Million Skrevet 24. november 2020 #1 Skrevet 24. november 2020 Etter mange års forsinkelser, er planen nå at det nye, norske nasjonale id-kortet vil komme i slutten av november. Da kan man begynne og søke om å få det. Jeg lurer på hvor populært det blir og hvor stor pågangen til å søke om det vil bli. Jeg har ikke førerkort (aldri hatt), og pass er litt pes å drasse rundt på da det ikke passer i en lommebok, så jeg skal søke om det nye id-kortet for å ha et gyldig id-kort i lommeboka. Det er jo sånn at bankkort med bilde egentlig ikke er gyldig id overalt lenger (selv om jeg enda ikke er blitt avfeid når jeg viser det noen plass). Skal du søke? Og hvor lite imponert er du over at det har tatt så ekstremt lang tid med planlegging og utførelse? 5
SPOCA Skrevet 24. november 2020 #2 Skrevet 24. november 2020 Jeg kommer til å søke om nytt nasjonalt id-kort. Har heller ikke førerkort, så dette er etterlengtet. 4
Gulvplanke Skrevet 24. november 2020 #3 Skrevet 24. november 2020 Ja, absolutt! Har ikke førerkort og har ikke bilde på bankkortet mitt, så bruker et utgått bankkort hvis jeg blir spurt om leg på polet. har vært pes i utlandet å gå rundt med passet, veldig redd for å miste det. 3
Navani Skrevet 24. november 2020 #4 Skrevet 24. november 2020 Nei, kommer ikke til å skaffe meg det. Har bankkort og førerkort som ID, og pass. 2
Gjest Villfisker Skrevet 24. november 2020 #5 Skrevet 24. november 2020 Det var veldig forsinket. Trodde droppet det kortet. Trodde det skulle tilbys automatisk, men får vel søke da
Hodepine Skrevet 24. november 2020 #7 Skrevet 24. november 2020 Kommer til å søke, ja. Fått beskjed av banken om at neste bankkort blir uten bilde, og jeg har heller ikke førerkort jeg kan legitimere meg med. 2
cleangal Skrevet 24. november 2020 #8 Skrevet 24. november 2020 Tror jeg kommer til å søke, ja. Har førerkort, men vet ikke hvor lenge jeg får beholde det pga kronisk sykdom. For øyeblikket har jeg faktisk gyldig pass, men når det går ut gidder jeg ikke fornye før jeg eventuelt skal til utlandet (mitt forrige pass gikk ut i 2001, jeg fikk nytt i 2017). 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 24. november 2020 #9 Skrevet 24. november 2020 Nei, har både pass og førerkort. Holder lenge det.
Nikitaspin Skrevet 24. november 2020 #10 Skrevet 24. november 2020 Ja bor i utlandet og har kun pass som gyldig ID her. 1
FantasDick Skrevet 24. november 2020 #11 Skrevet 24. november 2020 Tjas.. Har både førerkort, nytt bankkort med bilde og pass, så trenger det egentlig ikke, men..
T-Rex Skrevet 24. november 2020 #12 Skrevet 24. november 2020 Blir ID-kortet internasjonalt anerkjent, eller er det fremdeles bare pass som er det?
Million Skrevet 24. november 2020 Forfatter #13 Skrevet 24. november 2020 T-Rex skrev (1 minutt siden): Blir ID-kortet internasjonalt anerkjent, eller er det fremdeles bare pass som er det? Det er et internasjonalt id-kort innenfor visse begrensninger: " Du kan benytte ID-kortet som reisedokument i EØS-området, slik du i dag benytter passet. Hvis du skal reise utenfor EØS-området, må du ta med deg pass." 6
T-Rex Skrevet 24. november 2020 #14 Skrevet 24. november 2020 1 minutt siden, Million said: Det er et internasjonalt id-kort innenfor visse begrensninger: " Du kan benytte ID-kortet som reisedokument i EØS-området, slik du i dag benytter passet. Hvis du skal reise utenfor EØS-området, må du ta med deg pass." Takk! 😀 Men ligner det på andre lands ID-kort, slik at det kan brukes som aldersleg osv utenfor EØS? Ikke at akkurat det med aldersleg er så aktuelt for meg, men det er jo andre situasjoner der du må vise at du er deg. 1
Million Skrevet 24. november 2020 Forfatter #15 Skrevet 24. november 2020 T-Rex skrev (2 minutter siden): Takk! 😀 Men ligner det på andre lands ID-kort, slik at det kan brukes som aldersleg osv utenfor EØS? Ikke at akkurat det med aldersleg er så aktuelt for meg, men det er jo andre situasjoner der du må vise at du er deg. Det har jeg gått ut fra at det skal gjøre, men jeg vet ikke. Det har egentlig ikke stått så mye om akkurat det, det har mest vært skriverier om alle forsinkelsene jeg husker å ha lest 😛 1
rorodinbåt Skrevet 24. november 2020 #16 Skrevet 24. november 2020 Er det noen som vet hva det skal koste, tenker og skaffe meg det. Har pass nå, men det går snart ut...
Million Skrevet 24. november 2020 Forfatter #17 Skrevet 24. november 2020 rorodinbåt skrev (Akkurat nå): Er det noen som vet hva det skal koste, tenker og skaffe meg det. Har pass nå, men det går snart ut... 570,- for voksne, samme som pass, står det i lenken til politiet. 1
Kokeshi Skrevet 24. november 2020 #18 Skrevet 24. november 2020 Jeg ser ikke helt behovet. Jeg har førerkort, bankkort med bilde, og pass. 2
Bag Skrevet 25. november 2020 #19 Skrevet 25. november 2020 Det ser ikke ut som det nye id-kortet har fødselsnummer/personnummer så jeg vet ikke hvor det kan brukes. Ville heller brukt bankkort med bilde. Forstår ikke hvorfor bankene ikke lenger vil tilby det. 2
Million Skrevet 25. november 2020 Forfatter #20 Skrevet 25. november 2020 (endret) Bag skrev (11 minutter siden): Det ser ikke ut som det nye id-kortet har fødselsnummer/personnummer så jeg vet ikke hvor det kan brukes. Ville heller brukt bankkort med bilde. Forstår ikke hvorfor bankene ikke lenger vil tilby det. Det skal være gyldig legitimasjon som et førerkort og skal kunne brukes overalt, der et pass kan f.eks. men ikke utenfor EØS. Det var vel dette som var hele hensikten med å skape det nye id-kortet. Et offentlig id kort som kan brukes overalt og er gyldig leg. At personnummeret er skjult er kanskje bare et sikkerhetstrekk (eller kanskje det står på baksiden?). Mange sikkerhetsfaktorer som er bakt inn i det kortet, etter hva jeg skjønner. Derfor det har tatt så lang tid, det skal være umulig å forfalske Endret 25. november 2020 av Million 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå