Gå til innhold

Kjøpe veldedighet i julegave

Gjest AthenaRavenLuna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har sagt at jeg ønsker meg det og nevnt en organisasjon jeg støtter.. Fikk beskjed at det blir "normale gaver" i år. 

Synes gavehysteriet er direkte tragisk.

I år dropper jeg og samboeren gaver til hverandre, fokuserer kun på barna. Av andre ønsker jeg meg ingenting og sånn blir det alle år fremover. Barna får selvsagt gaver. 

Anonymkode: 9901b...f14

Enig, gavehysteriet er helt vanvittig. Samboeren min og jeg gir aldri gaver til hverandre til jul. Ser ikke poenget når vi bor sammen og gir hverandre små gaver hele tiden. 

Anonymkode: 6d696...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig, gavehysteriet er helt vanvittig. Samboeren min og jeg gir aldri gaver til hverandre til jul. Ser ikke poenget når vi bor sammen og gir hverandre små gaver hele tiden

Anonymkode: 6d696...d50

:klo:

Anonymkode: 07072...224

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er en veldig fin ting å ønske seg veldedighet, men rart å gi det i gave. Jeg føler det er sånn "Jeg gadd ikke å bruke penger på deg, så jeg brukte de pengene jeg skulle bruke på deg og puttet dem på veldedighet istedenfor, og i tillegg sendte jeg deg et kort for å bevise hvor snill jeg er som gir penger til veldedighet". Å gi veldedighet er bare å flytte penger man skal bruke på andre på noen andre, den ene dagen i året man faktisk skal gi gave til noen man er glad i. Da er det mer cred å ønske seg veldedighet, og dermed oppfordre andre til å bruke de pengene som skal gå til gave til seg selv på andre. 

Føler man enten burde gi penger til veldedighet + kjøpe gave til de man er glad i, eller ønske seg veldedighet. Syns det er rart å velge bort å gi noe til andre fordi man skal gi til veldedighet. Vi bruker SÅ mye penger på oss selv i løpet av året, så kanskje heller bytte bort den "julegaven til seg selv" så mange unner seg, og gi til de som trenger det?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldedighet i julegave skal være avtalt OG er det min gave så vil jeg ha valget om hvem skal få det. Eks så har jeg en forkjærlighet for legene uten grenser og div NGO for jentenes rettigheter i uland. Hvis de fikk det fremfor andre, ville jeg likt det. Eks dyrerettigheter. Jeg mener ikke at dyrevelferd ikke er viktig, men jeg har mine ønsker for min veldedighet. 

Skal/ønsker du å gi meg veldedighet i julegave, spør MEG om hva JEG brenner for. 

Anonymkode: bee87...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

deedee_ skrev (2 timer siden):

Syns voksne mennesker som er så opptatt av gaver virker veldig smålige. Synes veldedighetsgaver er flott, hadde blitt veldig glad om jeg fikk en donasjon til en veldedighetsorganisasjon istedenfor flere grytekluter eller duftlys. Heldigvis er de fleste i min familie og nære krets fine folk og ingen hadde blitt skuffa eller sinte om gaven deres ble en veldedig gave, enten alene eller i kombinasjon med noe annet. 

Jeg vil helst ikke ha gaver hvis man skal gi veldedige gaver.

Hvor står det at man nødvendigvis er opptatt av gaver? De fleste som uttrykker seg mot dette, skriver faktisk at det ikke nødvendigvis handler om gavene, men det faktum at man blir påtvunget en veldedighet. 

Og forøvrig: jeg gir til mange veldedige formål. Jeg er også frivillig i flere organisasjoner. Men jeg bestemmer selv hvilke formål jeg vil støtte, og jeg er svært bevisst på dette. 

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (8 minutter siden):

Jeg vil helst ikke ha gaver hvis man skal gi veldedige gaver.

Hvor står det at man nødvendigvis er opptatt av gaver? De fleste som uttrykker seg mot dette, skriver faktisk at det ikke nødvendigvis handler om gavene, men det faktum at man blir påtvunget en veldedighet. 

Og forøvrig: jeg gir til mange veldedige formål. Jeg er også frivillig i flere organisasjoner. Men jeg bestemmer selv hvilke formål jeg vil støtte, og jeg er svært bevisst på dette. 

Enig i dette. Jeg er også veldig bevist på hvem jeg støtter - og ikke støtter. En donasjon til en organisasjon jeg ikke ønsker å støtte beviser bare hvor lite gjennomtenkt og hvor dårlig giveren egentlig kjenner meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk må få gjøre hva de vil. 

Men slutt å kalle det en "gave" så lenge den man gir "gaven" til ikke mottar noe. 

Det er ikke en gave. Det er at man dropper gaven og heller gir pengene til noen andre. 

Det. Er. Ikke. En. Gave. 

Anonymkode: 4e15f...7fc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...