AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #1 Skrevet 25. november 2020 Altså må slutte på dagen. Hvilken rettigheter fikk dere ang lønn? Det er typisk dagligvarekjeder å kan gi avkjed, om ikke butikken hår greit og sterk misnøye fra sjefen. Fikk dere siste utbetaling? Hvis man haf jobbet frem til sluttdato, så skal man få penger for det man har jobbet uansett. Ingen jobber gratis! Ikke vel? Anonymkode: c1406...17c
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #2 Skrevet 25. november 2020 Eh, dette hørtes ikke særlig lovlig ut (fra arbeidsgivers side!) kan du forklare mer/bedre situasjonen din her? Anonymkode: f7ce4...b5b 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #3 Skrevet 25. november 2020 Vi hadde jo ei her om dagen som ble tatt på fersken i å stjele fra butikken. Det er nok et greit eksempel på tilfeller som kan føre til det som omtales i HI. Anonymkode: 524a1...0ba 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #4 Skrevet 25. november 2020 Just now, AnonymBruker said: Vi hadde jo ei her om dagen som ble tatt på fersken i å stjele fra butikken. Det er nok et greit eksempel på tilfeller som kan føre til det som omtales i HI. Anonymkode: 524a1...0ba Altså, butikken hun selv jobben i! Anonymkode: 524a1...0ba 2
Gjest Skrevet 25. november 2020 #5 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Altså må slutte på dagen. Hvilken rettigheter fikk dere ang lønn? Det er typisk dagligvarekjeder å kan gi avkjed, om ikke butikken hår greit og sterk misnøye fra sjefen. Fikk dere siste utbetaling? Hvis man haf jobbet frem til sluttdato, så skal man få penger for det man har jobbet uansett. Ingen jobber gratis! Ikke vel? Anonymkode: c1406...17c Man kan ikke få avskjed fordi butikken går dårlig eller sjefen er misfornøyd,..
Angelheart2 Skrevet 25. november 2020 #6 Skrevet 25. november 2020 Det er nok ikke typisk dagligvarekjeder å gi avskjed, nei. Det skal faktisk veldig graverende saker til for at man kan avskjedige noen. Tror du må forklare litt mer hva som har skjedd for at du skal kunne få noen svar om du skal ha utbetaling eller ikke. 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #7 Skrevet 25. november 2020 Det skal veldig mye til for at arbeidsgiver har lov å gi deg sparken og be deg slutte på dagen. For å sitere: "Arbeidsgiver har mulighet til å avskjedige en arbeidstaker på dagen hvis han eller hun har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen. Arbeidstaker har ikke rett til å bli i stillingen under behandlingen av saken, med mindre retten bestemmer dette." Anonymkode: 43002...b00 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #8 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eh, dette hørtes ikke særlig lovlig ut (fra arbeidsgivers side!) kan du forklare mer/bedre situasjonen din her? Anonymkode: f7ce4...b5b Jeg lukket ikke safen 2 ganger (selvom jeg var sikker på at den var lukket!), å fikk avskjed. Dette i en joker butikk. Butikken gikk dåtlig fra før. Får jeg min siste lønn jeg har jobbet en hel mnd for? Hvis ikke, så er det dobbelt straff omtrent. Anonymkode: c1406...17c
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #9 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Altså må slutte på dagen. Hvilken rettigheter fikk dere ang lønn? Det er typisk dagligvarekjeder å kan gi avkjed, om ikke butikken hår greit og sterk misnøye fra sjefen. Fikk dere siste utbetaling? Hvis man haf jobbet frem til sluttdato, så skal man få penger for det man har jobbet uansett. Ingen jobber gratis! Ikke vel? Anonymkode: c1406...17c Du lyver. Man kan ikke få avskjed fordi butikken går dårlig. Avskjedigelse er et definert begrep i lovverket, og kan kun i ytterst få tilfeller effektueres. Hva er den reelle årsaken til at du ble avskjediget? Anonymkode: 282fc...fc9 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #10 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Eh, dette hørtes ikke særlig lovlig ut (fra arbeidsgivers side!) kan du forklare mer/bedre situasjonen din her? Anonymkode: Spm mitt er; vil jeg ikke få min siste utbetaling? Jobbet 3 uker i strekk før jeg sist fredag fikk høre dette. Jeg ble helt målløs. Hun sier at tilloten var lik null ogat jeg ikke hadde noe å gjøre i butikken. Har ogaå tatt henne i å lyve. Følte dette var i det drøyeste laget. Anonymkode: c1406...17c
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #11 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du lyver. Man kan ikke få avskjed fordi butikken går dårlig. Avskjedigelse er et definert begrep i lovverket, og kan kun i ytterst få tilfeller effektueres. Hva er den reelle årsaken til at du ble avskjediget? Anonymkode: 282fc...fc9 Jeg låste ikke safen det skjedde 2 ganger. Dette var hardt og brutalt og hun var ferdig med meg på dagen. Anonymkode: c1406...17c
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #12 Skrevet 25. november 2020 Dette høres ikke ut som tilstrekkelig grunnlag for å gi avskjed. https://www.arbeidsrettsadvokaten.no/avskjed-101/ "Typiske avskjedssituasjoner er tyveri, underslag, rusmidler på arbeidsplassen, ordrenekt, trusler, seksuell trakassering, fremme konkurrerende virksomhet til skade for arbeidsgiver og andre graverende forhold." Å glemme å lukke safen 2 ganger er i beste fall uaktsomt. Arbeidsmiljøloven § 15-14; § 15-14. Avskjed Arbeidsgiver kan avskjedige en arbeidstaker med påbud om øyeblikkelig fratreden dersom denne har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen. Ved avskjed gjelder bestemmelsene i §§ 15-1 og 15-4 tilsvarende. Dersom avskjeden er urettmessig, skal retten kjenne den ugyldig etter påstand fra arbeidstaker. I særlige tilfeller kan retten likevel, etter påstand fra arbeidsgiver, bestemme at arbeidsforholdet skal opphøre dersom den etter avveining av partenes interesser finner at det vil være åpenbart urimelig at arbeidsforholdet fortsetter. Retten kan også bestemme at arbeidsforholdet skal opphøre når den finner at vilkårene for saklig oppsigelse er til stede. Arbeidstaker kan kreve erstatning dersom avskjeden er urettmessig. Erstatningen fastsettes i samsvar med § 15-12 andre ledd. Jeg mener at du kan ha krav på erstatning her. Jeg vil anbefale deg å få saken vurdert, har du noen gratis rettshjelpsordninger i nærheten? Bor du i Osloområdet ville jeg ha tatt kontakt med JussBuss: https://foreninger.uio.no/jussbuss/ Anonymkode: 4b6c2...508 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #13 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg lukket ikke safen 2 ganger (selvom jeg var sikker på at den var lukket!), å fikk avskjed. Det er tynt grunnlag for å få sparken. Er du medlem av noen fagforening? Du skal ha lønn for det du har jobbet, og også oppsigelsestiden tror jeg. Anonymkode: 6488f...bf2 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #14 Skrevet 25. november 2020 Du har krav på lønna se TS. Vil du beholde jobben såp du gå rettens vei. Anonymkode: 4a5be...99e
Gjest Skrevet 25. november 2020 #15 Skrevet 25. november 2020 Høres ut som en typisk Joker, der sjefen utnytter sine ansatte, som gjerne er innvandrere og derfor ikke har kjennskap til sine rettigheter.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #16 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er tynt grunnlag for å få sparken. Er du medlem av noen fagforening? Du skal ha lønn for det du har jobbet, og også oppsigelsestiden tror jeg. Anonymkode: 6488f...bf2 Noen mener på at jeg ikke får lønn for siste periode jeg har jobbet, men hvem jobber gratis?! Grunnet at jeg måtte slutte på dagen. Hun har vist misnøye til meg flere ganger og vært kvass i måtenå være på. Anonymkode: c1406...17c 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #17 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Noen mener på at jeg ikke får lønn for siste periode jeg har jobbet, men hvem jobber gratis?! Grunnet at jeg måtte slutte på dagen. Hun har vist misnøye til meg flere ganger og vært kvass i måtenå være på. Anonymkode: c1406...17c Du får lønn for det du har jobbet. Anonymkode: 108b2...c10 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #18 Skrevet 25. november 2020 Jeg får ikke oppsigelsestid. Hun ville ha meg ut på flekken. Derfor er jeg redd jeg ikke får lønn for siste mnd😫 Anonymkode: c1406...17c
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #19 Skrevet 25. november 2020 Selvsagt skal du ha lønnen din fram til den dagen du ble bedt om å gå. Noe annet er tyveri. Avskjeden høres uansett syltynn ut. Dette er saker hvor du kan få fri rettshjelp. Les deg opp på det og saksøk Joker. Du vil få klekkelig erstatning. Du har ingenting å tape. Gjør det. Om ikke for din egen del så for andre som garantert kommer til å oppleve ulovlig behandling dersom denne arbeidsgiveren ikke stoppes. Anonymkode: b009c...a8b 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #20 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Noen mener på at jeg ikke får lønn for siste periode jeg har jobbet, men hvem jobber gratis?! Grunnet at jeg måtte slutte på dagen. Hun har vist misnøye til meg flere ganger og vært kvass i måtenå være på. Anonymkode: c1406...17c AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg får ikke oppsigelsestid. Hun ville ha meg ut på flekken. Derfor er jeg redd jeg ikke får lønn for siste mnd😫 Anonymkode: c1406...17c Dette trenger du hjelp til! Hun høres ikke god ut og har ikke retten på sin side. Kan du i første omgang prøve å vise til arbeidsmiljøloven, og se hva hun sier? Anonymkode: 4b6c2...508
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå