Gå til innhold

Kjøpe veldedighet i julegave


Gjest AthenaRavenLuna

Anbefalte innlegg

Det er tanken som teller, også når det gjelder veldedige julegaver. Gi gjerne gave i mitt navn til en veldedig organisasjon, men sørg for at det ligger en tanke bak. Gi til noe jeg støtter eller har gitt uttrykk for at jeg er positiv til; ikke gi geiter som samlebåndsgave til hele omgangskretsen.

Gir du noe veldedig i mitt navn, så ønsk deg gjerne noe lignende i retur, så jeg ser gaven er gitt med et oppriktig ønske om å forandre verden, snarere enn latskap og skinnhellighet.

Anonymkode: f96e1...32c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I så fall ville jeg avtalt med vedkommende at vi ikke gir gave til hverandre, men heller bruker de pengene på en selvvalgt organisasjon. Jeg hadde ikke gitt penger til veldedighet på vegne av andre, mens de hadde kjøpt gave til meg. 

Anonymkode: 56159...86c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og søsteren min har gitt det til hverandre så lenge jeg kan huske. Vi ønsker oss hvilket formål det skal gå til da🤗Noen ganger kjøper vi en liten gave i tillegg hvis det er noe spesielt vi kommer over, men ikke bestandig. 

Anonymkode: b5e61...671

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kunne aldri tenkt meg å gi donasjon til veldedighet som gave. Jeg velger selv hvem jeg vil støtte og hvor mye. Det gjør også de jeg sender gaver til. Fra oss får familie og venner skikkelige gaver som de blir glad av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Catalina Culès skrev:

Er det noen som gjør dette, og hvordan reagerer mottakeren ?

Vil ikke ha. Kan godt støtte,.men ikke få i gave🙈

Anonymkode: 9f921...14a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det til de jeg vet setter pris på det. Eldre familiemedlemmer som har «alt,» og selv er glad i å gi til veldedighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Jeg gir ikke veldedighet i gave, med mindre vedkommende ønsker seg dette spesifikt. Og jeg vil helst ikke ha dette i gave, da kan man la være å kjøpe gave.

Grunnen til dette er enkel: jeg vil velge min veldedighet selv. Jeg ønsker ikke å gi til noen jeg ikke støtter, og da er det ekstra ille å få dette i gave.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 10.49):

 

ev. sånn som svigerinna mi gjorde - la ut på fb at hun ønsket bidrag til en veldedig organisasjon. Da ga mamma 500kr dit. svigerinna mi ble litt snurt, da hun tenkte at det var mer «perifere» som skulle gi der 😏 men det syntes jeg er ok. Om man oppfordrer sterkt til veldedighet så må man «tåle» å få det i gave ☺️ 
 

Jeg hadde blitt sur om jeg fikk det i gave uten at det var avtalt, betaler nok veldedighet over skatteseddelen. Hadde gitt beskjed om at vi kan droppe gaver i etterkant, om jeg fikk noe sånn. 
 

forventer at TS har gitt beskjed til gavemottaker om at hun selv ønsker veldedighet til jul. 😉 

Anonymkode: f4c67...7ba

Hva med slik en slektning av meg gjorde det?
Han la ut på Facebook at han ønsket at det andre brukte å gi ham i julegave ble gitt til veldedighet, og lenket til en "Spleis".
Etter jul fortalte han på Facebook at han hadde ikke fått så mye som han ønsket seg,  lenket til "Spleisen" igjen, og oppfordret til å gi mer.


Det han indirekte sa var at han hadde fått for små julegaver, og at han ikke var fornøyd med det han fikk.

Selv har jeg fått mange veldedige gaver opp igjennom årene, og jeg hater det, for uten unntak har jeg fått "tiggerbrev" fra organisasjonene, som har blitt støttet i mitt navn, i ettertid.
Jeg vil selv velge hvilke organisasjoner jeg vil gi en donasjon til.

Anonymkode: c480b...58a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke den gaven skal være "til" spesifikt har ønsket seg det, så nei, overhodet ikke, kunne ikke ramle meg inn. 

Det er ikke en gave til "mottakeren". Det er å si at "jeg gidder ikke kjøpe gave til deg, jeg velger heller å gi pengene til noen andre". Og da skal man si ifra at "Jeg vil ikke ha noen gave av deg heller". 

Å la være å gi gave og heller gi gave til veldedighet, for så å ta imot en gave fra den man lot være å gi gave til, er ufattelig lavmål. "SE så snill jeg er, jeg gir til veldedighet!! Men JEG skal ha gave, det er bare DU som ikke skal få".... 

Anonymkode: 417b5...583

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (34 minutter siden):

Nei. Jeg gir ikke veldedighet i gave, med mindre vedkommende ønsker seg dette spesifikt. Og jeg vil helst ikke ha dette i gave, da kan man la være å kjøpe gave.

Grunnen til dette er enkel: jeg vil velge min veldedighet selv. Jeg ønsker ikke å gi til noen jeg ikke støtter, og da er det ekstra ille å få dette i gave.

Veldig enig i det siste der. Jobben sluttet å gi ansatt-gaver, og ga heller en gave på vegne av hver ansatt til Frelsesarmeen... Noen jeg absolutt ikke, aldri noen sinne, ville gitt et eneste rødt øre. DA ble jeg forbannet.. Helt greit at de lar være å gi oss gaver, men overhodet ikke greit at de gir til en organisasjon i MITT navn, en organisasjon jeg direkte forakter. 

Anonymkode: 417b5...583

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det, til mine tante og onkler som er 60+ og har alt, jeg treffer dem 1-2 ganger i året hver :) 

Det er jo bare for å gi dem en liten oppmerksomhet og noe som ikke koster så mye å sende, da får de gaven sammen med julekortet.

Jeg har selv ønsket meg det, jeg har alt jeg trenger og mer til, jeg trenger ikke rødvinsglass fra hadeland. 

Er enig i at jeg synes det er en kjip bedriftsgave..! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns voksne mennesker som er så opptatt av gaver virker veldig smålige. Synes veldedighetsgaver er flott, hadde blitt veldig glad om jeg fikk en donasjon til en veldedighetsorganisasjon istedenfor flere grytekluter eller duftlys. Heldigvis er de fleste i min familie og nære krets fine folk og ingen hadde blitt skuffa eller sinte om gaven deres ble en veldedig gave, enten alene eller i kombinasjon med noe annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hva med slik en slektning av meg gjorde det?
Han la ut på Facebook at han ønsket at det andre brukte å gi ham i julegave ble gitt til veldedighet, og lenket til en "Spleis".
Etter jul fortalte han på Facebook at han hadde ikke fått så mye som han ønsket seg,  lenket til "Spleisen" igjen, og oppfordret til å gi mer.


Det han indirekte sa var at han hadde fått for små julegaver, og at han ikke var fornøyd med det han fikk.

Selv har jeg fått mange veldedige gaver opp igjennom årene, og jeg hater det, for uten unntak har jeg fått "tiggerbrev" fra organisasjonene, som har blitt støttet i mitt navn, i ettertid.
Jeg vil selv velge hvilke organisasjoner jeg vil gi en donasjon til.

Anonymkode: c480b...58a

Sykt frekt av han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

deedee_ skrev (6 minutter siden):

Syns voksne mennesker som er så opptatt av gaver virker veldig smålige. Synes veldedighetsgaver er flott, hadde blitt veldig glad om jeg fikk en donasjon til en veldedighetsorganisasjon istedenfor flere grytekluter eller duftlys. Heldigvis er de fleste i min familie og nære krets fine folk og ingen hadde blitt skuffa eller sinte om gaven deres ble en veldedig gave, enten alene eller i kombinasjon med noe annet. 

Hva om det var til en organisasjon du ikke støtter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

deedee_ skrev (1 minutt siden):

Syns voksne mennesker som er så opptatt av gaver virker veldig smålige. Synes veldedighetsgaver er flott, hadde blitt veldig glad om jeg fikk en donasjon til en veldedighetsorganisasjon istedenfor flere grytekluter eller duftlys. Heldigvis er de fleste i min familie og nære krets fine folk og ingen hadde blitt skuffa eller sinte om gaven deres ble en veldedig gave, enten alene eller i kombinasjon med noe annet. 

Så du synes det hadde vært  om tipp-topp du fikk en veldedig gave til en organisasjon som går i mot alt hva du står for?
(For eksempel at det ble gitt en donasjon i ditt navn til en lokal kyllinggård som skal lære barn om oppdrett og avl av kyllinger)

Anonymkode: c480b...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så du synes det hadde vært  om tipp-topp du fikk en veldedig gave til en organisasjon som går i mot alt hva du står for?
(For eksempel at det ble gitt en donasjon i ditt navn til en lokal kyllinggård som skal lære barn om oppdrett og avl av kyllinger)

Anonymkode: c480b...58a

Haha, har jeg sagt dette? Nei, men min familie og mine venner kjenner meg nok til at jeg hadde stolt på at de valgte en veldedighetsorganisasjon som jeg hadde vært glad for å bidra til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 15.09):

Jeg vet, og det er litt av bakgrunnen for at vi for noen år siden tok opp dette med julegaver i familieråd og ble enige om å kutte en god del i kjøpinga. Vi (voksne søsken med -feller og eldre foreldre, tanter og onkler) var lei av å bytte ting vi ikke trengte, og det opplevdes mest som stress.

Vi er ikke rike, men alle voksne i familien har relativt godt betalte jobber, vi har virkelig alt vi trenger, og ønsker man seg en bok eller mobil eller vase kjøper man jo det til seg selv hele året igjennom. Så kommer jula, ønskelista er tom, og så kjøper man noe bare for å kjøpe noe. Enden på visa er at alle har stresset med å bruke penger på noe som ingen egentlig setter pris på. 

I den forbindelse kom veldedige julegaver opp som et tema, og det var flere som stilte seg positiv til den type gaver. Når tante Gunda sier at hun ønsker seg et vaksinasjonssett til barn i Malawi, så må jeg nesten stole på det. 

 

Mulig det, men så lenge tante Gunda liker denne typen gaver, så må hun da få lov til å ønske seg det? 

Og ja, jeg kunne jo gitt 400 kroner i gave til tante Gunda. Jeg kunne også sendt over penger til julekort og tusjer, så hun kunne kjøpt et kort hun selv liker og skrevet det hun vil, og bedt henne bestille blomster selv så kan jeg Vippse henne. Altså hallo, jul (og andre tradisjoner) handler jo ikke om hva som er mest praktisk, logisk eller tidsbesparende, det er en sosial og tradisjonsbestemt måte å gjøre ting på og for mange vil det være hyggelig å finne noe under treet (selv om det ikke er en ordentlig gave til Gunda i følge KG).

Nå er vi temmelig langt fra trådens emne, men jeg synes det er spesielt at flere i tråden mener at slike gaver ikke "teller". Å ikke ønske seg det selv er 100% forståelig, og helt lov. Men det må også være lov å synes at det er en fin tanke å dele litt av den overfloden vi gasser oss med i jula, uten at man av den grunn føler seg verken snytt eller skinnhellig (eller hvilke følelser man nå ønsker å tillegge de som føler at skapene sprenges av unyttige ting og dermed ikke ønsker seg flere).

Anonymkode: e7446...c6b

Jeg tenker at så lenge mottaker ønsker seg slikt så er det innafor og da at giver da gir til en organisasjon mottaker støtter. Er derimot ikke greit om mottakeren ikke setter pris på slikt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

deedee_ skrev (11 minutter siden):

Syns voksne mennesker som er så opptatt av gaver virker veldig smålige. Synes veldedighetsgaver er flott, hadde blitt veldig glad om jeg fikk en donasjon til en veldedighetsorganisasjon istedenfor flere grytekluter eller duftlys. Heldigvis er de fleste i min familie og nære krets fine folk og ingen hadde blitt skuffa eller sinte om gaven deres ble en veldedig gave, enten alene eller i kombinasjon med noe annet. 

 

deedee_ skrev (1 minutt siden):

Haha, har jeg sagt dette? Nei, men min familie og mine venner kjenner meg nok til at jeg hadde stolt på at de valgte en veldedighetsorganisasjon som jeg hadde vært glad for å bidra til. 

Du kom ikke med noen forbehold om hvem som mottok donasjon da du skrev at voksne mennesker som ikke likte veldedighetsgaver var smålige, så ja, jeg vil si at du sa dette.

Som jeg skrev, jeg vil selv velge hvilke organisasjoner som skal motta donasjoner i mitt navn.  Og helst vil jeg ikke at det skal doneres i mitt navn i det hele tatt, fordi jeg ikke vil ha tiggerbrev i etterkant.
 

For min del er det langt bedre å ikke utveksle veldedige gaver, men heller avtale at summen gis til en selvvalgt organisasjon, i eget navn, ikke andres.

Anonymkode: c480b...58a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga det i fjor, da svigersøstra mi ønsket seg penger til seg og broren min. Helt uoppfordret også. Jeg fikk plutselig en melding «vi ønsker oss egentlig ingenting, bare penger i år:)» De har god råd, to biler, rekkehus og alt det der. Jeg er alene med to barn og økonomien er deretter. Dessuten, alt de har fått av mamma og pappa til jul har hun lagt ut på kjøp og selg sider uka etterpå .. Så jeg kjøpte noe greier gjennom Redd Barna, typ vinterjakke og et teppe for et barn. Og jeg syntes det er en helt grei gave til folk som «ønsker seg ingenting». 

Anonymkode: dba7e...941

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt at jeg ønsker meg det og nevnt en organisasjon jeg støtter.. Fikk beskjed at det blir "normale gaver" i år. 

Synes gavehysteriet er direkte tragisk.

I år dropper jeg og samboeren gaver til hverandre, fokuserer kun på barna. Av andre ønsker jeg meg ingenting og sånn blir det alle år fremover. Barna får selvsagt gaver. 

Anonymkode: 9901b...f14

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...