LunaPentunia Skrevet 22. november 2020 #1 Skrevet 22. november 2020 (endret) Var på MR og de jeg gikk til gir deg muligheten til å se på bildene selv på nett (før radiolog har sett og svar er sendt til henvisende lege). Så joda, jeg logget inn for å se på bildene, tenkte jo at det ikke ville være noe der. Men så var det jo noe der. En flekk. Rimelig sikker på at den ikke skal være der. Dr.Google forteller meg at det er en svulst, men at det kan være litt enten eller om den er godartet eller ondartet. Denne helgen har vært lang og regner med natten blir det også. Håper at jeg kan få noen svar ved å ringe de i morgen. Så dersom du noengang er i samme situasjon - husk å se på bildene på en ukedag i kontortid slik at du har mulighet til å få snakke med noen dersom du ser noe. Endret 23. november 2020 av LunaPentunia 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #2 Skrevet 22. november 2020 Herregud, du kan ikke tolke MR-bilder selv👎🏻 Logg deg ut derfra og vent på svar. Dersom det var noe akutt ville de kontaktet deg raskt uansett. Anonymkode: c7814...4e9 34
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #3 Skrevet 22. november 2020 Hva er det MR bilde av? Anonymkode: 1549d...845
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #4 Skrevet 22. november 2020 Herregud den feilen gjorde jeg også! Hadde tatt MR av hodet. Kikket på bildene og der!- på den ene siden var det en stor hvor klump som ikke var på den andre siden! Ble helst ødelagt etterpå, tørte ikke å kontakte legen heller for jeg var sikler på at deg vR kreft. Var livredd. Men det var ikke noe farlig, det viste seg å være en bihule som ikke ble utviklet. Men det skal ligge med svar fra radiografen der også! Du kan jo se om du kan lese den. Anonymkode: cc069...0c6 4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #5 Skrevet 22. november 2020 Jeg har et enda bedre forslag, aldri tolk dine egne bilder hvis ikke du er utdannet til det. Det står en der og tar/ser på bildene bli tatt, hadde dette vært så alvorlig så hadde du hørt noe ganske fort. Anonymkode: 515a6...55f 16
Djungelvrål Skrevet 22. november 2020 #6 Skrevet 22. november 2020 Tullete å legge ut bilde av mr her! Det kreves mange års utdannelse for å lese et slikt bilde. Det at ts selv har tilgang til bildene er bare hinsides, hvorfor??? 15
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #7 Skrevet 22. november 2020 15 minutter siden, AnonymBruker said: Men det skal ligge med svar fra radiografen der også! Du kan jo se om du kan lese den. Anonymkode: cc069...0c6 Vi radiografer skriver ikke svar på MR-bilder. Det er det radiolog som skriver. Vi kan utdanne oss til beskrivende radiograf på enkelte skjelettundersøkelser, men ikke MR. Ts, vent på svar fra radiolog. Anonymkode: 05d2c...39e 10
LunaPentunia Skrevet 22. november 2020 Forfatter #8 Skrevet 22. november 2020 Jeg burde jo selvsagt ikke ha logget inn å sett på bildene, men muligheten var der, nysgjerrigheten vant og jeg trodde jo ikke det faktisk kom til å være noe å se. Radiografene hadde selvsagt ikke kunne si noe når jeg tok bildene. Radiologen har ikke sett på bildene enda, det kunne ta en ukes tid, men jeg blir nok å ringe i morgen, forklare at jeg var så dum at jeg så på bildene og spørre om det er mulig å få snakke med radiolog. Nei, jeg er verken radiograf eller radiolog, men jeg kan se og den flekken burde ikke være der. Nå er jeg ikke kjempeurolig (ok - er ikke helt rolig heller da), men tenker at det ordner seg nok. Akkurat nå er det vel helst det at jeg vil ha noen klare svar. Helst nu.
petterm Skrevet 22. november 2020 #9 Skrevet 22. november 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi radiografer skriver ikke svar på MR-bilder. Det er det radiolog som skriver. Vi kan utdanne oss til beskrivende radiograf på enkelte skjelettundersøkelser, men ikke MR. Ts, vent på svar fra radiolog. Anonymkode: 05d2c...39e Selv om dere ikke er utdannet til det, ser dere kanskje enkelte ting som dere vet er alarmerende? Hvis du ser noe som gjør deg bekymret, ville du meldt videre, eller ville du latt bildene ligge i påvente av at radiologen fikk tid?
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #10 Skrevet 22. november 2020 Meget merkelig sted å få en svults, da. Midt i skjelletet liksom 🤔 Anonymkode: 62c89...3e6 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #11 Skrevet 22. november 2020 5 minutter siden, petterm skrev: Selv om dere ikke er utdannet til det, ser dere kanskje enkelte ting som dere vet er alarmerende? Hvis du ser noe som gjør deg bekymret, ville du meldt videre, eller ville du latt bildene ligge i påvente av at radiologen fikk tid? Hvis vi ser noe uvanlig, så gir vi beskjed. Anonymkode: 915bd...f06
petterm Skrevet 22. november 2020 #12 Skrevet 22. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis vi ser noe uvanlig, så gir vi beskjed. Anonymkode: 915bd...f06 Var det jeg tenkte. Regner med at hvis det er så åpenbart kreft at TS kan se det på bildet, så hadde radiografen gitt beskjed videre i systemet. TS: Jeg ville stolt på at radiografen hadde gitt beskjed hvis det åpenbart var kreft. 1
LunaPentunia Skrevet 22. november 2020 Forfatter #13 Skrevet 22. november 2020 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis vi ser noe uvanlig, så gir vi beskjed. Anonymkode: 915bd...f06 Gjør «alle» det? Dette firmaet hadde en svært tydelig «samlebånd»-greie. De hadde ikke en gang rengjort etter personen før meg før de hentet meg inn. petterm: Jeg tror ikke det er åpenbart at det er kreft. Svulster kan være både godartede og ondartede. Endret 22. november 2020 av LunaPentunia
GammelKaktus Skrevet 22. november 2020 #14 Skrevet 22. november 2020 Min erfaring er at de skriver hva de tenker hvis det er noe og anbefaler henvisning videre hvis det er nødvendig. Men har de ikke har sett på bildene ennå så skjønner jeg det er stress.🤗 Regner jo med du har tatt MR av en grunn så tenker du raskt får tilbakemelding om hva det er hvis det er noe.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #15 Skrevet 22. november 2020 Jeg gjorde også dette da jeg tok MR av hodet på Aleris. Jeg tok fordi jeg hadde symptomer på hjernesvulst. Jeg da jeg logget inn for å se på bildene, sov jeg ikke på en uke. Det var grusomt. Jeg var 100% sikker på at det var en svulst jeg så. Jeg har angst også, så jeg ble betydelig mye verre den uka. Så ille at jeg mistet ting i bakken, null kraft i hendene, og snubla masse i ord. Viste seg det ikke var noe i hodet mitt. Bare angst. Jeg også googlet og sammenlignet bilder. Så ikke tolk bildene dine💕 Anonymkode: 97072...2ac 7
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #16 Skrevet 22. november 2020 Radiografer kan ofte tolke bildene selv om de ikke har lov å stille noen diagnose. Selv om de ser en ganske åpenbar kreftsvulst så har de ikke lov til å si i fra der og da. Tenk den påkjennelse av å nettopp ta bilde og så få høre «Ja, det så ikke bra ut altså, ser ut som en ganske hissig kreftsvulst der, men vent til radiologen stiller den endelige diagnosen. God helg.» Selvfølgelig er det ikke slik det foregår. Håper du får svar snart Ts slik at du slipper å gå rundt slikt og uroe deg. Til neste gang vil jeg anbefale deg å ikke se på bildene. Anonymkode: 23a7a...383 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #17 Skrevet 22. november 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis vi ser noe uvanlig, så gir vi beskjed. Anonymkode: 915bd...f06 For å utdype mitt eget svar: Dersom man ser noe alarmerende på bildene, så gir man (som regel) beskjed til radiologen. Vi har IKKE anledning til å gi beskjed direkte til pasienten. Anonymkode: 915bd...f06 11
LunaPentunia Skrevet 22. november 2020 Forfatter #18 Skrevet 22. november 2020 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: For å utdype mitt eget svar: Dersom man ser noe alarmerende på bildene, så gir man (som regel) beskjed til radiologen. Vi har IKKE anledning til å gi beskjed direkte til pasienten. Anonymkode: 915bd...f06 Jeg regnet ikke med at dere kunne det. Lurte mer på om det er en slags «rutine» å gi videre beskjed til radiolog dersom dere skulle se noe som tydelig ikke er som det skal være? Jeg er heller ikke under noe inntrykk av at dersom radiologer finner kreft hos pasienter at det er snakk om hasteinnkalling, med mindre det er snakk om svært alvorlig truende situasjoner, så tviler jeg på at det er slik det foregår. Dr. Google leder meg til enchondroma (godartet svulst) eller chondrosarcoma (ondartet svulst). Sistnevnte satser jeg på at det ikke er. Håper de har tid til å snakke med meg i morgen. Endret 23. november 2020 av LunaPentunia 1
prt90 Skrevet 22. november 2020 #19 Skrevet 22. november 2020 Tror ikke du skal overtolke det der jeg. Veldig vanlig at vi som ikke har peiling tror alt er kreft. 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #20 Skrevet 23. november 2020 Håpløst at bildene legges ut slik før det er beskrevet ferdig. Burde ikke legges ut i det hele tatt før pasienten har fått svar fra lege som har bestilt undersøkelsen. Anonymkode: 83cf7...12d 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå