Gå til innhold

Skal du søke om det nye, nasjonale id-kortet?


Million

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, skruttveig said:

Står i reglementet i butikken jeg jobber i, at kun bankkort med bilde, førerkort og pass er gyldig legitimasjon. Så det ser ut som mer enn bare kundeservice og tradisjon her.

Det er jo akkurat det jeg mener. Butikkene tillater ofte bankkort som ID, dels fordi de alltid har gjort det, og dels som en tjeneste for kundene. Det er jo opp til den enkelte bedrift å avgjøre hva som er "bra nok", og de kan, hvis de vil, akseptere flere typer ID enn det myndighetene gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest 123 eller noe

Ok :) Er første gang jeg hører om dette nye id-kortet, i denne tråden. Så for å svare på spørsmålet, skal jeg ikke bestille noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestiller nok time i januar. :) Heia, heia. Passet mitt utgår snart uansett, så det blir deilig å slipe å ha begge to :) Heller ID-kort med de andre kortene i kortholderen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser av VG i dag at de nye id-kortene vil ha fødselsnummer på baksiden.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kRv2Lv/her-er-det-nye-id-kortet

I artikkelen står det at dette kortet er sikrere. Først står det at det er sikrere fordi det bestilles hos politiet. Deretter fordi det bestilles av politiet. Forstår ikke helt hvorfor det at politiet blir involvert skulle gjøre det noe sikrere enn om man gjorde det i banken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har booket time til pass for barnet mitt, så da bestiller jeg ID kort til meg i samme slengen, når jeg er der likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All den tid jeg har førerkort ser jeg ikke nytten. Har ikke satt meg inn i hvorvidt det skal kunne brukes i utlandet, men jeg vil aldri ta sjansen på å dra over grensen uten pass uansett, så da blir kortet bare unødig der også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Jeg ser ikke at jeg har behov for det. Koster like mye som ett pass, og gir ikke noen andre fordeler enn størrelsen. For meg ser det ut som hele prosjektet har endt opp som et alternativ for de som ikke kan få pass. 

Om det hadde vårt kostnadsfritt så ja. Men aller helst om det hadde vært digitalt på telefonen som førerkortet har blitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
Druid skrev (På 25.11.2020 den 16.49):

Førerkort blir faset ut som id- kort. Det er plan om å fase ut førerkortet som fysisk kort i det hele tatt.  

Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Villfisker said:

Hvorfor det?

Fordi Vegvesenet, på samme måte som bankene, ikke vil ha det ansvaret. Av gammel vane kommer de nok til å fortsette en stund, men det gir jo mening å sentralisere dette her.

Fikk forøvrig SMS fra purken i dag morges, de har produsert og sendt mitt kort. Var imponerende kjapt levert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (På 24.11.2020 den 18.06):

Etter mange års forsinkelser, er planen nå at det nye, norske nasjonale id-kortet vil komme i slutten av november. Da kan man begynne og søke om å få det. 

Jeg lurer på hvor populært det blir og hvor stor pågangen til å søke om det vil bli.

Jeg har ikke førerkort (aldri hatt), og pass er litt pes å drasse rundt på da det ikke passer i en lommebok, så jeg skal søke om det nye id-kortet for å ha et gyldig id-kort i lommeboka. Det er jo sånn at bankkort med bilde egentlig ikke er gyldig id overalt lenger (selv om jeg enda ikke er blitt avfeid når jeg viser det noen plass).  

Skal du søke?

Og hvor lite imponert er du over at det har tatt så ekstremt lang tid med planlegging og utførelse? :fnise: 

ID kort. Vil det si for å bekrefte deg om du kjøper øl og slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gloan9 skrev (3 timer siden):

ID kort. Vil det si for å bekrefte deg om du kjøper øl og slikt?

Ingen spør MEG om id for ølkjøp:fnise:, men for ungdommer; ja, blant annet i den situasjonen. Det er et godkjent id-kort i nesten alle situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...