Gå til innhold

Skal du søke om det nye, nasjonale id-kortet?


Million

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, Gab said:

Hvilke banker er det som fortsatt tilbyr bankkort med bilde og fødselsnummer?

Dnb utstedte til mannen min i oktober. 😅 men måtte gå til bankkontoret og spørre etter det. Gikk ikke å søke om det på nettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gab skrev (3 timer siden):

Hvilke banker er det som fortsatt tilbyr bankkort med bilde og fødselsnummer?

Mitt Dnb kort har det. Faren min er kunde der også, og hans siste fornyelse (som jeg tror var for ett år siden) hadde også bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (På 24.11.2020 den 18.06):

 

Skal du søke?

 

Med mindre det har en funksjon som gjør at jeg kan bruke det i utlandet istedet for å drasse rundt på passet, så nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvplanke skrev (På 24.11.2020 den 18.21):

Ja, absolutt! Har ikke førerkort og har ikke bilde på bankkortet mitt, så bruker et utgått bankkort hvis jeg blir spurt om leg på polet. har vært pes i utlandet å gå rundt med passet, veldig redd for å miste det.

Haha samme her 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsumomo skrev (5 timer siden):

Med mindre det har en funksjon som gjør at jeg kan bruke det i utlandet istedet for å drasse rundt på passet, så nei.

Det kan du. Det kan brukes som id innenfor EØS, istedenfor pass, etter hva jeg forstår. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (12 timer siden):

Mitt Dnb kort har det. Faren min er kunde der også, og hans siste fornyelse (som jeg tror var for ett år siden) hadde også bilde.

Spørsmålet er om Dnb gir bankkort med bilde til nye kunder ;) Gamle får fornyet samme bankkort, men nye?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (5 timer siden):

Spørsmålet er om Dnb gir bankkort med bilde til nye kunder ;) Gamle får fornyet samme bankkort, men nye?

Innebærer dette at det vil bli slutt på at private aktører kan stå for allmenn akseptert legitimasjon og at det etter hvert kun vil være offentlige aktører som har lov til å stå for dette? Er det ønskelig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gab skrev (2 timer siden):

Innebærer dette at det vil bli slutt på at private aktører kan stå for allmenn akseptert legitimasjon og at det etter hvert kun vil være offentlige aktører som har lov til å stå for dette? Er det ønskelig? 

Det er jo ikke ønskelig, men det er faktisk litt vanskelig å se for seg hvilke private aktører som er villig til å ta på seg ett sånt ansvar. Det er jo ganske klart hvor stort dette problemet er, når selv Vegvesenet ikke ønsker å ha det ansvaret. 

Så lenge vi mister flere og flere steder å møte mennesker i en situasjon der vi må ha autorativ kompetanse, så ender vi opp i en situasjon der ingen egentlig ser et marked, og det eneste som er tvunget til det , er statsforvaltningen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/25/2020 at 7:58 AM, Bag said:

Det ser ikke ut som det nye id-kortet har fødselsnummer/personnummer så jeg vet ikke hvor det kan brukes.

Ville heller brukt bankkort med bilde. Forstår ikke hvorfor bankene ikke lenger vil tilby det.

Fordi det ikke har vært gyldig legitimasjon på over åtte år. De fleste aksepterer bankkort, det er vel litt kundeservice og litt tradisjon, men de er altså ikke påkrevet å gjøre det. Det er strengt tatt bare førerkort og pass som er gyldig legitimasjon i Norge.

Jeg kommer til å bestille ID-kortet så snart det er mulig. Er så upraktisk å gå rundt med passet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hvert, men har nytt pass og bankkort med bilde enn så lenge. Regner med jeg bestiller i løpet av neste år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nytt bankort fra SR bank nå i mai og der er det bilde og alt man trenger, nytt pass måtte jeg ha forrige år så jeg har alt jeg trenger for en stund. 😄 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gab skrev (3 timer siden):

Innebærer dette at det vil bli slutt på at private aktører kan stå for allmenn akseptert legitimasjon og at det etter hvert kun vil være offentlige aktører som har lov til å stå for dette? Er det ønskelig? 

Det er slik i andre land iallefall hvor kun staten utsteder legitimasjon i form av pass, id-kort og førerkort og ikke private aktører. For meg var det overraskende å få vite at bankkortene i Norge har bilde og personnummer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okapi skrev (2 timer siden):

Fordi det ikke har vært gyldig legitimasjon på over åtte år. De fleste aksepterer bankkort, det er vel litt kundeservice og litt tradisjon, men de er altså ikke påkrevet å gjøre det. Det er strengt tatt bare førerkort og pass som er gyldig legitimasjon i Norge.

Jeg kommer til å bestille ID-kortet så snart det er mulig. Er så upraktisk å gå rundt med passet.

Hvem er det som bestemmer hva som er gyldig legitimasjon for å gjøre hva?

Og hvorfor ble det ugyldig legitimasjon (til å gjøre hva?) for 8 år i siden? Man fjernet ikke da bilde, underskrift, fødselsnummer, id nummer, dato etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gulvplanke skrev (På 24.11.2020 den 20.21):

Ja, absolutt! Har ikke førerkort og har ikke bilde på bankkortet mitt, så bruker et utgått bankkort hvis jeg blir spurt om leg på polet. har vært pes i utlandet å gå rundt med passet, veldig redd for å miste det.

I utlandet er det som regel kun pass som er godkjent legitimasjon. Dette er snakk om et nasjonalt ID- kort, ikke et internasjonalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiubi skrev (9 minutter siden):

I utlandet er det som regel kun pass som er godkjent legitimasjon. Dette er snakk om et nasjonalt ID- kort, ikke et internasjonalt. 

Det stemmer i og for seg, men dette kortet er designet for å tilfredstille samme regelverk som i EU, så det vil fungere som reiseidentifikasjon på samme måte som i EU generelt. Det finnes også en variant som IKKE tilfredsstiller for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gab skrev (1 time siden):

Hvem er det som bestemmer hva som er gyldig legitimasjon for å gjøre hva?

Og hvorfor ble det ugyldig legitimasjon (til å gjøre hva?) for 8 år i siden? Man fjernet ikke da bilde, underskrift, fødselsnummer, id nummer, dato etc.

Myndighetene legger føringer på hvilke krav det stilles til identifikasjon.

Det kritiske er ikke hvilke data som er der over det mest nødvendige, men hvor sikkert det er mot forfalskning.  Og Bankene har ikke lagt opp til stadig fornyelse på dette nivået. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 hours ago, Gab said:

Hvem er det som bestemmer hva som er gyldig legitimasjon for å gjøre hva?

Og hvorfor ble det ugyldig legitimasjon (til å gjøre hva?) for 8 år i siden? Man fjernet ikke da bilde, underskrift, fødselsnummer, id nummer, dato etc.

Det er Stortinget og Justisdepartementet som avgjør dette.  Bankkort var gyldig legitimasjon frem til 1. januar 2012, da planen var at de nasjonale ID-kortene skulle overta denne jobben (delvis etter ønske fra bankene, som ikke ønsker å ha dette ansvaret). Problemet er bare at ID-kortene ble helt hinsides forsinket, og en hel masse nordmenn ble stående uten noen form for gyldig legitimasjon, da ikke hadde eller kunne få pass eller førerkort. En del banker valgte derfor å fortsatt utstede kort med bilde og personnummer.

Studentkort har forresten også bilde, underskrift og personnummer, men har aldri vært gyldig legitimasjon. Husker jeg måtte ta med meg passet på polet da jeg studerte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okapi skrev (1 time siden):

Det er Stortinget og Justisdepartementet som avgjør dette.  Bankkort var gyldig legitimasjon frem til 1. januar 2012, da planen var at de nasjonale ID-kortene skulle overta denne jobben (delvis etter ønske fra bankene, som ikke ønsker å ha dette ansvaret). Problemet er bare at ID-kortene ble helt hinsides forsinket, og en hel masse nordmenn ble stående uten noen form for gyldig legitimasjon, da ikke hadde eller kunne få pass eller førerkort. En del banker valgte derfor å fortsatt utstede kort med bilde og personnummer.

Studentkort har forresten også bilde, underskrift og personnummer, men har aldri vært gyldig legitimasjon. Husker jeg måtte ta med meg passet på polet da jeg studerte. 

Mener å huske at finansdepartementet bestemte sammen med bankene hva man skulle kunne bruke i bankene. Jeg husker også at posten ikke ville godkjenne førerkort mens det var gyldig over alt andre steder. Banker og post hadde også noen regler om at man kunne bruke ansattlegitimasjon i bedrifter ved bruksstedet hvis de tilfredsstilte visse krav. Studentkort har vært gyldig legitimasjon på posten tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe
Okapi skrev (21 timer siden):

Fordi det ikke har vært gyldig legitimasjon på over åtte år. De fleste aksepterer bankkort, det er vel litt kundeservice og litt tradisjon, men de er altså ikke påkrevet å gjøre det. Det er strengt tatt bare førerkort og pass som er gyldig legitimasjon i Norge.

Jeg kommer til å bestille ID-kortet så snart det er mulig. Er så upraktisk å gå rundt med passet.

Står i reglementet i butikken jeg jobber i, at kun bankkort med bilde, førerkort og pass er gyldig legitimasjon. Så det ser ut som mer enn bare kundeservice og tradisjon her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...