Gjest Chicchi Skrevet 23. november 2020 #1 Del Skrevet 23. november 2020 Jeg har vært vegetarianer i fem år og føler meg best når jeg holder meg til et kjøttfritt kosthold. Jeg føler meg ikke trøtt eller at jeg mangler noe i hverdagen min. Er heller ikke for tynn. Men... Nå har vi prøvd å bli gravide i fire måneder, og jeg begynner å lure på om det er noen næringsstoffer jeg mangler som kan påvirke fertiliteten min? Jeg går allerede på folsyre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #2 Del Skrevet 23. november 2020 Får du i deg nok jod, spiser du melkeprodukter? https://forskning.no/mat-og-helse-opplysningskontoret-for-meieriprodukter-partner/viktig-a-fa-i-seg-nok-jod-for-man-blir-gravid/1295544 Anonymkode: c1cad...37e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chicchi Skrevet 23. november 2020 #3 Del Skrevet 23. november 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får du i deg nok jod, spiser du melkeprodukter? https://forskning.no/mat-og-helse-opplysningskontoret-for-meieriprodukter-partner/viktig-a-fa-i-seg-nok-jod-for-man-blir-gravid/1295544 Anonymkode: c1cad...37e Takk for link! Jeg spiser brødskive med ost og smør hver dag, ellers er det lite melk i kostholdet mitt... Jeg foretrekker soyayoghurt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #4 Del Skrevet 23. november 2020 Pass også på å få i deg nok B6 og B12 Anonymkode: 01877...ec0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #5 Del Skrevet 23. november 2020 Det vanlige er å holde på opp til 12 måneder før man blir gravid, så 4 mnd uten treff er vanlig. Effekten av noen typer prevansjon kan også henge igjen en stund etter stans. Noen medisiner kan påvirke Selvsagt vitkig å få i seg litt jod, da. Spiser du vanlig bordsalt er det litt der. Men gjerne eksperimenter med tangkrydder eller lignende for å få i deg litt til. Men man skal være obs så man ikke fåt i seg for mye Anonymkode: 2167e...0bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #6 Del Skrevet 23. november 2020 1 minutt siden, Chicchi skrev: Takk for link! Jeg spiser brødskive med ost og smør hver dag, ellers er det lite melk i kostholdet mitt... Jeg foretrekker soyayoghurt. Melkeprodukter og hvit fisk er de viktigste kildene til jod i norsk kosthold. Jod er viktig for stoffskiftet som er viktig for fertilitet. Jod er og viktig for sunn fosterutvikling. Anonymkode: 4dd42...bc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #7 Del Skrevet 23. november 2020 Spiser du fisk og skalldyr? Anonymkode: 082cb...ed0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chicchi Skrevet 23. november 2020 #8 Del Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spiser du fisk og skalldyr? Anonymkode: 082cb...ed0 Jeg spiser fisk og skalldyr, ja, men ikke så ofte, for jeg liker nesten bare laks, og det er så dyrt! Men jeg drikker tran hver dag og spiser sushi i ny og ne, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chicchi Skrevet 23. november 2020 #9 Del Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det vanlige er å holde på opp til 12 måneder før man blir gravid, så 4 mnd uten treff er vanlig. Effekten av noen typer prevansjon kan også henge igjen en stund etter stans. Noen medisiner kan påvirke Selvsagt vitkig å få i seg litt jod, da. Spiser du vanlig bordsalt er det litt der. Men gjerne eksperimenter med tangkrydder eller lignende for å få i deg litt til. Men man skal være obs så man ikke fåt i seg for mye Anonymkode: 2167e...0bf Takk Jeg sluttet på p-pille for fire måneder siden, og har hatt uregelmessig mens siden, så det er klart det ligger noe der også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chicchi Skrevet 23. november 2020 #10 Del Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Pass også på å få i deg nok B6 og B12 Anonymkode: 01877...ec0 Jeg trodde det var B6 og B12 i folsyretablettene man tar? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #11 Del Skrevet 23. november 2020 3 minutter siden, Chicchi said: Takk Jeg sluttet på p-pille for fire måneder siden, og har hatt uregelmessig mens siden, så det er klart det ligger noe der også. Da er det ikke kostholdet det er noe feil med. Det kan ta opptil 12 mnd før kroppen er i gjenge igjen etter slutt på prevensjon Anonymkode: 8e62a...e32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #12 Del Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Melkeprodukter og hvit fisk er de viktigste kildene til jod i norsk kosthold. Jod er viktig for stoffskiftet som er viktig for fertilitet. Jod er og viktig for sunn fosterutvikling. Anonymkode: 4dd42...bc0 For skjoldbruskkjertelen også visstnok. Anonymkode: 2f34b...4c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #13 Del Skrevet 23. november 2020 Gå til legen og ta blodprøve, så får du ordentlig svar på hva du eventuelt mangler. Jeg er veganer og har vært i mange år, ingen mangler. Anonymkode: 630e2...83a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #14 Del Skrevet 23. november 2020 24 minutter siden, Chicchi said: Jeg trodde det var B6 og B12 i folsyretablettene man tar? Det spørs på hvilke typer tabletter du tar. Folsyre er vitamin B9 Anonymkode: 01877...ec0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Løpegærn Skrevet 23. november 2020 #15 Del Skrevet 23. november 2020 Chicchi skrev (29 minutter siden): Jeg spiser fisk og skalldyr, ja, men ikke så ofte, for jeg liker nesten bare laks, og det er så dyrt! Men jeg drikker tran hver dag og spiser sushi i ny og ne, Du er ikke vegetarianer hvis du spiser fisk og skalldyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chicchi Skrevet 23. november 2020 #16 Del Skrevet 23. november 2020 Løpegærn skrev (14 minutter siden): Du er ikke vegetarianer hvis du spiser fisk og skalldyr. Greit greit, pescetarianer, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chicchi Skrevet 23. november 2020 #17 Del Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Gå til legen og ta blodprøve, så får du ordentlig svar på hva du eventuelt mangler. Jeg er veganer og har vært i mange år, ingen mangler. Anonymkode: 630e2...83a Har du prøvd å bli gravid som veganer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #18 Del Skrevet 23. november 2020 1 minutt siden, Chicchi said: Har du prøvd å bli gravid som veganer? Jeg ble faktisk det ved uhell da jeg var yngre (allerede vært veggis og så veganer i mange år da) og i en situasjon hvor jeg ikke kunne beholde barnet. Kondom som sprakk, jeg gikk ikke på hormonell prevensjon. Kjenner til flere som trenger tid fra de slutter på prevensjon til de blir gravide, så det kan godt være det bare vil ta litt tid og at du ikke har noen mangler også. Ønsker dere lykke til uansett 🙂 Anonymkode: 630e2...83a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chicchi Skrevet 23. november 2020 #19 Del Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg ble faktisk det ved uhell da jeg var yngre (allerede vært veggis og så veganer i mange år da) og i en situasjon hvor jeg ikke kunne beholde barnet. Kondom som sprakk, jeg gikk ikke på hormonell prevensjon. Kjenner til flere som trenger tid fra de slutter på prevensjon til de blir gravide, så det kan godt være det bare vil ta litt tid og at du ikke har noen mangler også. Ønsker dere lykke til uansett 🙂 Anonymkode: 630e2...83a Takk Det er så mange i familien min som ble gravid rett etter pilleslutt, så jeg liksom antok det skulle skje med meg også. Så ble litt stressa! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #20 Del Skrevet 23. november 2020 Jeg har hørt at veganer er mer problematisk, og at soya er noe du kanskje bør unngå store mengder av når du prøver å bli gravid. Så kanskje bytt til noe annet. Har ikke lest mye om det, men vet ei bekjent måtte kutte fra veganer til vegetar en stund. Anonymkode: eed0c...e30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå