Druid Skrevet 25. november 2020 #21 Skrevet 25. november 2020 Catalina Culès skrev (21 timer siden): Nei, har både pass og førerkort. Holder lenge det. Førerkort blir faset ut som id- kort. Det er plan om å fase ut førerkortet som fysisk kort i det hele tatt.
Druid Skrevet 25. november 2020 #22 Skrevet 25. november 2020 Bag skrev (8 timer siden): ... Ville heller brukt bankkort med bilde. Forstår ikke hvorfor bankene ikke lenger vil tilby det. Det er en relativ høy kostnad i å sikre identiteten og mange banker klarer ikke ivareta sikkerhetsaspektet med å garantere identiteten. (du må ha ett kontor, folk må møte opp, kortteknologien må være tilfredstillende osv osv . ) og du får ikke god nok kompensasjon. Det nærmeste du kan gjøre ,er å gi en ID som fungerer for kunden gjennom sedvane. Og det er på vei til å forsvinne.
T-Rex Skrevet 25. november 2020 #23 Skrevet 25. november 2020 1 minutt siden, Druid said: Det er en relativ høy kostnad i å sikre identiteten og mange banker klarer ikke ivareta sikkerhetsaspektet med å garantere identiteten. (du må ha ett kontor, folk må møte opp, kortteknologien må være tilfredstillende osv osv . ) og du får ikke god nok kompensasjon. Det nærmeste du kan gjøre ,er å gi en ID som fungerer for kunden gjennom sedvane. Og det er på vei til å forsvinne. Så du anbefaler nasjonalt ID-kort?
Druid Skrevet 25. november 2020 #24 Skrevet 25. november 2020 (endret) T-Rex skrev (7 minutter siden): Så du anbefaler nasjonalt ID-kort? JEG kommer til å bestille det fordi jeg er så ofte på tur i Europa, og liker ikke drasse på passet. Men jeg vet ikke hvor mye jeg hadde giddet hvis du ikke har det problemet. 99% av min identifisering i Norge handler om BankID. Svaret var mere hvorfor vi mister alle de gamle id kortene vi hadde før , som var gratis. Endret 25. november 2020 av Druid 1
Viernes Skrevet 25. november 2020 #25 Skrevet 25. november 2020 Nikitaspin skrev (21 timer siden): Ja bor i utlandet og har kun pass som gyldig ID her. Hvis du bor i utlandet, hvorfor skaffer du deg ikke id-kort der?
Jaybird Skrevet 25. november 2020 #26 Skrevet 25. november 2020 Jeg skal bestille i god tid før neste utenlandstur, men per i dag ser det ut til at det kan bli en stund til, så er ikke den første i køen for å skaffe kortet.
Noomie Skrevet 25. november 2020 #27 Skrevet 25. november 2020 Jeg reiser ikke, så nei. Har bankkort med ID og førerkort. Regner med at førerkort er gyldig i Sverige og Danmark fortsatt, selv når ID kortene kommer (det er eneste reising jeg gjør, men det gjelds ikke i mitt hode). Så ser ikke helt behovet for det, i dag. Kan jo være at på sikt så blir kun ID kortet gyldig, noe som er helt sykt. Siden det er dyrt og må erstattes ofte. I stede for å få 2- i-1 med bankkort eller førerkort. Virker som at ID kortet kun er nyttig for de som ikke har bankkort med bilde eller førerkort og som ikke ønsker å drasse på et stort pass. 🤷♀️ Slik som det er i dag, blir vell et (frekt og ikke noe jeg synes noe om) krav på sikt om det er eneste gyldige ID sikkert.
Bag Skrevet 25. november 2020 #28 Skrevet 25. november 2020 39 minutter siden, Druid said: Det er en relativ høy kostnad i å sikre identiteten og mange banker klarer ikke ivareta sikkerhetsaspektet med å garantere identiteten. (du må ha ett kontor, folk må møte opp, kortteknologien må være tilfredstillende osv osv . ) og du får ikke god nok kompensasjon. Det nærmeste du kan gjøre ,er å gi en ID som fungerer for kunden gjennom sedvane. Og det er på vei til å forsvinne. Har de regnet på hva det vil koste? Og viktigere: har de sjekket om kanskje kundene er villige til å betale for det?
Bag Skrevet 25. november 2020 #29 Skrevet 25. november 2020 9 hours ago, Million said: Det skal være gyldig legitimasjon som et førerkort og skal kunne brukes overalt, der et pass kan f.eks. men ikke utenfor EØS. Det var vel dette som var hele hensikten med å skape det nye id-kortet. Et offentlig id kort som kan brukes overalt og er gyldig leg. At personnummeret er skjult er kanskje bare et sikkerhetstrekk (eller kanskje det står på baksiden?). Mange sikkerhetsfaktorer som er bakt inn i det kortet, etter hva jeg skjønner. Derfor det har tatt så lang tid, det skal være umulig å forfalske Uten personnummer hjelper det vel ikke at det er sikkert og umulig å forfalske.
Drizzt Skrevet 25. november 2020 #30 Skrevet 25. november 2020 Ja! ID-kort er godkjent legitimasjon i EU på lik linje som pass. Da slipper man å ha med passet overalt. 2
Druid Skrevet 25. november 2020 #31 Skrevet 25. november 2020 Bag skrev (28 minutter siden): Uten personnummer hjelper det vel ikke at det er sikkert og umulig å forfalske. Det er nok slik at hvis du ikke har løsning til å lese av kortet, så har du ikke rett til å se personnummeret Bag skrev (32 minutter siden): Har de regnet på hva det vil koste? Og viktigere: har de sjekket om kanskje kundene er villige til å betale for det? Det kan du regne med. Det ville fort kostet ett par ganger prisen på dette kortet, og det er jo ikke billig akkurat.
Nikitaspin Skrevet 25. november 2020 #32 Skrevet 25. november 2020 Viernes skrev (1 time siden): Hvis du bor i utlandet, hvorfor skaffer du deg ikke id-kort der? Fordi jeg ikke har statsborgerskap her.. 1
Bag Skrevet 25. november 2020 #33 Skrevet 25. november 2020 31 minutter siden, Druid said: Det er nok slik at hvis du ikke har løsning til å lese av kortet, så har du ikke rett til å se personnummeret Det kan du regne med. Det ville fort kostet ett par ganger prisen på dette kortet, og det er jo ikke billig akkurat. Hvis du må ha noe spesielt verktøy for å lese kortet så er det ikke allment brukbart. Hvis et bankkort kostet det dobbelte men kan brukes over alt så vil man kanskje være villig til å betale for det.
Callisto83 Skrevet 25. november 2020 #34 Skrevet 25. november 2020 Hvordan blir det med England mon tro etter Brexit? Da går det vel bare med pass? Jeg kommer nok til å søke om et nasjonalt ID kort, men har ikke hastverk. Det virker som en mer praktisk løsning enn pass og bankkort.
Gjest Frosendiva Skrevet 25. november 2020 #35 Skrevet 25. november 2020 Kommer vel til å skaffe meg begge to . Har ikke førerkort .
Druid Skrevet 26. november 2020 #36 Skrevet 26. november 2020 Bag skrev (17 timer siden): Hvis du må ha noe spesielt verktøy for å lese kortet så er det ikke allment brukbart. Hvis et bankkort kostet det dobbelte men kan brukes over alt så vil man kanskje være villig til å betale for det. Det er allerede fokus på å fjerne synlig personnummer fra identitetskort. Så en løsning der kun de som har rett på å se det, får se det, vil komme uansett. Når det gjelder bankkort, så er spørsmålet om hvor lenge bankene har igjen av fysisk infrastruktur. De som velger å opprettholde et stort filialnettverk, kan vel se for seg et slikt produkt. Men jeg tror ikke det er mange banker som tenker slik. Der har jo politiet en gevinst, de kan koble identitetskortet og forvaltningen på passløsningen som er en samfunnsforpliktelse 1
Gab Skrevet 26. november 2020 #37 Skrevet 26. november 2020 Hvilke banker er det som fortsatt tilbyr bankkort med bilde og fødselsnummer?
blazius Skrevet 26. november 2020 #38 Skrevet 26. november 2020 Bag skrev (20 timer siden): Uten personnummer hjelper det vel ikke at det er sikkert og umulig å forfalske. Personnummeret står på baksiden.
blomstre Skrevet 26. november 2020 #39 Skrevet 26. november 2020 Gab skrev (8 minutter siden): Hvilke banker er det som fortsatt tilbyr bankkort med bilde og fødselsnummer? Mine to bankkort fra Sparebank1 Østlandet har bilde og fødsels- og personnummer, det nyeste av de ble utstedt i fjor.
Gjest Saph Skrevet 26. november 2020 #40 Skrevet 26. november 2020 Gab skrev (9 minutter siden): Hvilke banker er det som fortsatt tilbyr bankkort med bilde og fødselsnummer? Jeg fikk nettopp nytt fra sparebank1 østlandet I sommer med bilde og fødselsnummer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå