Gå til innhold

Er du monarkist?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg støtter monarkiet fordi det er mange som er glad i det. Det har liten praktisk betydning når det kommer til hvordan landet bli styrt, og det er en tradisjon jeg ikke ser noe stor grunn til å fjerne.

Ja, det koster oss noen skattekroner, men det gjør subsidierte operabilletter også. Jeg tror kongefamilien betyr noe for langt flere enn hva operaen gjør. Dessuten, det er mange ansatte hos Se og Hør, dagbladet ol. som ville mistet jobben hvis monarkiet ble avskaffet.

Anonymkode: f3383...ab3

Lenke til innlegg
Del på andre sider
godfisk

Hadde kongehuset operert etter reglene, ville jeg vært monarkist. Men når kronprinsen mottar gaver uten at han vil fortelle hvor de kommer fra, eller verdien av dem, og når han bruker hoffansatte til oppussing på sine private eiendommer, så synes jeg det blir feil. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Måneskinn

Jeg er monarkist, og stolt av det.  Kunne ikke tenke meg noe annet, og blir lettere irritert når debatten kommer opp om hvorvidt vi skal ha monarki eller ikke.  Sv sier jo hele tiden at det er sunt å diskutere det. Et minus for Sv der.  Det er ikke noe vits å diskutere noe som majoriteten av folket vil ha.  

Vi har en utmerket kongefamilie som gjør en god jobb for Norge både innenlands og utenlands. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

nei, men kunne egentlig ha kvittet seg med HELE dette tullete konseptet en gang for alle. 

alt sammen blir bare en GiGANTISK utgiftspost for det norske folk. Men uten noen særlig praktisk " betydning" i det hele tatt. 

Anonymkode: 641b8...b34

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nei, men kunne egentlig ha kvittet seg med HELE dette tullete konseptet en gang for alle. 

alt sammen blir bare en GiGANTISK utgiftspost for det norske folk. Men uten noen særlig praktisk " betydning" i det hele tatt. 

Selv føler jeg at kongefamilien oppleves som en slags trygghet. Regjering og hvem som styrer landet skiftes ut, men kongefamilien er alltid den samme, mer eller mindre. En "constant" i mangel av bedre ord. 

De er samlende for folket. En utgiftspost absolutt, men i mine øyne er det verdt det og vel så det.

TS

Anonymkode: 4734d...51c

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg elsker kong Harald, og har portrett av han på badet. Syns han er en veldig flott fyr, samlende for landet, og en god representant for Norge. Jeg misunner ikke livene og rammene de må operere innenfor, men er takknemlig for at de gjør det. 

Vi bruker store summer på langt mer unødvendige ting i dette landet enn kongehuset:) 

Som Ts skriver representerer de en kontinuitet og om alternativet er en president er jeg veldig glad for at vi slipper det.

Anonymkode: 7a466...554

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker kong Harald, og har portrett av han på badet. Syns han er en veldig flott fyr, samlende for landet, og en god representant for Norge. Jeg misunner ikke livene og rammene de må operere innenfor, men er takknemlig for at de gjør det. 

Vi bruker store summer på langt mer unødvendige ting i dette landet enn kongehuset:) 

Som Ts skriver representerer de en kontinuitet og om alternativet er en president er jeg veldig glad for at vi slipper det.

Men Norge har jo allerede en statsminister, som uansett er omtrent det samme som en president for andre land. 

Spørsmålet er om Norge skal kaste bort vanvittig mye penger på konge-familien + statsminister. Eller om Norge egentlig burde ha kvittet seg med alt det kongelige, og heller bare hatt en president til å styre landet.  

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg er imot fordi jeg ikke synes det er rett at bestemte posisjoner skal overføres på den måten gjennom familie. 

Anonymkode: 892a3...b4d

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Er ikke motstander, men er rart med de som blander styresmaktene og kongefamilien. Det lille kongefamilien har med hvordan landet blir styrt på er bare overfladisk og symbolsk. Landet ville ikke blitt styrt annerledes om vi fikk president enn hva vi ser i dag, og å si at regjeringer blir byttet ut mens kongen består, er like relevant som at Olav Thon er 1000 år.

Anonymkode: f3383...ab3

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
1 time siden, godfisk skrev:

Hadde kongehuset operert etter reglene, ville jeg vært monarkist. Men når kronprinsen mottar gaver uten at han vil fortelle hvor de kommer fra, eller verdien av dem, og når han bruker hoffansatte til oppussing på sine private eiendommer, så synes jeg det blir feil. 

Får meg til å tenke på luksus yachtferien hvor de ikke ville si hvem som betalte. Dette kan medføre bindinger og gjenytelser selvsagt. MM sin omgang med fiffen og Epstein etc. Leide de ikke ut hus på eiendommen og tok inntekten selv mens staten betalte utgiften. Har vært mange riper i lakken om økonomi og ødsling av penger. Alle utenlandske designerantrekk og jetsetliv på MM i alle år.

Anonymkode: d6a60...77b

Lenke til innlegg
Del på andre sider
gobbledigook

Nei.

Forresten så forundrer det meg at folk tror at det eneste alternativet vi har til et konstitusjonelt monarki er republikk... 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

herzeleid

Jeg er for, rett og slett fordi jeg tror det fungerer mye bedre slik vi praktiserer det i dag enn noe alternativ vi har. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er enig med deg, men bekymret for neste generasjon. MM-fjolset som dronning kan jeg ikke si frister så veeeeldig  🤢

Anonymkode: 62ae9...f6f

Lenke til innlegg
Del på andre sider
GaiusMarius
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor/hvorfor ikke?Anonymkode: 4734d...51c

Nei, monarki er for meg en udemokratisk styreform som bryter med prinsippet om demokrati og folkestyre hvor folket får stemme over hvem som skal være statsoverhode i frie, jevnlige valg.

9 timer siden, Måneskinn skrev:

Jeg er monarkist, og stolt av det.  Kunne ikke tenke meg noe annet, og blir lettere irritert når debatten kommer opp om hvorvidt vi skal ha monarki eller ikke.  Sv sier jo hele tiden at det er sunt å diskutere det. Et minus for Sv der.  Det er ikke noe vits å diskutere noe som majoriteten av folket vil ha.  

En del av demokratiet er at man kan debattere og diskutere jevnlig politiske saker. Og debatten om styreform er heller ikke ny, den har vært diskutert og debattert jevnlig siden vi ble fritt. Nå er også andelen republikanere økende både i folket og på Stortinget hvor de fleste partier har republikanere blant seg, så du må nok forvente å høre mer om dette fremover.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Zienna

Nei.  I et demokrati skal man ikke arve stilling, synes jeg.  Det er et viktig prinsipp i et demokratisk land.  

Personene i det norske kongehuset er sikkert flotte mennesker.  Min mening har ingenting med dem personlig å gjøre.  

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 20.01):

Er enig med deg, men bekymret for neste generasjon. MM-fjolset som dronning kan jeg ikke si frister så veeeeldig  🤢

Anonymkode: 62ae9...f6f

Hvorfor ikke?

Anonymkode: 4734d...51c

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trudelutt1

Så absolutt! En fantastisk flott familie som er samlende for landet vårt. Harald og Sonja er fantastisk unike mennesker og de er uerstattelige. Jeg har stor tro på at Haakon og MM kan rise to the occation når de skal ta over og det lille jeg har sett av Ingrid Alexandra gjør at jeg har troen der også. Jeg betaler gladelig av skatten for deres tro og livslange tjeneste. Takknemmelig for alt de gjør for landet vårt :) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Chiubi

Hvis noen tror det hadde blitt billigere med president og presidentvalg hvert fjerde år, må dere tro om igjen.

Jeg liker kongehuset nettopp fordi de er kongehus for alle, uten å ha noen partipolitisk tilknytning. I tillegg liker jeg kontinuiteten. Hvem husker hvem som er president i Finland eller Island til enhver tid, uten å google? Kongehusene har relativt sjelden utskiftninger, og man vet hvem som er tronarving. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

• Opprett ny...