Gå til innhold

Kjøpe veldedighet i julegave


Gjest AthenaRavenLuna

Anbefalte innlegg

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ikke da bedre at dere dropper julegave til hverandre? 

Anonymkode: 53e48...a0d

Hvorfor det? Hva er problemet med at feks SOS barnebyer får 400 kroner i julegave, og tante Gunda synes det er trivelig? 

Anonymkode: e7446...c6b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Hva er problemet med at feks SOS barnebyer får 400 kroner i julegave, og tante Gunda synes det er trivelig? 

Anonymkode: e7446...c6b

Vet du at hun synes det er trivelig?

Enn hvis hun synes at det hadde vært enda mer trivelig med en kartong rødvin til den prisen? 

Husk at folk er verdensmestre i å bli glad for julegaver som dem ikke liker på julaften. 

Anonymkode: 7c2da...bca

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det noen få ganger til en venninne jeg utvekslet gaver med (og som spesifikt ønsket dette). Fikk liknende fra henne og kom etterhvert fram til at den type "gaver" vil jeg ikke ha. Da kan de heller sende meg et godt gammeldags julekort og donere penger i eget navn. Har ikke noe i mot å gi til gode formål, men da vil jeg helst det skal være en ærlig og redelig donasjon og ikke noe som er forkledd som gave til meg. 

Endret av Cata
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt sur om noen skulle kjøpe seg god samvittighet ved å gi en veldedig gave i mitt navn. Vi trenger små gleder i livet og vil du gi noe til veldedighet så gjør det da og så kjøper du en kaffepakke til meg. Eller dropper gave. 

 

Anonymkode: df8ae...aa6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor det? Hva er problemet med at feks SOS barnebyer får 400 kroner i julegave, og tante Gunda synes det er trivelig? 

Anonymkode: e7446...c6b

Ingenting galt i det, men da kunne jo tante Gunda like greit fått 400 kroner i gave, også om hun følte for det, så kunne hun gitt det bort videre?

Det er tross alt snakk om å gi gave til noen helt andre enn tante Gunda.

Anonymkode: 74494...9e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du at hun synes det er trivelig?

Enn hvis hun synes at det hadde vært enda mer trivelig med en kartong rødvin til den prisen? 

Husk at folk er verdensmestre i å bli glad for julegaver som dem ikke liker på julaften. 

Anonymkode: 7c2da...bca

Jeg vet, og det er litt av bakgrunnen for at vi for noen år siden tok opp dette med julegaver i familieråd og ble enige om å kutte en god del i kjøpinga. Vi (voksne søsken med -feller og eldre foreldre, tanter og onkler) var lei av å bytte ting vi ikke trengte, og det opplevdes mest som stress.

Vi er ikke rike, men alle voksne i familien har relativt godt betalte jobber, vi har virkelig alt vi trenger, og ønsker man seg en bok eller mobil eller vase kjøper man jo det til seg selv hele året igjennom. Så kommer jula, ønskelista er tom, og så kjøper man noe bare for å kjøpe noe. Enden på visa er at alle har stresset med å bruke penger på noe som ingen egentlig setter pris på. 

I den forbindelse kom veldedige julegaver opp som et tema, og det var flere som stilte seg positiv til den type gaver. Når tante Gunda sier at hun ønsker seg et vaksinasjonssett til barn i Malawi, så må jeg nesten stole på det. 

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting galt i det, men da kunne jo tante Gunda like greit fått 400 kroner i gave, også om hun følte for det, så kunne hun gitt det bort videre?

Det er tross alt snakk om å gi gave til noen helt andre enn tante Gunda.

Anonymkode: 74494...9e5

Mulig det, men så lenge tante Gunda liker denne typen gaver, så må hun da få lov til å ønske seg det? 

Og ja, jeg kunne jo gitt 400 kroner i gave til tante Gunda. Jeg kunne også sendt over penger til julekort og tusjer, så hun kunne kjøpt et kort hun selv liker og skrevet det hun vil, og bedt henne bestille blomster selv så kan jeg Vippse henne. Altså hallo, jul (og andre tradisjoner) handler jo ikke om hva som er mest praktisk, logisk eller tidsbesparende, det er en sosial og tradisjonsbestemt måte å gjøre ting på og for mange vil det være hyggelig å finne noe under treet (selv om det ikke er en ordentlig gave til Gunda i følge KG).

Nå er vi temmelig langt fra trådens emne, men jeg synes det er spesielt at flere i tråden mener at slike gaver ikke "teller". Å ikke ønske seg det selv er 100% forståelig, og helt lov. Men det må også være lov å synes at det er en fin tanke å dele litt av den overfloden vi gasser oss med i jula, uten at man av den grunn føler seg verken snytt eller skinnhellig (eller hvilke følelser man nå ønsker å tillegge de som føler at skapene sprenges av unyttige ting og dermed ikke ønsker seg flere).

Anonymkode: e7446...c6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når tante Gunda sier at hun ønsker seg et vaksinasjonssett til barn i Malawi, så må jeg nesten stole på det. 

Dá er det selvfølgelig lov å donere penger til veldedighet på vegne av andre. Da er det et selvoppnevnt ønske fra vedkommende. Kun da, og ikke ellers/uvitende. 

Anonymkode: 7c2da...bca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ELSKET å få veldedighet i gave, men da må det være skikkelige organisjasjoner som ikke bruker pengene på tull og tøys. Ingen geit i Afrika, men en donasjon til Stine Sofies stiftelse, Noah, Dyrebeskyttelsen, Kirkens bymisjon eller Sykehusklovnene feks hadde jeg blitt kjempeglad for. ♥️

Har lyst til å gi veldedighet i gave selv, men vet folk kan bli sure for det så har ikke prøvd enda. Tror også det er viktig å treffe rett organisasjon som stemmer overens med verdiene til mottakeren.

Anonymkode: 4fc48...8e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt forundret over hvor negativ de fleste er her til det å gi en alternativ gave. Men kanskje de fleste tenker på gavekort? At man har "gitt" et varmt pledd, en pakke med bleier, vaskemidler osv til en nybakt mor, skolegang til barn? Synes det er veldig fine ting å gi, men man kan jo også gi fysiske ting, som samtidig går til en god sak? https://www.plan-norge.no/alternative-gaver?gclid=CjwKCAiAtej9BRAvEiwA0UAWXsdB7ccFP9jkww1T3nEWXpHV-ZPuzwTv-IyoMK3oh0WkK0k1VZGnZBoCFA8QAvD_BwE

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, MorTil2 skrev:

Jeg er litt forundret over hvor negativ de fleste er her til det å gi en alternativ gave. Men kanskje de fleste tenker på gavekort? At man har "gitt" et varmt pledd, en pakke med bleier, vaskemidler osv til en nybakt mor, skolegang til barn? Synes det er veldig fine ting å gi, men man kan jo også gi fysiske ting, som samtidig går til en god sak? https://www.plan-norge.no/alternative-gaver?gclid=CjwKCAiAtej9BRAvEiwA0UAWXsdB7ccFP9jkww1T3nEWXpHV-ZPuzwTv-IyoMK3oh0WkK0k1VZGnZBoCFA8QAvD_BwE

Jeg er negativ fordi det markedsføres som en julegave. 

Dersom noen forteller at meg at de velger bort julegaver i år, og heller donerer pengene til veldedighet = helt greit. 

Men dersom noen mener eller tror at de gir meg en julegave ved å gi meg ingenting, da blir det helt feil. 

Det er det at det kalles julegaver som gjør hele greia helt feil. Hadde en merkelig situasjon for noen år siden, da dette begynte (det var vel geiter som var in det året). Jeg hadde gitt en julegave til en venninne, og brukt mye omtanke på å velge ut noe som ville glede henne. Og hun "ga" meg en geit. Da vi traff på hverandre et stykke ut i januar, takket hun overstrømmende for gaven jeg hadde gitt henne. Og deretter ble det litt pinlig stille. Skulle jeg takke for geiten? Jeg hadde jo ikke fått noe? 

Anonymkode: 4e15f...7fc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, MorTil2 skrev:

Jeg er litt forundret over hvor negativ de fleste er her til det å gi en alternativ gave.

Men det er jo ikke en gave til meg. Det er jo en gave fra deg til denne organisasjonen i mitt navn. Hadde det vært en gave til meg og fra meg så må jo jeg få bestemme hvor pengene skal gå. 

Jeg er for øvrig ingen tilhenger av Plan Norge. Dem sminker seg mye på fasade, men i praksis er dem en stor gutteklubb som tjener rått på mine og dine bidrag. Eller dine, for å være korrekt. Mye penger forsvinner til administrasjon, og lederlønningen ligger på nivå med statsministeren. Helt uhørt, når man driver veldedighetsorganisasjoner, som også får penger fra staten. 

Anonymkode: 7c2da...bca

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, MorTil2 skrev:

Jeg er litt forundret over hvor negativ de fleste er her til det å gi en alternativ gave. Men kanskje de fleste tenker på gavekort? At man har "gitt" et varmt pledd, en pakke med bleier, vaskemidler osv til en nybakt mor, skolegang til barn? Synes det er veldig fine ting å gi, men man kan jo også gi fysiske ting, som samtidig går til en god sak? https://www.plan-norge.no/alternative-gaver?gclid=CjwKCAiAtej9BRAvEiwA0UAWXsdB7ccFP9jkww1T3nEWXpHV-ZPuzwTv-IyoMK3oh0WkK0k1VZGnZBoCFA8QAvD_BwE

Siterte feil person, beklager. 

Du linker til en side som har ordentlige julegaver der inntekten går til en god sak. Det er noe helt annet. 

Jeg er negativ til at det doneres penger bort i mitt navn, og at det kalles en julegave til meg. 

Anonymkode: 4e15f...7fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har selv bedt om gaver til veldedighet istedenfor gaver til oss, i sikkert over ti år. Det skjer aldri, og istedenfor får vi hvert år noe flott ræl som vi ikke trenger, og som går til Fretex eller finn.no, rett etter jul. Vi har nok ting, og trenger ikke mer ting. Ting vi faktisk trenger eller vil ha, kjøper vi selv. Og gavekort, det misliker jeg også, for gavekort er bare en forpliktelse og mer jobb for mottakeren. Så ja, takk, til vedledighetsgaver. 

Hvor veldedighet istedenfor ingenting? Nei fordi mennesker synes jo det er hyggelig å gi gaver, og det skjønner vi. Men hva er poenga å gi noe vi ikke trenger. Kan du heller bruke pengene dine på å gi til noen som trenger det mer, som en fin gest. Jeg ville blitt oppriktig glad for det. Mer glad enn å få lysestaker, og kopper, håndkle, fat og skåler, og alt annet som tilfeldigvis var på salg et eller annet plass. 

Vi er på ingen måte rike heller, vi er et helt vanlig småbarnsfamilie i et rekkehus. Med foreldrene født på 50-tallet, og god økonomi. 

Anonymkode: f93ea...5b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med tanke på jeg har ganske dårlig råd selv fortiden, hadde det blitt litt teit mot meg. Da kunne de heller droppet gave

Anonymkode: b9110...7cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvor veldedighet istedenfor ingenting? 

Anonymkode: f93ea...5b4

mente «hvorfor» 

Anonymkode: f93ea...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Catalina Culès skrev:

Er det noen som gjør dette, og hvordan reagerer mottakeren ?

Fullstendig imot slikt. Å gi til veldedighet er en ting folk skal få bestemme selv om de vil gjøre. En slik gave vil og sannsynligvis medføre telefoner fra disse organisasjonene med div mas. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gjør det ikke. Jeg foretrekker å få bestemme selv hvem jeg skal støtte med penger og liker ikke tanken på at andre skal gi til diverse organisasjoner i mitt navn. Organisasjoner jeg kanskje ikke kan tenke meg å støtte. Siden jeg ikke liker å få slike "gaver" gir jeg det heller ikke til andre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde greia med gaver var å gi noe personen ønsker seg/trenger.

Det virker som om en del har kjempelyst til å gi bort veldedighet i gave, men det er vel for å dekke eget behov, og ikke personen som da skal få gaven (med mindre vedkommende ønsker seg veldedighet som gave).

Helt ok å gi til noen som ønsker seg det, men helt merkelig å gi til andre. Da kan man like greit la være, og heller donere pengene rett til veldedighet uten å ta denne symbolske handlingen først.

Anonymkode: 74494...9e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har selv bedt om gaver til veldedighet istedenfor gaver til oss, i sikkert over ti år. Det skjer aldri, og istedenfor får vi hvert år noe flott ræl som vi ikke trenger, og som går til Fretex eller finn.no, rett etter jul. Vi har nok ting, og trenger ikke mer ting. Ting vi faktisk trenger eller vil ha, kjøper vi selv. Og gavekort, det misliker jeg også, for gavekort er bare en forpliktelse og mer jobb for mottakeren. Så ja, takk, til vedledighetsgaver. 

Hvor veldedighet istedenfor ingenting? Nei fordi mennesker synes jo det er hyggelig å gi gaver, og det skjønner vi. Men hva er poenga å gi noe vi ikke trenger. Kan du heller bruke pengene dine på å gi til noen som trenger det mer, som en fin gest. Jeg ville blitt oppriktig glad for det. Mer glad enn å få lysestaker, og kopper, håndkle, fat og skåler, og alt annet som tilfeldigvis var på salg et eller annet plass. 

Vi er på ingen måte rike heller, vi er et helt vanlig småbarnsfamilie i et rekkehus. Med foreldrene født på 50-tallet, og god økonomi. 

Anonymkode: f93ea...5b4

Er greit å gi slike gaver dersom mottaker selv ber om det. Typ bursdaginnsamlinger på fb og slikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått det et par ganger, og det blir noe jeg sier takk for, av høflighet, og som ga meg ingenting.

Vedkommende som ga gaven kunne like greit bare fortalt meg at hun støttet XX-organisasjon. Det hadde betydd like lite/mye.

Anonymkode: 74494...9e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...