AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #1 Skrevet 23. november 2020 Datteren min på 4 år kan ikke snakke. Hun kan si ja og nei, og noen ord til. Hun kan si rundt 40 ord. kan si to ords ytringer. Hun forstår mye!! Er bare snakkingen som ikke kommer. Vi har hatt utredning hos PPT, hvor det ikke ble konkludert med noe annet enn sen språkutvikling. Hun har spesialpedagog flere timer i uka. Jeg er meget bekymret. Var ikke mulig å gjennomføre evnetester når utredning ble gjort for et år siden pga konsentrasjon. Har noen opplevd en fire åring som har lik språkutvikling til min datter og hva har det blitt konkludert med? Anonymkode: 7eba5...f7f
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #2 Skrevet 23. november 2020 Noen barn er trege med språk... Jeg regner med at hørsel er undersøkt? Jeg ville nok uansett spurt om mer hjelp fra PPT, eventuelt BUP Anonymkode: 1f9de...f93
Glitnir Skrevet 23. november 2020 #3 Skrevet 23. november 2020 4 år og ikke kunne snakke er veldig uvanlig. Her ville jeg stått hardt på for å få de utredninger, vurderinger og hjelp som er mulig. Forhåpentligvis er konklusjonen at det er noe som kan avhjelpes eller som kommer veldig forsinket, men i motsatt fall er det på høy tid å sette inn tiltak. 17
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #4 Skrevet 23. november 2020 5 minutter siden, Glitnir skrev: 4 år og ikke kunne snakke er veldig uvanlig. Her ville jeg stått hardt på for å få de utredninger, vurderinger og hjelp som er mulig. Forhåpentligvis er konklusjonen at det er noe som kan avhjelpes eller som kommer veldig forsinket, men i motsatt fall er det på høy tid å sette inn tiltak. Viktig å ikke pushe jenta til å skulle begynne å snakke ihvertfall Anonymkode: cec06...747 1
GammelKaktus Skrevet 23. november 2020 #5 Skrevet 23. november 2020 Har det vært noe forbedring etter at hun fikk timer med spesialpedagog? Er det fremgang så ville jeg ikke vært så bekymret. Er det bare språket som er utenfor "normen"? 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #6 Skrevet 23. november 2020 Hørsel!!!!! Anonymkode: 5613e...dc4 5
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #7 Skrevet 23. november 2020 1 time siden, FrøkenMånestråle skrev: Har det vært noe forbedring etter at hun fikk timer med spesialpedagog? Er det fremgang så ville jeg ikke vært så bekymret. Er det bare språket som er utenfor "normen"? Det har vært fremgang ja. Men bare det faktum at hun er 4 år og snakker så dårlig skremmer livet av meg. Er blitt tatt hørselstest. Anonymkode: 7eba5...f7f
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #8 Skrevet 23. november 2020 Autisme? Få noen til å utrede dette. Ved 4 års alderen skal de snakke, og siden hørsel er normal ville jeg krevd utredning. Ta det opp med legen din, ppt er ikke alltid de flinkeste. Anonymkode: 76f8c...636 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #9 Skrevet 23. november 2020 Først og fremst slapp helt av. Det kan rett og slett bare være språkvansker, men det kan være vanskelig å få tatt skikkelig språkkartlegging når hun har lite språk og i tillegg vansker med konsentrasjon(?). Det kan også være at hun f.eks har forsinket utvikling i munnen/kjeven og dermed rett og slett ikke er munnmotorisk sterk nok til å kunne uttale mange lyder/ord. At det oppfattes som hun har god språkforståelse er veldig bra! Det er et kjempegodt utgangspunkt! Kanskje er hun en som sparer på språket og en dag så løsner det bare plutselig. Har dere fått foreldreveiledning, tips og råd? Enten fra PPT eller spesialpedagog i barnehagen? Det skal være et tilbud om det, men mange er dårlig til å opplyse om det. Da er det snakk om hva dere kan flette inn i hverdagen for å stimulere språkutvikling. Forresten er språkvansker/forsinkelser veldig vanlig og ikke ekstremt uvanlig som noen andre sier her. Mange barn sliter med språk og det er en av de vanligste grunnen til å bli henvist til PPT i barnehagen. For mange løsner det, mens andre kan ha ulike typer språkforstyrrelser. Men det kan være vanskelig å fastsette i tidlig alder. Ses det en utvikling? Hvis du sammenligner for et år siden, 6 måneder siden? Dersom det kun er språk hun er forsinket på, og dere ser en utvikling (om så en sakte en), så ville jeg tatt det med ro. Så lenge hun ikke viser tegn på forsinket utvikling på andre områder, så kan det være hun bare trenger tid. Hun er allerede i systemet og har oppfølging, det er bra. Evnetest kan tas fra spedbarnsalder, så det var en litt rar beskjed du har fått. Antageligvis så de ingen vits i det hvis det er slik at vansker med konsentrasjon vil gi et mye dårligere resultat enn realiteten. Den mest brukte testen til den aldersgruppen er rett og slett ganske kjedelig og vil være spesiell strevsom for de barna som strever med konsentrasjon og språk. Dersom hun fremdeles har behov for oppfølging ved skolestart vil det antageligvis tas en slik test ved neste runde hos PPT. Kun ut fra språk er ikke autisme noe vits i å utrede egentlig. Da vil det også være vansker på andre områder. Regner med hørsel er sjekket ettersom det er første steg i prosessen. Det viktigste er å ikke presse henne. Det kommer når hun er klar. Det kan fremdeles skje mye frem mot skolestart! Aksepter henne for den hun er og de behovene hun har. Det er garantert tatt noen form for språkkartlegging og resultatet står i den sakkyndige vurderinger. Sett deg godt inn i den og les deg opp på språkvansker. Statped har gode sider angående dette. Aksepter at man ikke kan få svar på alt nå i den alderen. For noen kommer språkutviklingen helt naturlig, mens for andre er det dessverre slik at man må legge ned stor innsats bak hvert lille steg som tas. Ikke vær redd for å stille spørsmål til PPT og spesialpedagog. Med god støtte rundt barnet vil antageligvis språket komme etter hvert Anonymkode: 91ff4...a9f 7
GammelKaktus Skrevet 23. november 2020 #10 Skrevet 23. november 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har vært fremgang ja. Men bare det faktum at hun er 4 år og snakker så dårlig skremmer livet av meg. Er blitt tatt hørselstest. Anonymkode: 7eba5...f7f Det forstår jeg, tror alle blir stressa hvis barnet ikke er der andre jevnaldrende barn er i utviklingen. Tror nesten bare du må ta tiden til hjelp. Er ikke lett å utrede så små barn heller, kan raskt ende opp med feil diagnoser. Barnet til en venninne var usedvanlig treig med språket, forsto alt man sa men pratet lite selv. Var ingenting galt utenom at ungen ikke gadd, innen skolestart var alt som normalt. Når hun leker for seg selv prater hun da? 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #11 Skrevet 23. november 2020 Hørselstest er en ting, men har de sjekket øregangene og de falske mandlene? Anonymkode: 4927e...e10 2
Gjest Lama_Drama Skrevet 23. november 2020 #12 Skrevet 23. november 2020 Få en henvisning til øre/nese/hals og få sjekket ørene skikkelig.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #13 Skrevet 23. november 2020 Tusen takk alle. Jeg er livredd for å bli gjenkjent siden problemstillingen er relativt uvanlig(eller ikke). Tør ikke utdype for mye. Skal ta med meg hvert eneste råd her. Tusen takk. Anonymkode: 7eba5...f7f 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #14 Skrevet 23. november 2020 FrøkenMånestråle skrev (13 timer siden): Det forstår jeg, tror alle blir stressa hvis barnet ikke er der andre jevnaldrende barn er i utviklingen. Tror nesten bare du må ta tiden til hjelp. Er ikke lett å utrede så små barn heller, kan raskt ende opp med feil diagnoser. Barnet til en venninne var usedvanlig treig med språket, forsto alt man sa men pratet lite selv. Var ingenting galt utenom at ungen ikke gadd, innen skolestart var alt som normalt. Når hun leker for seg selv prater hun da? Nei hun gjør ikke det. Anonymkode: 7eba5...f7f
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #15 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Først og fremst slapp helt av. Det kan rett og slett bare være språkvansker, men det kan være vanskelig å få tatt skikkelig språkkartlegging når hun har lite språk og i tillegg vansker med konsentrasjon(?). Det kan også være at hun f.eks har forsinket utvikling i munnen/kjeven og dermed rett og slett ikke er munnmotorisk sterk nok til å kunne uttale mange lyder/ord. At det oppfattes som hun har god språkforståelse er veldig bra! Det er et kjempegodt utgangspunkt! Kanskje er hun en som sparer på språket og en dag så løsner det bare plutselig. Har dere fått foreldreveiledning, tips og råd? Enten fra PPT eller spesialpedagog i barnehagen? Det skal være et tilbud om det, men mange er dårlig til å opplyse om det. Da er det snakk om hva dere kan flette inn i hverdagen for å stimulere språkutvikling. Forresten er språkvansker/forsinkelser veldig vanlig og ikke ekstremt uvanlig som noen andre sier her. Mange barn sliter med språk og det er en av de vanligste grunnen til å bli henvist til PPT i barnehagen. For mange løsner det, mens andre kan ha ulike typer språkforstyrrelser. Men det kan være vanskelig å fastsette i tidlig alder. Ses det en utvikling? Hvis du sammenligner for et år siden, 6 måneder siden? Dersom det kun er språk hun er forsinket på, og dere ser en utvikling (om så en sakte en), så ville jeg tatt det med ro. Så lenge hun ikke viser tegn på forsinket utvikling på andre områder, så kan det være hun bare trenger tid. Hun er allerede i systemet og har oppfølging, det er bra. Evnetest kan tas fra spedbarnsalder, så det var en litt rar beskjed du har fått. Antageligvis så de ingen vits i det hvis det er slik at vansker med konsentrasjon vil gi et mye dårligere resultat enn realiteten. Den mest brukte testen til den aldersgruppen er rett og slett ganske kjedelig og vil være spesiell strevsom for de barna som strever med konsentrasjon og språk. Dersom hun fremdeles har behov for oppfølging ved skolestart vil det antageligvis tas en slik test ved neste runde hos PPT. Kun ut fra språk er ikke autisme noe vits i å utrede egentlig. Da vil det også være vansker på andre områder. Regner med hørsel er sjekket ettersom det er første steg i prosessen. Det viktigste er å ikke presse henne. Det kommer når hun er klar. Det kan fremdeles skje mye frem mot skolestart! Aksepter henne for den hun er og de behovene hun har. Det er garantert tatt noen form for språkkartlegging og resultatet står i den sakkyndige vurderinger. Sett deg godt inn i den og les deg opp på språkvansker. Statped har gode sider angående dette. Aksepter at man ikke kan få svar på alt nå i den alderen. For noen kommer språkutviklingen helt naturlig, mens for andre er det dessverre slik at man må legge ned stor innsats bak hvert lille steg som tas. Ikke vær redd for å stille spørsmål til PPT og spesialpedagog. Med god støtte rundt barnet vil antageligvis språket komme etter hvert Anonymkode: 91ff4...a9f Takk for et fyldig svar. Antar du kommer fra fagfeltet. Hun har andre utfordringer mht sosial fungering. Vil helst ikke utdype grunnet redd for gjenkjenning. Kan du si litt mer om de symptomatiske trekkene i den alderen iht autisme? Anonymkode: 7eba5...f7f
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #16 Skrevet 23. november 2020 FrøkenMånestråle skrev (15 timer siden): Har det vært noe forbedring etter at hun fikk timer med spesialpedagog? Er det fremgang så ville jeg ikke vært så bekymret. Er det bare språket som er utenfor "normen"? Ja det har vært fremgang men den er liten. Fra et til to ords ytringer. Lite voksbular fortsatt. Blir liksom de samme frasene om og om igjen.. Utfordringer også knyttet til sosial fungering, noe som jeg har antatt har skyldtes språket Anonymkode: 7eba5...f7f
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #17 Skrevet 23. november 2020 Elektiv mutisme? Anonymkode: 9c8b1...a9b
Siri_H Skrevet 24. november 2020 #18 Skrevet 24. november 2020 (endret) Jeg tror jeg ville krevd en skikkelig utredning via spesialisthelsetjenesten. PPT er ikke spesialisthelsetjenesten, så selv om de kan kartlegge en del så er det mye de ikke kan utrede. Min sønn snakket veldig lite i 3-4 års alderen. Viste seg at han hadde atypisk autisme, etter lang utredning. De vanlige autistiske trekkene kom ikke tydeligere fram før seinere, så ved 3/4 års alder ville vi sagt at han "kun" hadde problemer med språket. Spes.ped i barnehagen og PPT tenkte heller ikke autisme på det tidspunktet, for han var sosial, omgjengelig, ikke spesielt rigid osv. Nå som 7-8 åring snakker han som en foss (selv om han mangler noen lyder og ord fortsatt), og vi er ikke i tvil om at diagnosen han fikk da var helt riktig (mange av autismetrekkene er framtredende nå sammenlignet med når han var liten). Det er ikke sikkert at ditt barn er noe annet enn sein med språket. Men hvis det er noe annet er det kjempeviktig å få det kartlagt så godt som mulig, slik at barnet kan få hjelp tilpasset sine utfordringer. Endret 24. november 2020 av Siri_H 4
Siri_H Skrevet 24. november 2020 #19 Skrevet 24. november 2020 (endret) Dobbel post Endret 24. november 2020 av Siri_H
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #20 Skrevet 24. november 2020 Har du hørt om hun kan få logoped? Eller er det kun for uttale, kanskje? Anonymkode: db6ad...1a3 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå