timene til BPA skal ikke avgjøres av hvor stort hus du har, eller hvordan du og partneren deler opp arbeidet. Hva trenger DU hjelp til? Hvis assistenten skal gjøre mye husarbeid utenom dette, så stiller jeg spørsmål ved om du trenger alle disse timene? Da kan det gå til en annen person som bor alene.

Anonymkode: 31e6d...d3a

Vedtakseier har behov for bistand også for husarbeid. En familie kan dele 50-50 på husarbeidet mellom foreldrene hvor den ene har BPA og kan gjøre la oss si 10% på egenhånd. Da gjør BPA de andre 40%. En annen familie kan dele på husarbeid 20-80% fordi den med 20% jobber mye utenfor hjemmet og er fysisk ikke tilstede og den som er hjemme og utenfor arbeidslivet er den som har BPA vedtak. Da gjør assistenten 80% hvis vedtakseier ikke klarer gjøre noe som helst selv. Timene til BPA avgjøres ikke av vedtakseierenes behov, men av kommunens budsjett, vilje og forståelse for hva BPA er. 

Jeg blir mildt sagt sjokkert hvor stor uvitenhet det er ute i samfunnet når det gjelder hva BPA er. Ikke rart så mange klager på lav kvalitet av søkere og mange irrelevante søkere når de utlyser en stilling.  BPA er et serviceyrke hvor man må være serviceorientert og husarbeid er en typisk del av arbeidsoppgavene i forskjellig omfang. Jeg kjenner en (heldigvis) ex-assistent som klagde på at hun måtte lage 6 matbokser til 3 barn hver morgen hun var på jobb. Hun mente det ikke var hennes oppgave. Mor har BPA vedtak og ble sterkt fysiskhemmet etter skade i voksen alder, så kan gjøre lite på egenhånd og blir fort veldig sliten. Ex-assistenten mente mor burde prioritere å stå ved kjøkkenbenken og lage 6 matbokser istedet for å bruke energien sin på å stelle seg på badet på morgenen. Far er inne i bildet bare 1 uke i måneden, så hvem skal lage mat til barna på morgenen og hvem skal ta frem klær og hjelpe dem kle på seg? Ikke assistenten, iallefall. Hun varte ikke lenge i denne jobben, for å si det sånn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men bistandsbehovet ditt får du ikke fordi du trenger hjelp til husarbeid, men fordi du har en funksjonsnedsettelse.  timene til BPA skal ikke avgjøres av hvor stort hus du har, eller hvordan du og partneren deler opp arbeidet. Hva trenger DU hjelp til? Hvis assistenten skal gjøre mye husarbeid utenom dette, så stiller jeg spørsmål ved om du trenger alle disse timene? Da kan det gå til en annen person som bor alene.

Anonymkode: 31e6d...d3a

Kanskje hun bruker partner til masse hjelp om natten, slik at partner er utmattet, og brukeren trenger heller hjelp til husarbeid på dagtid. Uansett er det vel langt fra BPAs oppgave å vurdere hvor mange timer bruker egentlig trenger. Høres ut som noen latsabber som vil ha en enkel jobb her, bare gre håret og følge i dusjen liksom? 

Anonymkode: 22fc6...191

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kanskje hun bruker partner til masse hjelp om natten, slik at partner er utmattet, og brukeren trenger heller hjelp til husarbeid på dagtid. Uansett er det vel langt fra BPAs oppgave å vurdere hvor mange timer bruker egentlig trenger. Høres ut som noen latsabber som vil ha en enkel jobb her, bare gre håret og følge i dusjen liksom? 

Anonymkode: 22fc6...191

Det jeg vil frem til er at jeg synes dette er lite regulert. Alle behov bør begrunnes. Er det en grunn til at partner er utmattet og trenger hjelp på dagtid, så bør det opplyses om.  Det burde ikke være BPA sin oppgave å vurdere det., det bør være leverandørens.  Men hvis leverandøren ikke har klare retningslinjer så blir assistentene usikre, og det er ikke bra for arbeidsforholdet.  Jeg leste et annet svar i en annen tråd om BPA om at leverandøren bare har nogenlunde peiling på BPA. Det er urovekkende. De bør av alle, vite mest om hva arbeidet skal bestå av. Her må det være klare retningslinjer. 


 

Anonymkode: 31e6d...d3a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det jeg vil frem til er at jeg synes dette er lite regulert. Alle behov bør begrunnes. Er det en grunn til at partner er utmattet og trenger hjelp på dagtid, så bør det opplyses om.  Det burde ikke være BPA sin oppgave å vurdere det., det bør være leverandørens.  Men hvis leverandøren ikke har klare retningslinjer så blir assistentene usikre, og det er ikke bra for arbeidsforholdet.  Jeg leste et annet svar i en annen tråd om BPA om at leverandøren bare har nogenlunde peiling på BPA. Det er urovekkende. De bør av alle, vite mest om hva arbeidet skal bestå av. Her må det være klare retningslinjer. 


 

Anonymkode: 31e6d...d3a

Nettopp, det er ikke BPAs oppgave å vurdere det. Du er ikke helsepersonell og trenger ingen begrunnelse for noe her egentlig. Brukeren setter deg i arbeid til det hun føler hun trenger. Om det er å mates, vaske badet eller gå i butikken så er du hennes kropp de timene hun har deg.

Anonymkode: 22fc6...191

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med en BPA-ordning kan vedtakseier selv administrere sin hverdag. Det er vedtakseieren som bestemmer hvem som skal være assistenter, hva assistentene skal bistå med og til hvilke tider. 

 

Anonymkode: 811cf...027

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det jeg vil frem til er at jeg synes dette er lite regulert. Alle behov bør begrunnes. Er det en grunn til at partner er utmattet og trenger hjelp på dagtid, så bør det opplyses om.  Det burde ikke være BPA sin oppgave å vurdere det., det bør være leverandørens.  Men hvis leverandøren ikke har klare retningslinjer så blir assistentene usikre, og det er ikke bra for arbeidsforholdet.  Jeg leste et annet svar i en annen tråd om BPA om at leverandøren bare har nogenlunde peiling på BPA. Det er urovekkende. De bør av alle, vite mest om hva arbeidet skal bestå av. Her må det være klare retningslinjer. 


 

Anonymkode: 31e6d...d3a

Et BPA-vedtak er godt begrunnet. Både legeerklæring, brukers søknad og kommunens sakbehandler setter rammene og sier noe om brukers behov.

Hvorfor tenker du at du som assistent skal ha behov for, eller rett til, informasjon om brukers helsetilstand? Du vil jo aldri få slik privat informasjon i noen annen type jobb, og det er heller ikke noe du trenger for å utføre arbeidsoppgavene dine. Arbeidsleder lager en arbeidsplan med oppgaver som du skal utføre. Det er ikke din jobb å vurdere hvilke arbeidsoppgaver som skal gjøres. Det er heller ikke din jobb å diktere hvordan en familie løser sine hverdagsutfordringer. Din jobb er å stille opp til avtalt tid og gjøre de oppgavene din arbeidsleder ber deg om å gjøre, akkurat slik det er i mange andre yrker.
 

 

Anonymkode: 1f82e...66f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som siterer diverse aktører om hva BPA skal være, kan dere ikke heller holde dere til temaet i tråden, pauser i BPA-ordninger? Jeg har jobbet som BPA i flere år, og nei, jeg hadde ikke definerte pauser i løpet av (lange) arbeidsdager. Om dere er brukere av ordninger, hvorfor ikke svare på hvordan dere ordner pauser for deres assistenter?

Anonymkode: 78947...675

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dere som siterer diverse aktører om hva BPA skal være, kan dere ikke heller holde dere til temaet i tråden, pauser i BPA-ordninger? Jeg har jobbet som BPA i flere år, og nei, jeg hadde ikke definerte pauser i løpet av (lange) arbeidsdager. Om dere er brukere av ordninger, hvorfor ikke svare på hvordan dere ordner pauser for deres assistenter?

Anonymkode: 78947...675

Hvor lange er vaktene dine? 
 

Arbeidsmiljøloven sier: Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves. 

Anonymkode: 1f82e...66f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...