Gå til innhold

Dere som pleier å feire jul alene, hvilke tradisjoner har dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker det er hyggelig med en tråd for oss som pleier å feire jul alene, og så kan vi kanskje gi litt trøst og inspirasjon til alle de som skal feire jul alene i år for første gang. 

Selv er jeg på jobb på dagen, så da er det nesten som vanlig. Når jeg kommer hjem pleier jeg å steke rundtstykker og ha godt pålegg til. Og så går jeg til kirkegården og tenner lys på graven. Synes det er så stemningsfullt på kirkegården, og deilig å få litt frisk luft etter en dag på jobb.
Når jeg kommer hjem pynter jeg sofabordet. Så setter jeg på julemusikk og lager middagen. Så tar jeg på julepysj og ser på julefilm (Askepott eller Home alone e.l.) mens maten står i ovnen. Og så spiser jeg foran TV-en 😲. Dette er visstnok fryktelig opprørende for folk, haha. Koser meg med mat og godteri og en flaske vin mens jeg ser på TV. 
Første juledag har jeg fri, og sover lenge. Til frokost spiser jeg riskrem med kirsebærsaus. Og så går jeg på tur. Resten av deg ligger jeg på sofaen og trykker i meg mat mens jeg ser på TV. 
Jeg synes min julefeiring er helt topp. Er så sykt digg å slippe å pentøy som strammer når man har spist for mye. Slippe å måtte konversere høflig med onkel Georg om hans sære hobbyer. Slippe å måtte smile og si "Å, så flott den gaven var" til hver eneste gave alle i familien åpner. Kan bare slappe av og gjøre nøyaktig som jeg vil. 

Hvilke tradisjoner har dere andre som pleier å feire jul alene? Hva synes dere er det beste ved å feire alene?

Anonymkode: 4fb4e...6dc

• Liker 35
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker det er hyggelig med en tråd for oss som pleier å feire jul alene, og så kan vi kanskje gi litt trøst og inspirasjon til alle de som skal feire jul alene i år for første gang. 

Selv er jeg på jobb på dagen, så da er det nesten som vanlig. Når jeg kommer hjem pleier jeg å steke rundtstykker og ha godt pålegg til. Og så går jeg til kirkegården og tenner lys på graven. Synes det er så stemningsfullt på kirkegården, og deilig å få litt frisk luft etter en dag på jobb.
Når jeg kommer hjem pynter jeg sofabordet. Så setter jeg på julemusikk og lager middagen. Så tar jeg på julepysj og ser på julefilm (Askepott eller Home alone e.l.) mens maten står i ovnen. Og så spiser jeg foran TV-en 😲. Dette er visstnok fryktelig opprørende for folk, haha. Koser meg med mat og godteri og en flaske vin mens jeg ser på TV. 
Første juledag har jeg fri, og sover lenge. Til frokost spiser jeg riskrem med kirsebærsaus. Og så går jeg på tur. Resten av deg ligger jeg på sofaen og trykker i meg mat mens jeg ser på TV. 
Jeg synes min julefeiring er helt topp. Er så sykt digg å slippe å pentøy som strammer når man har spist for mye. Slippe å måtte konversere høflig med onkel Georg om hans sære hobbyer. Slippe å måtte smile og si "Å, så flott den gaven var" til hver eneste gave alle i familien åpner. Kan bare slappe av og gjøre nøyaktig som jeg vil. 

Hvilke tradisjoner har dere andre som pleier å feire jul alene? Hva synes dere er det beste ved å feire alene?

Jeg feirer ikke jul alene, men må bare si at det høres ut som du har det helt fint :) Jeg tror jeg blir alene om noen år og gruer meg til å feire jul alene. Da skal jeg huske på det du skriver her og notere meg at man kan ha det bra i jula også på tross av alt man ikke har noen ❤️ 

Anonymkode: 43294...3ab

• Liker 22
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feiret jul mange ganger alene før jeg traff min mann. 

Husker at venner (og venners familie) var helt satt ut av at jeg skulle være alene. Jeg takket nei til alle invitasjonene. Både fordi jeg ikke liker å være "en som det er synd i", men mest fordi jeg vil ha mine tradisjoner, min julemat. Jeg er vestlending, og får overhodet ingen julestemning ved å spise svineribbe. Det lukter ikke jul, og smaker ikke jul 

Min alenejul gjennom flere år var: Pynte leiligheten til trengsel. More is more! Sørge for å ha godt opp med julehefter, mat og drikke. Så på TV kvelden før, med Grevinnen og Hovmesteren. Avsluttet kvelden med Jussi Björlings "O, helge natt" på lydstyrke 10. Julaften: Stå opp ganske tidlig og ta på en rød kosedress. Se på Snikker Andersen og julenissen. Spille julemusikk. Risengrynsgrøt kl. 13.00. Med mandel i grøten. Hurra, jeg fant mandelen og fikk marsipangris. Så var det tid for "Disney-jul" og forberedelser til pinnekjøttmiddag. Spiste rundt kl. 18.00, og pakket opp gaver. 

Altså en helt tradisjonell julefeiring. 

Anonymkode: 29ec0...3ab

• Liker 18
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri feiret alene og tror ikke det er "min greie". Men hvis jeg skulle feiret alene så hadde jeg sett juleprogram på TV, laget meg god, sen frokost. Deretter en litt lengre tur med hunden og kanskje gløgg på termos. Så ville jeg laget pinnekjøtt, satt på julemusikk og kanskje laget noe hjemmelaget julepynt/pyntet et par store pepperkaker ordentlig. Spist på kvelden og sett grinchen eller lignende. Også vin eller jeg ville prøvd meg på noen juledrinker. Riskrem til dessert og julegodt senere. 

Men dere som ikke vil feire jul med familie osv, har dere tenkt på å høre med et sykehjem eller lignende om de kunne trengt en ekstra vakt julaften? Enten det er dag eller kveld. Sikkert noen som ville blitt glad for å være med sin familie i stedet.

Anonymkode: 22d7a...f0e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel har jeg jobbet når jeg har vært hjemme i jula. Da foregår det ca. som følger.

Skifter vann på pinnekjøttet før jeg går på jobb. Jobber til ca. 12 og så kommer jeg hjem og går i dusjen. Etter dusjen hiver jeg på pinnekjøttet og lar det stå og putre mens jeg ser TV. En eller annen gang mellom 16 og 17 er det ferdig og kålstappen most og klar så da setter jeg meg ned og spiser til jeg nesten sprekker. Så triller jeg overende på sofaen en times tid før jeg gidder rydde av bordet og stappe kopper og kar i oppvaskmaskinen. 

I flere alenejulefeireår så har jeg startet en tråd for alenefeirere her på KG så jeg har tuslet fram og tilbake til PC innimellom og lest innlegg fra andre alenefeirere og oppdatert litt om egen "pinnekjøttstatus" :fnise: 

Hvis jeg orker så blir dessert inntatt foran TV (men oftest er jeg så mett at den får bare vente til 1. juledag) . Så ringer jeg min mor og ønsker god jul og får kanskje noen meldinger fra andre slektninger utover kvelden. Av og til har jeg fått en liten facetiimerapport fra dem som min mor har feiret sammen med. Pakkene åpner jeg når jeg gidder. Får ikke mange så det er fort gjort. 

Største fordelen med å feire alene er at jeg slipper å reise. Jeg simpelthen hater å reise ved juletider når både fly og tog er smekkfulle og alt er forsinket pga. dårlig vær. I år trenger jeg ikke jobbe men pga. Covid så nekter jeg å dra på besøk til mor som bor i en ganske Covidfri kommune. Hvem vet hva jeg kunne rasket med meg på diverse fly og flyplasser? Hun har noen å feire med om hun ønsker så da går vi for den trygge måten i år. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Har aldri feiret alene og tror ikke det er "min greie". Men hvis jeg skulle feiret alene så hadde jeg sett juleprogram på TV, laget meg god, sen frokost. Deretter en litt lengre tur med hunden og kanskje gløgg på termos. Så ville jeg laget pinnekjøtt, satt på julemusikk og kanskje laget noe hjemmelaget julepynt/pyntet et par store pepperkaker ordentlig. Spist på kvelden og sett grinchen eller lignende. Også vin eller jeg ville prøvd meg på noen juledrinker. Riskrem til dessert og julegodt senere. 

Men dere som ikke vil feire jul med familie osv, har dere tenkt på å høre med et sykehjem eller lignende om de kunne trengt en ekstra vakt julaften? Enten det er dag eller kveld. Sikkert noen som ville blitt glad for å være med sin familie i stedet.

De tar vel forhåpentlegvis ikke inn folk fra gaten på sykehjem for å erstatte ansatte? Uansett har man jo like stor rett til julefeiring om man er alene. 

Anonymkode: c59eb...bb8

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vil jo ha fri på julaften og ferie alene dersom det skulle være sånn, ikke jobbe ekstra for andre. Og så er det ikke alltid slik at man ikke vil feire jul med familie, men kanskje ikke kan. Og så er det de som ikke har familie, og selvsagt skal de få feire jul. 

Anonymkode: 32753...c58

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/24/2020 at 6:30 PM, AnonymBruker said:

Jeg spiser også foran tv, er det galt også nå 😄 tar meg en pizza mens jeg ser Carl Bertil. 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor skulle ikke enslige også få kose seg hjemme på julaften? 

Anonymkode: b2a0e...fdb

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De tar vel forhåpentlegvis ikke inn folk fra gaten på sykehjem for å erstatte ansatte? Uansett har man jo like stor rett til julefeiring om man er alene. 

Så ingenting om at jeg mente de måtte. Bare et forslag. Noen hadde kanskje synes det var kjekt å være sammen med eldre som kanskje ikke har familie?

De tar nok ikke inn hvem som helst, men det er jo en måned til jul og fult mulig høre om man vil og få litt opplæring. Blir jo litt ekstra j lommeboken også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2020 den 18.30):

Du må finne en skredder? Tilbake til alvor. Ja, jeg har valgt å være alene på julaften. Da har jeg ikke laget julemat eller sett på Askepott. Da har jeg tent lys  de som har vandret over til den andre siden, åpnet en flaske vin og laget en middag som ikke minner om jul. Jeg lytter ikke til sentimental musikk, men leser, eller maler /tegner eller slår noen akkorder på gitaren. 

Husker ikke hvor mange julaftener jeg har valgt å være alene. Når jeg har vært i dyp sorg, da har jeg valgt det. Da klarer jeg ikke at alt skal være bra og  skal spille glade. Det er egoistisk, men jeg isolerer meg ikke helt, tar telefonen eller ringer selv. 

Den første jula uten... den er min private sak. De respekterer det i familien min. Høres det sært ut?  

Når sorgen er så dyp at tårene kan flomme over når som helst uten at du har tenkt en tanke, når du våkner og det første du tenker er at han er død... 

Når det eneste stedet du finner hvile er i søvnen. Når du føler at du ikke orker omsorg, du makter ikke noe. 

Da har jeg avlyst julaften, og sagt at jeg i år vil jeg være hjemme. Uten å si noe om hvorfor. Har bare sagt at i år kommer jeg ikke, jeg vil være alene, jeg bryr meg ikke om julaften. Ego ja, men hvorfor ikke. 

Bryr meg jo siden jeg ringer og svarer på telefon. Mange har sagt det samme. Men da er det sorg, og ikke mangel på tilbud. Det var helt sikkert ikke dette du ville ha svar på ts. 

Endret av Jytte
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Noen klikker helt når de hører at du skal feire jul alene, hvorfor? De kommer med samme regla at da skal man være sammen med familien sin, men resten av året er ikke det så viktig tydeligvis.

Jeg valger selv å være alene, synes det er fint. Gjort det ca 10år nå :) Lager meg noe mat bare, ikke julemat. I år blir det skikkelig taco med pulled pork :) Kanskje noe sjokolade som godis.

Så glad jeg slipper alt stress og mas med gavepress og pynting.

Anonymkode: 45002...46b

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 18.52):

Noen har en hjerneskade å tror at jula er kun for de med familie.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg for å feire jul alene for første gang i mitt liv. Har hatt lyst til det i mange år, men ikke hatt guts nok til å stå i mot foreldre og søsken.
Liker julen, stemningen, musikken, maten, men jeg er ikke så materialistisk og synes julegaver er mer til belastning enn glede. Mine foreldre har hat mye makt og kontroll over meg hele livet, og jeg slapper ikke av med dem.
Må også reise med 3 forskjellige buss i 7t for å nå til mine foreldre. Har en jobb med mye ansvar og press. Jeg ønsker/trenger en fredelig jul, uten stress. 

Anonymkode: b18c7...a5c

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har bestemt meg for å feire jul alene for første gang i mitt liv. Har hatt lyst til det i mange år, men ikke hatt guts nok til å stå i mot foreldre og søsken.
Liker julen, stemningen, musikken, maten, men jeg er ikke så materialistisk og synes julegaver er mer til belastning enn glede. Mine foreldre har hat mye makt og kontroll over meg hele livet, og jeg slapper ikke av med dem.
Må også reise med 3 forskjellige buss i 7t for å nå til mine foreldre. Har en jobb med mye ansvar og press. Jeg ønsker/trenger en fredelig jul, uten stress. 

Anonymkode: b18c7...a5c

Høres ut som det er på tide at du tar egne valg i livet, uten å tenke på hva andre synes om det :) Et steg videre i livet! Det er en god følelse, å ta kontroll over sitt eget liv. Mange er dessverre altfor kontrollert av andre rundt seg, lever bare etter konformitet.

Mine foreldre er også veldig negative, ikke interessert i noen ting. Min søster er bare nedlatende mot andre heletiden, psykopatiske trekk. Orker jeg sitte sammen med slike på juleaften å trykkes ned? Nei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Kjære alle dere som feirer jul alene, enten det er noe dere pleier å gjøre eller om det er første gang, om det er selvvalgt eller ei. Håper dere alle sammen får en hyggelig julaften i morgen, og at dere klarer å lage et par fine øyeblikk for dere selv iløpet av julen.❤️

Må bare beklage at jeg ikke har fått fulgt opp denne tråden, men det har vært sinnssykt mye jobb denne måneden. Synes uansett dere har skrevet fine kommentarer og delt gode råd, så det har blitt en kjempekoselig tråd.
Håper dere som skal feire alene for første gang i år, har fått noe gode idéer, og kanskje føler seg litt mindre alene når dere vet at vi er mange i samme situasjon. 

Stikker innom tråden igjen i morgen når jeg kommer hjem fra jobb. I kveld skal jeg kose meg med NRK og Grevinnen og hovmesteren og et glass gløgg.

Stor juleklem til alle sammen! Hilsen TS

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å feire jul mange ganger alene fordi det er første fridagen i en travel jobbsituasjon, og fordi det alltid er masse vennesammenkomster, konserter og annet gøy 1. og 2. dag, og ellers i romjulen. Foreldre og bror på et annet sted i landet, og er ikke "julete" av seg, og de pleier som regel reise på langferie til varmere strøk på denne tiden.

I år er første gang at jeg skal feire med familien. Så selv om jeg har skamkost meg alene tidligere, så er det annerledes i år. 

Anonymkode: 58490...f15

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her igjen. 

Nå har jeg pyntet leiligheten med julepynt. Har dekket sofabordet, og strøket julepysjen. Jeg er klar for jul! 😎🎅🏻

Håper dere andre også har fått pyntet litt. 🎄

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bannet meg gjennom husvask (ryggen protesterte da jeg sto opp i morges), en vrangvillig baderomslampe (måtte bytte lysrør men tok sin tid før jeg fikk det skikkelig) og et tre som har knekt en gren (greit nok - den havner inn mot veggen) . Var relativt sur da jeg oppdaget at den viktigste eska med julepynt sto igjen på loftet... Og at juleduken til kjøkkenet hadde havnet så langt ned i skittentøyskurven at den ikke var vasket. (Henger pent til tørk nå.) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her igjen. 

Nå har jeg pyntet leiligheten med julepynt. Har dekket sofabordet, og strøket julepysjen. Jeg er klar for jul! 😎🎅🏻

Håper dere andre også har fått pyntet litt. 🎄

Elsker at du stryker julepysjen🤩❤️

Anonymkode: 1d153...3d4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2020 den 18.30):

Jeg vil ha din julefeiring! ❤️

Anonymkode: b3d87...4dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...